:o ECHT ZOVEEL! :(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lana_te

:o ECHT ZOVEEL! :(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 11:32

hallo! eerst wil ik even zegen dat ik eigelijk niet weet waar dit thuis hoort en het maar hier zet Haha!

dit is nu mijn vraag: 1: hoeveel op de maand kost het voor het voeder?
2: hoeveel voor het stro en hooi?
3: hoeveel voor de hoefsmid (niet op maandbasis want
dat gaat wel om de ... maanden zijn tog? ) als ie gewoon
bijschaaft en hoefijzers opzet (zijn hoefijzers eigleijk wel
nodig? en waarom? Tong uitsteken
4 :hoeveel betalen jullie ongeveer voor de dierenarts?
5: hoeveel kost een hoopje bietjes Haha!
6 : zijn er nog andere kosten?

alvast bedankt! ik wil aleen een een overzichtje maken hoeveel me een paardje zou kosten! Bloos

ps! ik heb echt dringend een idee nodig! Verdrietig

pressent

Re: :o ECHT ZOVEEL! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:45

Het ligt er helemaal aan wat voor paard je nemt, een set of een kwpn.
Als je wilt rijden heb je ook de kosten van een zadel, hoofdstel, dekjes enzo.
Dan heb e nog de spullen om die te onderhouden zoals olie en vet enzo.
Om de zoveel tijd moet een paard wormenkuur ook dat moet je niet vergeten.
Er zijn dan nog een aantal dingen waar je niet aan hebt gedacht.

Oja heb even je profiel bekeken en je verzorgshet heeft veel te lange hoeven hij loopt echt slecht.

Als je echt een paard wil zou ik nog maar even wachten tot je wat meer ervaring hebt en beter weet wat je er allemaal voor moet hebben
Het kost al snel beven de 200 per maand

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 11:47

lana_te schreef:
hallo! eerst wil ik even zegen dat ik eigelijk niet weet waar dit thuis hoort en het maar hier zet Haha!

dit is nu mijn vraag: 1: hoeveel op de maand kost het voor het voeder? hangt er vanaf wat voor
2: hoeveel voor het stro en hooi? hangt er ook vanaf
nodig? en waarom? Tong uitsteken €80 (bij ons)
4 :hoeveel betalen jullie ongeveer voor de dierenarts? verschillend

stallingskosten, wormenspuit, entingen, verzorgingspullen, onverwachte dierenartskosten enz

alvast bedankt! ik wil aleen een een overzichtje maken hoeveel me een paardje zou kosten! Bloos

ps! ik heb echt dringend een idee nodig! Verdrietig

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 12:39

Ik heb een fjord. Hieronder staat mijn totale kostenplaatje, per maand. (uitgerekend voor een ander topic)

Voer zit bij mij bij m'n stalling in, net als stro, kuil, water, licht, stroom enz enz enz. Stalling is 225 euro per maand, 2700 euro per jaar

Mijn fjord word wel intensief gereden. 6 dagen in de week loopt ze 3 kwartier tot een uur (wat in vergelijking tot de andere paarden bij ons veel is). Daarom krijgt ze ook een halve schep muesli per dag, als ze meer gelopen heeft natuurlijk ook meer. Kosten 10 euro per zak, ongerveer een zak per maand. 120 euro per jaar

Hoefsmid komt 1x per 8 weken en kost me nog geen 20 euro per keer (alleen bekappen, ze loopt blootvoets). Als ik haar ooit weer op ijzers zet kost het me ongeveer 50 euro per keer. 120 euro per jaar

Wormen kuren doe ik zomers iedere 6 weken, 's winters iedere 10 weken (ongeveer). Voor volgend jaar heb ik een compleet paket voor het hele jaar voor 55 euro. Als ik losse koop neem ik goede, 22 euro per keer.

Enten 1x per jaar is ongeveer 20 euro, maar dat zal meer worden omdat ze niet gelijk met de rest geënt word.

