Vjestagirl schreef:Ik heb een fjord. Hieronder staat mijn totale kostenplaatje, per maand. (uitgerekend voor een ander topic)
Voer zit bij mij bij m'n stalling in, net als stro, kuil, water, licht, stroom enz enz enz. Stalling is 225 euro per maand, 2700 euro per jaar
Mijn fjord word wel intensief gereden. 6 dagen in de week loopt ze 3 kwartier tot een uur (wat in vergelijking tot de andere paarden bij ons veel is). Daarom krijgt ze ook een halve schep muesli per dag, als ze meer gelopen heeft natuurlijk ook meer. Kosten 10 euro per zak, ongerveer een zak per maand. 120 euro per jaar
Hoefsmid komt 1x per 8 weken en kost me nog geen 20 euro per keer (alleen bekappen, ze loopt blootvoets). Als ik haar ooit weer op ijzers zet kost het me ongeveer 50 euro per keer. 120 euro per jaar
Wormen kuren doe ik zomers iedere 6 weken, 's winters iedere 10 weken (ongeveer). Voor volgend jaar heb ik een compleet paket voor het hele jaar voor 55 euro. Als ik losse koop neem ik goede, 22 euro per keer.
Enten 1x per jaar is ongeveer 20 euro, maar dat zal meer worden omdat ze niet gelijk met de rest geënt word.
De tandarts komt 1x per jaar, ongeveer 40 euro.
Les, 1x in de week, 80 euro in de maand. 960 euro per jaar
Zomers jeuk weg spul, 10 euro per fles, 3 flessen per zomer. 30 euro per jaar
Zomers muggen weg spul, 3 euro per fles, 10 flessen per zomer. 30 euro per jaar
Extra spulletjes (vaseline, acederm, schaar, nieuw halster, longeersingel, haarlak, vervanging van een borstel) ong 200 euro per jaar.
Opgeteld (ik wil dit niet weten) Kom ik op 4275 euro per jaar uit. Hierin ga ik er van uit dat ze gezond blijft, er geen dierenarts hoeft te komen, ik nooit de trailer gebruik, m'n zadel en hoofdstel heel blijven, rijden goed genoeg gaat voor 1x in de week les enz enz enz...
Per maand is dit dus (er vanuit gaande dat alle kosten gelijkmatig over het jaar verdeeld zijn) 356,25 per maand uit
Het kopen van het paard, zadel, hoofdstel, longeerspullen en beenbeschermers heb k dus nog niet meegerekend
Duur geintje dus.
En ik heb m'n paard ook in de randstad staan...
bedankt!
hier heb ik heeeeeeeeeel veel aan