stapmolen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Emaartje

stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 17:18

mijn paard heeft last van een stalbeen omdat hij 2 weken op stal heeft gestaan omdat hij een grote wond heeft namelijk nou wou ik hem in de stapmolen zetten heb ik vandaag ook gedaan hoelang zouden jullie dat doen per dag en hoevaak per dag? gr emaartje

Tessaar

Re: stapmolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:48

Je zegt dat hij een grote wond heeft aan zijn been. Is hij naar de dierenarts geweest hiervoor? Zo ja, heeft hij je dan geen advies gegeven over hoe en wat? Waar zit de wond, is het echt ernstig?

Je hebt natuurlijk best kans dat hij aan de stapmolen gek gaat doen, aangezien hij 2 weken binnen heeft gestaan. Misschien handiger ff met hem te lopen voor 10 min met een hoofdstel in ofzo, om te kijken hoe hij is voordat je hem aan de stapmolen zet. Als hij gek gaat doen aan de stapmolen, misschien dat de wond dan weer open gaat.

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:17

Tessaar schreef:
Je zegt dat hij een grote wond heeft aan zijn been. Is hij naar de dierenarts geweest hiervoor? Zo ja, heeft hij je dan geen advies gegeven over hoe en wat? Waar zit de wond, is het echt ernstig?

Je hebt natuurlijk best kans dat hij aan de stapmolen gek gaat doen, aangezien hij 2 weken binnen heeft gestaan. Misschien handiger ff met hem te lopen voor 10 min met een hoofdstel in ofzo, om te kijken hoe hij is voordat je hem aan de stapmolen zet. Als hij gek gaat doen aan de stapmolen, misschien dat de wond dan weer open gaat.

hierbij mijn topic waar alles in staat:http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=736541&hilit=

de hechtingen zijn er nou uit en mocht hem wel in de stapmolen zetten,liever in de stapmolen als aan de longeerlijn dan hadden ze meer last van eventueel gek doen,en de wond zit wel dicht nou,maar mijn vraag is eingelijk voor degene die het eventueel ook doen paard in de stapmolen zetten hoevaak jullie dat doen en hoelang? gr emaartje
Laatst bijgewerkt door Emaartje op 13-03-07 21:23, in het totaal 2 keer bewerkt

PartTwo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 21:18

als die braaf ik zou ik het gewoon doen, als je erna maar goed het wondje schoonmaakt, en dan begin je gewoon een kwartiertje, en kan je het altijd opvoeren.
bij ons is ook stapmolen en is er ook een paard die elke dag een half uurtje mag stappen en die loopt in de molen veel rustiger als aan de hand.

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:23

Hangt natuurlijk ook van de bodem van de molen af. Die bij ons op stal is namelijk niet overdekt.
Als het geregend heeft kan het zijn dat het erg zwaar is, op zo'n moment zou ik hem er niet zo lang inzetten als ik jou was. Maar wanneer de bodem mooi vlak is kan het natuurlijk weer wat langer.
Maar de dierenarts heeft geen richtlijnen gegeven wat betreft hoe vaak per dag en hoe lang? Misschien kan je hem dat alsnog vragen?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 22:53

Naja, mijn paard gaat een minuut of 20 per dag die molen in. Soms 15, soms 25... Maar mijn paard is gezond en staat de hele dag buiten...

Natural_K
Woonplaats: fryslan boppe.. k voel me nog steeds een drenth!!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 13:03

Mijn paardje staat nu weer de hele dag buiten.. toen het land nog erg soppig was en de paarden er dus niet op konden ging hij iedere dag een uur in de stap molen.. natuurlijk hebben we dit wel opgebouwt.. ik zou beginnen met 15 min en dan verder opbouwen. Denk er wel om dat bij beweging en evt. teveel aan spanning op de wond dat is kan scheuren.. suc6 ermee

EllenB

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 19:38

Mijn paard gaat 3 keer per week 20 min in de molen. Als de bodem erg slecht is (na regen) dan gaan ze niet. Op de dagen dat hij in de molen gaat, rijd ik ook gewoon. 's Morgens in de molen, 's middags in de bak of in het bos.

Tessaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 06:52

Ik zou dan ook gewoon beginnen met een kwartier tot 20 min. Kijken hoe ze reageert en het ligt er natuurlijk aan hoe je bodem is. Dan gewoon opbouwen.

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-07 15:47

Mijne gaat wanneer het uitkomt elke dag een half uur in de molen (stenen)

Er stond laatst een heel stuk over in de hoefslag(?) Daar stond in dat het het beste was om 2x p.d 30 minuten in de molen te zetten afhankelijk van wat de ondergrond is. De molen zorgt dat ze in een redelijk goede conditie blijven omdat ze zo ong 6 km afleggen (was geloof ik in 30 min)

Ik zou ook rustig opbouwen gewoone erst een kwartier en dan 20 minuten en dan 25 en dan half uur

Emaartje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-07 23:41

voor degene die dus ook een stapmolen gebruiken hoe doen jullie dat als het regent en slecht weer is en er toch gebruik van wil maken een regendeken erover ofzo ongevoerd of is dat niets?

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-07 23:51

switchx schreef:
Mijne gaat wanneer het uitkomt elke dag een half uur in de molen (stenen)

Er stond laatst een heel stuk over in de hoefslag(?) Daar stond in dat het het beste was om 2x p.d 30 minuten in de molen te zetten afhankelijk van wat de ondergrond is. De molen zorgt dat ze in een redelijk goede conditie blijven omdat ze zo ong 6 km afleggen (was geloof ik in 30 min)

Ik zou ook rustig opbouwen gewoone erst een kwartier en dan 20 minuten en dan 25 en dan half uur
Bijna goed; het stond in de In de Strengen. Reuze interessant artikel. Als TS er belang bij heeft kan ik dit artikel ingescand naar haar mailen. Stuur me dan effe een pb'tje

WonderLovee

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 14:15

Nou ik denk een kwartiertje per dag Knipoog Ben je wel naar de veearts geweest dan ? zojha heeft die niks gezegt dan Lachen ? wat je moet doen ?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 10:04

Mijn paard komt in de ochtend een half uur op de molen en in de avond (als ik ga rijden) zet ik haar er nog een half uurtje op.

Chantal__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 21:53

Ik denk zelf dat dat geen kwaad kan met een stalbeen.
maar daana IDD wel ff je wondje schoonmaken, maar ik denk dat je dat ook wel doet als je gewoon heb gewandeld.

_Anneruth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-07 22:04

Ik denk dat je dat gewoon even moet bekijken. Zet je paard in de molen en als je paard zich rustig houdt, doe je eerst 10 minuten en als dat goed gaat doe je er elke keer wat bij.
Ik zou er bij voorkeur voor kiezen om je paard meerdere keren per dag een korte periode in de molen te zetten.

Mijn paard komt dagelijks ca. 50 minuten tot een uur in de molen, als ik niet rij (wat bijna niet voorkomt) gaat ie smiddags nog 1 uur in de molen. Het is overigens een grote molen voor (volgens mij) 8 paarden en hij is niet overdekt. Er liggen stenen in, daaroverheen tapijt en daarop een dunne zandlaag. Als het niet te hard regent gaat hij er gewoon met regendeken in.