De tandarts komt 1x per jaar, ongeveer 40 euro.

Les, 1x in de week, 80 euro in de maand. 960 euro per jaar

Zomers jeuk weg spul, 10 euro per fles, 3 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Zomers muggen weg spul, 3 euro per fles, 10 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Extra spulletjes (vaseline, acederm, schaar, nieuw halster, longeersingel, haarlak, vervanging van een borstel) ong 200 euro per jaar.

Opgeteld (ik wil dit niet weten) Kom ik op 4275 euro per jaar uit. Hierin ga ik er van uit dat ze gezond blijft, er geen dierenarts hoeft te komen, ik nooit de trailer gebruik, m'n zadel en hoofdstel heel blijven, rijden goed genoeg gaat voor 1x in de week les enz enz enz...

Per maand is dit dus (er vanuit gaande dat alle kosten gelijkmatig over het jaar verdeeld zijn) 356,25 per maand uit

Het kopen van het paard, zadel, hoofdstel, longeerspullen en beenbeschermers heb k dus nog niet meegerekend

Duur geintje dus.

En ik heb m'n paard ook in de randstad staan...

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 13:32

pressent schreef:

Oja heb even je profiel bekeken en je verzorgshet heeft veel te lange hoeven hij loopt echt slecht.

Als je echt een paard wil zou ik nog maar even wachten tot je wat meer ervaring hebt en beter weet wat je er allemaal voor moet hebben

ik kan een paardje gerust aan Boos! lees dit anders (topic over billy z'n hoeven viewtopic.php?f=145&t=747200&st=0&sk=t&sd=a&start=50 Boos! anders tog bedankt om te reageren Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-07 13:32

Vjestagirl schreef:
Ik heb een fjord. Hieronder staat mijn totale kostenplaatje, per maand. (uitgerekend voor een ander topic)

Voer zit bij mij bij m'n stalling in, net als stro, kuil, water, licht, stroom enz enz enz. Stalling is 225 euro per maand, 2700 euro per jaar

Mijn fjord word wel intensief gereden. 6 dagen in de week loopt ze 3 kwartier tot een uur (wat in vergelijking tot de andere paarden bij ons veel is). Daarom krijgt ze ook een halve schep muesli per dag, als ze meer gelopen heeft natuurlijk ook meer. Kosten 10 euro per zak, ongerveer een zak per maand. 120 euro per jaar

Hoefsmid komt 1x per 8 weken en kost me nog geen 20 euro per keer (alleen bekappen, ze loopt blootvoets). Als ik haar ooit weer op ijzers zet kost het me ongeveer 50 euro per keer. 120 euro per jaar

Wormen kuren doe ik zomers iedere 6 weken, 's winters iedere 10 weken (ongeveer). Voor volgend jaar heb ik een compleet paket voor het hele jaar voor 55 euro. Als ik losse koop neem ik goede, 22 euro per keer.

Enten 1x per jaar is ongeveer 20 euro, maar dat zal meer worden omdat ze niet gelijk met de rest geënt word.

De tandarts komt 1x per jaar, ongeveer 40 euro.

Les, 1x in de week, 80 euro in de maand. 960 euro per jaar

Zomers jeuk weg spul, 10 euro per fles, 3 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Zomers muggen weg spul, 3 euro per fles, 10 flessen per zomer. 30 euro per jaar

Extra spulletjes (vaseline, acederm, schaar, nieuw halster, longeersingel, haarlak, vervanging van een borstel) ong 200 euro per jaar.

Opgeteld (ik wil dit niet weten) Kom ik op 4275 euro per jaar uit. Hierin ga ik er van uit dat ze gezond blijft, er geen dierenarts hoeft te komen, ik nooit de trailer gebruik, m'n zadel en hoofdstel heel blijven, rijden goed genoeg gaat voor 1x in de week les enz enz enz...

