Hoe paard laten blinken ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steph1989

Hoe paard laten blinken ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:52

Hoi,
ben gisteren naar een clinic gaan kijken, en de paarden die daar meereden blinkte allemaal zo hard ! Niet normaal ! Nu, ik beschik niet over een solarium of dergelijke, dus wassen zit er (nu nog) niet in. Dan, mijn paardje rolt af en toe wel eens in het zand (staat meestal wel binnen), dus zand en stof zitten ook in de vacht. Ik heb al geprobeerd met een doek & azijn haar proper te wrijven, en heel veel borstelen, maar ze blinkt eigenlijk alleen aan haar benen... (die ik dan ook wel eens was).

Iemand tips om ze te laten blinken ? (oja ze is ook geschoren, haar is nu stilaan terug aan het groeien, maar bij de paarden op de clinic was dat ook dus dat kan de reden niet zijn denk ik)

ILoveMyHorse

Re: Hoe paard laten blinken ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:01

ik kijk ff mee Lachen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:03

Cowboy Magic Body Shine/Dust Control.. heeft mn vz paardje ook en dat spul werkt echt super!

Hahah waren pas een paar van die manege meisjes Tong uitsteken

"Huh wat heeft ie daar nou op z'n hals, die lichte plekken? Waren dus plekken waar het licht op scheen en zo hard deed glimmen dat ik deze reacties kreeg haha!

sabje19

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 20:44

Je kunt ook een poets handschoen van bont gebruiken om ze een beetje te laten glanzen.
Maar paarden glanzen ook van nature als ze gezond zijn en goed in hun vel zitten.

Steph1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 21:01

Ze is gezond, en zit goed in haar vel, ben ik wel redelijk zeker van. Ze staat alleen in een redelijk "vuile" stal (niet ongezond !), en we hebben gewoon geen professionele poetsplaats of wat dan ook, en ze rolt af en toe ook wel eens...
Als die dingen maken haar volgens mij: stoffig ?

Fantabulouss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:05

babydoekjes Haha!

en dan niet op de plek waar t zadel ligt want dan glij je weg Knipoog

ezzybezzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:06

schapenwol!! perfect om al het vuil er af te halen

lonkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:03

Inderdaad, ik gebruik ook altijd de poetshandschoen en ik heb pas nog een flesje gehaald om de manen en de staart lekker te laten glimmen, maar ben even vergeten hoe het heet. Ik zal straks even kijken als ik naar mijn paard toe ga want het staat daar in de kast. Cool

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:19

idd zo'n schapenwolle poets handschoen en een beetje vaseline rond de oogleden en over de neus. witten manen en staart kan je nat maken en met maisena inwrijven (absorbeert het vuil). laten drogen uit borstelen. (stofwolk) en alles is weer mooi wit en glimmend.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:21

wij doen wel eens een beetje babyolie op een wollen handschoen, werkt ook goed Ja

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 15:43

equishine Cool. daar gaan ze echt heel mooi van glimmen Ja

Dit gebruik je wel nadat je je paard goed gerost, geborstelt en er met een natte handdoek overheen gegaan bent, dan is het resultaat het mooiste!

Nayana

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 18:09

een schapenwollen poetshandschoen werkt goed, en 1 x per week een kopje lijnzaad wil ook nog wel eens de vacht goed laten glimmen Haha!

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:46

Schapenwol & Glansspray! OK dan!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:52

ik zou beginnen met het voer aan te passen
probeer het eens met lijnzaad olie

mijn tinkertje loopt dag en nacht in het land maar na een vlugge poets beurt glimt ie erg goed.
en met een ros borstel / masage borstel bevorder je de bloeds omloop waardoor de vacht er ook stukken beter van word.

sucses

NTuinenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 10:37

Ik sta met de paarden ook op een klein stalletje zonder poetsplaats en solarium e.d
Eentje is zelfs Cremello! Haha!

Wollen handschoen
Equi-Shine (10€)
geitenharen borstels.
Babydoekjes
En gewoon vaak benen en hoeven goed schoonmaken en wassen..

Maar vooral dat Equi-Shine of Cowboymagic werkt echt super!!

Farolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 11:59

Ohja en babyshampoo ! Haha!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:02

overigens hoef je niet persee zo'n wollen handschoen te kopen, je kan ook gewoon rond deze tijd bij een boer inde buurt langs gaan en vragen of je een handje schapen wol mag hebben.
Dat werkt net zo goed als zo'n handschoen en is veel goedkoper Knipoog

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 12:07

Een gezonde vacht komt van binnen. Dus idd, kijk naar het voer, geef desnoods lijnzaadolie over het voer (als je teveel geeft raken ze aan de diarrhee). Een pas geschoren paard glimt idd wat minder makkelijk, en een stoffig paard kan ook niet glimmen.

