Te veel gevraagd?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Yucome

Te veel gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:05

Hoi,
Mijn vriendin heeft net een pony gekregen. Een shetlander. Toen hij de eerste dag aan kwam zette ze haar op het land. Daarna ging ze hem poetsen. En toen al meteen de staart wassen Verward De pony stond helemaal te trillen op zijn benen en gleed af en toe weg. Daarna zette ze haar weer in de weg. En even later ging ze hem longeren. 10 min. maar ze wist niet hoe het moest dus ging het soms een beetje verkeerd. Toen ging ze met hem springen over zelfgemaakte hindernissen. De pony kreeg ff pauze en ze ging weer longeren. Daarna weer springen en toen ze klaar waren was de pony ontzettend bezweet. Ze heeft nog bijna niets voor haar pony en dus ook geen zweetdeken ofzo. Ik had gezegt dat ze haar dan maar ff met een handje stro moest afdrogen. De dag daarna had ze weer de staart gewassen. aar omdat de pony niet meer op de 'poetsplaats' durfde had ze het in de wei gedaan. En weer zoveel gewerkt enz.
Ik vraag me af of ze niet een beetje veel van de pony vraagt? Hij had hele slechte conditie want bij zijn vorige baas heef hij niets moeten doen dan in het land staan. Wat vinden jullie hiervan? en zal ik wat tegen haar zeggen daarover of haar gewoon laten gaan??

marleen_usar

Re: Te veel gevraagd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:09

Aach arme drommel, gewoon laten staan en rust geven.Hij moet natuurlijk eerst wennen en zo,maar waar zijn de onoplettende ouders?

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:09

Dit kan in ieder geval niet. Emotioneel hakt een verhuizing voor een paard/pony er enorm in. Daarom is het juist zo belangrijk om gewoon kalm aan te doen met het dier.

Waarom trouwens iedere dag de staart wassen?
Is helemaal niet goed, zo haal je alle huidvet (reserves bij kou) weg.

Waarom heeft ze een pony gekregen? Ze schijnt er weinig verstand van te hebben.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 13:11

Wie heeft hier het minste verstand,jammer van dat beest.

MariekeVol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:12

Yucome schreef:
Wat vinden jullie hiervan? en zal ik wat tegen haar zeggen daarover of haar gewoon laten gaan??

Ik zou er wat van zeggen..
Als het even kan tegen haar ouders, dan letten die er wat beter op, want dit is wel te veel.
Elke dag de staart wassen is eerder slecht dan goed.
Longeren als je niet weet hoe het moet is ook niet handig, enz enz.
Wat van zeggen dus lijkt me.

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:15

Je geeft zelf het antwoord op je vragen al.
Je kunt er wat van zeggen, al denk ik dat de nieuwigheid er snel van af zal gaan. Straks ise de pony niet interessant genoeg meer.

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:34

Jammer zeg dat er blijkbaar niemand is die haar een beetje in de gaten houdt....sneu voor die pony!

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 22:12

pff inderdaad waar zijn de ouders ? of de verandwoordelijke van de stal ?
zelf kan je hier wat van zeggen maar je kan ook beter haar ouders aanspreken ,
want deze pony is dit niet gewend is ineens van zijn stekkie in een voor hem wild vreemd plekje op aarde gekomen de staart word gewassen ineens aan een longe en dan nog een keer jeutje dat je er naar kan gaan staan kijken vind ik knap had er allang wat van gezegd

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 22:42

Hoi, oke dat is dus duidelijk. De ouders weten niets van paarden en hebben hem maar gewoon aangeschaft omdat zij dat wou. Ze staat nu helemaal alleen in de wei die pony en ik heb al een paar keer gezegd dat die pony niet alleen wil staan. Maar ze zegt dat ze er toch elke dag naartoe gaat...
Ook had hij eerst geen schuilstal maar ik heb haar over kunnen halen dat die pony met heel slecht weer toch wel liever gaat schuilen. En de vorige baas zei dat een pony maar 1 keer per jaar gekapt moest worden en die vader geloofd dat. Ik vind het allemaal een beetje zielig. Heb vandaag er dus ook wat van gezegd maarja. Ze is best eigenwijs en aangezien zij wel zo'n type is zoals Sjoert al zei. Na een tijdje vind ze haar nieuwe huisdier niet meer leuk en staan haar ouders alles te doen terwijl ze er niet veel vanaf weten. Zij zelf trouwens ook niet.
Toch heel erg bedankt voor jullie reactie's en ik zal een oogje in het zijl houden bij haar.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:30

Heel slim van je, vooral doen (dat oogje in het zeil houden).

En als ze je echt niet wil begrijpen, moet je het maar vergelijken met verhuizen (van haarzelf) en meteen 24 uur naar school ofzo..
Staart iedere dag wassen is écht grote onzin, vraag me af waar ze dat vandaan heeft?

Marijkjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:39

Dat meisje heeft begeleiding nodig bij haar pony. De leuk zal straks van haar pony af zijn, blijft ze dan voor hem zorgen of laat ze hem dan maar gewoon staan? Je zal haar subtiel op de verantwoordelijkheid van het houden van een pony moeten wijzen.

Tatjanaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:26

Na een paar dagen kan je wel rustig aan beginnen. Maar nog niet gelijk op dag 1
Poesten zou nog wel kunnen gewoon rustig. Hangt ook een beetje van het paard af, is die meer een koele kikker of een stresskip.

Staart volledig wassen is met dit weer not done.. Alleen de onderkant (waar geen staartwortel zit) zou nog wel kunnen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 11:53

Misschien is de staart erg vies ofzo , dat ze alleen de eerste dagen een wasbeurt geeft om die alvast weer mooi te krijgen ?

