Probleem in de kudde ( Vind ik, maar is het wel zo?)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lyonesse

Probleem in de kudde ( Vind ik, maar is het wel zo?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:04

Op de pensionsstal waar Ewalda staat, staan zo'n 20 paarden. Er lopen 3 kuddes; 1 van 3 shetlanders (3 merrie's), 1 van 4 KWPNers van de staleigenaar (3 ruinen en 1 merrie) en 1 van 10 paarden (7 merries en 5 ruinen) verder staan er nog 2 ruinen apart omdat 1 van de 2 constant uitbreekt en achter de andere ruinen aanjaagt.

Ewalda staat in de grootste kudde (van 7 merries en 5 ruinen dus). Ewalda heeft samen met 2 van de ruinen een eigen "kudde" gevormd. Deze 2 zijn haar grootste vrienden. Van de andere paarden moet ze niks hebben en ze liepen altijd met zijn 3en.

Nu is er dus een ruin bijgekomen ( 4 jaar, is vorige zomer gecastreerd en heeft gedekt voor die tijd), die heeft bepaald dat Ewalda zijn vriendinnetje is. Hij houd haar bij de andere paarden vandaan en jaagt alles wat bij hen in de buurt komt weg. Ewalda heeft dus geen kans meer om bij haar vriendjes in de buurt te komen. Constant zondert hij haar af, jaagt haar terug als ze bij hem weg wil lopen. In het begin wordt ze wel kwaad en dreigt naar hem, maar hij weet van geen ophouden. Het is zijn taak om haar alleen te houden, er zijn tijden bij dat hij met niets anders in de weer is, als rondjes om haar heen draven om haar op 1 plek te houden. Op zo'n moment geeft ze het maar op, en staakt haar pogingen om weg te komen. Soms waagt 1 van haar vrienden een poging om bij haar te komen en gaat het gevecht aan met die ruin, en soms mag hij er dan bij komen staan, soms ook niet. Daarnaast loopt de ruin haar constant te dekken, waar ik dus geen behoefte aan heb, omdat ik gelematig met een paard zit wat wonden in haar nek en op haar rug heeft.

Ik heb geloof ik geluk dat ik nog bij haar mag komen, meestal als ik haar uit het land wil halen vliegt de ruin ons met een vaart voorbij en blokkeerd de uitgang van de wei. Ik ben al zo ver dat ik hem even met het schrikdraad aanraak als ik er langs moet, maar dan nog moet ik me haasten om de boel weer dicht te krijgen. Meneer blijft rondjes langs de poort rennen totdat Ewalda terug is, om haar meteen weer af te zonderen, waarna zei weer boos wordt, en vervolgens maar weer opgeeft.

Het lijkt me niet echt gezond zoals hij op haar gefixeerd is, en voor haar is het niet fijn om onder dwang alleen met hem te comuniceren. Bovendien wordt ik er echt niet goed van dat ze elke keer onder de wonden zit door zijn dekpogingen en dat hij mij elke keer de uitgang blokkeerd.

De stal eigenaar vind het "lief" zoals hij haar beschermd en het is fijn dat HIJ een vriendinnetje heeft. Hallo? En mijn paard dan? Volgens hem is het geen optie om ze beide in een ander weiland te zetten, want dan breekt de ruin toch uit om weer bij haar te komen. ( dit is nog waar ook! )
Wat moet ik hier mee?

friesiszwart

Re: Probleem in de kudde ( Vind ik, maar is het wel zo?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:07

Ik zou aan de staleigenaar vragen de ruin uit de groep te halen of jou paard met de twee ruinen (vrienden) apart te zetten. Indien dit niet mogelijk is zou ik vragen jou paard in een van de andere groepen te zetten. succes.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:10

Zoals hier boven al is gezegd: is er een mogelijkheid om de groep van 3 alleen te zetten.
Of jou merrie bij een andere groep te zetten?

(en dan het liefst niet in een weide met een draadje ertussen, want zoals je zelf al aangeeft gaat de ruin er gewoon even over/langs/onder.)

HummerTime

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:11

Ik zou er niet mee akkoord gaan.

Sorry hoor, maar je paard zit steeds onder de wonden?? Het is maar net wat je "lief" noemt. Tuurlijk bedoelt dat dier het niet kwaad, maar het zorgt wel voor onrust en gevaarlijke situaties dus..... Heel simpel, die ruin eruit, of jouw paard in een andere kudde!!!

Gelukkig hebben wij een pensionhouder die wel rekening houdt met onze paarden en onze wensen.....

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:32

BitchyWitchy schreef:
Ik zou er niet mee akkoord gaan.

Sorry hoor, maar je paard zit steeds onder de wonden?? Het is maar net wat je "lief" noemt. Tuurlijk bedoelt dat dier het niet kwaad, maar het zorgt wel voor onrust en gevaarlijke situaties dus..... Heel simpel, die ruin eruit, of jouw paard in een andere kudde!!!

Gelukkig hebben wij een pensionhouder die wel rekening houdt met onze paarden en onze wensen.....