Compleet douchen na het rijden helpt voorkomen dat zoutresten in de vacht de vacht uitbleken (helemaal in de zomer), en halen ook stof uit de vacht.

GranAmor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 19:58

Hier zijn volges mij veel topics over geweest Knipoog Blinken moet hij uit zichzelf doen, voor extra kan je olie geven

Manderino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:33

*leest mee Haha! ,,
kan je het ook met gewoon middelen doen wat je al
in huis hebt ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 23:44

Blingh (zijn naam zegt het al) blinkt eigenlijk van zichzelf Krijg er vaak vragen over wat ik als middeltje geef. helemaal niks, behalve een snoepje, appeltje of banaantje voer ik hem verder niets bij. Na het rijden mag hij altijd even rollen en daarna gaat ie op stal.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:24

Wanneer een paard gezond en blij is, glanst ie vanzelf, dat heeft niets te maken met of er zand of zo in zit. Ik heb een paard die dag en nacht op de wei staat, vol zand zit wanneer ik hem poets en nog niet zo'n mooie korte vacht, maar hij glanst ontzettend! Hij krijgt genoeg te eten, en af en toe wat lijnzaadolie of wat muesli. Je moet ervoor zorgen dat hij dus gewoon goed te eten krijgt en genoeg beweging, zodat hij vrolijk blijft..
Dan heb je die dure troep voor in de vacht ook niet nodig Knipoog

Nirvanalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 12:27

Ik gebruik altijd van die babydoekjes dat werkt echt heel goed het zand gaat er ook heel makkelijk mee af Lachen

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 13:03

van de anky site : De 'Concours-look'

Je zult je wel eens afvragen : hoe kunnen die paarden toch allemaal zo glanzen in de dressuurring? Waarom glanst dat leer toch zo? Dat is niet zo’n groot geheim. Om te beginnen worden Anky’s paarden een dag voor het

concours helemaal gewassen. Ook de manen en staart, want daarin gaat veel huidvet zitten, waardoor het al gauw grauw en grijs lijkt. De witte voetjes worden net zo lang geschrobd tot ze daadwerkelijk hagelwit zijn en op de hoeven mag geen korreltje zand meer zitten. De hoeven worden dan ook meteen ingevet.

Om de staart dik te laten lijken, wordt de staart ingevlochten als hij nog nat is. Het liefst beginnen met drie vlechten en van die drie vlechten maak je er vervolgens eentje. Om het paard te laten drogen wordt hij onder het solarium gezet, of met een wollen deken op stal. Vergeet er dan niet een singeltje omheen te doen, want als het paard gaat rollen komt hij in de knoop met de deken!

Als hij droog is gaan natuurlijk de staldekens er weer op. Voordat de paarden opgezadeld worden op concours, worden ze tip top gepoetst. Eerst met een ros- of rubberborstel, vervolgens met een zachte borstel en uiteindelijk met een schapenbontje nawrijven. Zo zijn alle vuiltjes, het huidvet en de losse haartjes verdwenen en komt er een mooie glans op de vacht.

De manen worden ingevlochten en eventueel ingespoten met glanshaarlak. De staart wordt uitgeborsteld met een staartborstel, of eventueel haartje voor haartje uitgeplozen (hangt er vanaf hoeveel tijd je hebt!). De hoeven worden opnieuw ingevet en op de neus van het paard en om de ogen smeer je wat vaseline of eventueel babyolie, om een mooie glans te geven. Zo krijgt het hoofd meer uitdrukking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-07 14:51

sammie_44 schreef:
Wanneer een paard gezond en blij is, glanst ie vanzelf, dat heeft niets te maken met of er zand of zo in zit. Ik heb een paard die dag en nacht op de wei staat, vol zand zit wanneer ik hem poets en nog niet zo'n mooie korte vacht, maar hij glanst ontzettend! Hij krijgt genoeg te eten, en af en toe wat lijnzaadolie of wat muesli. Je moet ervoor zorgen dat hij dus gewoon goed te eten krijgt en genoeg beweging, zodat hij vrolijk blijft..
Dan heb je die dure troep voor in de vacht ook niet nodig Knipoog

Sluit ik me volledig bij aan!
Mijn paard krijgt 2 handjes muesli en wat supplementen, ruim hooi & staat de hele dag buiten, zelfs met dikke wintervacht glimt ze als een spiegel, schoonheid komt van binnenuit Knipoog !