weidecontract en semi permanente afrastering

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

jeanet01

weidecontract en semi permanente afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-07 01:23

hiep hoi hiep hoi.
Vandaag een hectare grasland kunnen huren voor onbepaalde tijd ( mits ik sloot en gras netjes onderhoud ). Nu heb ik met de beste man afgesproken om onze afspraken even op papier te zetten. Nu vroeg ik me af of er ook iemand een voorbeeldje van zo'n contract heeft.

Verder wil ik dit jaar nag geen "permanente" afrastering neerzetten. Gaat niet lukken met mijn zwangere buik Clown en hulp van manlief kan ik wel vergeten (tis jouw hobby Knipoog .
Dus wat is de snelste en gemakelijkste manier om een weiland af te rasteren en dan wel zo dat het ook veilig is voor beide paardjes.

Nijn

Re: weidecontract en semi permanente afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 01:31

Je kunt denk ik toch beter gaan voor een permanente afrastering, dat is toch het meest veilige.
Is er niemand in je omgeving die je kan helpen, evt. voor een kleine vergoeding?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:49

Om een weiland veilig af te kunnen rasteren met semipermanent materiaal (steekpaaltjes e.d.) zul je toch ook een aantal punten stevige houten palen in de grond moeten zetten. Minimaal op de hoeken. Dwarsstukken kun je dan wel haspelhoekpalen voor gebruiken, dat zijn sterk ijzeren palen die je de grond in steekt en aan de onderkant nog extra pennen hebben zodat ze niet makkelijk omgetrokken worden. Daar kun je de dwarsdraden ook redelijk op strak houden.

Langs een weg zou ik liever wel meer houten palen hebben, dat is toch massiever en minder uitnodigend om mee te knoeien dan wat losse steekpaaltjes en een enkel dun lintje/draadje.
Succes!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:51

Semipermanent haalt de veilighid van permanent bij lange na niet. Prikapaaltjes ed hebben gewoon die stevigheid niet...

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:58

Ligt er natuurlijk wel aan hoe makkelijk je paard achter het draad blijft staan en of je met gewone stroom kan werken of met een batterij.

Op stal hebben we de paarden gewoon achter een enkel draadje staan wat door zo'n krulpaaltje heen zit, maar wel met een stroomapparaat.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:03

semi permanet is niet voldoende wij hebben permanente omheining van het perceel en deze onderverdeeld in stukken dmv prikpalen. Je wilt niet weten hoe vaak de paarden (met name de veulens en enters) doorbreken. Als je man en of kennissen niet willen helpen zou ik toch gaan voor het inschakelen van een bedrijf. veiligheid voorop.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:23

Voor mijn weide heb ik ook de afspraken op papier gezet. Niet vanuit een bestaand contract, maar gewoon alle dingen die we besproken hadden en waarvan ik wilde dat ze zo zouden zijn. Heb er na ieder kopje bijgezet: akkoord: ja/nee. Dan kon de boer dus nog zeggen of hij het eens was met wat ik bedacht had. Blijkbaar had ik goed opgelet, want hij is met alles akkoord gegaan Knipoog Denk na over alles wat jij belangrijk vind, wat jullie samen besproken hebben en zet het op papier. Het ziet er een stuk netter uit als je dat op de computer doet en dan is het ook veel makkelijk om in tweevoud te doen.

Verder qua afrastering ben ik het met de andere eens dat prikpaaltjes helaas niet opwegen tegen houten palen voor de buitenomheining. Als je ziet hoeveel paaltjes er toen tijdens de storm bij ons helemaal zijn platgewaaid, dan ben ik blij dat dat niet de buitenheining was. Je zegt dat er ook sloot is ? Aan die kant hoef je niet te heinen (tenzij je zwemmers hebt), en voor als er ijs ligt kan je er alsnog prikpaaltjes voor nemen. Zelf vind ik houten palen met koord heel veilig. Trommel op een mooie dag je vrienden bij elkaar, zorg voor genoeg paaltjes, lint/koord, isolators, een boormachine, een rubberen hamer en tenminste twee grondboren. Zorg voor drinken en voor een picknicklunch en aan het einde van de dag heb jij je omheining staan! Succes!