Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Vickelientje

Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-03-07 21:08

Vergeef me als hier toch al een topic over is. Heb erg m'n best gedaan iets te vinden, maar is niet gelukt om hier heel concreet antwoord op te krijgen.

Het zit zo; wij willen verhuizen (ooit Knipoog ) naar iets met een lapje grond, zodat we de pony's bij huis kunnen hebben. Het gaat om twee shetten. Wat we nu op het oog hebben zou iig voldoende ruimte geven voor een leuke paddock, maar te weinig grond voor weidegang.
Nou zijn die vreetzakken dik genoeg, dus had ik bedacht dat juist geen weidegang misschien wel handig is ivm alle vetzuchtaandoeningen Vork .
Van een paar grassprietjes zie je ze al groeien!

Ik ben benieuwd of er bokkers onder ons zijn die hun paarden/ pony's in principe nooit op de weide hebben, maar waarbij ze wel gewoon lekker naar buiten kunnen in een paddock.
Het gaat mij dan met name om de sobere rassen.

Hoe is jullie ervaring daarmee??

loulou

Re: Ervaring met geen weidegang, maar 24/7 paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:11

heb er geen ervaring mee, maar lijkt me juist een prima oplossing. vooral bij sobbere rassen.

je kunt ze zo prima op het gewicht houden wat je zelf het beste vind en ze staan lekker buiten.

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:22

In principe kan dit wel natuurlijk, ze kunnen evengoed lekker naar buiten. Maar er gaat niks boven lekker in een weiland kunnen lopen voor een paard/pony. Misschien is er een mogelijkheid dat ze bij een boer of zo in de buurt een tijdje op de wei kunnen?

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 21:23

iss, ik zou ook doen, maar dan in buurt plekje zoeken waar ze soms op wei kunnen. Of mee de berm in wandelen met hun. kunnen ze ook lekker gras eten

laura2span

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:09

Sanne kan je vast wat tips geven Knipoog
Ik had de luxe van genoeg weide.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-07 22:16

Is het niet mogelijk een klein stukje gras erbij te maken? Dat ze af en toe een uurtje op het gras kunnen?
Verder is een paddock wel goed. Maar ik vind zelf dat ze zich wel snel vervelen.
Hier komen ze winterdag alleen op stal en in de bak. Zomerdag ook af en toe op het land. Uitgebouwd tot vaak toch wel hele dag.

lesleymoos

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 07:16

Paddock is ideaal voor sobere rassen en je kan ze vermaken door pionnen, ballen, dikke wilgentakken (deze kunnen ze lekker opknagen) in de bak teleggen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:18

Ik zou er niet voor kiezen , al kunnen ze maar 2 uurtjes per dag even lekker grazen , grazen is echt een grote natuurlijke behoefte voor een paard en dat zou ik ze niet helemaal af willen pakken. Ik zou dan toch verder kijken naar de mogelijkheid om een klein weitje naast de paddock aan te houden waar ze elke dag even heerlijk kunnen grazen zoals een paard hoort te doen. Een weitje huren voor een paar uurtjes per dag lijkt me ook niet de handigste optie... maar als ze maar elke dag even kunnen grazen. Dat zou voor mij de hoogste prioriteit hebben , elk dier moet zijn natuurlijke gedrag kunnen uitleven vind ik.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 08:45

Voor sobere rassen is het zelfs beter om geen Hollands gras te eten. Die zijn beter af als ze schraal hooi krijgen.

Als je zorgt dat er in verschillende hoeken 24.7 graszaadhooi (uberschraal hooi) wordt aangeboden lijkt het me geen enkel punt.

Jac

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:04

Wij hebben het geprobeerd, we hadden echt de mooiste en beste pensionstalling gevonden, stallen prachtig, voorzieningen geweldig, leuke mensen etc...alleen geen weide, wel een paddock. Paarden gingen er heel de dag in, met hooi erbij en wilgentenen, maar bij elke buitenrit trokken onze paarden zowat de teugels uit onze handen bij t zien van een strookje gras. We hebben dan ook voor het welbehagen van onze paarden gekozen en een andere stal gezocht, met ruime wei waar ze heel de dag in staan. De luxe was stukken minder, maar ik moet zeggen dat ik heel wat prettiger op mijn werk zat, wetende dat mijn paard lekker met de kop naar beneden zou staan. Voor mij is weidegang nu voortaan een vereiste, al is het maar voor een halve dag.

