paard vaker binnen zetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Karenenditty

paard vaker binnen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 16:18

als je paard altijd buiten staat en met ijskou alleen binnen, en dat 22 jaar lang, maar nu niets doet in de wei, en alleen wacht tot ze naar binnen mag, wat moet ik doen? ze eet heel veel en op de wei staat nu niks. Kan ik daar meer een binnenpaard van maken? of wat is verstandig. Ze loopt nog genoeg onder het zadel en heeft geen deken.

Nienkee

Re: paard vaker binnen zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 20:33

zet hem overdag lekker buiten en 'snachts binnen maar met dit weer kun je hem prima binnen zetten mits je hem/haar er wel elke dag uitlaat om te rennen.
een paard die altijd binnen staat kijkt er naar uit om naar buiten te mogen. een paard die altijd buiten staat kijkt er naar uit om naar binnen te mogen! wissel het dus lekker af! zo dat ze met plezier buiten is!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 09:54

hmmm, dat laatste herken ik niet hoor Knipoog
De paarden hier staan altijd buiten, maar met normale weersomstandigheden (dus niet continue regen of hagelbuien) staan ze toch echt liever buiten.
We hebben ze deze winter af en toe periodes op moeten stallen maar zodra het weer wat opdroogde in de bak en het weer droog was toonden ze 's avonds geen interesse meer om naar binnen te gaan. En ook al was het slecht, 's ochtends konden ze niet wachten om weer naar buiten te mogen...

Staat jouw oude paard alleen buiten of in een groepje? Alleen staan is meestal niet fijn voor een paard.
Kijk anders eens naar hoe je paard reageert, wil hij graag met je mee naar binnen? Staat hij na een paar dagen al rond de vaste tijd klaar om mee te gaan? (zonder dat hij natuurlijk extra gevoerd wordt op stal met voer wat hij buiten niet krijgt)

Gewoon goed blijven kijken naar je paard.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 13:25

Kun je hem niet hooi bijvoeren op de wei zodat ze wat te knabbelen heeft? Dat doe ik vaker als de wei erg schraal is.

Ik zou zeker een ouder paard snachts binnenzetten als het koud is. Dan kan ze lekker droog liggen in ieder geval.

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-07 14:14

Ik zie niet in waarom je er een 'binnenpaard' van moet maken. Mijn paard stond deze winter ook maar wat te niksen op de wei, maar op stal stond hij net zo hard te niksen. Wat is dan beter? Op stal staan niksen of samen op de wei staan niksen, MAAR wel met de mogelijkheid om te spelen/rennen/eten oid. Ik zou je paard buiten laten staan, lekker met wat hooi. En het gras begint alweer te groeien dan is er genoeg te doen op de wei Knipoog

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 08:19

ik zal er over na denken. Ze staat niet alleen, maar met 2 ruinen ( 1 is haar zoon en de ander moet ze niets van hebben, maar meer heb ik niet aan opties om erbij te zetten)
Op stal mag er eigenlijk weinig op de bodem van de stalbeheer. Daar heeft ze niets aan. Ik ben altijd met haar bezig en heb haar gemiddeld 4 uur bij me ( lopen poetsen rijden grazen losgooien)
Wat zou de optie zijn van een stal waar ze gewoon in een bak af en toe kan rennen en spelen, dan lekker op stal en in de zomermaanden dag en nacht op wei? wie houdt zo zijn paarden?
En ze krijgt nu wel hooi, maar dat is zo op aangezien ze met zn 3en een halve baal krijgen. Ik ben nog echt aan t denken,dank jullie wel voor de tips.
O ja zou een paddock niet iets zijn dan?

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 08:25

Een paddock met stal erop is ideaal, als je die mogelijkheid hebt!
Ik heb mijn beide paarden dag en nacht in de paddock met een open stal. Overdag mogen ze ook op de wei. Maar ze komen vaak overdag even een uurtje naar binnen om hooi te eten, of om uit de zon te staan in de zomer.
Ik ben er erg voorstander van om paarden zelf de keuze te laten maken van binnen of buiten staan. Mijn paarden staan vaak zelfs met harde regen of sneeuw nog buiten. Maar als ze willen, kunnen ze naar binnen. Ik heb 1 grote stal van 3 bij 6 meter, en daar slapen ze samen in.

Als je een paddock met stal kunt regelen, doe je je paard zeker weten een groot plezier. Dan kan ze snachts als ze wil op een droge plek liggen en overdag lekker buiten staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:10

Laat je paard gewoon buiten staan. Liever een paard dat buiten staat niks te doen, maar wel iets kan doen, als een paard dat binnen staat niets te doen, maar ook niets KAN doen... Als je een loopstal kunt maken, is het helemaal ideaal, dan staat je paard altijd waar ie zelf het liefste is Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:20

mijn pony is nu 29 en heeft eerst zomer en winter buiten gestaan zonder deken of wat dan ook. staat sinds een klein jaartje snachts op stal en heeft al een paar jaar swinters een deken op en ze vind het heerlijk. wil altijd graag naar binnen.dus het om gaan gaat wel. je kan ook beter een soort paddock maken met een stalletje erop. en zomers lekekr op de wei.

Karenenditty

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-07 20:16

Ik heb een besluit genomen en ga mijn paard een beter huis geven. Door het spitten door het forum, vergelijken en ook de behoefte om mijn verdriet en zorgen aan de kant te zetten geef ik mijn paard een nieuw adres waar ze wel eens waar vaker binnen moet staan maar meer heeft wat ze nodig heeft. Ze ligt nu steeds in de modder te slapen omdat ze moe is doordat ze geen energie heeft om te blijven staan. Het is ook dat er nu niemand is die kan controleren of ze ziek is of niet. Stel dat ze in de loop van de nacht heel ziek wordt kan ik er niet heen....
Ik hoop dat ik een goed iets doe nu dus tips zijn welkom.