Stal op mijn weiland.. Hoe O Hoe mag ik dat ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

irisvtzant91

Stal op mijn weiland.. Hoe O Hoe mag ik dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:12

nOu zoals de titel zegt.. Ach gut
ik wil een stalletje op mijn weiland..zodat ik daar in de winter ook kan blijven staan. Pling
maar nu is mijn weiland aan een soort weggetje en ik huur de grond van iemand. volgens die boer mag ik niet op die grond een stal bouwen. Boos! daarvoor zou ik naar de gemeentje moeten ofzo om een soort vergunning aan te vragen, hebben jullie err ervaring mee.. Ach gut of informatie voor mij?
dan zou ik dat graag van jullie horen.
alvast heel erg bedankt.
Go jij! Go jij!
mvg iris

Caresse07

Re: Stal op mijn weiland.. Hoe O Hoe mag ik dat ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:15

Als je een stal wil bouwen op dat weiland zul je inderdaad bij de gemeente een bouwvergunning moeten aanvragen.
Ik hoop dat ze bij jullie in de gemeente niet zo moeilijk zijn als bij ons Boos!

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:17

OKee..
dus jij had het ook al geprobeerd..? Vind t egt bale als het niet zou kunnen .. ik ga er egt mijn best voor doen.. nog meer mensen met die ervaringen ofzoo ?? ik hoor alles graag.. Bloos

Groetjess ! Pling

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:18

Om te bouwen moet je een bouwvergunning aanvragen bij de gemeente idd. Daarvoor moet je met heel veel zaken rekening houden.
Als de boer al zegt dat het niet mag, dan mag het waarschijnlijk niet ( ik neem aan dat hij het niet voor niks zegt ). Zoek eerst eens uit wat voor bestemming er op het land zit. Al dit soort vragen kan je het beste stellen aan de afdeling Ruimtelijke Ordening van de gemeente waar het onder valt. Als het bestemmingsplan gewijzigd moet worden voor bebouwing, dan kan het wel eens een heel lang, duur en teleurstellend traject worden. Dus ik zou er maar alvast rekening mee houden dat het niet gaat lukken, hoe vervelend ook.
In welke gemeente is het?

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:18

Het ligt er volgens mij maar net aan wat voor vergunningen er op dat stuk zitten, wat voor plan de gemeente heeft toegekend aan die gemeente en hoe groot en hoog je wil bouwen.
Als je het precies wil weten, moet je gewoon even langs de gemeente gaan en opvragen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:19

Ja wij hebben het ook geprobeerd tot en met een rechtzaak aan toe, maar nee hoor, helemaal niks, geen toestemming geen stallen . Hoop dat je meer gelukt heb dan wij.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:21

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:22

het is in hoogvliet.. (zalmplaat) niet veel mensen zijn hier bekend.
maar nu hoorde ik dat je er wel een container op zou kunnen zetten ofzoo omdat dat niet onder een schuur of stal valt..
Slapen

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:23

Een 'losstaande' bebouwing(dan is het ook niet echt een bebouwing) mag volgens mij wel, zonder vergunning..(MAAR: bij sommige gemeenten ) Maar don't shoot me if I'm wrong!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:25

Nou ook voor een container moet er bij sommige gemeenten een vergunning aangevraagd worden terwijl andere gemeenten er heel makkelijk over doen zo lang ze maar op je eigen grond staan.
Ook dit hebben wij namelijk al geprobeerd, dus voor de zekerheid ook voor een container even navragen of een bouwvergunning nodig is.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:27

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:29

ProudJustify schreef:
Nou ook voor een container moet er bij sommige gemeenten een vergunning aangevraagd worden terwijl andere gemeenten er heel makkelijk over doen zo lang ze maar op je eigen grond staan.
Ook dit hebben wij namelijk al geprobeerd, dus voor de zekerheid ook voor een container even navragen of een bouwvergunning nodig is.

zie hierboven dus Haha!
Welke gemeente zit jij ergens?? Klinkt niet heel best. Bij ons in de buurt(waar onze paarden staan, in die regio) zijn ze ook niet bepaald makkelijk..

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:32

Wat ik bij jou uit mijn hoofd kon invullen(op de grond, zonder bijgebouw, geen verdiepingen) kreeg ik dat je een bouwvergunning nodig hebt..

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 14:33

heel erg bedankt voor alle berichten alweer.. ik ga nu even alle informastie doorlezen en dan kom ik hier weer terug.

tot zoo !!

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:34

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:34

Wat je wel zonder vergunning mag doen is een MOBIELE stal neerzetten.
Stel je bouwt een houten constructie op WIELEN (zoek maar eens onder sleepstal), waar de paarden onder kunnen. Dan mag je die wel neerzetten omdat die verplaatst kan worden.

Wat ook zonder vergunning mag is zo'n iglo voor kalveren van plastic. Die zijn ook mobiel en mag dus zonder vergunning geplaatst worden. Ik heb zo niet direct de link voor je, zezijn niet echt goedkoop (ik meen 600 euro) maar wel heel handig. Niet voor echt grote paarden geschikt, maar voor een kleiner paard kan het wel heel goed.

