pony wordt gek in de stal!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

pony wordt gek in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 16:32

geluk gehad vandaag!
ik heb vandaag mijn pony even op stal gezet (er komen vrienden kijken dus ik wou em een beetje bij de hand hebben, anders moet ik weer een halve km lopen) Bloos
nou heeft die nog niet zo vaak op stal gestaan, maar hij was rustig dus dacht ik: dat gaat wel gaan.(ik had hem voor de zekerheid al peesjes omgedaan)
ik ging na een uurtje even checken en trof mijn paard aan doorweekt van het zweet, volgens een van de mannen daar heeft hij geprobeert over het schot heen te steigeren/springen. Nagelbijten / Gniffelen
is dat even duidelijk, ik heb hem maar gewassen en op de wei gezet maar nu zijn er wel wat deuren dichtgegaan voor mij. Huilen
heeft iemand tips om dit te verhelpen?
groetjes lara.

Lara_Silver

Re: pony wordt gek in de stal!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 17:44

heeft niemand hier ervaring mee?

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:46

Misschien de reden achterhalen?
Is hij/zij nog jong? Heeft hij alleens op stal gestaan, of staat hij normaal met andere paarden in de wei? Dat zou namelijk al een reden kunnen zijn, in de wei kan hij naar soortgenootjes, in de stal hoort hij wel anderen maar kan ze niet zien..

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:52

Een van mijn paarden heeft dat ook.. staan met z'n 6en op stal en als er dan 2 weg zijn barst de 'hel' om het zomaar te zeggen los.. zolang ik haar heb staat ze altijd binnen en staat ze alleen in de zomer paar uurtjes op het land.. maar ik denk dat het komt omdat haar 'vriendjes' weg zijn en die hoort ze maar kan ze dus niet zien.. zoals twinducklin al zei!

Ze heeft het pas sinds we hier staan op de manege waar we eerst stonden had ze er geen last van.. ja soms als mijn andere paard te lang weg was.. maar die kon ze normaal ook nooit zien.. het is sowieso al een apart paard ze vind het ook nogal lollig om in dr boks te staan stijgeren enz Clown

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 18:15

twinducklin schreef:
Misschien de reden achterhalen?
Is hij/zij nog jong? Heeft hij alleens op stal gestaan, of staat hij normaal met andere paarden in de wei? Dat zou namelijk al een reden kunnen zijn, in de wei kan hij naar soortgenootjes, in de stal hoort hij wel anderen maar kan ze niet zien..

nee echt jong is hij niet (8 jaar).
hij staat idd normaal in een grote kudde op de wei, hij heeft wel al eens op stal gestaan maar nog niet zo vaak.
het was iig pure paniek want dat kon je gwn zien aan zijn ogen (ooow nu klink ik net als zo een filosoof Tong uitsteken)
ik denk dat wat jij zegt al veel in de buurt komt ja.

Citaat:
het is sowieso al een apart paard ze vind het ook nogal lollig om in dr boks te staan stijgeren enz Clown

ja dat heeft die van mij ook, maar dan niet uit lolligheid.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 15:30

Die van mij heeft dit ook gehad. Ze werd knettergek zodra ze op stal werd gezet, en dan stond ze niet eens alleen. Ben nu verhuist en het gaat perfect met haar, staat hele dagen op stal en er is niks aan de hand. Misschien is er dus iets in de omgeving, drukte ofzo?

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 15:48

Ja die stal is bij een hotel en er was op dat moment een bijeenkomst, ik ben er echter bij gebleven tot iedereen weer weg was dus dat het rustig was buiten.
en toch werd hij gek. Nagelbijten / Gniffelen
iedere keer als ik weg liep begon hij te steigeren, toen heb ik em snel voer gegeven en ben weg gegaan.

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 18:00

Ik hád ook zo'n paardje. Je moet haar steeds vaker in de stal zetten. Gewoon 30 minuten, en dan in de stal borstelen. En ook af en toe van een afstandje kijken wát ze precies doet.
Hij kan er alleen maar aan wennen. Werkt goed, en de deur open laten waarbij je paard alleen zijn hoofd naar buiten kan doen helpt mischien ook goed, dan voelt hij zich niet zo opgesloten.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 17:53

Citaat:
iedere keer als ik weg liep begon hij te steigeren, toen heb ik em snel voer gegeven

Even los van de redenen waarom hij zo op stal deed. Hij steigert, misdraagt zich dus. Jij komt weer terug en geeft hem voer. Paard leert zo dat zich misdragen beteknt dat ie aandacht krijgt en voer.
Waar ik op stal stond hadden we een jonger paard staan die er niet tegen kon om alleen achter te blijven, die ging elke keer steigeren (zo hoog dat die met zijn benen over de stalwand kwam en bijna bleef hangen). De eigenaar gaf hem dan altijd peen om hem rustig te krijgen, waardoor het gedrag alleen maar verergerde.

Een paard wat weinig gewend is om op stal te staan heeft het inderdaad heel moeilijk om daar ineen keer helemaal alleen te staan. Sommige wennnen daar eigenlijk bijna nooit aan.
Mijn vorige paard ie wel gewend was om op een stal te staan draaide helemaal door als ze in een binnenstal stond. Ookal had ze haar vriendje naast zich staan en mensen om haar heen. In een buitenstal was er gelijk niks meer aan de hand, ookal bleef ze alleen achter.

Je kan het proberen om hem is te laten wennen met andere paarden naast zich of in een stal waar hij nog wel genoeg kan zien wat er om hem heen gebeurt.

_Cindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:10

Niet op stal zetten? Zo'n ramp is het toch niet om even een paar honderd meter te fietsen of lopen?

Dautsen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-07 08:17

Ik denk dat het idd is, omdat hij zijn vriendjes mist. Als hij altijd samen op de wei staat en dan opeens alleen in een stal wordt gezet, voelt hij zich eenzaam. Dautsen doet dat als ze alleen in de trailer staat. Normaal staat ze of met een van onze ruinen in de trailer of ze staat in de stal bij haar maatjes. Als ze dan alleen mee moet, voelt ze zich niet fijn en voelt ze zich alleen. Bij haar is het echter een kwestie van gewenning. We laten haar tijdens wedstrijd enzo gewoon wel alleen in de trailer staan (voor een half uurtje bijvoorbeeld) Daarna krijgt ze een beloning en gaan we naar huis. Ik tref haar ook altijd bezweet en alles aan, maar ze moet er wel aan wennen. Ze moeten leren dat ook al staat ze alleen wij toch terug komen en ze altijd weer bij haar vriendjes terug komt. Dus misschien kan je het met hem gaan oefenen, steeds iets langer alleen op stal zetten!