Nieuwe stal voor 2 shetlanders: alle tips welkom!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Helderder

Nieuwe stal voor 2 shetlanders: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 14:03

Aangezien van de zomer ons huis astbest vrij word gemaakt, en er ook in het hok van mijn shetlander asbest zit: komt er van de zomer een nieuwe stal. Nu heb ik een hok met in de ene helft een uitloop voor mijn shetlander, en het andere deel van het hok bestaat uit een opslagplaats voor al mijn spullen.

Ik heb zelf alleen nog geen goed idee hoe we het gaan maken, en hoe het eruit kan komen te zien. Ik weet wel dat ik om de stal een stuk betegeld wil, en een hekje naar de wei toe, zodat in de winter niet de hele wei eraan gaat. Verder moet het niet te duur worden, en moet er plaats zijn voor twee shetlanders. (Wat zouden jullie als afmetingen nemen voor de stal?) En ik wil ook weer een deel voor mijn spullen. Verder zijn alle tips en ideen welkom, ik ben benieuwd!

Alvast bedankt!

Sparky10

Re: Nieuwe stal voor 2 shetlanders: alle tips welkom!

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:21

ik zou voor hun stal samen 3 bij 3 aanhouden , en dan daarnaast een stuk voor je eigen spullen ,
de rest klinkt prima

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:25

een deur waar ze overheen kunnen kijken is een vereiste vind ik, verder zou ik per shet een stal van 2x2 (beter nog 2,5x2,5) doen of voor de 2 samen een stal van minstens 3,5x3,5 aanhouden..

wat wei bij onze wei gaan doen is het voorste gedeelte ook verharden met van die koeien-roosters zodat dat niet helemaal kapot gelopen wordt

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:28

Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt... In totaal bedoel ik. Maar ik zou het hk van m'n shetjes beduidend groter maken dan t hok voor m'n spullen. Persoonlijk vind ik 4x4 eigenlijk een mooie maat (stiekem vind ik het minimaal). Mochten ze ooit om wat voor reden dan ook langer binnen moeten staan, dan hebben ze de ruimte...

En ik zou de vloer ietsjes ophogen, en iets schuin af laten lopen naar buiten toe, scheelt ontzettend in de kosten voor de stalbedekking...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:30

Vjestagirl schreef:
Ik weet niet hoeveel ruimte je hebt... In totaal bedoel ik. Maar ik zou het hk van m'n shetjes beduidend groter maken dan t hok voor m'n spullen. Persoonlijk vind ik 4x4 eigenlijk een mooie maat (stiekem vind ik het minimaal). Mochten ze ooit om wat voor reden dan ook langer binnen moeten staan, dan hebben ze de ruimte...

En ik zou de vloer ietsjes ophogen, en iets schuin af laten lopen naar buiten toe, scheelt ontzettend in de kosten voor de stalbedekking...

daar heb je ook weer gelijk in ja
maar zowieso het hok voor je eigen tuig is meestal wel kleiner dan een stal lijkt me ?

hoe bedoel jij dat met die afschuining ? bij de stal ?

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:54

Ik heb twee aparte 'gebouwtjes'. Voor de pony's (2 shetten) een stal van 3*3 meter die altijd open staan naar de paddoc(stukje voor de stal betegeld en daarnaast een vierkant stuk met grond). En voor mijn spullen een wat groter schuurtje (omdat ook mijn wagen erin staat).

shetlandfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 22:54

Voor 2 shets zou ik toch wel een ruimte van 3x3,5m aanhouden.

Bij mij op stal staan 2 shets in dat formaat box en die hebben zo goed de ruimte. Maar als ze een dag op stal moeten blijven vanwege slecht weer is deze ruimte toch beperkt zou ideaal dus groter mogen wezen.

Als je de ruimte hebt zou ik voor de luxe maat van 4x4 gaan. Lekker veel de ruimte, ook voor als ze zoals eerder gezegd even op stal moeten blijven.

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-07 11:27

Bedankt voor de reacties!

Ja ik zit te twijfelen of ik mijn opbergplaats zo maak dat evt. een menwagen erin past, want het is wel de bedoeling dat die er komt. Zouden jullie zelf voor materialen als hout/baksteen kiezen?

Stal 4 bij 4 vind ik een mooie afmeting, dat is bijna het dubbele van nu. (maar dan ook voor maar 1 shet). Lachen

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 18:34

4x4 is een mooie maat. Ik neem aan dat de shetten wel goed met elkaar overweg kunnen? Die van mij hebben een stal van 3x3 en dat gaat ook goed, maar daar staan ze eigelijk alleen maar in om te schuilen.

Ik zou voor steen kiezen, lijkt me duurzamer dan hout en je hebt er minder onderhoud aan.