wat vinden jullie het beste?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

yunis

wat vinden jullie het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 12:43

Vroeger stond hij op stal en ging hij zes à zeven uur per dag op de weide. Hij zag er echt super gezond uit maar was altijd wat humeurig omdat hij niet genoeg van zijn energie kwijt kon. Vooral op de natte winterdagen waar hij soms maar drie uur buiten ging en dan nog helemaal alleen.

Daardoor heb ik een andere oplossing gezocht en ben uiteindelijk op wat ik dacht hey ideale gevallen.
Hij staat 24/24 7/7 buiten met leeftijdsgenoten (jaarling). Alleen vind ik dat hij veel vermagerd is. In omgang lijkt hij wel veel rustiger en ook beter gezind. Bijvoederen is geen oplossing want dat is onmogelijk. Ze krijgen wel onbeperkt hooi en binnenkort zal het gras ook wel weer gaan groeien.

Heb ik er goed aan gedaan hem te verplaatsen of had ik hem laten staan?

liseke

Re: wat vinden jullie het beste?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:55

ik vind dat je er goed aan gedaan hebt om hem te verplaatsen. als ze nog zo jong zijn, is het toch leuker dat ze met leeftijdsgenootjes kunnen spelen. Je geeft zelf aan dat hij gelukkiger is.
als het gras terug goed groeit, zal hij wel veel verdikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:45

Ik vind van wel; paard hoort lekker buiten Ja .
Maar ontworm je goed en voer je wel voldoende bij?

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 15:07

hij word om de twee maand ontwormd (eigenlijk teveel dus) krijgt onbeperkt hooi en er staat ook wel wat gras. 1 x daags krachtvoeder( gewone onderhoudsbrok).

Alleen kreeg hij vroeger 2 x daags veulen korrel onbeperkt hooi (die hij nooit op at) maar hij at wel van het stro in zijn stal en had veel minder beweging. Hij staat nu een maand en een half daar op de weide en ik zie echt een mega groot verschil. Zij zeggen dat deze zomer alle paarden te dik zullen staan en dat ik me geen zorgen hoef te maken .

PienZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 22:24

Ik zou me geen zorgen maken jhe hebt er goed aan gedaan. Een jong paard moet lekker buiten en vaak zijn jaarlingen altijd wat ielig dat trekt vanzelf wel bij als ze ouder worden en zo te horen krijgt hij genoeg voer. De veearts heeft mij zelfs van de zomer verteld een jaarling die dik is niet goed is ze krijgen er namelijk veel sneller last van hun pezen en gewrichten van

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 07:49

Ik vind dat je er heel goed aan hebt gedaan om hem continue het land op te gooien. Bewegen is goed voor die jonge dieren. De meeste jaarlingen zijn scharminkels Knipoog dat trekt vanzelf weer bij, zolang hij vrolijk is en niet ziek (verkoude of iets dergelijks) zou ik me geen zorgen maken. Van de zomer zal hij wel bijtrekken, als het gras wat voller wordt.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 09:33

Ik ben het met de rest eens. Hij wordt wel weer dikker als het gras weer gaat groeien. En als hij verder gewoon gezond is, dan is er dus niks aan het handje lijkt mij.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 13:02

een veulen/jaarling in de groei is vaak wat magerder, dan maakt hij waarschijnlijk een groeispurt door... dat gaat vast weer helemaal goedkomen. Je hebt er goed aan gedaan om hem lekker te laten lopen! veulens horen niet op stal vind ik.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 14:35

Ja hoor, jaarlingen moeten niet rond zijn. Die krijgen weer een groeispurt en dan steken de ribbern er ineens aan alle kanten uit bij wijze van spreken. Beter beetje schraal dan te vet hoor!
En op de groep is veel beter dan op stal denk ik.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 15:58

Ik vind wel dat je het goed hebt opgelost. Zijn humeur is dus verbeterd neem ik aan?
Maar hou wel goed in de gaten dat je paard niet té mager word. Dan zou ik hem weer op stal zetten en 6/7 uur in de wei Lachen.

yunis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-04-07 20:55

dank u voor de reacties voel mezelf nu terug een beetje beter.