Steeds dat dier pesten door hem een paar keer per dag aan het werk te zetten is niet leuk , ook niet dat hij alleen staat...

Maar een dekentje hoeft echt niet per-sé hoor en er lopen zat paarden rond die maar 1 keer per jaar bekapt worden , omdat de hoeven mooi blijven door verzorging van de eigenaar zelf en door slijtage op straat bijvoorbeeld. Dat is gewoon een kwestie van op het oog in de gaten houden wanneer het tijd is voor een vijl- of bekapbeurtje.

Kunnen schuilen is wel erg fijn maar nog liever 24 uur buiten zonder schuilmogelijkheid dan 24 uur op stal.

Het is goed als je wat voor de Shet op kunt komen , maar let op dat je straks geen ruzie hebt met je vriendin of haar ouders Knipoog

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 12:41

@ pmarena Nog even over de hoefjes, ze waren veel te lang en halemaal aan het brokkelen en ook een klein scheurtje. het zag er best zielig uit. Maar tegen brokkelen moet je ze toch nat maken he? Ik heb ze nu namelijk een keer nat gemaakt en drie dagen erna nog eens en volgens mij werkt het wel. Ik heb haar gezegd dat haar pony echt slechte hoefjes heeft en ze heft volgens mij over 2 weken een afspaak met de hoefsmid gemaakt. Ook heb ik gezegd dat ze de staart maar beter zo kan laten. Dus ook dat doet ze niet meer. Maar nog een vraagje. Als ze zoveel arbied elke dag doet moet die pony dan niet wat biks?
Laatst bijgewerkt door Yucome op 13-03-07 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 12:45

Een halve schep biks voor een Shet lijkt mij veel te veel! Staat er nog gras in de wei? En/of krijgt de pony hooi?

Een een vraagje uit nieuwsgierigheid: hoe lang rijdt je vriendin paard?

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 12:52

Mijn vriendin heeft ongeveer 3 jaar gereden. Toen twee jaar niets gedaan en sinds kort rijd ze weer. Maar mijn ouders vinden het ook maar allemaal mwa mwa. Ze is namelijk niet echt een paardenmens.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:45

Dit soort verhalen vind ik altijd zo sneu, heb het al zo vaak gezien.... Ouders geven kindlief een shetlandpony omdat ze 'gek'op paarden is. Ondertussen heeft niemand verstand van een paard houden en wordt er maar wat aan gerommeld. De enigste die met de pony omgaat is het kind... de pony neemt de leiding.... er wordt eens gebeten en geschopt.... iedereen in paniek want wat moet je hiermee? Dus wordt de pony vals verklaard met alle gevolgen van dien... Kindlief bemoeit zich er niet meer mee en de pony blijft zielig alleen in de wei staan.
Ik vind het echt belachelijk, shetlandpony's zijn net zo goed een paard als een ander ras, alleen heeft deze kortere beentjes. Ik snap niet dat mensen er zo makkelijk mee omgaan.
Als ik jou was, Yucome, zal ik inderdaad een oogje in het zeil houden. En als je vriendin eens jarig is geef je haar een boekje over omgaan met je pony ofzoiets.

Jaukje_Lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:47

Ze moet haar shetlander eerst laten wennen voor ze ermee gaat werken Verdrietig

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 17:04

Jaukje_Lover schreef:
Ze moet haar shetlander eerst laten wennen voor ze ermee gaat werken Verdrietig

Nou, hier ben ik het dan ook weer niet me eens: hoe doe je het dan als je met je paard op vakantie zou gaan? Eerst een weekje rust, dan een paar dagen rijden en weer naar huis? Nee hoor, ik denk dat je best wat kunt doen met een paard dat net verhuisd is, maar natuurlijk geen rare dingen zoals hier beschreven is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 18:10

@vereenAshley: Ik ben het er wél mee eens. Een pony komt in een totaal andere omgeving, totaal ander ritme én onbekende mensen. Als je met je paard op vakantie zou gaan is de omgeving wel vreemd maar de mensen dus niet. Als het goed is zou het paard voldoende vertrouwen in je moeten hebben om te weten dat het goed is.

Ik ben de afgelopen zomer met mijn paard op trektocht geweest. Een tijdje terug heb ik een fotoreading gehad. Daarin heeft ze het ook gehad over onze trektocht. Ze vond het geweldig "lekker samen zwerven, nieuwe dingen ontdekken en een hele dag samen als een team bezig zijn", dat was wat ze letterlijk vertelde.

Aan de andere kant ben ik ook wel van mening dat je rustig op moet bouwen.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 19:47

Ik werd weer een beetje gek vandaag Clown Nee, maar ik stond dus te kijken komt haar vader aanlopen met 4 sneetje vers wit brood. Maar ik zei nog maar even niets want haar vader heeft een redelijk kort lontje Knipoog Even later toen haar vader weg was had ik het tegen mijn vriendin gezegd dat dat echt niet gezond is en toen zij ze me net dat hij nog 4 zakken brood hadden gekocht. Help wat moet ik nu doen? Verdrietig

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:05

vertel ze maar dat ze het brood het beste kunnen drogen, zo voorkomen ze verstoppingen en dus flinke dierenarts kosten.

Yucome

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 20:06

Ja, had ik ook al aan haar verteld Knipoog

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 20:14

Ga gewoon naar die ouders en zeg er iets van. Dat is toch echt de enige manier om dit te stoppen. Misschien kunnen jullie afspreken dat jij haar helpt met verzorgen?