Minder mest met vlas?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Liex

Minder mest met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 12:43

Ja ik vroeg mij af of je nou minder afval(mest) hebt als je vlas gebruikt dan als je stro gebruikt.
Ik heb namelijk stro op de bodem van de stallen liggen, maar onze mestkuil zit daar altijd zo gauw vol van.

Dus ben ik wel benieuwd of je nou minder mest hebt, want dat zou wel handig zijn Lachen

Sparky10

Re: Minder mest met vlas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:25

ze mesten er niet minder in nee maar de mest verkorrelt en dus kan je iedere dag de natte plekken en de mest drolletjes eruit halen , het is wel minder ruimte inneembaar dan stro merken wij hier ook met stro heb je je kar zo vol maar met vlas doe je langer met je mestopslag

DDDDDDD

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 13:28

zelf ben ik een voorstander van gewoon zaagsel... dat neemt goed vocht op en geeft weinig mest afval.. alleen een nadeel.. beetje stoffig. vlas vind k niets, bij mij worden de stallen er te snel vies van, stro hetzelfde.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 15:05

spetter04 schreef:
ze mesten er niet minder in nee maar de mest verkorrelt en dus kan je iedere dag de natte plekken en de mest drolletjes eruit halen , het is wel minder ruimte inneembaar dan stro merken wij hier ook met stro heb je je kar zo vol maar met vlas doe je langer met je mestopslag

Ik was al bang dat het zo over zou komen maar jullie hebben het toch goed begrepen Knipoog
Zaagsel is inderdaad wel stoffig, maarja. Ik wacht nog even andere reacties af Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 15:07

ik heb veel minder mestafval.
Ik haal overigens alleen de drollen eruit, en een keer in de week de hele natte plekken. mijn paarden staan overdag buiten, dus de natte plekker drogen als ware overdag nog een heel eind op!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:19

wij halen elke dag de drollen weg , en ook natte plekken de wei en paddock zijn nog niet klaar , maar afval is echt minder ,
zaagsel is voor mijn paardje te stoffig , vandaar vlas
ik begreep je wel bertus hihi maar dat zag je al aan de rest van me reactie Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:25

Ligt eraan welk merk zaagsel, je kunt ook ontstoft zaagsel kopen, maar dat is erg duur Lachen
Ik heb het ook niet, maar dat bestaat dus wel. Lachen

Met vlas of zaagsel heb je veel minder mestbult als met stro.
Een rede dat ik al geen stro wil.
Verder vind ik zaagsel of vlas veel beter de urine op nemen Lachen
En ook nog eens makkelijker uit doen

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:31

ontstoft zaagsel is dan net zo duur of duurder dan vlas dan zou ik voor vlas gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:33

Ik heb het eens ff gehad van iemand die het over had en het in de weg stond.
Die vertelde dat het duurder was dan gewoon zaagsel, maar de echte prijs weet ik niet.

Wel dat het super spul was in gebruik en fijner dan vlas.
Maar goed dat vond ik, dat kan een ander anders ervaren

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 17:34

ik zou het niet doen. Mijn ene paard heeft een paar weken terug koliek gekregen (2 x geopereerd eraan), de koliek heeft hij gekregen van het vlas. Vlas heeft een soort van weerhaakjes, waardoor het in de maag en darmen blijft zitten.
Je kunt ze natuurlijk wel op vlas zetten, maar dan moet je ze praktisch onbeperkt hooi geven, dat ze het vlas niet gaan eten.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:15

runningkawa schreef:
Ligt eraan welk merk zaagsel, je kunt ook ontstoft zaagsel kopen, maar dat is erg duur Lachen
Ik heb het ook niet, maar dat bestaat dus wel. Lachen

Met vlas of zaagsel heb je veel minder mestbult als met stro.
Een rede dat ik al geen stro wil.
Verder vind ik zaagsel of vlas veel beter de urine op nemen Lachen
En ook nog eens makkelijker uit doen

Ik heb hier eigenlijk weinig aan toe te voegen. Lachen

Wij werken al jaren met vlas voor de >20 paarden. Bevalt prima.

Liex

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-03-07 18:53

Okee, goede reacties over vlas dus Lachen
Denk dan toch maar dat ik op vlas over ga stappen.

@Pytje: 1 van onze paarden heeft ook al eens op vlas gestaan, en die eet het echt niet op. Ik denk dat weining paarden echt vlas op gaan eten hoor, tenzij je ze wel heel weinig ruwvoer geeft..

xxsweet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 18:57

Ik vind vlas ook veel fijner.
Je hebt idd minder afval en de urine word goed opgenomen.
De meeste paarden bij ons zijn er heel schoon in maar sommigen kunnen er ook een bende van maken en alles binnenstebuiten keren

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:03

Pytje schreef:
ik zou het niet doen. Mijn ene paard heeft een paar weken terug koliek gekregen (2 x geopereerd eraan), de koliek heeft hij gekregen van het vlas. Vlas heeft een soort van weerhaakjes, waardoor het in de maag en darmen blijft zitten.
Je kunt ze natuurlijk wel op vlas zetten, maar dan moet je ze praktisch onbeperkt hooi geven, dat ze het vlas niet gaan eten.

