Hoe lang kan je paard nou eigenlijk op de wei zetten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dalicia

Hoe lang kan je paard nou eigenlijk op de wei zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:34

Hallo

Ik krijg waarschijnlijk een pony (ik heb er al een op de manege maar die wordt dan van mijn zus)
waar ik graag mee naar buiten wil. Het leek me dus leuker op hem op een weiland te zetten dan op een manege. Ik heb al een weiland. Maar zou ik hem nou 's nachts in het stalletje zetten of gewoon hem zelf laten kiezen of die in zijn stal wil of gewoon op het weiland blijven. Het is voor zomers en 's winters. Verward Verward

Melia

Re: Hoe lang kan je paard nou eigenlijk op de wei zetten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:23

Ik zou hem zelf laten kiezen, als je tenminste de mogelijkheid hebt. Dus een weide met schuil/inloopstal bijvoorbeeld Lachen

Horsesandme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:26

Henrieke schreef:
Ik zou hem zelf laten kiezen, als je tenminste de mogelijkheid hebt. Dus een weide met schuil/inloopstal bijvoorbeeld Lachen

ja mee eens. Ja Een vriendin van mij doet dit ook. Haar 2ponys staan bijna altijd buiten. Ze hebben de mogelijkheid om in de schuilstal te gaan. Maar hier gaan ze bijna nooit in.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:35

vind ik ook, mijn pony staat ook 24/7 op de weide. ze staat bijna nooit in haar schuilstal. ik heb haar ook een tijdje s'nachts op stal gehad, maar ik merk toch dat ze liever 24/7 buiten staat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:39

ja een inloop/schuil stal is wel een mooie optie.
wel zou ik ervoor kiezen om er een shetlander of iets dergelijks erbij te kopen aangezien paarden kudde dieren zijn en niet graag alleen staan!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:16

Als hij in de winter droog en uit de wind kan staan is het imo het beste om ze lekker buiten te laten staan. Mijn 3 pony's staan zomer en winter buiten, maar ze hebben veel schuil mogelijkheden, door hun stal en schuttingen en bomen. Ik zou trouwens ook zorgen voor een gezelschapspony.

000

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:26

inloop stal is ideaal, paardje kan zelf kiezen of hij/zij binnen of buiten staat. lijkt me voor een recreatie pony echt een goede optie .

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 20:28

mijn paarden gaanoverdagnaarbuitenrond8 uur naarbuiten en rond 7 uur naar binnen maar dan willen ze ook altijd erg graag naar binnen. zou al je de kans hebt gewoon inloopstalletje erbij zetten kunnen ze het helemaal zelf bepalen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 10:50

ze kunnen 24 uur per dag, 7 dagen per week buiten staan hoor. dat is zelfs beter dan op een manege in een stal. een schuilstal zou wel mooi zijn. maar dan lopen ze er zelf wel in als ie dat wil...

Ilse_Beertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:23

Ik zou als ik jou was ook kiezen voor een weide met schuil/inloop-stal.
Zo kan hij/zij inderdaad -zoals je zelf al zegt- kiezen of hij/zij naar buiten wil of naar binnen.
Ik zou er ook voor kiezen om je pony niet alleen te laten staan, is er niet iemand met wie je het weiland kan delen?

Groetjes Ilse

angel_fire

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 17:58

ik zal kiezen voor een weiland met schuilstal dan kan die zelf iezen of die binnen of buiten wil staan

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 09:40

Ik ben het met bovenstaande eens, maar wil toevoegen dat het wel fijn is dat als je pony een flinke wintervacht heeft en je een rit hebt gemaakt waarbij hij/zij bezweet is geworden, je een plek hebt waar je hem/haar een paar uur of een nacht kan opstallen.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:00

Ik heb hier voor de diertjes ook een weide met gewoon een inloopstal (die ook evt. bij verplichte rust oid dicht kan). Dit is echt ideaal: moet me nooit zorgen maken: ze kunnen schuilen wanneer ze zelf willen en meestal lopen ze gewoon buiten.

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:02

Ideaal: Een weiland met inloopstalletje. Ze hebben zelf de keuze en toch genoeg bewegingsvrijheid.

Vivianne___x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:08

Ik ken paarden en pony's die gewoon dag en nacht op de wei staan! Ook in de winter. Eventueel doe je in de winter een deken op, maar dat is eigenlijk niet nodig. En als je inderdaad een inloopstal in de wei hebt, dan kunnen paarden zelf kiezen, en in de regen droog staan!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 10:17

Vergeet niet dat hij wel een vriendje(-dinnetje) nodig heeft op het land.
Verder zou ik ze zelf laten kiezen. Ik vind een schuilplek zeker noodzakelijk. Dat andere het niet doen, is geen goede reden om te denken dat een paard dat niet fijn zou vinden. Zeker tegen de zon, moet hij beschutting hebben.

Zaina

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 12:55

Henrieke schreef:

dat is altijd het leukste voor je paard. maar onze twee pony's hebben nooit een schuilstal. die hebben een grote wei, 24/7 en 365 dagen per jaar... gaat heel goed hoor!

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-07 13:01

Mijn paard heeft een wei van ongeveer 35 mtr. breed en 100 mtr. lang, in de winter staat hij een paar uurtjes per dag in de wei als het goed weer is, zodra de dagen langer en mooier worden gaat hij eerder naar de wei en haal ik hem later op.
Dit kan omdat de wei kaal is en hij zich dus niet vol kan eten met jong voorjaarsgras.
Daarnaast is het makkelijk want de gewenning gaat zo mooi langzaam.

Vorig jaar heeft hij steeds de hele wei gehad, maar toen groeide hij heel erg (hij groeit erg makkelijk van een beetje), dus ik denk dat ik hem dit jaar ga afzetten om zijn gewicht een beetje binnen de perken te houden.