Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola
Tieme schreef:Lees dit topic even http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=513308 en stel daar je vraag eens.
paarden die na het eten luchtzuigen hebben meestal last van hun maag. dus brandend maagzuur of maagzweren. Een paard maakt de hele dag door maagzuur aan dus zou de hele dag door eigenlijk moeten kunnen eten. komt er niet regelmatig eten binnen om te verteren dan heb je een overvloed aan maagzuur wat dan in de maagwand gaat branden. bij deze paarden (eigenlijk bij elk paard) is het het beste als ze zo min mogelijk krachtvoer krijgen (want dat maakt zuur) en het liefst onbeperkt hooi zodat ze de hele dag wat te eten hebben. heb je je pony wel eens laten nakijken op maagzweren?? hoeveel biks en hooi krijgt je pony??? en hoe vaak komt hij buiten??
band moet je absoluut niet aan beginnen. dat is gewoon dierenbeulerij en je paard kan er ook nog eens inwendige verwondingen aan overhouden. eerst zorgen dat je de oorzaak van het zuigen vindt.

Fabienne_S schreef:Meestal zuigt een paard geen lucht omdat ze iets lichamelijks hebben, maar het begint uit verveling oid. Paarden raken er een beetje "high" van en dit werkt verslavend.

opaal schreef:Bij ons op stal heb ik ook wel eens verhaal gehoord van stalgenoot waar het paard het ook van de 1 op de andere dag dat voor het eten deed. Zij heeft haar paard toen paar dagen met super strakke luchtzuigband om op stal gezet en was daarna over. Misschien een tip om eens te proberen zolang je paard nog niet echt een actieve luchtzuiger is...
Een paard gaat niet voor niets luchtzuigen. Je moet dus de oorzaak op gaan zoeken waarom hij zuigt. die luchtzuigbanden zouden verboden moeten worden. is echt dierenmishandeling. met zo'n band heb je een hele grote kans op interne verwondingen door dat ding wat in z'n keel zit te duwen. En daarnaast los je het probleem niet op. Je moet de reden dat hij zuigt op gaan lossen. even een voorbeeldje: mijn paard is gaan zuigen omdat hij pijn had. hij had maagzweren en het zuigen werkte pijnstillend. dan ga ik daar een band om doen zodat hij niet meer mag zuigen.
je ontneemt hem zijn pijnstiller. het zuigen is dan wel op gehouden maar de oorzaak van het zuigen (de pijn in z'n buik) blijft.Tieme schreef:opaal schreef:Bij ons op stal heb ik ook wel eens verhaal gehoord van stalgenoot waar het paard het ook van de 1 op de andere dag dat voor het eten deed. Zij heeft haar paard toen paar dagen met super strakke luchtzuigband om op stal gezet en was daarna over. Misschien een tip om eens te proberen zolang je paard nog niet echt een actieve luchtzuiger is...
Dit is dus absoluut geen oplossing.Een paard gaat niet voor niets luchtzuigen. Je moet dus de oorzaak op gaan zoeken waarom hij zuigt. die luchtzuigbanden zouden verboden moeten worden. is echt dierenmishandeling. met zo'n band heb je een hele grote kans op interne verwondingen door dat ding wat in z'n keel zit te duwen. En daarnaast los je het probleem niet op. Je moet de reden dat hij zuigt op gaan lossen. even een voorbeeldje: mijn paard is gaan zuigen omdat hij pijn had. hij had maagzweren en het zuigen werkte pijnstillend. dan ga ik daar een band om doen zodat hij niet meer mag zuigen.
je ontneemt hem zijn pijnstiller. het zuigen is dan wel op gehouden maar de oorzaak van het zuigen (de pijn in z'n buik) blijft.
hetzelfde met stress. voor een paard dat stress heeft is zuigen een uitlaatklep. door die een band om te doen raken ze alleen maar meer gestrest. het valt alleen minder op omdat hij het niet kan uiten door te zuigen. maar de stres blijft. dit kan je oplossen door de oorzaken van de stres op te lossen. als dat niet helpt zijn er genoeg middeltjes op de markt die de stress verminderen/stoppen. heb mijn paard druppels van de silverlinde gegeven en het heeft super geholpen.
