Leren halsters op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AaronYve

Leren halsters op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:26

Na horen zeggen, heb ik gehoord dat een leren halster op de wei veiliger is dan een nylon halster, omdat deze sneller zou scheuren als het paard ergens zou blijven hangen.
Ik heb het dan niet over de allerduurste dikke leren halsters, maar over een simpel leren halster van rond de €20,-

ik ben niet uit op verhalen over ongelukken of wat dan ook, maar wil wel weten of iemand ervaring heeft met wat er geschikter (beter) zou zijn om je paard veilig op de wei te zetten. Hoef ook geen advies met zet em zonder halster op de wei, want dat kan niet, ze worden 's morgens met een groep van 10 paarden op de wei gezet, en worden er 's avonds weer afgehaald.

Ik wil dus weten of een leren halster dan beter zou zijn dan een nylon, aangezien ik er achter ben gekomen dat deze dus niet (niet gemakkelijk) kapot gaan.
Groetjes Yve
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 21-03-07 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt
Reden: titel verduidelijkt.

CarinaR

Re: Beter, slechter, of maakt niks uit? Wat is jou mening?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:28

er zijn ook halsters die knappen als paard achter iets blijven hangen, weet ze met elastiek en met een ringetje ertussen... misschien is dat een optie...
Of misschien een halsband om...

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:31

Nou ik ben niet echt op zoek naar een andere optie, ik wil weten of dat het klopt dat een leren halster beter is.
En ik ben niet echt een voorstander van elastiek.

Lancome

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:33

Mijn paard heeft altijd een leren halster, laatst bleef hij in het land haken en knapte het kapot. En het was nog geeneens een dun en goedkoop halster.

Veronieky

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:37

Over het algemeen is een leren halster in zo'n situatie beter.
Ik zelf doe het ook altijd. Ik heb ook een jaar lang een curcus gedaan voor paarden houderij en daar werd het ook verteld.
Maar als een paard echt wil.. Knapt alles. Bij mij zijn er de afgelopen 2 maanden 4 halsters door heen gegaan.. 2 leren en 2 nylon.
Maar mijn voorkeur gaat nog steeds uit naar leer op het land Knipoog

NatasjaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:39

Ik heb jaren met een nylon halster gewerkt bij mijn paard (stond 24/7 op de wei) en ben daarna overgegaan naar een leren halster. Mijn ervaring is dat als een nylon halster kapot gaat dat dat meestal tot gevolg heeft dan één van de ijzeren delen met een rotgang losschiet (waarschijnlijk tegen je paard aan met alle gevolgen van dien) en dat bij een leren halster simpelweg het leer scheurt. En dan maakt het niet eens zo veel uit of je een duurder of goedkoper halster hebt.

Persoonlijk vind ik een leren halster ook mooier staan dan een nylon halster Bloos

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:39

hetgeen wat het snelste stuk gaat bij een halster, of het nu een leren of nylon halster is
is over het algemeen het ijzerwerk
en niet de stof/het leer
dus ik denk dat het verrekte weinig uitmaakt of je nu een leren of nylon halster aanlaat

ik persoonlijk ga voor geen enkele vorm van halster als het dier in de wei staat(op stal ook niet trouwens)
het risico dat het dier blijft hangen met voet in halster of wat dan ook wil ik niet nemen als er niet iemand is die er naast staat

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:40

Ok bedankt, mij leek het idd ook al beter, en als het verteld wordt op zo'n cursus... stelt me gerust

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:41

Ja ik vraag dit omdat ik een paard ken wat zich zo heeft opgehangen
Het halster (nylon) is dus niet kapot gegaan

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 10:50

Leer zal sneller kapot gaan onder grote druk, nylon gaat inderdaad veel moeilijker stuk en het gebeurd dus dat paarden zich daarmee ophangen, dus zijn die gevaarlijker.
Er bestaan halsters ( break away)die op een bepaald punt snel breken als een paard ergens aan vast komt te zitten, maar die je gewoon kan gebruiken, en dus niet bij het minste geringste los gaan.
Lijkt mij in dit geval de veiligste optie.

http://www.statelinetack.com/global/pro ... 4441773114
http://www.bmbtack.com/hot_stuff_breakaway.htm