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 10:17

Ik ben zelf niet zo'n fan van paddock's. Mijn paard verveelde zich rot op de paddock en is hierdoor begonnen met luchtzuigen... Sindsdien wil ik mijn paard dus alleen nog maar op de weide. Natuurlijk verschilt het per paard en wellicht is het voor sobere rassen zelfs een voordeel. Ik ken wel wat mensen die hun paard altijd alleen op de paddock laten en dit gaat juist weer prima.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 11:19

mijn oude pony heeft bij huis altijd in een paddock /uitloopstal gestaan, ging prima! ik kreeg niet de indruk dat hij zich verveelde. Hij had voldoende afleiding, elke dag rijden en een vriendje er bij. Hij kreeg buiten hooi, en we gingen wel regelmatig met hem grazen.

toen we moesten verhuizen kon hij wel in de wei, en hij werd toen spontaan hoefbevangen helaas. hij was het gras niet meer gewend.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 13:31

Ik zou ook proberen er een klein stukje gras naast te hebben. Al is het maar voor 1 of 2 uurtjes per dag.
De paarden hebben bij mij ook de laatste 2 maanden van de winter in de bak gestaan, maar je merkt dat ze het gras erg missen en ze waren dan ook overgelukkig toen ze er elke dag weer even een uurtje (en al snel langer) op mochten.
Als je ze er niet te lang op zet, dan gaat je gras in de zomer ook best lang mee. Een paar stukjes van 400m2 stevige grasbodem en steeds even wisselen om de paar dagen en uit blijven mesten (en evt. kunstmest erbij geven en/of spoeien), en het zal je verbazen hoe lang plezier je daar nog van kan hebben gedurende de zomer...

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-07 13:42

Heel erg bedankt voor de reacties voor zover!

Een stukje gras erbij is (voor wat we nu op het oog hebben) echt geen optie. Dat zou dan gaan om drie sprieten ofzo Vork wil ik ook nog een ruime paddock overhouden. Tis et één of et ander.
Ik wil uiteraard wel op zoek gaan naar een stukje land in de buurt waar ze evt af en toe even op kunnen! Of per dag een paar uurtjes. Maar voor het geval dat niet gaat lukken, wil ik hier toch eerst uitkomen en ervan uitgaan dat weidegang niet mogelijk is. Of erachter komen dat het zonder weidegang voor shetters mss zelfs wel beter is...

Pmarena; ik ben ook voor het zo natuurlijk mogelijk houden van paarden, maar als ik die vreetzakken van mij hun gang laat gaan, dan ontploffen ze. 'Natuurlijk' is voor sobere rassen nl zo schraal mogelijk als je het goed bekijkt, al zullen ze het vette gras nóg zo lekker vinden.
Vorig jaar zomer vond ik ze ook al veel te vet en dat terwijl ze op een echt schraal weiland stonden. Daarbij vreten ze dan net zo lang tot ze in China zijn Clown en ben ik bang voor zandkoliek.

Verveling ben ik niet zo bang voor. Ze staan de hele (herfst) winter (lente) ook alleen op zand en lijken daar niet zielig van te worden. Daarbij ben ik zeer actief met mennen, dus genoeg te doen Haha!

Meer reacties zijn welkom!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:20

Niet helemaal wat je zoekt, maar ik houd mijn paarden fulltime op een paddock van ongeveer 20*20. Haflinger en een Tinker (Tink is drachtig, dus straks lopen er 3). Daaraan verbonden 2 stallen van 4,5*5,2 ongeveer en dat bevalt me uitstekend. Ik heb echter wel de beschikking over een wei. Daar gaan ze in de zomer van half april / mei ergens (gelang nattigheid) tot in september / oktober (weer gelang nattigheid) op. In het begin 3 uur, en aan het eind van het seizoen zo'n 4-5 u. Mijn wei is namelijk een vette koeienweide met veel mals en flink gras..

Het houden op de paddock bevalt me uitstekend, werkelijk, de paarden kunnen zelf bepalen waar ze gaan staan, ze kunnen op het erf rondkijken naar de bedrijvigheid, ze kunnen naar het land en de weg kijken wat er daar allemaal passeert. Hinneken naar langskomende mensen etc. Ook is er voldoende ruimte om elkaar te ontwijken. Als er een enorme regenbui is, dan kunnen ze buiten of binnen stan, wat ze maar willen eigenlijk. Ik heb zelf het idee dat ze zo gelukkiger zijn (vrij rondklooien) dan op gezette tijden in en uit de box gehaald worden Lachen Dus paddock OK dan! doen.

Geen wei daarentegen? Kweetniet... Mijn paddock is redelijk groot, en ze kunnen er wel draven en klein galopje. Maar ze vinden het heerlijk om door de hele wei te sprinten, bokken en gewoon zot te doen. Ook het grazen is iets wat je imo een paard niet mag ontnemen...

1natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 17:23

<= staat sinds kort op een prive stal waar ze aan huis een bak hebben en 2 stallen de paarden kunnen de hele dag lekker rondlopen of schuilen als dat noodzakelijk is, en die beesten hebben het prima naar hun zin echt absolute aanrader

Sjonniej

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 18:28

Zoals Laura al zei, ik heb ook geen wei tot beschikking, alleen een paddock. Werkt hartstikke goed! Als het mooi weer is staan ze de hele dag lekker buiten, ze eten alleen op stal ivm. het zand. Ze schooieren de hele dag lekker rond op zoek naar dat nieuwe, verse grassprietje wat tussen gisteren en vandaag gegroeid is. Ze spelen wat met elkaar, kijken een tijdje naar het langsrijdend verker of de Chysanten-oogstende-buurman.