Per maand is dit dus (er vanuit gaande dat alle kosten gelijkmatig over het jaar verdeeld zijn) 356,25 per maand uit

Het kopen van het paard, zadel, hoofdstel, longeerspullen en beenbeschermers heb k dus nog niet meegerekend

Duur geintje dus.

En ik heb m'n paard ook in de randstad staan...

bedankt! Haha! hier heb ik heeeeeeeeeel veel aan Knipoog

Malibu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:38

lana_te schreef:
pressent schreef:

ik kan een paardje gerust aan Boos! lees dit anders (topic over billy z'n hoeven viewtopic.php?f=145&t=747200&st=0&sk=t&sd=a&start=50 Boos! anders tog bedankt om te reageren Knipoog

Jij vraagt om een antwoord Lachen Ze zegt toch ook niet dat je het niet aan kan? En als jij je verzorgpony lekker zo laat staan, dan doe jij dat toch. Alleen geeft Pressent even aan dat hij nodig naar de hoefsmid moet Knipoog
Verder geeft ze ook alleen maar informatie dat jij zoekt over de kosten. Dus ik vind dat je niet zo hoeft te reageren tegen haar.

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:45

a het is voor mijn vriendin lana ! ik dacht al waarom vraagt ze dat , mag je billy dan kopen messchien ! laat iets weten!

1: hoeveel op de maand kost het voor het voeder?
al te zien welk voeder ong 25 voor de mijne
makkelijk word voor de koeien geleverd en dus gratis voor mij 3: hoeveel voor de hoefsmid (niet op maandbasis want
nodig? en waarom? Tong uitsteken : mijn bezoekjes worden al gouw 80 euro per keer beslagen en bijgevijld , ook al te zien wat je wilt doen , op de vergarde wegen ofzo .
4 :hoeveel betalen jullie ongeveer voor de dierenarts? in het jaar 3 keer voor inentingen denk samen 25-30 euro
5: hoeveel kost een hoopje bietjes Haha! : gratis van de koetjes
6 : zijn er nog andere kosten?[/i][/b] ja absolut , van het tuig de stallen de weide enz..(kijk bij de anderen maar eens

veel suc6 als je eentje wil ,maar let op je moet er iedere dag naartoe , het kost handenvol geld en de dierenarts kosten kunnen hoog oplopen , per maand betaal je al gouw 200 messchien wel 300 euro !

groetjes vicksytje
Laatst bijgewerkt door vicksytje op 31-03-07 13:52, in het totaal 2 keer bewerkt

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 13:50

Is natuurlijk heel verschillend per paard, maar ik zal hem voor mijn paard invullen.
Mijn paard krijgt een handje voor het idee. Hooguit 5 euro aan brok per maand. En af en toe een zak wortels of appels, daar doen we ook makkelijk een maand mee. Zo'n zak kost 3 euro. En wat musli, een handje na het werk.
Zal in totaal zo'n 10 euro per maand zijn aan voer.
Mijn paard staat niet op stro, heeft alleen rubberen matten in de stal. En dan 1 baal hooi per dag. 2 euro per baal. Dus zo'n 60 euro per maand aan hooi.
3: hoeveel voor de hoefsmid (niet op maandbasis want dat gaat wel om de ... maanden zijn tog? ) als ie gewoon
bijschaaft en hoefijzers opzet (zijn hoefijzers eigelijk wel nodig? en waarom? Tong uitsteken

