super snelle eter!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

lonkie

super snelle eter!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 12:43

Hallo allemaal,

Mijn paard is een onwijs snelle eter! Hij schrokt zijn biks als een gek naar binnen. Ook wanneer ik hem iets lekkers geef, weet hij niet hoe snel hij het weg moet kauwen. Hierdoor verslikt hij zich snel en begint hij te hoesten. Het is niet dat hij niet voldoende te eten krijgt, maar waarschijnlijk bang dat anderen het weg komen halen bij hem of zo! Tijdens het eten staat hij gewoon in zijn eigen box waar geen andere paarden bij kunnen. Wie herkent dit en zijn er eventueel tips??

Zesiram

Re: super snelle eter!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:46

Mijn paard is ook zo'n schrokker. Ik leg meestal een steen ( zoutsteen, maar kan ook gewoon een baksteen zijn ) in de voerbak, dan kan hij niet van die grote happen nemen. Appels e.d. snijd ik in stukken, want ik zie hem nog wel eens in zijn geheel zo'n ding inslikken. Soms denk ik dat hij geen hooi heeft gehad, dan kom ik op stal en staat elk paard te kauwen en is hij al lang klaar Haha!

Janine_L

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:56

mmm ja, ik herken dit wel hoor.
2 shetlanders heb ik, en een tinker.
Volgens mij zijn deze dieren(lees rassen) gefokt om te eten Vork
Maar goed, hoe ik het heb opgelost.
Dus een tip voor jou:
Weg met het krachtvoer, alleen veel en vaak hooi.
Geen snoepjes enz.
Als ze rustiger worden (en dat worden ze als ze weten dat er geen snacks komen alleen hooi) kun je in de berg hooi wat worteltjes verbergen en stukjes aurakoek.
Zo krijgt je paard alle vitamine maar kan hij/zij het niet opschrokken.(er moet gezocht worden naar het voedsel)
Je kan er ook voor kiezen (als je toch biks wilt geven) dit in zón rode voerbal
Afbeeldingte geven.
Schrokken wordt dan onmogelijk Vork
Veel succes met het zoeken naar "antie-schrokmiddelen".

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:15

nadeel van een zoutsteen in de voerbak leggen is dat ze in sommige gevallen ook hele happen van de zoutsteen gaan nemen en daar diarree van kunnen krijgen.
Dan is een baksteen of van te voren hooi geven een beter idee

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:17

sylven schreef:
nadeel van een zoutsteen in de voerbak leggen is dat ze in sommige gevallen ook hele happen van de zoutsteen gaan nemen en daar diarree van kunnen krijgen.
Dan is een baksteen of van te voren hooi geven een beter idee

je hebt ook van die likstenen die echt heel hard zijn hoor, waar ze absoluut geen stukken van kunnen bijten..

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 15:31

Nou, fijn om te horen dat er meer paarden zijn die hun eten binnen no-time op hebben Haha! Ik ga eens aan de gang met de tips die tot nu toe gegeven zijn. Voor mijn hond heb ik inderdaad ook zo'n bal en ik heb ook een heel speels paard dus ik denk dat hij zo'n bal ook wel heel erg interessant gaat vinden. Ik wist alleen niet dat ze er ook voor paarden waren. Ach, zo leer je nog eens wat bij Haha!

Wanneer er nog meer ideeen of tips zijn dan hoor ik ze wel!

Groetjes!

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:20

een steen in de bak leggen werkt meestal erg goed Knipoog dan moet het paard eromheen eten, en is zo langer bezig

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:46

Wat ook kan helpen is om gehakselt hooi/luzerne door de brokken te doen. Daar moeten ze wel op kouwen waardoor ze de brokken minder snel opeten....