Dat voor een container een bouwvergunning nodig is, lijkt me een beetje sterk, maar wie weet kan dat in strenge gemeentes. Ik denk dat het met zo'n plastic kalver iglo makkelijker ligt omdat je altijd kunt zeggen dat zo'n ding echt verplaatsbaaris, terwijl je voor een container een hijskraan nodig hebt om die te verplaatsen.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:36

@missmieke: Wij zitten in Wijk bij Duurstede.
Zitten best wat stallen in de omgeving, maar bij de gemeente hebben ze volgens mij nog nooit echt van het woord paard gehoord hoor Haha! . Is echt een vreselijk moeilijke gemeente Boos! .
Heb voor dezelfde vraag de gemeente Utrecht eens gebeld en daar was het antwoord: "zo lang het op uw eigen terrein is komen wij niet eens kijken". Per gemeente dus zo verschillend al die regeltjes.

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 14:38

Voor een container kan wel degelijk een vergunning nodig zijn ( afhankelijk van de afmetingen, bestemmingsplan etc. ).
Bekijk niet alleen de landelijke wetten, maar ook de lokale regels.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 16:43

vaak mag het wel als er een boerderij bij het stuk land ligt.. ik heb alleen een weiland en ik mag echt helemaal niks op mn land neerzetten Boos!

Er zijn trouwens tegenwoordig wel stallen die net als die kalveriglo's zijn, alleen dan heel groot speciaal voor paarden. Er kan zelfs een soort uitloop aan vast gemaakt worden.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:10

je moet inderdaad naar de gemeente voor een bouwvergunning. Bij veel gemeenten is dit helaas een onbegaanbare weg en zal er na een heleboel kosten nooit een vergunning verleend worden. Bespaar je de moeite zou ik zeggen en mocht je toch aan gaan vragen veel succes, ik duim voor je.

irisvtzant91

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 18:22

ik ben al een heel eind gekomen.. en dat in 1 dag, Ik heb eerlijk gezegt al een beetje de moed verloren.. maar ik ga door.. we gaan ervoor.. blijf maar posten hoor!

groetjess Vingers aflikken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 18:24

ZoekStalling schreef:
Wat je wel zonder vergunning mag doen is een MOBIELE stal neerzetten.
Stel je bouwt een houten constructie op WIELEN (zoek maar eens onder sleepstal), waar de paarden onder kunnen. Dan mag je die wel neerzetten omdat die verplaatst kan worden.

Wat ook zonder vergunning mag is zo'n iglo voor kalveren van plastic. Die zijn ook mobiel en mag dus zonder vergunning geplaatst worden. Ik heb zo niet direct de link voor je, zezijn niet echt goedkoop (ik meen 600 euro) maar wel heel handig. Niet voor echt grote paarden geschikt, maar voor een kleiner paard kan het wel heel goed.

Dat voor een container een bouwvergunning nodig is, lijkt me een beetje sterk, maar wie weet kan dat in strenge gemeentes. Ik denk dat het met zo'n plastic kalver iglo makkelijker ligt omdat je altijd kunt zeggen dat zo'n ding echt verplaatsbaaris, terwijl je voor een container een hijskraan nodig hebt om die te verplaatsen.

Dat is volgens mij niet waar, ik werk toevallig bij een gemeente en daar is zelfs een tent een bouwwerk...Jouw vlieger gaat dus niet op

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:31

Als ik een boerenkar in de wei mag neerzetten, mag ik toch ook een boerenkar (sleepstal) neerzetten die "toevallig" groot genoeg is dat er een paard onder kan?

En als je een groene container in de wei mag plaatsen (b.v. je kliko) tsja, waarom mag een plastic GROTE container (een kalveriglo) dan niet. De boeren die die dingen gebruiken hebben daar vast niet allemaal vergunningen voor.

Ik zou daar zelf ook niet eens aan beginnen om een vergunning te vragen, ik zou gewoon zo'n iglo plaatsen, als ze dan wat te zeuren hebben komen ze maar met het boekje in de hand. Ik vind het geen bouwwerk maar meer een object.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:35

Ja en dan vindt jij dat heel leuk en dan komt er controle, kan je je dure iglootjeuh van 600 euries weer verkopen Knipoog Als je dan niet snel genoeg dat ding weghaalt kan je nog een dwangsom aan je kont krijgen ook...Lijkt me een uitermate slecht plan Knipoog

Somebody_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 19:41

ZoekStalling schreef:
ik zou gewoon zo'n iglo plaatsen, als ze dan wat te zeuren hebben komen ze maar met het boekje in de hand. Ik vind het geen bouwwerk maar meer een object.

Vind jij een spiegel op 2 van die palen, zo'n metertje boven de grond, zelfs wel minder denk ik, die bijna in de bosjes staat(dus daar kun je geen last van hebben) een bouwwerk?? Nee, niet?
Nee, wij ook niet, maar de gemeente wel.. Ik zou dus maar oppassen met dat soort makkelijke uitspraken.