Hoefijzers zijn lang niet altijd nodig. Alleen als je paard erge hoefproblemen heeft. Die van mij heeft ze niet. Ik betaal 25 euro aan de smid, en die komt om de 3 maanden bijvijlen. Voor de rest houd ik zelf de hoeven een beetje bij door de rand rond te vijlen. Maar bij de meeste paarden moet de hoefsmid om de 6 weken komen. Zeker met ijzers.
De spuit plus voorrijkosten was ongeveer 35 euro. Maar een dierenarts kan ook makkelijk in de honderden euro's oplopen als je paard een keer ziek wordt of andere problemen krijgt. Houd daar rekening mee!
De andere kosten is vaak het grootste gedeelte. Er komen nog héél veel dingen bij kijken. Spullen die vervangen moeten worden, zoals nieuwe dekens, poetsspullen, halster, hoofdstel. Zadel moet je elk jaar laten nakijken of het nog past. Tandarts. Wormkuren, 10 tot 20 euro per keer. Eventueel lijnzaadolie. Zoutblok. En dan nog reparaties aan de wei, stal, en spullen.
En dan heb ik nog niet de huur voor stal.

Het belangrijkste is dat je altijd genoeg geld hebt voor als er eens iets mis zou gaan. Stel je paard krijgt problemen met zn rug, dan heb je een probleem als je nog maar een paar honderd euro hebt.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:15

[quote="lana_te"]
mijn paard (kwpn) eet een schep muesli per dag, dat is ongeveer 1 zak in de maand (ong 12,00 per zak, dus 144,00 per jaar)
een groot pak stro kost hier in de buurt ongeveer 55,00 (dan heb ik zo'n gigantische baal). Als ik 1 paard zou hebben zou ik hier 3 maanden mee kunnen doen en mijn paard loopt ongeveer 3 maanden per jaar dag en nacht buiten. dus 165,00 per jaar
3: hoeveel voor de hoefsmid (niet op maandbasis want dat gaat wel om de ... maanden zijn tog? ) als ie gewoon bijschaaft en hoefijzers opzet (zijn hoefijzers eigleijk wel nodig? en waarom? Tong uitsteken
Mijn hoefsmid komt voor mijn paard 1 keer in de 10 weken (of eerder als nodig). Hij bekapt alleen en dat kost me ongeveer 20 euro. Dus royaal aangehouden kost me de hoefsmid 125,00 per jaar. Als de hoeven van je paard snel slijten is het aan te bevelen hem op ijzers te zetten. OOk om medische redenen kan hoefbeslag nuttig zijn.
Beetje een grappige vraag want hopelijk is dat niet al te veel. Sowieso kan je paard het ene jaar iets mankeren, terwijl hij daarna vijf jaar gewoon gezond is. Enten komt uiteraard wel ieder jaar terug en dat kost mij 15,00 (dan ga ik naar de dierenarts toe). En dan wellicht nog het bijwerken van de tanden van je paard. Er zijn veel dierenartsen die dat ook doen. Zorg verder altijd voor een buffertje voor als de dierenarts vaker moet komen.
Geen idee.
- stalling: erg afhankelijk van je regio
- toebehoren (zadel, hoofdstel, je eigen kleding, evt beenbescherming, etc etc etc

miekske

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:21

Bij ons is de stallings kosten 150 euro en dat is dan alleen voer, stro, mesten en binnen en buiten zetten de rest komt er dan nog bij..
Als je alles compleet wil hebben met dekjes en setjes en allerlei zooi.. Clown En dat kost ook nog aardig.. als je je paard nog een beetje wil verwenne met snoepje musli enz kkost ook nog aardig wat.. dus reken maar uit Knipoog

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:49

ik zie dat ik er vergeten bij te zetten heb dat de hoefsmid om de 6 weken moet komen om hoefijzers te vervangen Knipoog

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 08:29

ik kan een paardje gerust aan Boos! lees dit anders (topic over billy z'n hoeven viewtopic.php?f=145&t=747200&st=0&sk=t&sd=a&start=50 Boos! anders tog bedankt om te reageren Knipoog[/quote]

Jij vraagt om een antwoord Lachen Ze zegt toch ook niet dat je het niet aan kan? En als jij je verzorgpony lekker zo laat staan, dan doe jij dat toch. Alleen geeft Pressent even aan dat hij nodig naar de hoefsmid moet Knipoog
Verder geeft ze ook alleen maar informatie dat jij zoekt over de kosten. Dus ik vind dat je niet zo hoeft te reageren tegen haar.[/quote]
ik ben niet boos op der hoor maar het kwam bij mij beledegend over laten we het achterwege houden! Knipoog het zal wel een misverstand zijn !

