wie kan me helpen of adviseren als je in mijn situatie staat

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kiddes

wie kan me helpen of adviseren als je in mijn situatie staat

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:34

Knipoog Gaat over het paard op pensionstal zetten, (Stond eerder ook in die hoek maar de stal waar ik toen stond is verkocht, dus moesten we wat anders zoeken voor in de winterperiode vandaar). Sinds jan 2007 heb ik besloten om mijn paard dichter bij huis te zetten zowel in de winterperiode, mijn paard staat nu op een manege/pensionstal dicht bij mij in de buurt wat verders erg leuke stal is, maar het heeft ook weer nadelen geen weidegang in de winter, slechte kwaliteit krullen enz, voordeel grote binnenbak, stapmolen.

Hier sta ik dan van oktober tot mei en dan ga ik weer naar mijn eigen weide, waar hij dag en nacht buiten staat (aan het montferlandse bos) en scheelt me ook in de kosten uiteraard. Maar ik sta ook ingeschreven (dicht bij mij weide dus) bij een pensionstal waar ik graag wil staan en ben de eerste als er weer wat vrij komt, maar nadeel is dat het een half uurtje verder van mijn huis af is. En derbij ik heb zelf geen auto (ben afhankelijk van mijn vriend) en zou dus met scooter moeten gaan (drie kwartier rijden), wat in de zomerperiode geen bezwaar is (want dat doe ik al jaren zo).

In de zomerperiode sta ik zowiezo daar omdat ik zelf land weide heb aan het bos wat ik elk jaar pacht voor weinig geld, maar die pension wat ik zei waar ik eerste sta, is in de buurt van mij weide maar het is daar alleen mogelijk om voor het hele jaar te stallen dus niet voor halfjaar ofzo. Dus als ik dat zou willen zou ik de weide al op moeten geven voor de pension. Of ik kan er voor kiezen dat ik mijn paard 3x per week alleen savonds zie en in het weekend uiteraard.

De pensionstal aan het bos is wel wat goedkoper waar ik nou sta. Maar woon er dus nog niet, wat in de toekomst wel de bedoeling is. Wat zouden jullie in mijn situatie doen als je opgeroepen wordt dat de stal vrij komt. (Owja in mei zet ik mijn paard weer dag en nacht op weide dicht bij de pensionstal, daar kan ik dan tegen een kleine vergoeding mijn kast neerzetten en dat op loopafstand van circa 10 min.... dit is natuurlijk ook al helemaal te gek

Owja waarom ik in deze buurt een weide heb al jaren komt omdat mijn vriend daar vandaan komt en er vele boeren enz kent...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 19-03-07 14:00, in het totaal 3 keer bewerkt
Reden: Enorme lap tekst in wat alinea's gezet, plus spaties na komma's toegevoegd voor leesbaarheid.

Mungbean

Re: wie kan me helpen of adviseren als je in mijn situatie staat

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:36

Misschien kan je je berichtje even opnieuw typen, maar dan met hoofdletters, punten en andere leestekens. Bij regel 2 heb ik het namelijk al opgegeven.

Pennywise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 23:44

Dat zou inderdaad een stuk makkelijker lezen!

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 23:51

Sizzle schreef:
Misschien kan je je berichtje even opnieuw typen, maar dan met hoofdletters, punten en andere leestekens. Bij regel 2 heb ik het namelijk al opgegeven.

hopelijk leest het nou makkelijker anders geef maar weer een gil Vork

wacht rustig op een reactie af..gr

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:39

Hmm.. ik vind het ook geen heel duidelijk verhaal maar wat ik wel even wil zeggen is dat ik vind dat je vooral naar je paard moet kijken, waar denk je dat hij liever staat?
Je paard staat er ten slotte de hele dag! Jij bent er hooguit een paar uur..

Ga op een nieuwe stal eerst eens een paar keer op verschillende tijdstippen kijken en let op of de paarden op hun gemak zijn, op een leuke manier reageren als er mensen langs lopen en of ze er schoon bij staan. Zo kan je vrij makkelijk zien of ze met respect met de paarden omgaan.

Niks zo erg voor een paard om telkens te moeten verhuizen..

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 00:46

SparklingApp schreef:
Hmm.. ik vind het ook geen heel duidelijk verhaal maar wat ik wel even wil zeggen is dat ik vind dat je vooral naar je paard moet kijken, waar denk je dat hij liever staat?
Je paard staat er ten slotte de hele dag! Jij bent er hooguit een paar uur..