Hier ben ik het helemaal mee eens. Ruin eruit, merrie eruit, of jij en je merrie eruit. Dat maakt de keuze voor een pensioneigenaar misschien wat gemakkelijker.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:38

Ik zou kijken of hij je merrie en haar 2 vriendjes appart kan zetten, zo ver mogenlijk bij die vervelende ruin vandaan!

Je moet het iig niet pikken, je paard heeft wonden. Boviendien is het dekken ook echt slecht, als hij echt in haar komt kan hij allemaal zooi mee naar binnen nemen...

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:45

Ewalda is kennelijk wel de 'chick'van de kudde dat die ruinen zo hun best loopt te doen voor haar. Maar irritant is het wel, zeker als ze er wondjes aan over houden en hij blijft vechten met andere ruinen.
Ik kan me wel voorstellen dat je het niet prettig vind om steeds een paard met wondjes uit het land te halen bij een geile ruin vandaan. Vind dus wel dat de pensioneigenaar daar naar hoort te luisteren. Jij wil graag dat je paard gezond blijft dus ik zou nogmaals een praten over een oplossing.

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:53

Ongeacht of het nou wel of geen lief gedrag is, lijkt het me als eigenaar niet fijn als je paard iedere keer gedekt wordt. Mijn merrie stond vorig jaar met een ruin alleen, die kon ze prima aan, maar als ze hengstig werd liet ze hem dekken. Het gevolg was dat mijn dekens scheurden en mijn paard 'krassen' op haar rug kreeg. Daarnaast kunnen merries ook last krijgen van infecties door het dekken en krijgen ze iedere keer wel een behoorlijke kracht op hun rug, dus ik wil het gewoon niet. Ik heb haar dus gelijk bij de ruin weggehaald en nu staat ze in een groep van 4 merries en een ruin. Die ruin weet niet wat dekken is, dus al biedt ze het zelf aan dan snapt hij het nog niet Haha! . Prima dus.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 11:57

Momenteel is ze ook nog hengstig. Zie staat de hele dag met haar kop omlaag en haar staart omhoog te pissen, en er staan 3 a 4 ruinen bij die elkaar constant lopen te meppen terwijl ze allemaal hun aparaat op hun knieen hebben hangen. Soms zou ik willen dat ik zelf een ruin had ipv een merrie. Haha! Maar goed. Het is een beetje lastig om te bepalen waar ze evt bij in zou kunnen. Bij de shetlanders zal zo wie zo niet lukken, omdat die dan door haar worden opgejaagd, bij de 4 kwpners wil ik haar zelf niet, omdat daar een ontzettend dominante merrie merrie van 1.80 inloopt waar ik zelf nogal bang voor ben en die mij ook niet al te leuk schijnt te vinden. Dan blijft nog over idd apart met haar vriendjes of bij de 2 ruinen die nu al apart staan.

Haar vriendjes hebben beide zomereczeem, dus als die hun dekens weer op krijgen gaan ze zo wie zo naar een ander stuk land, omdat de andere paarden anders hun dekens opvreten, dus ik denk dat dat evt wel mogelijk zou zijn. Maar dan moeten ze dus niet naast de andere kudde staan, anders lopen ze straks weer met zijn 4en omdat er weer eens iemand uitbreekt. Hamer

De staleigenaar vind het allemaal niet zo'n probleem. Is natuurlijk en weet ik het wat allemaal, volgens hem. Dus het kon nog wel eens een flinke klus worden om daar een fatsoelijk gesprek over te voeren. Opstappen gaat ook niet zo 1, 2, 3, omdat dit de enige pensionsstal is in de omgeving. Er zijn wel manege's, maar naast dat ik dat niet zo'n prettige plek vind, kost het ook nog eens bijna anderhalf keer zo veel. Ziek

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:07

En de eigenaar van die ruin, of is dat de staleigenaar zelf?
Ik heb zelf een ruintje (weet ook niet meer wat ie met de hengstige merries aanmoet) maar zou het ook niet fijn vinden als hij geen rust meer kreeg doordat hij het te druk had met een bepaalde merrie en ik het risico liep dat hij een paard van een ander verwondde. Dus laat staan als die merrie van me zou zijn, als de eigenaar van stal het zo grappig vind dan zet ie hem maar bij zn eigen merries neer.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 12:22

De ruin was van de staleigenaar zelf. Zijn ander paarden zijn, op 1 na ( de gigantische merrie) ook allemaal ruinen. Het schijnt dat deze ruin aan iemand anders verkocht is, maar wel gewoon hier blijft staan. Ik heb in elk geval geen idee wie de nieuwe eigenaar is, ik zie nooit iemand anders bij hem.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 12:53

Ik zou die pensioneigenaar echt duidelijk maken dat je het niet wilt hebben. JIj bent de eigenaar. punt.

