schuim op de paardenmond wegvegen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

schuim op de paardenmond wegvegen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:53

ik weet niet of mijn vraag hier zo goed staat...

maar ik heb laatst op tv paardendressuur zitten kijken en daar werd gezegd dat paarden die schuimen jeuk krijgen van het schuim op hun mond..
nou vroeg ik me af klopt dit??
vegen jullie ook op wedstrijden de mond schoon??
kan een paard last hebben van dat schuim??/
en als het jeukt dat schuim kan je er dan wat aan doen??

ik dacht namelijk altijd dat een paard gaat schuimen als hij goed aan het werk is
Laatst bijgewerkt door NathalietjeB op 03-04-07 22:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Bluebontje

Re: schuim op de paardenmond wegvegen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:54

Ik kan me voorstellen dat als het schuim opdroogt, het gaat jeuken.
Maar ik zou het eerlijk gezegd niet weten. Ik veeg in ieder geval zijn mond niet schoon.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:55

ha je hebt naar animal planet zitten kijken! Ik zag het ook, maar ik vond het maar een raar verhaal, ik ben het nog nooit tegengekomen in zo'n ernstige mate.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 22:56

Caira schreef:
ha je hebt naar animal planet zitten kijken! Ik zag het ook, maar ik vond het maar een raar verhaal, ik ben het nog nooit tegengekomen in zo'n ernstige mate.

ja klopt ik keek animal planet en ik vond t eigenlijk maar uhm raar verhaal dus ik dacht laat ik het eens hier vragen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:57

Neuh, als die van mij schuimt, laat haar maar lekker 'kwijlen' Knipoog Volgens mij hebben ze er ook echt geen last van; en als je ze gewoon weer op stal zet of op de weide met hun schuimbekkie dan vegen ze het toch zelf wel een keer af als ze gaan eten of drinken Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 22:58

Als het kriebelt schudt een paard met zn hoofd en dan vliegt het ergste schuim wel weg.
Na het rijden spons je met lauw water de restanten weg en dan lijkt het mij niet een ernstig probleem..

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:08

Sanex; dus jij maakt het wel altijd even schoon? Ik zet ze gewoon weer op de weide met schuim en al, heb ook niet het idee dat ze er echt last van heeft. Wel heeft ze dan na een lange rit last van jeuk op haar hoofd (hebben alle paarden wel last van volgens mij) en soms bij haar benen. Ik kriebel haar hoofdje dan altijd even, maar ze weet dóndersgoed dat ze mij of iemand anders niet als schuurpaal mag gebruiken, want daar heb ik namelijk een grúwelijke hekel aan Lachen

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:22

Dat paard van Animal Planet is een vierjarige, dus misschien krijgt ie wel last van zijn doorkomende tanden, en dan lijkt het door het schuim te komen. Of hij had iets gegeten wat in het schuim terecht kwam, wat de huid irriteert...

JoliekeDH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:35

hallo allemaal !

de oorzaak an schuimen is zeker niet het inspannen.
Als een paard een bit in heeft, voelt dat lichaam het hetzelfde aan als voedsel.
Als een paard aan het iets in zijn mond heeft kan, het niet tot nauwelijks slikken, laat staan als hij hard aan het werken is.
Het speeksel hoopt zich op en hij gaat schuimen.
Ga maar eens met een bitloos hoofdstel rijden, dan hebben ze nergens last van !

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 00:40

Volgens mij is het schuimen meer een teken van goed het bit aannemen; als ze lekker op het bit knabbelen en er mee gaan spelen, schuimen ze vrij snel. Volgens mij heeft het niets met 'voedsel' te maken... Paarden die 'dood in de mond' zijn, zie je ook bijna niet schuimen. Paarden die lekker op het bit knabbelen en er mee spelen en het bit goed aannemen, díe schuimen weer wel. Volgens mij ook algemeen aangenomen opvatting Knipoog

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:24

Ik ken ook een paard die schuimt ook als hij gewoon op de weide staat. Hij "flapt" dan de hele tijd met zijn lippen Haha!

Maar om op je vraag antw te geven: nee hoeft niet afgeveegd te worden.