Quir schreef:Bedankt voor de reacties!
Ik ben ook echt niet van plan om haar het zuigen af te nemen, zonder dat ik zeker weet dat de oorzaak van het lucht zuigen weg is.
Ze is er toen mee begonnen door niet kunnen eten, doppen op de kiezen. (ze stond op stal zonder luchtzuigers, alleen helemaal aan de andere kant stond er 1, hij had wel een band om. Dood eng vond ik dat)
Ik heb zelf het idee dat ze toen wel honger had en wilde eten, daardoor maagzuur gaat aan maken, maar ze uiteindelijk niet kon/wilde eten door de doppen. Dat maagzuur is dan gaan iriteren en zij heeft als uit weg het lucht zuigen ontdekt?
Ik weet nu dus zeker dat het aller eerste begin en dus de eerste oorzaak weg is. Doppen zijn namelijk weg en ze gaat elk jaar 2 keer naar de tandarts.
Ze is vandaag van stal verhuisd en staat vanaf nu dus ook op stro. Ze krijgt erg goed hooi en wortels zo veel ze willen. Ze krijgt nu 3 kg brok dus op een dag. En na het rijden krijgt ze slobber.
Ze gaat ook de hele dag de wei op, nu tijdelijk op een kleiner stukje met bijna geen gras, dit zodat ze straks wel genoeg gras hebben. De stal is erg ruim en licht, en aan 1 kant zit een luik, deze is alleen niet constant open.
Ik ga denk ik Verle toch maagcompositum voeren, baat het niet schaad het niet. (toch?)
Ik vind het ook zeker de moeite waard, als ze dan gaat minderen in het zuigen. Weet ik dus in ieder geval dat het niet alleen verslaving was, maar het ook een reden had.
De tijd dat ze vandaag ook op stal stond heeft ze geen 1 keer iets vast gepakt of iets dergelijks, dat deed ze eerder wel. Misschien dat ze het nu dus sowieso minder gaat doen, omdat ze zich meer op der gemak voelt? Ik hoop het!
Urielle: Ja, dat hebben meer mensen gezegd dat OO Seven een grotere kans op luchtzuigen hebben, omdat ze een zwakkere maag hebben? Ik weet bij Verle eigenlijk zeker dat het geen stress is. Ze kan zich wel enorm druk maken op een vreemde plaats, maar na 2 keer rond stappen of een rondje gereden te hebben is ze echt onwijs makkelijk en rustig!
Ik kan Verle wel helemaal zelf voeren wat ik wil. Moet het gewoon klaar zetten en dan gooien ze het in haar voerbak. Maar probleem is wat moet ik haar precies gaan voeren dan?
Quir schreef:Ik weet bij Verle eigenlijk zeker dat het geen stress is. Ze kan zich wel enorm druk maken op een vreemde plaats, maar na 2 keer rond stappen of een rondje gereden te hebben is ze echt onwijs makkelijk en rustig!
Citaat:Dit is dus absoluut geen oplossing.Een paard gaat niet voor niets luchtzuigen. Je moet dus de oorzaak op gaan zoeken waarom hij zuigt. die luchtzuigbanden zouden verboden moeten worden. is echt dierenmishandeling. met zo'n band heb je een hele grote kans op interne verwondingen door dat ding wat in z'n keel zit te duwen. En daarnaast los je het probleem niet op. Je moet de reden dat hij zuigt op gaan lossen. even een voorbeeldje: mijn paard is gaan zuigen omdat hij pijn had. hij had maagzweren en het zuigen werkte pijnstillend. dan ga ik daar een band om doen zodat hij niet meer mag zuigen.
