zandbodem in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

silya

zandbodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 15:03

Woon sinds kort in Italie, mag hier geen beton storten in mijn stal en wil nu een zandbodem maken.
Wie heeft hier ervaring mee?

xx_Irisje

Re: zandbodem in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:07

kan je niet gewoon tegels leggen ?

heb geen ervaring met een zandbodem in de stal..

Hissa_co

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:07

Nee, heb hier geen ervaring mee. Zorry Knipoog

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:19

dan heeft het ook niet zoveel zin op te reageren Hissa_co Knipoog

4_LIFE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:21

Ja misschien dat je dan tegels kan leggen en daarboven zand op dat het net lijkt als je gewoon zand hebt. Maar wat raar dat je geen betonnen vloer mag.! Ja

XxXchaXxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:22

zandbodem lijkt me geen goed idee, als je er stro opleg dan komt dat stro helemaal onder het zand te zitten kan je paard weer zandkoliek krijgen, net zo als xx_irisje zegt eerst zand daarna tegels en daarna zand er over en dan het zand er af vegen en dan heb je tegels in je stal.

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:23

ik bedoelde idd, gewoon tegel of klinkers in je stal leggen: zie je hier ook vaak zat..

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:23

IDEAAL muv de geur ..
urine zakt wel weg maar dat gaat niet erg rap
en de geur blijft ook hangen
dus zand moet regelmatig ververst worden !

of zoals wij..
wij hebben 2 laag stenen met daaroverheen laagje zand en daaroverheen strooisel , moet zeggen dat dat erg fijn werkt
geen last van optrekkend vocht , vocht kan weg , is zacht en warm
en door de laag vlas erover ook geen last van hooi met zand ..
goede verende laag ,

we potten ..onderlaag komt nooit boven , slechts de mest er uit en weer laagje er overheen , door de zand bodem word het beter gecomposteerd
waardoor je niet een hele dikke laag krijgt wat je normaal met potten wel krijgt

is er geen mogelijkheid om er een laag tegels in te leggen ? (voorkeur 2 of 3 lagen voor de stevigheid ..)
Laatst bijgewerkt door nickyu op 24-03-07 15:26, in het totaal 1 keer bewerkt

xx_Irisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:25

nickyu mengt het vlas en zand zich niet snel ?

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 15:29

nee , helemaal niet
ja ..in het begin onderste paar centimeter

type zand wat je moet nemen is type strand zand , dat klinkt goed in , is grof genoeg , dus niet te fijn / glad zand nemen
wij hebben de paarden eerst weekje op zand gelaten , dan is het mooi ingetrapt/aangestampt

daarover op stal van 4,5 x 3,5 2 pakken vlas
dat word iets vermengd en wederom aangestamd ,je hebt dan direct je onderlaag die je normaal ook moet hebben maar normaal duurt dat iets langer , dan na 2 a 3 dagen nog 2 pakken en vervolgens elke week of in ons geval (loopstal) elke 2 weken pak strooisel erbij

bij ons staat er 1 grote (140+) en 1 shet pony op

Coby
Moderator Over Paarden
The one and only

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 17:08

1 winter heeft mijn paard ook op een zandbodem gestaan. Alleen ´s nachts stond ze op stal. De eerst drie maanden ging het bij ons best goed. Geregeld vulden wij het zand bij. Maar na drie maanden raakte de ondergrond verzadigd en bleef de grond nat. Wij hebben er toen voor gekozen om er tegels in te leggen. Dit voldeed veel beter.

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:02

ik heb in mijn stal een zandbodem. het voordeel is dat de urine gedeeltelijk in het zand loopt.
nadeel is wel dat het niet mooi recht blijft en je regelmatig zand moet bijgooien. tijdens het uitmesten gebeurt het vaak dat ik heel wat zand mee uitschep.
het zand mengt zich wel met het vlas, vooral als je paard veel rondloopt in zijn stal. ziet er niet zo netjes uit maarja.
ik schep elke week de natte plekken weg (sta op vlas) en dan laat ik het even zo voor ik het verse vlas erop gooi, zo kan het zand wat drogen.

bagage

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:20

Je kan je stal dan nooit eens lekker schoonspuiten en ontsmetten. Ik zou toch maar gaan voor tegels.

saden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 18:25

Wij hebben de paarden ook een tijdje op zand gehad. Het heeft wel het voordeel dat de urine weg kan zakken ook liggen de paarden nooit kaal. Het is makkelijk als je een paarrd hebt die lastig kan staan. Ze glijden minder makkelijk weg bij het opstaan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 11:37

Ik zou dan ook voor klinkers gaan. Als je je paard op zand hebt staan, dan is dat op zich wel fijn ivm het weglopen van de urine, en het gemakkelijk uitmesten, maar je hebt ook een grote kans dat je paard zoveel zand binnen krijgt, dan koliek op de loer ligt. (je moet het hooi toch voeren, en ook als je dat vanuit een ruif of hooinet doet, valt er veel op de grond, wat ze toch opeten..)

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 12:16

Bij mij in het schuilhok gaan we nu een laagje zand leggen (ca. 10 cm) met daaroverheen rubber matten en daaroverheen pas stro. Heb er nog geen ervaring mee op deze manier, maar volgens mij moet dit vrij makkelijk werken. Makkelijker dan de huidige manier (stro rechtstreeks op de klei) in ieder geval Haha!

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 18:27

Ik had ook rubber matten liggen op het zand van mijn schuilstal en dat beviel erg goed. In 1 hoekje had ik geen mat liggen en dat was dan ook 'het toilet'. De rest van de stal hielden ze erg netjes.