Ik ken alleen sites in Amerika vinden, maar het geeft je een idee. Is trouwens wel goedkoper dan een goed leren halster en veiliger. Misschien kan je ze hier bij een western shop krijgen/ bestellen Clown
Voordeel van deze halsters is ook nog, dat als het leren inzetje breekt je er een ander in kan zetten en dus niet het hele halster hoeft weg te gooien.
Laatst bijgewerkt door ElCid op 20-03-07 11:03, in het totaal 1 keer bewerkt

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 10:55

hé.. echt een goeie tip!! deze moeten ze eens onder de aandacht brengen van mensen! bestellen gaat wel wat moeilijker

Maar ik denk dat ik igg alvast mijn nylon voor leer ga inruilen

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:05

Géén halster is nóg veiliger Lachen
Maar die breakaways lijken me ook veilig..
Misschien kun je zoiets proberen, en anders lijkt mij dat een dun leren halster wel véél sneller zal breken dan nylon..

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:07

Je kan ze gewoon bestellen, ik bestel wel vaker dingen in Amerika. Er komen dan wel wat verzendkosten bovenop en evt. invoerbelasting maar op een bedrag van ca. 16 dollar ( ca. 14 euro) kan je dat de kop niet kosten.
Je paard wel .................
Een goedkoop leren halster breekt ook heel snel, ik zou dan zeker geen "superkwaliteit" nemen, is zonde van het geld, op het land wordt het toch snel erg vies en een goedkope breekt veel sneller Knipoog

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:09

haha idd Haha! dat zei me moeder dus ook al, op t land zie je er nix van Haha!

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 11:10

Je kan natuurlijk proberen voor de hele club die daar op het land gaat de break away's te bestellen. Leuk handeltje, misschien Cool

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 11:45

hahaha nou misschien wel Tong uitsteken

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:05

Stuur eens een mailtje naar de Bit. Ze hebben vorig jaar een test gedaan met halsters en hoe sterk ze zijn. Misschien is het in jou geval het slimste om te kiezen voor het halster dat het slechte uit de test kwam (ik weet nog wel dat er nylon halster erg goed, en erg slecht uit de test kwamen, dit ook bij leren halsters...) De een is dus niet per defenitie sneller los als de andere. Het ligt ook erg aan het metaal dat in het halster gebruikt is.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:11

Maar die breek halsters op die foto lijkt het net alsof ze maar aan 1 kant kunnen breken. Klopt dat ?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:13

eigenlijk....
is een halster bedoeld om om te doen als je je paard mee wil nemen.
op stal en in de wei moeten halsters eigenlijk gewoon af.
risico dat ze ergens aan blijven hangen heb je,maar als ze jeuk hebben op het hoofd en ze gaan krabben met een achterbeen kunnen ze zo ook blijven hangen in het halster.. Knipoog

liever gewoon af dus

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:25

Shayenne93 schreef:
Maar die breek halsters op die foto lijkt het net alsof ze maar aan 1 kant kunnen breken. Klopt dat ?

De breek halsters breken inderdaad aan 1 kant, maar aangezien dit de plek is waar het halster achter de oren wordt vastgemaakt, zal het halster dus van het paardenhoofd afglijden.

Shayenne93

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 13:36

Ooh okay bedankt. & deze zijn veiliger dan de leren.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:28

Ja dit is veiliger. Dit is bedoeld om kapot te gaan, een leren haslter niet. Dus dit zal opde goede plek kapot gaan.,..

Maar als ik vragen mag, waarom wil je perse een halster om in de wei?

Claudia__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:10

Ik heb geen ervaring met leren halsters (heb altijd nylon) , dus kan ik er niet zoveel over zeggen.
Wel dat ik met nylon geen problemen heb, maar het liefst zet ik d'r gewoon zonder halster buiten

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 16:12

ne ik wil niet perse een halster om in de wei van mij mag ie af.. liever zelfs! hij heeft bijna altijd een halster om gehad in de wei.. en als je de beginpost nog een x leest weet je waarom hij nu ook een halster omheeft.
Ik wil alleen maar weten of dat een leren halster dan gewoon beter zou zijn snap je.. want dan krijgt hij die (krijgt ie nu sowieso)

Ik wil ook een topic van geen halster is het beste blablabla, dat weet ik!!!

die break-away's zijn idd nog het veiligste van allemaal

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 16:25

Sommige mensen hebben helaas niet de keus om een halster wel of niet om te laten in de wei, maar moeten doen wat de staleigenaar ze opdraagt...

De break-away is idd de veiligste oplossing voor je paard als je toch aan een halster vastzit!