bedankt voor ale antwoorden! Go jij! Go jij!

lana_te

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-07 08:31

als ik veel op wandelingen ga en op de wegen zou rijden Tong uitsteken hoeft de hoefsmid dan minder vaak te komen of niet!

maar het stro is me niet echt duidelijk en het hooi ook niet kun je dat in grote hoeveelheden aankopen of in kleine? Pling

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:13

Het hangt er helemaal vanaf wat voor paard je koopt , wat je ermee doet , en waar je hem neerzet.

Koop je een kleine pony en zet je hem in een weilandje bij vrienden waar hij gratis mag staan , krijgt 'ie alleen af en toe een appeltje en peen , rij je net genoeg zodat de hoeven netjes afslijten en je zelf een cursus hoefonderhoud volgt waardoor je nog maar eens in het half jaar ofzo de hoefsmid even laat kijken naar de hoeven voor 20 euro , dan ben je goedkoop af.

Maar wil je echt serieus gaan tutten met een sportpaard dan ben je honderden euro's per maand kwijt....

Ook is het per regio verschillend wat hooi en stro kost. Hou het op 3 euro per standaard klein baaltje , sommigen betalen iets meer en veel mensen betalen minder.

Mijn kosten voor Rena :

- weiland met schuilstal 75 euro per maand
- natuurlijk bekapper eens in 3 maanden ofzo 25 euro
- appels en peen per maand zo'n 10 euro
- enting jaarlijks 25 euro
- wormenkuren zo'n 75 euro per jaar
- spullen heb ik en hoeft niks meer bij

Kom ik jaarlijks uit op 1250 euro , maken we er 1500 van vanwege de paardenkoeken die ze krijgt voor de vitamientjes.
Dan in de wintermaanden nog hooi erbij , nog wat onvoorziene dingen , controle door paardentandarts / Physio , of vervanging voor spullen , zeg 2000 euro per jaar totaal.

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:15

bij sommige stallingen betaal je 170 euro en dan zit alles erin

delerium

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:20

Juist als ik je andere topic bekijk heb ik toch echt het idee dat je beter nog een paar jaar ervaring op kunt gaan doen voor je aan een eigen paard begint...

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:25

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:34

je hoeft niet gelijk zo te reageren.
Hooi en stro kost elke maand meer/minder ligt aan de kwaliteit, hoeveelheid enz. Bij de meeste stallingen is het incl. dus betaal je er al voor. Omdat bij ons de kwaliteit heel slecht is van het hooi, koop ik het zelf €5,- per baal. Ik koop mn eigen voer €11- per zak (doe ik ongeveer 2 weken mee, koop er dus altijd 2 daar doe ik een maand mee) Hoefsmid afgelopen keer €75,- vorige keer €70,- voor mn shet €10,-. Maar het ligt heel erg aan de kwaliteit van de hoeven van je pony. De da komt gelukkig niet zoveel bij mij, dus die kosten kan je niet vantevoren berekenen.
Verder geef ik veel uit aan 'leuke' dingetjes, nieuw halster, nieuw hoofdstel enz.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 10:38

ALs je niet in staat bent om zonder problemen 400-500 euro per maand apart te zetten, begin dan niet aan een paard!
Het zijn niet alleen de maandelijkse kosten voor de heb, de onverwachte kosten willen nogal eens de pan uitrijzen. Kun je dit bedrag missen, dan heb je voldoende beschikbaar om ook een buffer op te bouwen voor mindere tijden.
Verzekeren kan een optie zijn, maar besef dat dan anderen bepalen wat en hoeveel geld er mag worden uitgegeven aan bepaalde zaken. Bovendien kun je verzekeringsgeld niet inzetten voor de aanschaf van duurdere zaken, zoals een zadel. Een pot geld op de bank kun je naar eigen inzicht en goeddunken inzetten, voor alles wat op dat moment van belang is.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 11:54

lana_te schreef:
als ik veel op wandelingen ga en op de wegen zou rijden Tong uitsteken hoeft de hoefsmid dan minder vaak te komen of niet!

