Manen trekken: geen manen meer over !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Manen trekken: geen manen meer over !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:53

Ik wilde gisteren de manen van mijn merrie trekken.
Maar toen ik een beetje had gedaan realiseerde ik me dat er wel erg weinig manen overbleven...
Nu heeft ze ook al een SUPER dunne staart, die ook niet dikker wil worden, en dus ook weinig manen,
dus mijn vraag: hoe kan je ze trekken ? Als je niets meer overhoud ?
Iemand dus andere tips om de manen in-te-korten ?
Oja, ik heb de manen liefst vrij kort dat ze nog net "vallen" zeg maar...

Iemand ?

Castello

Re: Manen trekken: geen manen meer over !

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:00

misschien gewoon knippen of snijden Knipoog

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:01

Oprollen met een manenkammer (hoe zeg je dat nu) op de hoogte die je wil
En met een aardappel mesje afsnijden.
Op de anky site staat ook een tip om de manen dikker te maken (maar als die werk? Nagelbijten / Gniffelen)

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:31

Ik zou ze in dat geval snijden. Knippen wordt zo recht denk ik, hoewel ik zelf wel eens met de schaar "bijwerk" voor de stukjes die niet helemaal netjes geworden zijn. Ik heb net het omgekeerde, mijn paard heeft zo'n dikke manen dat ik wel moet trekken.

roest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:33

Effileerschaar, dubbel bij dunne manen, enkel bij dikke manen.

Liedje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:35

Ik snijd de manen altijd Ja Mijn ex-verzorgpony had een gloeiende hekel aan trekken en toen krege ik die tip Ja gewoon met een schaartje Lachen

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:02

Okej, bedankt Lachen ! Ga ik eens uitproberen Lachen ! Oh, en bestaat er misschien zoiets om manen (en staart) harder te laten groeien ? Zodat ze dikker worden ? Een soort voedingssuplement ? Of mss speciale shampoo ofzo ?!

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:18

nope, helaas dat bestaat niet.
wel gewoon zorgen dat je er regelmatig wat antiklit ingooit ( klitten voorkomen die anders afbreken) en er zelf met borstels en dergelijke zoveel mogelijk vanaf blijft.
ik heb het met 2 dieren gehad, eentje heeft nu een prachtige dikke staart en nummer 2 zijn we nog mee bezig. ook regelmatig iets korter afknippen dan je normaal zou doen ( bv op springpaard lengte), lijkt het dikker van en duurt het minder lang voor de afgebroken haren op die lengste zijn.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:22

ik heb een anti klit heet iets met magic. is soort gel moet je erin smeren vind dat de manen en staart stuk langer en dikker worden.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:27

je bedoelt Magic Cowboy?
daar heb ik al veel positieve verhalen over gehoord Ja

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:33

Lowara schreef:
je bedoelt Magic Cowboy?
daar heb ik al veel positieve verhalen over gehoord Ja

zou het niet weten moet ik morgen even op stal kijken voor de zekerheid. durf het niet zeker te zeggen. maar ik merk wel duidelijk verschil zowel bij mn paard(fries) als mn pony.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:33

Margytje schreef:
Okej, bedankt Lachen ! Ga ik eens uitproberen Lachen ! Oh, en bestaat er misschien zoiets om manen (en staart) harder te laten groeien ? Zodat ze dikker worden ? Een soort voedingssuplement ? Of mss speciale shampoo ofzo ?!

Een half jaar biotine gaan voeren.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 23:35

Gewoon van de staart afblijven, tenzij je wedstrijden hebt en je je paard gaat wassen, anders alleen maar antiklit inspuiten, na het wassen voorzichtig uitpluizen.. enkel en alleen op lengte knippen.. een te lange staart wordt ook dunner.

Kun je niet goed manen trekken of snijden.. ben je handiger met een schaar en heeft je paard dunne manen, dan is het handig om de manen naar de andere halshelft te borstelen, dan neem je een grove manenkam, kam voorzichtig de manen door, 'pak' de manen tussen je vingers (zoals een kapper doet) en houd ze ongeveer een centimeter of 3 van de has af en knip ze af...
kam wederom de manen voorzichtig naar beneden en pak een stukje van het geknipte gedeelte + een nog te knippen stukje wederom tussen je vingers en knip in het velengde van het reeds geknipte stukje.. Doe dit langs de gehele manen kam (maar telkens aan de 'verkeerde' kant van de hals) heb je van die springmanen maak ze dan iets vochtig.
Kam vevolgens de manen weer naar de 'goede'kant en kijk of je hakken hebt.... en anders weer terug naar de andere kant kammen en weer bij werken..
Niet tegen de hals aan knippen omdat je dan rare hakjes kunt krijgen in de vacht..
Op deze manier ziet het er, als je er handigheid in krijgt vooral om het netjes in een lijn te knippen, 'ongeknipt' uit en worden de manen wel dikker dan met trekken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:45

Dan gaat snijden het beste, zo houdt je de manen op lengte, maar wel vol, en met snijden ziet het er netter uit als met knippen, knippen geeft meestal een erg harde lijn.

