Weideprobleem met 3 paarden, wat zou jij doen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ferry80

Weideprobleem met 3 paarden, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:15

Hallo

Ik ga mijn paarden bij huis neer zetten.
Het gaat om een haflinger hengst van 1 jaar, die onderdanig is en zich zelfs door een shet laat weg jagen. Om een KWPN paard van 13 jaar die erg braaf is en sociaal naar andere paarden. En het gaat om een KWPN paard van 5 jaar, die nogal bezitterig wil overkomen en andere paarden wel een een schop wil geven of wil bijten..

Nu staan die 2 KWPN paarden al 3 jaar bij elkaar in 1 weide.. Dat gaat goed.
De jongste is de baas, de oudste die vind het allemaal wel prima, die vind het niet erg om het onderspit te delven.. In het begin hadden ze nog wel eens wondjes allebei, maar het laatste jaar gaat het goed, alleen de dekens willen ze nog wel eens aan trekken Haha! Het zijn ruinen, dat stoeien vind ik ook helemaal niet erg, maar zolang ze elkaar maar heel laten. Van een klein wondje kijk ik niet meer op..

Nu wil ik dus graag dat deze 3 paarden, dus ook de haflingerhengst met z'n 3en op den duur op een groot stuk zetten. Het is dus niet zo dat ze elkaar in een hoekje kunnen drijven omdat het klein is, het is gewoon een groot stuk waar makkelijk 6 a 7 paarden op kunnen lopen bij wijze van..

Nu had ik zelf bedacht:

- Het oudste paard en de jonge haflingerhengst een aantal weken bij elkaar in zetten
- En het jonge KWPN paard alleen
Zodat de jonge hengst en het oude KWPN paard zich aan elkaar kunnen hechten en daarna pas het jongste KWPN paard erbij in.. en hopen dat het oude KWPN paard het jonge hengstje enigzins beschermt, want zo is dat paard wel, en kijken hoe het dan gaat..

Óf..

Gewoon alle 3 in 1 keer in de wei zetten, op een groot stuk. Stroomdraadje van een meter of 10 spannen midden in de wei, zodat bijvoorbeeld het jonge hengstje daar achter kan gaan staan, en het jonge KWPN paard niet direct hem kan '' lastig vallen'' / ''aanvallen''. Dan moet hij er eerst helemaal om heen, en ondertussen kan de haflinger juist weer aan de andere kant gaan staan..
Dat deden ze toen bij mijn vorige pensionstal ook, ze kunnen zich daar achter '' verschuilen '' in het begin als de paarden elkaar nog niet kennen..

- Er zijn ook mensen die zeggen; niet zeuren, gewoon gelijk alle 3 bij elkaar in zonder draad te spannen, gaat wel goed..

Wat zouden jullie doen?
Wat is slim?

Groetjes!

Sterre

Re: Weideprobleem met 3 paarden, wat zou jij doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 14:20

Als de wei werkelijk groot genoeg is, zou ik ze meteen alle drie bij elkaar zetten. Je haffie moet wel de mogelijkheid kunnen hebben om hem te smeren Knipoog . Vaak zijn ze door het gras dermate afgeleid, dat het eten interessanter is dan het nieuwe paard erbij Knipoog .
Ik zou er in het begin wel bij blijven, zodat je kan ingrijpen als het nodig is. Als het toch niet blijkt te gaan, kan je altijd nog een draad door de wei spannen en de haflinger samen met het oudste paard aan een kant en het andere paard aan de andere kant neerzetten, zodat ze elkaar wel kunnen zien.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 14:24

Hoi

Bedankt voor je reactie! De wei is inderdaad groot genoeg, 2,5 ha, dus hij kan er vandoor als hij wil Haha! Er staat erg veel gras in, hebben vorig jaar voor het laatst beesten op gelopen, dus ik denk ook wel dat ze afgeleid zijn door het gras. Misschien is het daarom wel juist verstandig om ze inderdaad gelijk bij elkaar in te jagen en misschien elkaar dan sneller accepteren?

Groetjes

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 16:07

gewoon bijelkaar zetten en een goed boek pakken en een middag bij de wei blijven zitten om te kijken hoe het gaat.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:35

Ferry80 schreef:
De wei is inderdaad groot genoeg, 2,5 ha, dus hij kan er vandoor als hij wil Haha! Er staat erg veel gras in, hebben vorig jaar voor het laatst beesten op gelopen, dus ik denk ook wel dat ze afgeleid zijn door het gras.

Bij 2,5 HA met 3 paarden zou ik het risico gewoon nemen Knipoog .
Net als wat Arabesk ook zegt: gewoon een lekker boek meenemen en er gezellig bij gaan zitten Lachen .