je ontneemt hem zijn pijnstiller. het zuigen is dan wel op gehouden maar de oorzaak van het zuigen (de pijn in z'n buik) blijft.
hetzelfde met stress. voor een paard dat stress heeft is zuigen een uitlaatklep. door die een band om te doen raken ze alleen maar meer gestrest. het valt alleen minder op omdat hij het niet kan uiten door te zuigen. maar de stres blijft. dit kan je oplossen door de oorzaken van de stres op te lossen. als dat niet helpt zijn er genoeg middeltjes op de markt die de stress verminderen/stoppen. heb mijn paard druppels van de silverlinde gegeven en het heeft super geholpen.

Quir schreef:Heej bokkers!
Mijn paard zuigt soms lucht, ze doet het niet veel, maar wel af en toe. (vooral na het eten of vlak voor het eten, dus als ze brokken hoort maar ze nog niet heeft).
Ze is 4 wordt in Juni 5 jaar. Nu wou ik weten wat ik kan doen om haar te laten stoppen met lucht zuigen? Ze is het gaan doen toen ze niet kon eten doordat ze doppen op haar kiezen had. Die zijn nu weg en de oorzaak is dus zeker weten verdwenen!
Ik wil alleen zelf absoluut geen luchtzuig band, omdat ik die zelf dood eng vind, omdat ik al meegemaakt heb dat er een paard daar ergens mee achter is blijven hangen en dus echt letterlijk naar lucht aan het happen was. Zeker omdat ze nog jong is en wel eens jolig kan zijn wil ik dit risico niet nemen! Vaak verminderd het het luchtzuigen, maar stopt het niet. Aangezien ze maar weinig lucht zuigt, zou ik het toch graag helemaal willen stoppen.
Ik heb zelf zitten denken aan een muilkorf? Wel een waar ze gewoon mee kunnen eten en drinken! Maar niet met haar tanden ergens vast kan pakken? Is dit iets, zo ja naar wat voor iets zou ik dan moeten kijken?
Of zijn er mensen die een ander idee hebben dat goed werkt?
Laat het maar horen!
jennifer02 schreef:ik heb hem trouwens ook een tijd maag compositum gegeven maar dar hielp ook niks hij heeft dus ook geen last van zijn maag
Dat het niet helpt betekend niet dat je paard geen last van z'n maag heeft. het ene middel helpt wel bij je paard en het andere niet. ook kan het zijn dat je paard zo'n last van z'n maag heeft dat maagcompostium daar gewoon niet tegenop gewassen is. mijn paard moest bijv. eerst hele sterke medicijnen voordat ik hem wat anders kon gaan geven. De enige manier om zeker te weten of je paard maagproblemen heeft is door een scopie van de maag te laten maken. Als een paard tijdens of na het eten zuigt dan heeft hij waarschijnlijk toch last van z'n maag. viv77 schreef:Wie weet er dan namen van druppels, medicijnen om ze eventueel van die maagpijn af te helpen.?..
Tieme schreef:viv77 schreef:Wie weet er dan namen van druppels, medicijnen om ze eventueel van die maagpijn af te helpen.?..
Ik zou eerst eens kijken naar bijv. je voerschema. hoeveel brok/krachtvoer krijgt hij bijvoorbeeld?? en hoeveel hooi??
kuilgras is voor luchtzuigers niet goed. het is te zuur. teveel brok/krachtvoer is ook niet goed. liefst helemaal geen brok voeren. brok maakt zuur. het is moeilijker afbreekbaar en heeft dus veel maagzuur nodig om te verteren. dus wordt aangeraden geen tot zo min mogelijk brok te voeren.
je denkt dat je paard "vol" zit van het zuigen en daarom niet zoveel eet. het is allang bewezen dat ze geen lucht in kunnen slikken. je moet het anders zien. luchtzuigen is meestal door pijn in de maag. door die pijn eten ze minder en gaan ze luchtzuigen.