Ik heb meerder paarden die al een behoorlijke tijd op vlas staan en nog nooit ergens last van gehad terwijl ze niet heel te tijd hooi hebben, en van stro kunnen ze ook koliek krijgen als ze dat te veel eten.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:03

12% reductie op je mestbult, is mijn ervaring Haha!

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:08

Vlas geeft gemiddeld aanzienlijk minder mest, belangrijk is wat er met de mest gebeurt. Als vlas op het land gebracht wordt verzuurd de grond meer en er is meer onkruid groei. Boeren vinden dus vlas niet zo prettig.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:09

Maar het is wel veel sneller gecomposeert (of hoe je het ook moet typen) naar mijn idee.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:23

ik klets niet uit mijn nek... we hebben het overlegd met de dierenarts die hem opereerde. We hebben ze thuis ook jaren op vlas gehad, geen problemen mee gehad, maar toen kregen ze meer gras/hooi

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:29

Heb het ook nog nooit gehoord hoor Pytje, maar jou DA zal het ook niet zo verzinnen. Maar had je paard dan gaskoliek of opstoppings koliek oid? Dat van die weerhaakjes dat t blijft zitten klinkt niet helemaal realistisch want hoeveel moet er dan blijven zitten voor een paard koliek krijgt??

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:29

Klopt als ze vlas eten krijgen ze koliek
Maar dat hebben sommige paarden ook met teveel stro Lachen

Ik veeg altijd het stukje waar ze hooi krijgen schoon.
En ze hebben ook nog altijd een plakje stro voor als ze die dag meer honger hebben dan dat ze hooi krijgen.
Maar ik voer sowiso flink hooi, is toch het belangrijkste eten van een paard.
Hier eet er geen 1 paard vlas of zaagsel Lachen

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:35

Ik heb wel ontstoft zaagsel, iets grover dan het noramle zaagsel maar weer fijner dan houtkrul. Per pak kost het uit mijn hoofd volgens mij maar 5.50,- en daar doe ik 3 weken mee. (Maar heb dan ook wel een klein shetlandertje Knipoog )

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:40

Pytje schreef:
ik klets niet uit mijn nek... we hebben het overlegd met de dierenarts die hem opereerde. We hebben ze thuis ook jaren op vlas gehad, geen problemen mee gehad, maar toen kregen ze meer gras/hooi

ik zeg ook niet dat je uit je nek kletst!!!

Alleen heb ik het idee dat het wel mee valt met koliek krijgen van vlas.
Dat de jouwe dat er wel van krijgt is imo gewoon dikke pech.

tjady

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:50

Pytje schreef:

Ik verkoop vlas en er zijn inderdaad paarden die het vlas eten als hooi, stro noem maar op. Dit zijn uitzonderingen, maar ze zijn er wel. Deze paarden kunnen koliek krijgen, maar alleen als ze VEEL vlas eten. Een beetje vlas eten is niet erg. Als je een paard hebt die ombeperkt door blijft eten van vlas, maar ook van ander producten, adviseer ik om niet op vlas te zetten. Het paard van Pytje kan zo een paard zijn. Sommige paarden gaan alles eten, maar de meeste eten er niet of nauwelijks van. Daarom staan erveel paarden op vlas zonder problemen.
Verder is er veel verschil in de soorten en de verwerking van vlas. Daar is de kwaliteit in terug te vinden. Als jullie meer willen weten over de verschillen en soorten, kan ik dat wel uitleggen. Zonder dat ik reclame maak.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:57

Ik heb thorobed vlasleem, is ook stofvrij. Mijn paarden snuffelen er wel in rond maar ze krijgen in de periode dat ze op stal staan altijd hooi om te knabbelen. Wij zijn toen over gegaan opvlas omdat een pensionpaard koliek en een verstopping kreeg van stro.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-03-07 19:59

asjemenou schreef:
Pytje schreef:

Ik heb meerder paarden die al een behoorlijke tijd op vlas staan en nog nooit ergens last van gehad terwijl ze niet heel te tijd hooi hebben, en van stro kunnen ze ook koliek krijgen als ze dat te veel eten.

Dat ligt natuurlijk ook of je paard vlas eet?
Wij staan op onze manege ook op vlas met wel 120 paarden, nog nooit problemen mee gehad ?