opdracht weiland onderhouden.. hellup :S

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wallie

opdracht weiland onderhouden.. hellup :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:14

aahj ik moet een opdarcht voor school maken.. ik snap het allemaal wel maar ik kan er echt niks over vinden op het internet.. ik weet ook wel wat het meeste is maar hoe ik het uit moet leggen weet ik niet.. daarom zocht ik op internet een betere vertaling ervoor.. misschien zijn er wat mensen op bokt die me met deze opdracht willen helpen..

ik moet opzoeken wat er word gedaan en waarom als:
iemand de weide gaat bloten
aan het weersen maken is
aan het schudden is
aan het balenpersen is
aan het maaien is..

hoe leg ik dit in goede woorden uit??

liefs wendy

Wallie

Re: opdracht weiland onderhouden.. hellup :S

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:28

niemand?? Boos!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 18:29

Je wilt wel snel een reactie en met een beetje gezond verstand kom je een heel eind!!!!

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 18:35

dat scheeld dat ik super slecht ben in leren.. (afwijking) waar ik jammer genoeg niks aan kan doen.. ik wou dat ik goed kon leren.. en denken.. maar dat gaat niet zo als het hoord Boos!en dat ik het deze week ook moet inleveren..

FlyingHigh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 21:59

Bloten= maaien waarbij het niet in banen wordt neergelegd, dus je maait de mestplekken (daar grazen de paarden niet).
Weersen maken = geeeeeeeeen idee
Schudden= gemaait gras lekker husselen in de zon om goed te laten drogen
De rest weet je zelf wel!

lauwtjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:03

Controleer dit wel allemaal errst voor je het gaat gebruiken want weet het niet helemaa zeker. ik hoor het wel van je of het klopt.
Weide bloten: Is dat niet zo iets als braak leggen?? bij braak leggen doet de boer niets met het land zodat het kan aan sterken zodat het het volgende jaar genoeg voeding zal hebben.
Weersen: denk dat dat het bij elkaar harken tot een richel van het gemaaide gras is, wel met een machiene
schudden: of het is het boven genoemde of mijn ingeving dat het wel eens ieren kan zijn maar dan in een mooie jas. kortom mest over het land uit rijden.
Balen persen: het gemaaide gras tot een paal persen in een machiene en dat in laten wikkelen in plastic.
Maaien: het gras maaien zo rond mei dacht ik asl het gras genoeg voeding heeft.

nou ik hoop dat je er wat aan hebt maar kijk het wel effe na of het klopt. kom dan wel uit een boeren gehucht maar niet alles is mij bekend succes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:09

Bloten is het maaien, maar dan dat het meteen in kleine stukjes geslagen word. Dat is dus gras wat je niet meer ergens voor gebruikt, maar om de weide mooi te maken dat er geen lange sprieten meer op staan.

Maaien is de weide maaien voor het hooien.
Hier wordt er een paar cm boven de grond op 1 lengte alles afgesneden.
De grassprieten blijven dan ook heel, niet zoals met bloten dat ze helemaal kapot geslagen worden

Schudden is idd het hutselen van het hooi, zodat alles goed kan drogen en niet alleen het bovenste
Afbeelding

Weersen is wat wij hier denk ik duinen noemen
Het gras in een baan op een hoop gooien. Op een duin Lachen
Dan kan het daarna makkelijk in de pak gedaan worden
Afbeelding

Balenpers is pakken maken

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 22:15

Het weersen moet wiersen zijn waarschijnlijk.
dit is het op harken van het gedroogde gras zodat je het makkelijk tot balen kan persen.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 08:41

Ga eens met een boer in je omgeving praten, die kan je alles vertellen wat je wil weten en meer. En zo kom je ook nog eens onder de mensen Knipoog

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 16:45

Runningkawa heeft het perfect uitgelegt!

Maar heb je van school geen boeken gekregen over weide onderhoud oid..
Zou je het toch ook kunnen opzoeken?

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:37

Leuke schoolopdracht.
Wat je bij 'bloten' ook kunt vertellen is dat de je ermee voorkomt dat ongewenste planten bijv zuring geen zaad kunnen zetten, je maait het gras dus wel hoger af als bij een gazonnetje, maar voorkomt dat de 'onkruiden' zich verspreiden.
Klepelen kan ook nog, dan haksel je gelijkhet maaisel in kleine stukjes. Dat gehakte maaisel is in principe ook weer voeding voor de weide. Als je gewoon maait voor hooi, of door grazen voer je mineralen af. Door het maaisel te laten liggen zoals bij klepelen composteert het weer en wordt de grond weer wat voedselrijker.
Succes met je schoolopdracht. En vraag rustig verder als je iets niet helemaal snapt, het is een hardstikke leuk onderwerp.

Wallie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 19:54

oke tnx zeg Knipoog nee heb er op school geen boeken over gekregen moest het allemaal maar even op internet op zoeken.. maar dan krijg ik van die sites waar dan trekkers op te koop staan en die machines die dat moeten gaan doen.. en op een boeren site.. haha heel vaag maar bedankt zeg Haha!