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 00:40

of loslaten en weglopen.
of de nieuweling apart zetten (dus een stroomdraad ertussen) en zo laten wennen en met een dag of 10-12 de draad wegnemen en wederom omdraaien en weglopen.
Als je er bij blijft zitten kan het zijn dat je dingen ziet je die liever niet ziet en je je niet kunt inhouden om in te grijpen, waardoor het zich opstapelt en de volgende keer het geweld erger is dan de eerste keer, of er gebeurt niets omdat jij met je boek reuze leuk bent om naar te kijken/in de gaten te houden.

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 10:43

Tja, ik was altijd van het 'hup, gewoon bij elkaar, niet te moeilijk doen'. Dat is de vorige keer toch wel mis gegaan. Mijn twee pony's (IJslander en A-ponykruising) meteen samen gedaan met de andere twee IJslanders die er al stonden. Ruime wei, geen 2,5 ha, maar echt voldoende ruimte. Direct vanaf het begin ging het mis, mijn A-pony moest rennen en rennen en rennen van die andere twee. Mijn IJslander heeft er wel tussen gelopen om hem te beschermen, maar zodra die er niet heel dicht bij was, begon het feestje weer van voren af aan. Omdat de pony niet helemaal gezond meer is en niet de jongste meer heb ik hem er na anderhalve week uitgehaald. Iedere keer zeiknat van het zweet aantreffen, helemaal buiten adem en flink over de zeik werd me te veel. Inmiddels zijn ze verhuist en staan ze in een nieuwe kudde, dat was met 3 dagen geklonken.

Mijn advies is: zet je haflingerhengst eerst een paar dagen naast je KWPN'ers, met een draadje ertussen, zodat ze aan elkaar kunnen wennen. Zet daarna de haflinger met de jonge KWPN'er samen. De verhoudingen tussen hen zullen denk ik snel duidelijk zijn, als de haflinger zo onderdanig is en de KWPN'er vrij dominant. Het voordeel hiervan is dat je KWPN'er niet tegelijkertijd ook bezig is je oudere paard weg te houden van de haflinger, en dus puur met de haflinger kennis kan maken. Zet je ze daarna met zijn drieen dan zal de oudere (lager in rang) KWPN'er het voorbeeld van de baas volgen en de haflinger in de groep opnemen.

Succes!!

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:25

Nieuwelingen gooi ik nooit gelijk in de groep, ik geef ze altijd de gelegenheid om aan elkaar te wennen maar wel gescheiden van elkaar. Een nieuw paard komt altijd in een aparte weide naast de koppel waar ze straks bij inkomen. Zo heeft het paard ook de ruimte om de rust op te zoeken en kunnen ze toch snuffelen als ze willen. Ik kijk het vaak 2-3 dagen aan en kan dan wel inschatten of ze bij elkaar in kunnen of niet. Mijn ervaring is dat wanneer ze eenmaal samen lopen, ze in het begin even snuffelen en hinneken maar veelal de klappen niet uitgedeelt worden.

Overigens heb ik er vorig jaar een merrie bij gekregen die enorm dominant is en op de andere stal de leider was, toen ze hier op stal kwam, stond ze gelijk onderaan in rang. Inmiddels staat ze dat nog steeds dus het zegt ook niet alles.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 06:30

Gewoon bij elkaar in de wei doen. Apart zetten eerst heeft niet heel veel zin, als je ze dan bij elkaar zet beginnen ze toch met rangorde bepalen.
Zorg er voor dat ze van te voren niet gegeten hebben, geen krachtvoer en de nacht van te voren ook geen ruwvoer. Ze hebben dan honger en zullen zich eerst om het gras bekommeren. Boekje erbij en gewoon erbij gaan zitten.

Noetanchamon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 06:41

Ik sluit me aan bij Neonlight qua voeren en dan tegelijk samen in de weide zetten.
Paarden weten onderling vaak (dus niet altijd) snel genoeg hoe de kaarten verdeeld zijn.

Ferry80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-07 09:05

Hallo

Bedankt voor jullie reacties! Gezien ze bij de vorige stal wel naast elkaar in de wei hebben gelopen, dus draad ertussen, aparte weide, kenden ze elkaar al wel een beetje!

Ik heb ze dus gewoon bij elkaar in gedaan.. Het was voor alle 3 paarden nieuw terrein..
En ik moet jullie zeggen, het ging gewoon super! Haha! Zelfs het jonge KWPN paard, die was onwijs lief voor hem... ongelofelijk gewoon, zo ken ik hem helemaal niet. Ben super blij dat het zo leuk gaat met z'n 3tjes! Er staat ook wel lekker veel gras, misschien dat dat wel mee heeft gespeeld. De wei is ontzettend groot, maar ze lopen iedere keer op een kluitje! haha

Bedankt nogmaals voor jullie meningen.

Groetjes

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-07 10:05

Fijn dat het zo goed ging!