FannyRimondo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 17:57

Mijn paard schuimt heel erg als ik aan het rijden ben. Ik geef hem express nooit niks van te voren, anders gaat hij nog meer schuimen.

Na het rijden veeg ik het altijd wel af met een net doekje of een sponsje. Ook doe ik dan ook even zijn hoofd lekker af. Maar dat doe ik, omdat hij het lekker vind.

Maar je moet doen wat je zelf het beste lijkt, maar ik vind het nogal vies als ik het laat zitten. Dan blijft heel zijn mond klef. En dan is het de volgende dag helemaal ingedroogd. Dan krijgt hij een schrale huid.

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:51

Als het echt vervelend wordt voor je paard stopt hij/zij vast zijn mond wel even in de drinkbak...tenminste zo slim zijn de meeste wel denk ik Haha!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:52

Ik ken ook wel paarden die schuimen, maar je gaat toch niet elke keer stoppen om dat weg te halen?
Ze hebben vaak jeuk aan hun hoofd door het zweten of wat dan ook, daar stop ik ook niet elke keer voor, moeten ze maar aan wennen, als ze klaar zijn met rijden dan mogen ze schuren wat ze willen.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 13:58

ik douche mijn paard altijd na het rijden, en haal dan ook meteen een vochtige doek over zijn hoofd, zodat alle jeukende zweet en schuimplekken schoon zijn, lijkt me wel zo fijn voor het paard.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:02

Er zijn genoeg paarden die aan het halster schuimen dus bitloos is niet de oplosing.
Ik doe het nooit weg mede omdat hij weinig schuimt

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 14:03

Als ik al het schuim van de mond van mijn paard af moet halen kan ik der om de 10 minuten af. Dat lijkt me niet wat..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:13

JoyCiej007 schreef:
Sanex; dus jij maakt het wel altijd even schoon?

Jep, ik haal na het rijden altijd even een natte spons over de pony's. De hals, flanken, singelplek, billen, oren/voorhoofd en de snoet worden even afgesponst. Eigenlijk alle plekjes waar zweet of schuim zich kan gaan ophopen en kan gaan irriteren als het opgedroogd is Knipoog

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-07 23:58

maar hoe doe je dat dan in de winter met afsponzen? lijkt me vrij koud Knipoog

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 10:19

Heb warm water op stal, een luxe Knipoog

Maar voordat ik dat had deed ik het in de winter ook wel met koud water, ik maak het niet kletsnat, gewoon even een uitgeknepen spons, en daarna lekker op stal, van die paar natte veegjes worden ze niet zo koud, ze warmen zichzelf snel genoeg weer op Knipoog

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 16:49

ik doe het niet maar in de zomer spuit ik der wel altijd helemaal af.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 20:07

Dat verhaal van Jo_Vales klopt niet:

Ivm gebitsproblemen heb ik mijn paard 2 jaar geleden geruime tijd op hackamore gereden. Hier schuimde hij ook (flink) op.
Schuimen komt door het ontspannen in de kaaklijn, waardoor de speekselklieren gaan produceren.
Dát is de reden voor het schuimen.

Als een paard nl. niet kan slikken, dan krijg je echte kwijl, dus doorzichtig.
Schuimen is een oorzaak van ontspanning en niet van niet kunnen slikken.

Carola_de_W

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 22:05

Het kan wel degelijk waar zijn dat het schuim gaat jeuken! Mijn paard heeft echt een hekel aan haar eigen schuim en zal alles proberen om het af te vegen.

Imker

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-07 12:31

Ik zeg ook niet dat het niet zo is dat het niet kan jeuken (knap, 3x niet in een zin), maar dat het niet klopt dat een paard niet zou gaan schuimen zonder bit.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-07 11:20

Die van mij schuimt ook af en toe als ze los is in de bak als ze zich erg gek loopt te maken en loopt te showen.
Dan gaat ze met haar mondje namelijk automatisch kauw/mummel bewegingen maken en komt er wat schuim op d'r lippen Clown
Er is natuurlijk wel een verschil tussen schuim en echt kwijl wat eruit loopt Knipoog

Verder veeg ik haar mond na het rijden altijd schoon... lijkt me niet lekker als het opdroogt Lachen