Hoe land weer zomer klaar maken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Deau

Hoe land weer zomer klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 17:32

Het begin van de winter hebben mijn pony's nog doorgebracht in de wei. Zodat ze de wei mooi kaal konden eten. Daarna zijn ze in het paddock gegaan en heeft de wei rust gehad.

Maar op het moment ziet de wei er echt niet uit

De wei is nog steeds nat en sopt vreselijk. Er zitten allemaal kuilen in de wei.
En de meeste plekken tonen geen enkele vooruitzicht van leven.

Hoe kunnen we de wei weer het beste klaar maken voor de zomer?

ienna

Re: Hoe land weer zomer klaar maken

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:16

Zit je toevallig op de kleigrond? Ik heb namelijk het zelfde probleem... Wij gaan het eerst egaliseren en dan opnieuw inzaaien.

Lontje

Woonplaats: pak de kaart van NL, hou hem voor je en kijk recht vooruit... daar woon ik!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 20:18

Wij hebben ook kleigrond en om die reden zijn ze bijna het land niet op geweest maar ook dan zijn het 'bergen en dalen' in het land en is gras ver te zoeken...

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-07 08:06

Ja, wij hebben deels klei en deels veengrond..

Is dus echt verschrikkelijk, allemaal heuvels en gatten in de wei..

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:14

als je het opnieuw laat inzaaien, kan je het land de hele zomer niet gebruiken, als je laat doorzaaien wel

Ik zit op zandgrond en heb door de loonwerker laten eggen, bemesten en doorzaaien vorige week en het land was héél erg kapotgelopen door 3 paarden van de winter. Het land moet wel droog zijn, anders kunnen ze er niet in met trekkers

Je kan het ook laten rollen als er erg veel kuilen en gaten in zitten

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 10:07

mijn paarden hebben van de winter ook gewoon op t land gestaan, op den duur was geen sprietje gras meer te vinden...
ik bemest t met mest uit de mestwagen (gedeeltelijk gecomposteert dus) en dat werkt elk jaar prima... ze staan er szomers niet op, dan gaan ze op t andere stuk erachter, wat swinters dus weer bijgroeit

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:38

Morrie schreef:
als je het opnieuw laat inzaaien, kan je het land de hele zomer niet gebruiken, als je laat doorzaaien wel.
Je kan het ook laten rollen als er erg veel kuilen en gaten in zitten

Kun je het ook laten rollen/egaliseren en dan doorzaaien of moet je het dan echt opnieuw gaan inzaaien?

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 11:40

Wij zitten ook op de klei en het land ziet er nu niet uit. Maar ik laat het gewoon zo liggen, het heeft zich ieder jaar netjes gerestaureert als het ware. Dus ik doe er vrij weinig aan, het gras is al weer vollop aan het groeien Lachen

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:05

ienna schreef:
Kun je het ook laten rollen/egaliseren en dan doorzaaien of moet je het dan echt opnieuw gaan inzaaien?

ja dat kan ook, ik heb het laten eggen ipv rollen en dan bemesten met kunstmest en doorzaaien, op advies van de loonwerker, was zo klaar, heb ong. 1 ha land

ienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:26

Morrie schreef:
ja dat kan ook, ik heb het laten eggen ipv rollen en dan bemesten met kunstmest en doorzaaien, op advies van de loonwerker, was zo klaar, heb ong. 1 ha land

Wat houd eggen in? Ik heb maar 1700m2 wei dus dat is dan een klein klusje Haha!

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 12:35

een eg is een landbouwapparaat die ze achter een trekker hangen en dan eggen ze je grond egaal en open maken zodat de graswortels weer lucht krijgen en de boel lekker kan gaan groeien (even kort door de bocht)

je kan misschien beter gewoon een loonwerker langs laten komen, hem vragen wat er moet gebeuren en een offerte laten maken, als je maar zo'n klein stukje hebt, adviseren je misschien wel om een tuinder in te huren Clown