Vlas

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tempus

Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 19:05

Ik had eens een vraagje over vlas. Bij mijn paard ligt er vlas in de stal. Nu was ik laatst aan het praten met de man die de stallen doet. Hij zegt dat de vlas er 8-9 weken in kan blijven en dat er een onderlaag gevormd moet worden ( dat het moet samenkoeken), omdat het anders geen vocht absorbeerd. Nu had ik dus samen met een meisje van stal mijn paards stal leeg gehaald ( de vlas zag donkerbruin, veel vochtige plekken en heel hard aangekoekt en een heel natte, gladde bodem). Omdat volgens dat meisje dus de vlas los moet zitten en ja elke dag mest en vochtige plekken eruit, en regelmatig verse vlas erin. Nu wou ik eens weten welke redenering juist is. Omdat het elkaar zo tegen spreekt en ik echt geen idee heb wie er gelijk heeft en ik gewoon het beste voor mijn paard wil.

liseke

Re: Vlas

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 19:58

je kan het vlas er 12 weken in laten liggen, dan moet je dagelijks de mest verwijderen en elke week een nieuw pak erop gooien. dan na 12 weken alles eruit en terug een aantal pakken erin.
ik haal dagelijks de mest eruit en elke week de natte plek en dan een vers pak erin.
je beslist zelf wat je het beste vind. het kan allebei.

luckycheryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:03

Mijn paard staat ook op vlas, en ik haal elke dag de vast mest eruit en om de dag de natte plek. En dan krijgt hij elke zaterdag een nieuw pak erbij. Maar na een paar weken zit er niet zoveel meer in en koop ik er 1 extra bij. Ik haal er meer uit als dat ik erbij gooi, dus af en toe wat bij vullen. Helaas kan ik alleen geen onderlaag/bodem vormen omdat mijn paard dijken bouwt in zijn stal. Heel vervelend!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:05

Ik doe met een zaagsel stal altijd elke dag de mest eruit (doe ik niet alleen hoor, zijn meerdere die het eruit halen) en dan de natte plekken laten we gewoon liggen, heel af en toe gaat er wel eens iets uit. En dan meestal na 1.5/2 weken gaat alles eruit en dan weer nieuwe erin. De pony's staan niet dag/nacht in die stal dus zo heel vies word het niet.

Jollyjoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 20:07

Bij mij op stal staat ook een paard op vlas en daar wordt, net als Liseke en Luckycheryl ook zeggen, elke dag de mest uitgehaald en wekelijks krijgt de stal een iets grotere beurt. Dan worden ook de natte plekken eruit gehaald en gaat er wat nieuwe vlas bij. Nu ligt het er al bijna 10 weken in en wordt het weer een keer ververst.

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 22:40

Wij gebruikten ook vlas voor onze 2 paarden. De merrie deed het er prima op, maar de ruin maakte er een bende van. De bedoeling is dat je de stal oppot en het dus inderdaad lang laat liggen. Wel de mest en ergste natte plekken eruit en af en toe aanvullen, maar verder niet.
Dit bleek bij de merrie dus prima te werken, maar bij de ruin zijn we na 6 maanden, toch maar de stal wekenlijks bijna leeg gaan halen, want anders was het een natte vieze zooi.

Het zal dus wel eens per paard kunnen verschillen, denk ik Knipoog

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 20:35

Gewoon kijken wat voor jou en je paard het beste werkt. Ik haal elke dag de mest eruit en 1x per week de plasplek en gooi er dan een half of heel pak bij in als het nodig is. Soms ligt er nog ruim voldoende in en gooi ik later weer wat bij. Ik verbruik ongeveer 3/4 pakken vlas per maand. Mijn paard is wel schoon en staat veel buiten dus dat scheelt ook enorm. Ook verschilt het per merk vlas nogal, betere kwaliteit absorbeert beter en zal dus zuiniger in gebruik zijn.