maar het stro is me niet echt duidelijk en het hooi ook niet kun je dat in grote hoeveelheden aankopen of in kleine? Pling

Als je veel op de weg rijdt zou ik er zeker ijzers onder zetten, en nee dan moet dat nog steeds om de circa 8 weken.
En alles wat je in grotere hoeveelheid koopt is altijd voordeliger!
Prijzen hangen ook erg af van de regio.
Inderdaad kost een paardje al gauw zeker 400 euro per maand!

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:05

ik zal je zeggen, wat ik kwijt ben aan mijn pony. Het stalgeld is €75, daar zit hooi in inbegrepen. voor de rest moet je alles zelf doen.
dan heb je bodembedekking nodig voor in de stal. Bij mij gaat er iedere week een pak vlas in. Dat is €5 per pak.
Naast het hooi dat ze krijgt van de staleigenaar, krijgt ze nog extra hooi bij. ik doe 1 pak hooi op per 5 dagen en 1 pak kost €2.50. Mijn pony krijgt geen krachtvoer, wel krijgt ze nog wortels. Dat is iedere week een zak (2 à 3€)
Mijn pony staat niet op ijzers. Het is niet zo dat elk paard ijzers nodig heeft. Als ze nog geen ijzers heeft als je het paard koopt, zou ik er geen nieuwe opzetten. Voor het bekappen alleen, betaal ik €15.
Daarnaast les ik 2 keer per week een 0.5uur. Dat is €15/week.
De DA kosten dat hangt ervan af. Jaarlijks moet ze geënt worden en dat kost +/- 50€
En dan andere kosten, zoals nieuwe spulletjes kopen enzovoort.
als ik het zo gauw is optel, betaal ik +/- 200€/maand.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:37

lana_te schreef:
nodig? en waarom? Tong uitsteken

Ik betaal 100 incl. voer, stro en hooi. Maar dan heb ik nog geluk, want in de regio betaal je eigenlijk niet minder dan 200 per maand voor dat. Hoefsmid is elke 8 weken 80 euro (rond om beslaan). Dierenarts verschilt. Dan heb je weer een tijdje niets, en dan moet je 2x achtereen de DA hebben. Ik heb mijn paard net 2,5 week en ben voro de keuring 140,- kwijt en laatste een peesscan en alles (eerste dag gewoon, prikje, medicijnen, tweede dag scan en klei) en hou ik het eigenlijk op minstens 200,- (zal wel heel watm eer zijn).
Bieten ehb ik geen idee hoeveel dat gaat kosten.

Andere kosten zijn spulletjes en ontwormen.

Het ligt er net aan welke regio je zit, waar je je paard kunt stallen en alles. Ik hoef niet maandelijks 400-500 opzij te kunnen leggen om mijn paard te houden. Wat dat betreft heb ik daar wel geluk mee. vaste lasten heb ik het dan overigens over. Voor de Dierenarts kosten zou ik haar eerst in de verzekering doen maar door afkeuring kon dat niet. Ik heb voor de grotere dierenarts kosten een potje. Daar zit nu iig 2000 in, en die blijf ik voeren.

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:34

liseke schreef:
Voor het bekappen alleen, betaal ik €15.

Nou daar zie je dus al de prijsverschillen!!! Nors opkijken
Ik betaal voor bekappen alleen 27,50 euro !! Rolleyes

Kimonoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 18:41

lana_te schreef:

die hoeven van die shetlander in je profiel Lips are sealed Lips are sealed