weglopen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Klikoo

weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 17:59

Ik heb nu een 3 jarige ruin die nogal speels is, als ik hem op wil halen uit het land gaat ie met me spelen maar hij weet dan van geen ophouden. Een bakje met biks vindt hij alleen maar leuker om mee te spellen dus dat heeft geen zin. Heeft iemand hier een oplossing voor? Ik ben namelijk nu wel een half uur kwijt om 1 paard op stal te zetten

alvast bedankt!

manuliza

Re: weglopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 07:53

laten merken wanneer het tijd is om te spellen en wanneer niet. niet dat je hem heel de tijkd moet slaan maar soms werkt een stemverheving al

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 11:28

Lijkt me geen spelletje maar de baas spelen, zeker bij zo'n jong paard. Neem eens ruim de tijd om hem binnen te halen (als het moet uren) en jaag hem iedere keer dat hij niet normaal naar je toe komt weg, niet met een zweep maar gewoon heel overtuigend wegjagen, zoals je dat paarden ook naar elkaar ziet doen. En als hij zich dan wel netjes gedraagt en gewoon naar je toe komt en meeloopt belonen.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-07 14:09

het is wel een spelletje het is niet de baas spelen want dat heb hij al geprobeert maar ik zou het gaan proberen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:28

Als je nu al een uur nodig hebt om hem binnen te zetten en hem daarom maar laat staan heeft je paard gewonnen. Je kunt dit oefenen, trek er desnoods een dag voor uit en begin vroeg. Stop niet totdat je hem te pakken hebt, ga niet tussendoor wat anders doen omdat je hem niet te pakken krijgt. Wordt niet kwaad, ga niet schreeuwen en hem niet opjagen. Loop continu achter hem aan tot je hem pakken kunt, beloon uitvoering, laat daarna meteen weer los en begin opnieuw. Hij moet leren dat je niet opgeeft. Als je dit konsekwent doet, zal hij de volgende keer ook geen punt maken als je hem op komt halen.

Je verteld er niet bij of je zelf af en toe met het paard speelt of hem opjaagt. Zo ja, niet meer doen. Hij zal het verschil niet kunnen maken tussen het feit dat jij met hem "speelt" , en dat jij hem wilt pakken.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 20:52

Staat hij alleen?
Als er meerdere staan kun je ook eerst een andere binnenhalen, meestal als er eentje binnen is komt de rest vanzelf wel.

Klikoo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-07 14:06

hij staat met 6 andere als hij al enigste over blijft wil hij wel mee dan beloon ik hem ook dat hij komt

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:46

Is je probleem dan opgelost?
Als je hem als enigste uit de wei wilt halen, kun je ook meerdere keren per dag even de wei inlopen, naar hem toe gaan en hem alleen even aaien of belonen of een appeltje geven of zo en hem daarna weer verder laten grazen.
Als je dit regelmatig herhaalt, gaat hij niet meer de associatie hebben dat als hij jou ziet dat hij dan uit de wei moet.
Dus je moet een beetje het verrassingselement erin houden voor hem.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:51

Volg het advies van Cassidy op en je hebt binnen een week een paard dat je gewoon uit het land kan halen!