hulp gevraagd bij weide 'probleem'

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

desillies

hulp gevraagd bij weide 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 20:28

ik verkeer in de gelukkige omstandigheid dat ik voor deze zomer de beschikking heb over een grote weide voor mijn paard, het weiland is ongeveer 150 meter bij 50 meter zo'n 7500 m² dus.
eerder stond mijn paard in een weide van zo'n 40 bij 20 meter en daaraan had hij precies genoeg.
's avonds ging hij wel altijd naar binnen en kreeg daar hooi.
het weiland werd niet bemest de hoge plukken 2 keer per zomer afgemaaid.

het weiland waar hij nu staat is ook onbemest, vorig jaar zomer is het gemaaid daarna is er niks meer mee gebeurd, geen schapen erop of niks....
het gras is dus lang en de bovenste helft is hooi geworden zo ongeveer Haha!

nu vraag ik me af wat ik het beste kan doen, mijn paard er gewoon opzetten en maar zien hoe het gaat, of kan ik de boel beter in 2 stukken doen en hem een van die twee stukken kaal laten eten?
wat zou er beter zijn voor de weide?

in de andere wei haalde ik regelmatig de poep weg, hier is dat haast ondoenlijk omdat het gras zo lang is, iemand tips??
bedankt alvast
Lien

sylven

Re: hulp gevraagd bij weide 'probleem'

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 20:56

kan je het niet voor je paard er op komt te staan een x laten maaien? Dat zou voor het gras en je paard wel het beste zijn.
(zoek eens een boer met maaier op in de omgeving of de eigenaar van het land?)

Daarna zou ik het in 2 stukken delen, da's altijd beter voor je land. zo kan het ongebruikte stuk even "bij komen" en heb je minder kans op worm besmetting (zeker als je de mest er als nog uit haalt of uit elkaar sleept.) je moet het stuk dan wel minstens 4 weken met rust laten.

Als je het niet kan maaien zou ik het toch ook in 2e delen en zodra je paard het 1e deel heeft gesnoeid (niet kaal) hem of haar over zetten naar het 2e deel. zodat je het eerste deel kan ontmesten en daarna netjes kan onderhouden. dan kan je dat een paar weken later ook met het 2e stuk doen.
Je bent dan even een dag bezig met poep scheppen, maar hebt dan wel weer een schone wei.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 21:00

Wij hebben ook een grote wei en het is niet te doen om de poep weg te halen..

Wij delen de wei dus ook op. Vaak in 4-en, laten ze omstebeurt op eten. Ligt een beetje aan de hoeveelheid gras er natuurlijk staat. Ze krijgen echt niet elke x een volle wei.

De stront ruim ik ook niet op. Maar nadat ze van de wei afgaan, gaan we met de grasmaaier over de wei heen. We hebben zon grote waar je op kan zitten. Verspreiden we dus alle poep over de wei heen en maaien alle stukken die ze voorheen niet op
aten.

Je zou het dus ook gewoon met een riek kunnen doen en daarna met een normale grasmaaier.

Tegen de tijd dat de paarden weer op dat stukje komen is de stront alweer in de grond getrokken en is er een mooi egaal stuk gras. Als je het maait is er ook minder kans op onkruid. Als we veel onkruid hebben spuiten we de plekken in.

Ieder jaar hebben wij weer super gras.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 06:36

oke, beter dus om hem te delen, al vermoed ik dat tommie ook een halve weide niet kaal gegeten krijgt er staan onnoemelijk veel gras.

als ik het kan laten maaien moet het maaisel er dan af gehaald worden?
of kun je dat laten liggen?

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-07 09:50

ik denk dat het het beste is om het gras eraf te laten halen.

gaat je paard alleen op de wei, of krijgt hij gezelschap? heel fijn dat je zo'n groot stuk hebt voor hem in ieder geval, veel plezier er mee!

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-07 16:31

juval schreef:
ik denk dat het het beste is om het gras eraf te laten halen.

gaat je paard alleen op de wei, of krijgt hij gezelschap? heel fijn dat je zo'n groot stuk hebt voor hem in ieder geval, veel plezier er mee!

mijn paard (hengst) staat alleen op de weide, hij krijgt in ieder geval 2 keer een week gezelschap Haha! en wie weet word dat nog meer/vaker...