Pannie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:48

Anne_GTI schreef:
Margytje schreef:

Een half jaar biotine gaan voeren.

heeft biotine dan ook effect op de manen/staart..? op hoeven wist ik wel maar dit..

Trieske_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:49

manen touperen zoals je normaal doet met trekken maar het plukje wat je nog in je handen (wat je normaal trekt) korter knippen op de gewenste lengte... gaat perfect

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 16:56

_angela_ schreef:
Dan gaat snijden het beste, zo houdt je de manen op lengte, maar wel vol, en met snijden ziet het er netter uit als met knippen, knippen geeft meestal een erg harde lijn.

Daarom ook naar de andere kant borstelen en dus aan de verkeerde kant knippen..

kayunta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 17:00

Paardendrogist verkoopt een speciaal kammetje met ingebouwd mesje. Hiermee kan je de manen zonder uitdunnen supernetjes inkorten zonder dat het lijkt alsof er een lineaal langs heeft gelegen wat bij knippen het geval is.

ifever

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:01

mijn paard heeft ook een hekel aan manen trekken, heeft zich er zelfs een keer voor op de grond laten vallen Gestoord

ik knip de manen ook maar zorg altijd dat ik niet zo'n rechte lijn krijg.

wat ik doe is manen helemaal uitkammen, dan een pluk pakken deze recht omhoog kammen, dan het haar tussen je vingers pakken (zoals een kapper), niet te veel manen, en dan knippen, dan nieuwe pluk pakken met een stukje 'oude'pluk zodat je weet hoe kort je het moet knippen. Doordat de manen als ze normaal hangen altijd iets bol hangen, en jij het dus recht omhoog kamt met knippen vallen ze weer bol terug en vallen ze dus op'verschillende lengtes' zo zie je niet dat het geknipt is. Mijn paard dr manen zijn hierdoor ook veel voller geworden.

wsundayl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:04

Zoals al gezegd is hier, snijden.

De dikte van manen en groei snelheid is genetisch bepaald. als jouw paard goed in zijn vel zit en de goede hoeveelheid vitaminen en mineralen binnen krijgt kun je er geen invloed op uitoefenen om ze echt dikker te maken.
Alleen door een bepaalde manier van knippen / snijden ze dikker laten lijken.

Carina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:19

Hoi ik heb het zelfde probleem mijn pony heeft een hele dunne staart en manen.
Ik heb dus een wedstrijdruiter om advies gevraagt bij ons op stal.
Zij zeiden tegen mij dat ik het gewoon het beste kan knippen niet dat dat hoort maar
anders blijft er niks meer over van de manen.
Ik doe dit nu al jaren en het bevalt prima en de staart wordt bij mij beetje na beetje beter
Ik zorg er altijd voor dat de staart klitvrij is door middel van antiklit en regelmatig knip ik er
een klein stukje af dit bevordert de groei goed.

groetjes

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:38

Ik moet de manen bij mijn paarden altijd flink uit dunnen Haha! Als je weinig overhoud, doe je het volgens mij ook niet helemaal goed Bloos

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:46

Ik vind dikke manen juist fijner met vlechten Haha!
dat dunnere piek haar vind ik nergens op lijken Tong uitsteken

klazina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 14:21

Het manegepaard waar ik op rijd heeft van die dunne piekmanen, die bovendien wat erg lang zijn. Dit is met vlechten erg onhandig, want in het begin gaat het wel, maar richting het einde wordt het echt priegelwerk en moet ik het elastiekje er erg vaak omheenslaan.

Wat raden jullie aan?
Ik denk zelf aan bijknippen, zoals hierboven beschreven, maar hoe lang moet ik het dan laten zodat ik het nog makkleijk kan vlechten?

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-07 23:29

je kunt het elastiekje ook om het laaste plukje draaien.. je begint iets hoger en draait het naar beneden ... = lekker duidelijk maar ik hoop dat je me snapt Lachen