De eigenaar bij mijn stal heeft er ook nogal een handje van om alles maar te doen, laatst stond ik bij de stapmolen te kijken hoe Vjesta liep (ze stond erin et 3 shetten die k er voor iemand anders in zet). Hij komt erbij staan en hij vraagt of de shetten niet moeten draven. ik: 'nee, Vjesta staat erbij, en het draftempo van de shetten loopt voor haar onprettig'. Hij 'hij gaat wel harder' ik: 'NEE, dat gaatie níet'. Hij heeft t niet gegaan...

Zo iets dus, gewoon echt duidelijk maken wat jij wel en niet wil hebben...

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 08:41

Nog een optie lijkt mij om de grote groep te splitsen op sexe. Dus de merries bij elkaar en de ruinen bij elkaar. Jouw merrie staat dan niet meer met haar twee maatjes, maar ze zal ook wel maatjes worden met de andere merries. De ruinen zullen dan ook een andere omgang met elkaar krijgen, omdat ze niet meer hoeven te wedijverern over de aandacht van de merries. Al met al denk ik dat het geheel veel rustiger zal worden.

Ik ben het wel eens met de anderen dat de staleigenaar niet zo heel veel te willen heeft als het gaat om de welzijn van jouw paard. En dat je dus echt voor jezelf en haar moet opkomen. Heb je nog andere stalgenoten met een mening hierover ?

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 10:29

Tegen hitsigheid van een ruin schijnt het te helpen om hem oregano te geven, wellicht dat het een optie is om die ruin dat te (laten) geven? Misschien kan een homeopaat je meer info hierover geven.

Dit is imo geen houdbare situatie en je moet dat niet accepteren, jouw paard wordt er ongelukkig van en krijgt dat beest ook steeds op haar rug. Als ruineigenaar zou ik niet eens willen dat mijn ruin zich zo extreem gedraagd en er een oplossing voor zoeken. In principe ben ik ervoor om mijn paard zo veel mogelijk paard te laten zijn, maar daar zijn wel grenzen aan, dit gedrag zou voor mij onacceptabel zijn!

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 18:10

Esther schreef:
Tegen hitsigheid van een ruin schijnt het te helpen om hem oregano te geven, wellicht dat het een optie is om die ruin dat te (laten) geven? Misschien kan een homeopaat je meer info hierover geven.

Dit is imo geen houdbare situatie en je moet dat niet accepteren, jouw paard wordt er ongelukkig van en krijgt dat beest ook steeds op haar rug. Als ruineigenaar zou ik niet eens willen dat mijn ruin zich zo extreem gedraagd en er een oplossing voor zoeken. In principe ben ik ervoor om mijn paard zo veel mogelijk paard te laten zijn, maar daar zijn wel grenzen aan, dit gedrag zou voor mij onacceptabel zijn!

Ehm, gaan bepalen wat een ANDER moet voeren aan z'n paard is net zo hufterig als als eigenaar niet je verantwoording nemen voor het gedrag van je paard.
Als de stalhouder geen rekening wenst te houden met dit soort gedrag, dan heb je weinig andere keuze dan je biezen te pakken en op zoek te gaan naar een andere stal.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 20:49

Irritante ruin bij de 2 ruinen waarvan er 1 constant uitbreekt. Simpel zat toch Lachen

Of bij die paarden van de staleigenaar.

En als dat "snielig" is voor de irritante ruin en de staleigenaar dat niet wil , dan die van jou maar bij die ruinen of helemaal weg daar en samen met de 2 vriendjes een eigen wei ?

Maar dit word je snel zat iig. deze situatie , zowel jij als je paard gaan je dan kapot lopen ergeren en hebben tegenzin , dat is een situatie die je zsm. moet zien te veranderen want dat vreet enorm aan je en wordt alleen maar erger Ach gut

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 21:00

Ik heb dit afgelopen zomer ook meegemaakt. Mijn ruin werd iedere keer door de andere weggetrapt, zelfs uit het weiland. En die eigenaresse maar: ja das rangorde bepaling. Ammehoele, haar ruin wilde allebei de merries voor zichzelf en dekte inderdaad beide merries. Een van de merries werd het zat en trapte hem eraf, de ander (van mijn vriendin) zat helemaal onder de wonden. Ik heb toen mijn ruin eruit gehaald, ook al was niemand anders het ermee eens. Het ging om de gezondheid van mijn pony. Op den duur heeft mijn vriendin haar merrie er ook uitgehaald. Gelukkig verliet de eigenaresse (van de ruin) onze stal en ging ze ergens anders staan.

Mijn advies, ga in overleg met de eigenaren van je merrie dr maatjes en zeg tegen de staleigenaar dat je hun drieen apart wil zetten. Is inderdaad een goed idee om, als ze toch al apart gezet worden voor hun eczeem, jouw merrie daarbij te zetten.
Succes!

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-07 22:38

Erg sneu voor je merrie, zo vindt ze nooit rust en op een begeven moment ga je dit ook voelen tijdens het rijden, ze wordt nukkiger en heeft nergens meer zin in.. Heb dit ook gehad met een paard.
Ik zou kiezen voor de bestwil van het paard en er echt voor zorgen dat ie uit het weiland komt met die ene ruin of dat die ene ruin ergens anders komt te staan..