Plotseling beginnen weven :'(

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Antikana_

Plotseling beginnen weven :'(

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 09:17

Hoi iedereen,

ik heb sinds zondagmorgen een nieuwe aanwinst. Ik ken het paardje al drie jaar, en heb met haar ongeveer twee maanden gereden op haar oude stek. Nu brachten ze har zondag naar haar nieuwse manege, 't overdijk, blijkt dat het paardje enorm weeft. Ik heb haar dat in die drie jaar niet zien doen, en ook niet in de tijd dat ik haar reed. Ik ben geregeld eens op het onverwachte gekomen, en ze stond steeds braaf op stal. Ook tijdens het rijden was ze doodbraaf, terwijl als ze nu in de piste komt, ze helemaal begint te flippen. Ze is echt een hoopje stress. Veel mensen zeggen dan ook dat ze weeft doro de stress, en dit gaat overgaan als ze het wat gewoon is. Heeft eriemand een idee hoe ik die stress bij mijn lieverd kan wegnemen???

dankjewel al

Diva_Jenny

Re: Plotseling beginnen weven :'(

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 09:21

Ik denk dat het ook een stukje gewenning is, mijn pony flipte ook helemaal toen ze was verhuisd heeft 2 maanden geduurd voordat ze een beetje gewend was.
Een paard wat jaren op de zelfde plek staat en ineens in een andere omgeving komt heeft gewoon tijd nodig om te wennen.
Ik zou het nog even een tijdje aankijken als ik jou was. Ik weet niet wat voor stal ze in staat maar mischien dat zo'n anti weef rek een oplossing is?

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 09:56

Ze staat een een stal die helemaal toe is, dus een antiweefrek kan ik niet hangen. Ik ben wel al een liksteen gaankopen, en een deze dage ga ik zo een jollybal kopen... Alvast bedankt voor je reactie Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:00

Het zal inderdaad (deels) te maken hebben met verhuisstress. Maar kun je haar niet meer buiten zetten? Dat is natuurlijk sowieso beter.

Mazoe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 10:00

gun haar tijd, en probeer om haar zoveel mogelijk op verschillende tijden uit haar stal te halen... of een aantal uur in de paddock te zetten!
en idd een skippybal of likit ophangen, en meedere keren op een dag hooi/ kuil voeren zodat ze de hele dag ergens mee bezig kan zijn! heel veel succes! Knipoog

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 11:03

Die van mij heeft het ook ontdekt
Ik heb haar nu 8 maanden maar sinds afgelopen zondag staat ze te weven Scheve mond

dagmach

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 18:46

Weven wordt veroorzaakt door verveling.
Dus zorg voor een stalling waarbij je dier naar buiten kan.
Is er geen weidegang dan gewoon met anderen in de paddock.

Verandering van gedrag,stess waar je het over hebt,kan ook veroorzaakt worden door een andere manier van voeren.Misschien veel te veel brok,terwijl er nog niet zoveel meegedaan wordt.

Dus naar buiten met dit dier,eigenlijk met alle dieren en vooral contact laten maken met soortgenoten Haha!

Groet Dagmach

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-07 23:49

Bedankt al voor jullie reacties...
Ik heb dus vandaag een jollybal gaan kopen,niet dat ze daar naar kijkt hoor Tong uitsteken
Voor de rest gaat ze elke morgen buiten met soortgenoten, en haal lik haar nog twee maal per dag van stal om te rijden, een eindje te gaan stappen, haar te longeren, of haar gewoon even in de bak te zetten.
Ik hoop dat ze op een dag doorkrijgt, dat er eigenlijk niets aan is aan heel dat weefgedoe, en ze weer normaal begint te doen... Ach gut

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-07 23:54

Sommige paarden kunnen door stress heel erg veranderen (vaak tijdelijk)
Mijn paard eet en drinkt niet op vreemde plekken (kan soms echt 3 dagen duren voordat ze weer gaat eten en drinken!)

En mijn vorige pony was een wever maar heeft het voornamelijk in het begin erg gedaan, na een maandje kwam hij meer tot rust en na een half jaar deed hij het amper nog.
Zorg iig dat hij afleiding krijgt..

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 11:30

Oorzaak van weven kan spanning/stress en/of verveling zijn. Je paard zal waarschijnlijk moeten wennen aan de nieuwe omgeving. Staat ze nu langer/meer op stal en heeft ze voldoende afleiding mbt rijden etc. Ik zou je paard niet te pas en te onpas uit de stal halen, zorg dat ze snel in een "ritme" komt van op gezette tijden voeren, rijden, losgooien etc. Paarden zijn gewoonte dieren en hebben structuur nodig.

_Antikana_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 21:02

Ik hoop dat het van spanning is, en het binnekort overgaat, want het doet me echt pijn om haar zo te zien hoor... Huilen