Gras is beter, maar soms is het niet anders. Als vakantie gaan die van ons wel de maand oktober (en soms november, afhankelijk van het weer/gras/etc) lekker op de wei. Maar dat is meer als verplichte vakantie, zodat ze even paard kunnen worden. Dan voor dat gras.
's Zomers laat ik ze aan de hand wel eens wat gras eten langs de weg, maar verder eten ze dus alleen hooi. En ik heb absoluut geen last dat ze heel erg naar het gras toetrekken.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 19:41

Ik heb hier thuis 3 haflingers en 3 shetlanders van de leeftijd van 1 tot 13 jaar en die staan met elkaar in een paddock. De opp. is ongeveer 100m2. Ze staan hier van 's morgens 07.00u tot het 's avonds donker wordt. Er zijn 2 eetplaatsen die 2x per dag voorzien worden van een kruiwagen kuil. Verder kunnen ze lekker rondkijken, spelen met autobanden, jerrycans, ballen en elkaar. Van november tot februari gaan de 2 oudste Haflingers de weide op van zo'n 40 ha. De kleintjes kunnen onder het draad door, die blijven dus met elkaar in de paddock. Wij hebben thuis een melkveebedrijf, dus gras genoeg. Zomers is dit alleen niet geschikt voor deze rassen op de manier zoals wij het bemesten. Wel krijgen ze zomers vers gemaaid gras ipv kuil, maar op deze manier weet ik wel hoeveel ze eten. Ik zou zeggen doen!

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 14:09

Bedankt voor de reacties! OK dan!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:13

Ik merk dat die van mij in het koppie toch wel gras nodig hebben. Zo rond deze periode gaat die oergrasroep opkomen bij ze en snakken ze echt naar groen. Die vlek van mij gaat er voor op zijn buik liggen om buiten de paddock bij een grassprietje te kunnen. Nee ik kan het ze echt niet onthouden, vandaar dat we een stukje land hebben in het dorp en 2ha aan de rand van het dorp. Opbouwen op het landje dichtbij of voor tussendoor en dan uitbouwen naar hele dagen op het grote stuk aan de rand van het dorp.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:18

Shetjes zijn sober in onderhoud en een paddock lijkt me voldoende. Mijn paard staat wel van 9 tot 5 in de wei. Ik ken ook een pensionstalling waar de paarden alleen een paddock hebben. Doordat ze niks te knabbelen hebben, gaan ze zich vervelen. De paarden gaan een beetje klieren en de ene blessure volgt de andere op. Ik denk dat het voor shetjes wel kan, maar dat het niet voor ieder paard geschikt is. Maar wat een weelde, je paarden aan huis... Lachen

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 14:20

Mijn shetje snakt toch ook wel naar gras hoor..

Vickelientje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-07 21:32

Mijn shetten zijn (uiteraard! Vork ) ook dol op gras. Als ze doorhebben dat ze erop mogen, zijn ze heel blij. Maar als ik ze de kans geef, vreten ze zich helemaal klem. Vinden zij hartstikke leuk en lekker, maar ze worden er wel ziek van.
Ze zijn trouwens ook heel tevreden als ze gewoon op zand staan... met het verse gras aan de andere kant van het lint. Ze doen niet erg veel moeite om sprietjes te bemachtigen. En ben niet echt bang dat ze er depri van worden ofzo... ze kunnen elkaar pesten en ik geef ze afleiding dmv pion/ bal ed...

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 13:57

Ik heb wel een stuk weiland, maar daar blijft 's winters niets van over als ze daar op staan.
Ik heb dus een groep 24/7 de hele winter in de padock staan (en de andere groep op een stukje zandgrond met 3 sprietjes gras die na de eerste dag weg zijn).

Gaat perfect, m'n land blijft knap en de pony's vermaken zich in een groep prima. Ze gaan de padock in zodra het te nat word en komen er weer uit zodra het gras voldoende bij getrokken is. Oktober zijn ze van het land gehaald en ze blijven nog wel een maandje in de padock staan (gras begint wel weer wat te komen, maar wil eerst m'n kuil op hebben en het gras wat meer kans geven Knipoog ).

Ik heb ook naar een huisje gekeken met voldoende grond voor padock's, maar te kort om echt fijn weiland te hebben. Als dat door gegaan was hadden ze ook 24/7, het hele jaar door, in een padock gestaan

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-07 14:22

onze pony's staan de hele winter lekker in de bak
in de zomer gaan ze 's weekends op ons weilandje
(die is piepklein)
paardne vinden het niet erg
staan lekker in de bak
en omdat die van ons ook al aankomen als ze alleen al naar gras kijken
is dit een prima oplossing Knipoog