Ga op een nieuwe stal eerst eens een paar keer op verschillende tijdstippen kijken en let op of de paarden op hun gemak zijn, op een leuke manier reageren als er mensen langs lopen en of ze er schoon bij staan. Zo kan je vrij makkelijk zien of ze met respect met de paarden omgaan.

Niks zo erg voor een paard om telkens te moeten verhuizen..

de stal waar ik nou sta kom ik 2x per dag hij heeft wel naar zijn zin,maar mist enorm de weidegang die is hier niet in de winterperiode,en bij de stal waar ik op de wachtlijst sta wel elke dag weidegang maar zou hem dan minder vaak zien zo'n 4 keer per week,en ik moet dan mijn weide opgeven als ik dat zou besluiten omdat je daar niet voor een half jaar kunt stallen alleen voor heel jaar en je kunt niet een weide pachten en pensionstal betalen..

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 00:56

begrijp ik het zo goed:
wei van jezelf in de zomerperiode, stal dichtbij huis zonder weidegang in de winter, maar mét de mogelijkheid om hem los te gooien in de binnenbak of in de stapmolen te zetten
òf
stalling en weidegang bij een pensionstal een heel eind uit de buurt, het hele jaar door

Ik denk dat ik persoonlijk voor optie 1 zou gaan, zolang je tenminste nog niet in de buurt van die andere stal woont.
(op welke termijn kom je er wel in de buurt te wonen, zijn dat weken,maanden, jaren?)
Op je huidige stal kun je tenminste 2x per dag naar je paard toe en er lekker mee bezig zijn.
Op die andere stal komt hij wellicht buiten, maar krijgt hij verder veel minder aandacht van je.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 12:31

luxje schreef:
begrijp ik het zo goed:
wei van jezelf in de zomerperiode, stal dichtbij huis zonder weidegang in de winter, maar mét de mogelijkheid om hem los te gooien in de binnenbak of in de stapmolen te zetten
òf
stalling en weidegang bij een pensionstal een heel eind uit de buurt, het hele jaar door

Ik denk dat ik persoonlijk voor optie 1 zou gaan, zolang je tenminste nog niet in de buurt van die andere stal woont.
(op welke termijn kom je er wel in de buurt te wonen, zijn dat weken,maanden, jaren?)
Op je huidige stal kun je tenminste 2x per dag naar je paard toe en er lekker mee bezig zijn.
Op die andere stal komt hij wellicht buiten, maar krijgt hij verder veel minder aandacht van je.

ja klopt je begrijpt het goed uit mijn verhaal!!het zou jaren kunnen duren voordat we die kant anders op komen wonen je moet net ergens tegen aan lopen...gr

Zitah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 12:50

Bij stalling moet je niet naar de goede dingen voor jezelf kijken, maar naar de voordelen voor je paard. Die staat er 24/7.

Dan is de keus toch makkelijk!

nigito

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:12

Ik vind dat een paard ten alle tijden een paar uur per dag naar buiten moet kunnen.
Moet je paard daar dan 24/7 op stal blijven, dat kan toch niet!
Ik zou dan zeker voor die nieuwe stal gaan als ze je oproepen, dan maar wat verder rijden.
Maar je paard moet zich wel happy voelen en dat voelt ie zich zeker niet als ie de hele dag binnen moet blijven.

Groetjes kim

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:17

Persoonlijk vind ik weidegang heel veel belangrijker als afstand/reistijd.

Dus voor mij zo de beslissing dan makkelijk zijn.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 15:22

ja jullie hebben allemaal gelijk,maar die weide die ik zelf heb in de zomerperiode daar staat hij normaal met mijn pony dag en nacht op wei zouden jullie daar de weide voor weg doen dan?

asfact

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:29

ik zou het lekker bij je weide houden en de stal niet nemen als er één vrij komt , wat je zegt je ziet je paard minder en bent afhankelijk , en je eigen stukje weide is toch ideaal

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:33

zou wel een hele domme opmerking zijn Gestoord maar die weide kan je daar geen schuilstal plaatsen ofzo?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-07 17:03

meander schreef:
zou wel een hele domme opmerking zijn Gestoord maar die weide kan je daar geen schuilstal plaatsen ofzo?

ja er staat een schuilstal maar deze weide die we pachten staat ook te koop als hij kan verkopen doet hij dat,zolang we kunnen huren is dat meegenomen we kunnen de weide helaas zelf niet kopen en doen we dan ook niet want het is bosgrond erg slechte grond,en waar ik op de wachtlijst sta is wel waar ik graag wil staan jehebt tegelijkertijd ook contacten met anderen en zal er zekers wel 5x per week komen...en we willen ook ooit die kant op wonen dus de kans is tegen die tijd wel groot wat ik doen zal...

