Ik ga mijn paarden bij huis neer zetten.
Het gaat om een haflinger hengst van 1 jaar, die onderdanig is en zich zelfs door een shet laat weg jagen. Om een KWPN paard van 13 jaar die erg braaf is en sociaal naar andere paarden. En het gaat om een KWPN paard van 5 jaar, die nogal bezitterig wil overkomen en andere paarden wel een een schop wil geven of wil bijten..
Nu staan die 2 KWPN paarden al 3 jaar bij elkaar in 1 weide.. Dat gaat goed.
De jongste is de baas, de oudste die vind het allemaal wel prima, die vind het niet erg om het onderspit te delven.. In het begin hadden ze nog wel eens wondjes allebei, maar het laatste jaar gaat het goed, alleen de dekens willen ze nog wel eens aan trekken
Het zijn ruinen, dat stoeien vind ik ook helemaal niet erg, maar zolang ze elkaar maar heel laten. Van een klein wondje kijk ik niet meer op..Nu wil ik dus graag dat deze 3 paarden, dus ook de haflingerhengst met z'n 3en op den duur op een groot stuk zetten. Het is dus niet zo dat ze elkaar in een hoekje kunnen drijven omdat het klein is, het is gewoon een groot stuk waar makkelijk 6 a 7 paarden op kunnen lopen bij wijze van..
Nu had ik zelf bedacht:
- Het oudste paard en de jonge haflingerhengst een aantal weken bij elkaar in zetten
- En het jonge KWPN paard alleen
Zodat de jonge hengst en het oude KWPN paard zich aan elkaar kunnen hechten en daarna pas het jongste KWPN paard erbij in.. en hopen dat het oude KWPN paard het jonge hengstje enigzins beschermt, want zo is dat paard wel, en kijken hoe het dan gaat..
Óf..
Gewoon alle 3 in 1 keer in de wei zetten, op een groot stuk. Stroomdraadje van een meter of 10 spannen midden in de wei, zodat bijvoorbeeld het jonge hengstje daar achter kan gaan staan, en het jonge KWPN paard niet direct hem kan '' lastig vallen'' / ''aanvallen''. Dan moet hij er eerst helemaal om heen, en ondertussen kan de haflinger juist weer aan de andere kant gaan staan..
Dat deden ze toen bij mijn vorige pensionstal ook, ze kunnen zich daar achter '' verschuilen '' in het begin als de paarden elkaar nog niet kennen..
- Er zijn ook mensen die zeggen; niet zeuren, gewoon gelijk alle 3 bij elkaar in zonder draad te spannen, gaat wel goed..
Wat zouden jullie doen?
Wat is slim?
Groetjes!
. Vaak zijn ze door het gras dermate afgeleid, dat het eten interessanter is dan het nieuwe paard erbij
.