Help! Mijn VZpony heeft beestjes!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Flux

Help! Mijn VZpony heeft beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 19:38

Hey,

Mijn VZ shetje heeft al een tijdje last van schuurplekken. Eers leek het gewoon oop een geschoren plekje (want ze zou gechipt worden) dus ik schenk er niet zoveel aandacht aan.
Maar op den duur ging het zich uitbreiden. Een de vorige keer ging ik haar hoeven uitkrabbrn en toen zat mijn arm opeens onder de beestjes!!

mijn vraag: Wat zijn dit en wat moet ik eraan doen om ze kwijt te raken.

(het komt dus van de pony;))

wie helpt?

Vjestagirl

Re: Help! Mijn VZpony heeft beestjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:04

Scheren. Helemaal scheren.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:06

de dierenarts gaat je helpen

laat hier alsjeblieft naar kijken
dus even de eigenaar bellen

als er beestjes uit een paard komen gaat het niet goed

eventueel even wassen met biotex

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:23

Kan luis zijn. Snel een DA naar laten kijken. Als het luis is, zul je dat met een heel agressief middel moeten behandelen en heel je paard ermee moeten wassen. Ik weet niet meer hoe het middel heet, maar de DA vast wel. Heb het met mijn paard ook gehad, alleen zagen wij geen beestjes, maar wel kale plekken. Die van mij was op een gegeven moment echt niet meer om aan te zien! Bloos

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:33

Dierenarts bellen!

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:36

mijn kat heeft ook kale plekken geen beest te zien kan dat ook luis zijn?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:39

dierenarts bellen.

Als hij/zij inderdaad bevestigd dat het luis is,en het ernstig is, dan zal je verzorgpony waarschijnlijk helemaal geschoren moeten worden en een aantal keer gewassen.

Succes, maar laat wel de Dierenarts er bij komen!

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:57

Dat scheren is echt onzin, tenzij het heel heftig is. Wassen is ook niet nodig. Een paar keer goed behandelen met veerust kan vaak al genoeg zijn.

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:51

Wij behandele onze pony vroeger ook met veerust (poeder tegen luizen) maar dat is uit de handel genomen. Bij de DA kan je speciale middelen halen die je vaak moet verdunnen met water en daarmee je pony moet wassen. Wel altijd 2 keer wassen ivm eitjes!

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:53

zijn idd waarschijnlijk luizen, veroorzaaken ook flinke jeuk, dus ook die kale plekken. neem contact op met een DA wat je beste kan doen, scheren hoeft niet altijd, maar een shet die flinke dikke vachte heeft is het wel handig bij,

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 11:56

tita schreef:
mijn kat heeft ook kale plekken geen beest te zien kan dat ook luis zijn?

Bij katten kan dit een nierprobleem zijn...even naar de DA aub. Knipoog

Cristina

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:00

Bij de Shet zal het waarschijnlijk luis kunnen zijn. Hiervoor is "shampoo" in de handel waar hij mee gewassen moet worden. Vroeger was er ook een poeder in de handel tegen luis. Scheren zou kunnen
helpen als je hem moet gaan wassen. Leg hem dan aub een warm deken op anders wordt hij zeker
ziek. Als hij in een stalletje staat zal dat "uitgerookt" moeten worden anders helpt het niet. Een vraagje...loopt hij bij geiten ???? Komt goed hoor!! Knipoog

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:32

Wendy schreef:
Dat scheren is echt onzin, tenzij het heel heftig is. Wassen is ook niet nodig. Een paar keer goed behandelen met veerust kan vaak al genoeg zijn.

Scheren is de meest effectieve mannier. Op die mannier weet je zeker dat je alles weg hebt, en dat als je wast je niet perongeluk stukken overslaat waar de ondervacht dikker is.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 12:36

Vjestagirl schreef:
Scheren is de meest effectieve mannier. Op die mannier weet je zeker dat je alles weg hebt, en dat als je wast je niet perongeluk stukken overslaat waar de ondervacht dikker is.

Ik weet niet hoe het bij het paard van de TS is, maar de mijne heeft geen dikke vacht en al helemaal niet in de zomer. Nu zijn ook al een heel aantal paarden weer verhaard, die zou ik dus echt niet scheren.
En als je behandelt met veerust is wassen niet eens nodig.

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:22

scheren is echt niet nodig als je het met een goed middel behandeld. Mijn ex verzorg shet had een hele dikke vacht maar stond 24 hr p.d. buiten. Dan kan je dus echt niet gaan scheren.
Gewoon heel goed wassen of inspuiten met speciaal spul er voor. (vraag v.a. vee rust is idd goed spul) en dat na een paar dagen herhalen ivm eventueel niet gedoodde eitjes.

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:23

Wendy schreef:
Vjestagirl schreef:

Ik weet niet hoe het bij het paard van de TS is, maar de mijne heeft geen dikke vacht en al helemaal niet in de zomer. Nu zijn ook al een heel aantal paarden weer verhaard, die zou ik dus echt niet scheren.

In de begin post staat dat het om een shetje gaat.
Dat veerust poeder is uit de handel gehaald, als ik het goed heb omdat het erg agressief was, schadelijk voor het milieu en veelvuldig verkeerd gebruikt (als ik het me goed herrinner, weet Het niet zeker)
Bij het behandelen (en zeker van een shetje) is het dus vaak wel handiger om te scheren (zoals Vjestagirl zei). Zeker omdat je via de DA tegenwoordig wel een luizen shampoo of oplossing krijgt die het beste werkt als het goed en volledig contact maakt met de huid en haren

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:28

Brendageene schreef:
Wij behandele onze pony vroeger ook met veerust (poeder tegen luizen) maar dat is uit de handel genomen. Bij de DA kan je speciale middelen halen die je vaak moet verdunnen met water en daarmee je pony moet wassen. Wel altijd 2 keer wassen ivm eitjes!
Dat spul is in nederland veboden, heet sebasyl toch?

Werk idd wel super, en in duitsland is die nog wel gewoon in de handel. Als je het gebruikt zou ik wel handschoenen aantrekken, anders kan je uitslag krijgen!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:37

Wendy schreef:
Vjestagirl schreef:

Het gaat hier om een shetlander. Degene die ik ken zitten op het moment nog aardig dik in het haar. Ik neem aan dat ze zo snel mogenlijk van die beesten af wil, en dan is scheren en daarna pas wassen toch echt het meest effectief...

Trouwens, ik heb een fjord en die heeft ook nog aardig wat haar op het moment...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:25

ma_rie_tje schreef:
Dat veerust poeder is uit de handel gehaald

De veerust waar ik het over heb zit gewoon in een spuitbus en wordt voor zover ik weet nog gewoon verkocht.

Maar goed, al die middelen tegen parasieten zoals luis zijn behoorlijk agressief. Niet geschikt om zomaar eens te gebruiken.

Ik kreeg destijds van de DA een of andere shampoo voorgeschreven die dus absoluut niet werkte. Blijkbaar niet agressief genoeg Clown

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 09:54

Denk er ook aan dat je NIET aan andere paarden komt? Houdt je pony zoveel mogelijk apart (niet naar eventuele ponyclub of groepsles gaan) en zelf niet nadat je naar je verzorgpony bent geweest nog even naar de pony van een vriendin, of even eentje aaien onderweg naar huis enz enz.

Flux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 21:44

Danku danku, het gaat inmiddels goed met de pony. Geen nieuwe plekken geconstateerd en geen beest te zien, is idd gewassen. Naar mijn weten was het idd luis.