eerst kunstmest of eerst graszaad ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klavertje

eerst kunstmest of eerst graszaad ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 15:14

De wei is aan wat onderhoud toe. Nu wil ik speciaal paardengraszaad tussen het bestaande gras zaaien, maar moet ik nu eerst kunstmest of eerst het graszaad zaaien en hoeveel tijd moet er tussen zitten ??

Avienna

Re: eerst kunstmest of eerst graszaad ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 15:17

Eerst kunstmest. Dan even wachten tot het goed is ingetrokken (met veel regen gaat dit vrij snel). Daarna het graszaad strooien (ook liefst als de grond is/als het regent anders eten de vogels het weg). Rond september kan je nog een keer kunstmest strooien. Succes!

klavertje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 13:37

Dankjewel, ik had het juist andersom verwacht.

wuswa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-07 21:48

ik dacht ook dat het andersom was! Eerst het graszaad en dan even wachten totdat het gaat kiemen. Daarna de kunstmest erover. Ik meen het ergens gelezen te hebben...

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 09:32

Dat meende ik ook. Graszaad liefst ook zo vroeg mogelijk, zodat het bij het ontkiemen niet overwoekerd wordt door onkruid...

sylven

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-07 13:27

als je eerst graszaad doet en dan pas kunstmest heb je kans dat de mest bij mooi weer het pas ontkiemende gras "verbrand" aangezien er een laagje overheen ontstaat.
als je de mest eerst laat intrekken en dan strooid heb je die kans minder.
Tenzij je echt heel vroeg al graszaad strooit maar dan had je dat al in februari moeten doen oid. dan zijn de pas ontsproten sprietjes bij het mesten al zo groot dat de kans op verschroeien minder aanwezig is.

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-07 19:30

als je nu kunstmest strooit, jaag je nu het gras de grond uit, wanneer we nog een nachtvorst krijgen op dat hele jongen nieuwe gras, ben je verder van huis. Het is eerst zaaien en daarna eventueel kunstmest strooien, wat ik jullie overigens niet aan kan bevelen als je je paard erop laat lopen, kunstmest jaagt op, gestresst gras met andere voedings- en andere waarden dan wanneer je op niet bemest. En als je dan toch wilt bemesten gebruik dan een organische mest. Maar pas aub op met kunstmest vooral in mei dat is een groeimaand bij uitstek en het doet je paard geen goed.