Miryamk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 17:43

aha, wel jammer dat je die weide niet het hele jaar door kan huren!
hopelijk kan hij die grond niet snel verkopen Knipoog

Brendageene

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 15:22

kan je anders niet tot je daar niet woont een verzorgster erbij nemen?Want als je dan nog maar 4 of 5 dagen kan komen ben je wel erg verplicht iedere keer te gaan rijden. Zijn er geen andere pensionstallen in de buurt die beter zijn dan waar je nu staat?

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 21:00

nou nee deze is echt goedkoop en precies wat ik zoek dus..

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-07 23:14

Hoeveel komt je paard buiten op de pensionstal waar je naartoe kan verhuizen? Als je paard de hele dag buiten loopt samen met andere paarden dan hoef je niet er niet perse iedere dag naartoe als hij verder volledig verzorgt wordt.

Off topic: waar staat je paard bij het Montferland? Mijn paard staat in Elten ook aan de rand van het Montferlnd.

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-07 23:57

Esther schreef:
Hoeveel komt je paard buiten op de pensionstal waar je naartoe kan verhuizen? Als je paard de hele dag buiten loopt samen met andere paarden dan hoef je niet er niet perse iedere dag naartoe als hij verder volledig verzorgt wordt.

Off topic: waar staat je paard bij het Montferland? Mijn paard staat in Elten ook aan de rand van het Montferlnd.

daar zou hij elke dag zekers 8 uurtjes buiten komen Knipoog en ik sta zelf waar ik mijn weide heb aan de rand van beek bij stal jansen in buurt

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 09:08

Ik zou kiezen voor die stal dichter bij huis, in de winter dan maar geen weidegang. 's Winters haalt een paard zijn voeding toch niet uit de weide en heeft aan een paddock genoeg. Jij kunt dan ook met slecht weer in de wintermaanden makkelijk bij je paard komen, 3 kwartier met je scooter door weer en wind lijkt mij ook geen pretje. Zomers kan hij dan lekker op de weide voor 24/7 en dan is het voor jou ook makkelijker om bijv. 's avonds te gaan omdat het langer licht is. Een eigen stukje grond is in mijn ogen goud waard, dus dat zou ik echt niet opgeven.
Mijn paarden staan bij mij thuis, maar zomers breng ik ze voordat ik naar mijn werk ga eerst naar een weide ruim 3 km verderop. Ik zit er dan op 1 en de ander neem ik als handpaard mee. Zo galopperen we door de berm naar de weide. Waarom: omdat ze hier even lekker paard kunnen zijn (en de koeien kunnen pesten.....)

kiddes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-07 00:25

suffie schreef:
Ik zou kiezen voor die stal dichter bij huis, in de winter dan maar geen weidegang. 's Winters haalt een paard zijn voeding toch niet uit de weide en heeft aan een paddock genoeg. Jij kunt dan ook met slecht weer in de wintermaanden makkelijk bij je paard komen, 3 kwartier met je scooter door weer en wind lijkt mij ook geen pretje. Zomers kan hij dan lekker op de weide voor 24/7 en dan is het voor jou ook makkelijker om bijv. 's avonds te gaan omdat het langer licht is. Een eigen stukje grond is in mijn ogen goud waard, dus dat zou ik echt niet opgeven.
Mijn paarden staan bij mij thuis, maar zomers breng ik ze voordat ik naar mijn werk ga eerst naar een weide ruim 3 km verderop. Ik zit er dan op 1 en de ander neem ik als handpaard mee. Zo galopperen we door de berm naar de weide. Waarom: omdat ze hier even lekker paard kunnen zijn (en de koeien kunnen pesten.....)

helaas is hier ook geen paddock aanwezig waa rik nou sta wel klein weitje met allemaal afval erin waar hij zich aan kan bezeren zeg maar,er is wel een stapmolen maar vind weidegang ook heel erg belangerijk dat mist hij ook wel..

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-07 01:30

tja, het is inderdaad jammer dat hij in de wintermaanden minder buitenkomt, maar je kunt dan wél elke dag naar hem toe en hem aandacht en/of beweging geven.
Ook ik zou een eigen stukje grond niet opgeven Bloos
Of je moet een bijrijder willen nemen voor de periode dat je nog ver van de eventuele nieuwe stal afwoont, want zo'n eind, zeker in de wintermaanden, is niet niks, toch?