opbouwen ouder paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mhtimmerwerk

opbouwen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-07 20:19

hoe hebben jullie je schema voor als je je paard voor het eerst op het land zet.
ik heb een paard van 16 volgens de oude eigenaren hebben oudere paarden meer moeite met het omzetten van de suikers en eiwitten vooral op de warmste tijd van de dag (12:00t/m15:00)

hebben jullie hiervan gehoord ik dacht dat elk paard op moet passen voor suikers en eiwitten en dat het niets te maken heeft met de lft.
mijn paard staat vol op in training en loopt elke dag?

bedankt groetjes linda

ikenindi

Re: opbouwen ouder paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:34

veel eiwit ineens is voor geen enkel paard goed voor zover ik weet ivm koliek toch ook? dat dacht ik ooit gehoord te hebben.

ik heb geen problemen hier mee. mijn paard staat nooit op stal, dus ik hoef ook nooit op of af te bouwen;)

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 08:44

Bij ons op stal gaan alle paarden (van veulens tot 25 jarigen) per 30 april het land op. En degene die snel dik worden of aanleg hebben voor hoefbevangen, worden door de eigenaar vaak alleen overdag buitengezet (enkele uren in het begin, als het gras nog vers en jong is) en s nachts weer binnen. Ik heb nog nooit gehoord van die tijden en dat in combinatie met de leeftijd.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 09:00

Volgens mij moet je inderdaad met alle paarden oppassen met gras. Knipoog
Ik weet niet op wat voor 'n land je je paardje wilt zetten en vooral ook niet wanneer. De oudjes van mij heb ik destijds gelijk de hele dag op het land gezet, dat kon vooral omdat het land in n niet al te beste conditie verkeerde. Clown Zodoende konden ze er alvast aan wennen, voordat het echt weer beter weer werd en het gras weer begon te groeien..
Anders is het inderdaad een optie om ze voor de zekerheid maar een paar uurtjes op het land te gooien, of anders prikweitjes te maken. Dat laatste heb ik voor onze 2 ijslanders gedaan.

mhtimmerwerk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 12:25

je moet bij ons zelf opbouwen, ik begin met een half uur aan de hand en zo uitbreiden.
als ze volledig het land opgaan is dat van 10:00 to 17:00.langer niet .
ik dachr er zelf aan om het land eerst een keer te laten maaien voordat hij erop gaat

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 13:02

dat helpt ook wel volgens mij. dan moeten we meer grazen. plus de puntjes van het gras zijn er af, en volgens mij zat daar het meeste in...