Aantal vragen over altijd in de wei

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusch

Aantal vragen over altijd in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 14:22

Onze haflinger moest eigenlijk verkocht worden, maar nu hebben we van iemand een wei aangeboden gekregen waar hij gratis in mag staan dus nu kan hij blijven.
Hij heeft tot nu toe in een pensionstalling gestaan en nu heb ik wat vragen over wat er nu precies extra moet als hij altijd in de wei staat.

Moet hij bijgevoerd worden en hoeveel?
Hoe groot moet de schuilstal zijn? (De pony is 1.36 m.)
En is het verstandig om een geit bij hem in de wei te zetten zodat hij niet helemaal alleen is want hij heef tot nu toe altijd bij een andere pony in de wei gestaan.

Ik hoop dat iemand deze vragen kan beantwoorden. Haha! Clown

Wiesje

Re: Aantal vragen over altijd in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:58

het beste is in mijn ogen:
-een schuilstalletje van minimaal 3x3 misschien is het verstandig om het groter te maken zodat je ook wat hooi/stro erin op kunt slaan
-een ander ponietje erbij voor ehtgezelschap (soortgenootje is altijd beter dan niet-soortgenootje)
-als er voldoende gras groeit hoef je niet bij te voeren. in ieder geval dan geen kuil of gras. wat brok/biks/muesli kan altijd, afhankelijk van zijn conditie en arbeid
-zorg voor goed onderhoud van je wei (slepen, evt hooien en in de winter zorg je ervoor dat hij een stukje kan hebben zodat hij de rest niet kapotloopt).

vragen? stel ze maar!
leuk dat je je haflinger toch kunt aanhouden Haha!

Marlies22

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:03

Ik zou er geen geit bij zetten. Die vinden de staart van je pony (vaak) leuk om aan te knabellen Lachen Verder ben ik het eens met Wiesje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 15:06

ben het idd ook eens met Wiesje Lachen mooi dat hij nu toch kan blijven!

Mocca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:06

Hoe groot is de wei?
Hou er rekening mee dat de wei na 1 winter waarschijnlijk helemaal kapot gelopen is, en het gras zal dan de volgende zomer niet meer groeien!
Misschien is het een optie om een uitloop te maken. In een hoek van de wei leg je tegels (stuk van bijv. 10x10), hek er omheen en schuilstal (van bijv. 3x3) erop. Dan kan de pony (met gezelschap) daar staan, en af en toe op de wei.
Zo hou je je wei mooi, en voorkom je een modderpoel.

Suusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:30

Hij moet vanaf mei tot ??? in de wei staan. In elk geval tot we ergens een goedkopere pensionsstalling kunnen vinden. Die zijn er wel in de buurt maar er is momenteel geen plek dus dit is de enige oplossing. Ik zal eens met de eigenaar overleggen over een uitloop..
Bedankt voor de tips

en is een geit echt niet te doen?
Ralph zn staart is al niet zo'n schoonheid, maar hij kan gewoon niet alleen staan en een kleine pony erbij wil mn moeder niet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:33

Reken maar dat je van een geit veel meer werk hebt dan van een kleine pony. Geiten zijn nog beter in uitbreken en idd staarteten. En dan het gemekker. Alleen in de wei zetten vind ik ook geen optie. Kun je niet een pony ergens 'lenen'? Mss dat je moeder dat goed vindt.

Suusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:44

Misschien wel maar dat word dan een vrij grote pony en ik denk niet dat die mensen daar zo blij mee zijn...
Ik zal eens gaan zeuren om een fallabella ofzo
Want anders weet ik het ook niet...
Nog andere dieren die wel een optie zijn misschien?

Inge_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 17:46

Een schaap erbij?

Suusch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 17:49

Ja daar dacht ik ook al aan, maar die moeten weer geschoren worden enzoo...

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:22

misschien kun je van iemand een shetje lenen? dan heb je er verder geen kosten aan.

in de zomer hoef je over het algemeen niet veel bij te voeren.
handje brok of zo'n summerkoek (of hoe zo'n ding ook heet Clown ) is meestal wel genoeg.

als je van plan bent hem daar maar tijdelijk te laten staan (of begrijp ik dat verkeerd?) dan zou ik geen schuilstal bouwen. kan prima zonder, vooral een haflinger Ja

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:34

in de winter zal je sowieso altijd bij moeten voeren. liefst onbeperkt hooi. verder idd schuilstal waar hij makkelijk in kan staan. zeg minimaal 3 bij 3 meter en hoog genoeg dat ie zijn kop niet stoot;)

en n soortgenoot is beter dan een een niet-soortgenoot. een geit is ook erg goed in het kauwen van staarten... neem liever een shetlandbeestje er bij of een oude pony die voor goed tehuis weg gaat ofzo...

Dowski

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:46

mijn paardje staat dag en nacht op de wei.
hij heeft een schuilstal, een oude container die is omgebouwd. Er zitten twee stallen in, maar van 1 waait de deur steeds dicht, dus om te voorkomen dat ze er tussen komen of opgesloten raken houden we die altijd dicht.
Mijn paard kon ook niet alleen staan (werd echt onhandelbaar) dus ik heb van een vriendin een welsh-a 'geleend'. hij staat er nu bijna twee jaar bij. Maar die eet ook zijn staart op, dus of het veel verschil maakt met een geit...?
Ik voer hem iedere dag een halve/driekwart kilo brok, (hij werkt 3 dagen in de week) en in de winter voer ik hem bij met kuilgras of hooi.
kan je inderdaad aanraden om het stuk rond de stal te betegelen. Wij hebben die mogelijkheid niet echt en het is soms een ramp om in de stal te komen. Of je de wei in de winter gedeeltelijk af moet zetten ligt aan de grootte van de wei. Ik heb een behoorlijk grote en die overleefd de winter net. Hou het onkruid in de gaten, ik ben er net achtergekomen dat er st.Jakobskruiskruid op de wei staat en ben vandaag dus wel effe aan het spitten geweest.

hoop dat je hier wat aan hebt, fijn dat je je pony zo kunt houden, zo heb ik de mijne ook aan kunnen houden toen ik ging studeren.

groet