Gezondheid paard belangrijk. Hoe breng je dat iemand bij???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

fjordnina

Gezondheid paard belangrijk. Hoe breng je dat iemand bij???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 18:33

Ja het is hier weer raak.

Bezuinigen. Dat staat hier gelijk aan paarden onvoldoende (medische) zorg.

We hebben een aantal pony's bevangen gehad de afgelopen jaren. 1 is afgelopen zomer gestorven aan hyperlipemie. 1 shet is veel te dik en momenteel staat ons hengstje opnieuw flink bevangen.

We hebben een weilandje waar sowieso al weinig gras op groeit. Ik heb dus voorgesteld om dat dan maar helemaal weg te halen en het gewoon een zandgrond te laten zodat dit soort gevallen daar goed op kunnen staan.

En ja, toen had ik het weer gedaan: "weet je wel hoeveel dat kost?" "daar begin ik niet aan, het komt helemaal vol te staan met onkruid" (zou zomaar kunnen, dat doet het nu zomers toch al, dus wat is dan het verschil?).

Ik heb dus maar verteld dat de bevangenheid niet zomaar uit de lucht komt vallen. Gras wat niet geschikt is (is puur koeiengras wat er staat) daardoor teveel suikers (voor hen eiwit) en dus bij paarden die er gevoelig voor zijn dit soort reacties. Ik heb gevraagd of het dan zoveel moeite was om de dieren gezond proberen te houden. Schijnbaar is dat het, maar als er dan een dierenarts bij moet komen is het huis ook te klein. Dan is het dus ook weer: Wacht daar nog maar even mee, dat kost zoveel geld.

Een argument wat ook nog gebruikt werd: ik heb voordat opa stierf (1998) nog nooit dit soort trammelant gehad. Ik heb gezegt dat hij dan gewoon veel mazzel heeft gehad.

Wat moet ik hier in godsnaam mee aan? Ik zie gewoon pony's naar de verd*mmenis gaan omdat ze te beroerd zijn om er een beetje geld in te steken.

Jullie tips/ideeen om ze een beetje gezond verstand aan te praten?

passieX

Re: Gezondheid paard belangrijk. Hoe breng je dat iemand bij???

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 20:24

tja. het zal toch aan je ouders liggen. of, bij iemand anders een goede weide zoeken.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 20:29

Ik kan wel een goede weide zoeken bij iemand anders, punt is alleen wel dat ze op naam van mijn ouders staan en dus wettelijk gezien van hun zijn. Daarbij is er dik 4 ha land aanwezig, het is dan toch te gek dat dat braak blijft liggen?

Ik zit er hard over te denken om de dierenarts eens te polsen of hij wat druk uit wil oefenen. Wie weet kan hij wat gewicht in de schaal liggen. Ouders nemen nu eenmaal sneller iets aan van een 'vreemde' dierenarts die ervoor gestudeerd heeft dan van hun dochter die toch ook niet helemaal stom is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 11:31

Als er zaken zijn die geld kosten, kun je dat dan niet zelf betalen?
Dan ben je niet afhankelijk van hen, lijkt me ook heel frustrerend.
Als ze zien dat het beter gaat met de juiste zorg, dan overtuig je ze misschien op die manier.
Bovendien als jij je spaarcentjes wilt uitgeven aan zoiets dan zijn zij misschien ook eerder bereid om ook een duit in het zakje te doen.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 13:41

Ja dat is op zich een goed idee. Ik betaal voor de fjord eigenlijk alles al, op hooi, wormenkuren en hoefsmid na. Dat gaat gewoon met de massa mee. We hebben 5 shetjes en 1 fjord, dat wordt voor mij als student flink duur. Ik ben echt wel bereid om er geld in te steken, maar zodra ik daarmee kom is het: Oh, nee dat gebeurd niet. En ik kan er weinig aan doen, pony's zijn niet mijn eigendom op papier.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-07 17:28

van wie is die wei

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-07 18:23

Van mijn ouders.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-07 21:14

mischien een idee om het gras heel kort te maaien of er een geit/stel schapen bij te zetten want die eten de boel wel kaler. Misschien heeft de buurman/vrouw wel een stel schapen over

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:34

MD --> TAO

UpDate_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:40

melissa20 schreef:
mischien een idee om het gras heel kort te maaien of er een geit/stel schapen bij te zetten want die eten de boel wel kaler. Misschien heeft de buurman/vrouw wel een stel schapen over

lijkt mij wel een goed idee! Knipoog

wat vinden je ouders hier van?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:42

Het ligt echt niet aan de hoeveelheid gras maar aan het fructaangehalte in het gras. Nu het de afgelopen week zo warm is geweest is het gras de grond uitgeschoten, en als paarden daar gevoelig voor zijn is het meteen raak.

Kijk even op deze pagina voor de fructaanwijzer,

http://www.paardnatuurlijk.nl

kijk daar in het vervolg dagelijks naar, en zet je shetjes op zulke dagen dan niet op het weiland. Een beetje uitkijken kost geen geld, en verder moet een kleine paddock met zand toch te doen zijn?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:44

het land is van je ouders... jij onderhoudt t en je hebt huurders er op staan, die hoefbevangen ponys hebben...
Of... zijn die hoefbevangen ponys van jullie zelf... ik volg t niet helemaal

Ponybokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 13:49

Aaah dit is niet zo best.. bezuinigen.. Misschien land opnieuw inzaaien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 14:03

En wat denk je dat dat kost?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-07 15:23

TAO --> VSW.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 15:29

als het gras zo kort is dat er bijna niets meer op staat door die schapen en geiten dan zal er ook geen fructaan meer aanwezig zijn.
Een stel koeien erop kan ook en dan kan je die melken en dan kan je de melk verkopen. van die opbrengst kan je weer zand kopen om een soort van paddock te maken Lachen Knipoog

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-07 16:09

Hahahaha, die koeien melken: met de hand zeker? *LOL*

Lastige situatie, hier heb ik ook vaak last van lastige ouders. Of je schaf voor alle ponybeesten een graasmasker aan? Is in ieder geval voordeliger.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-07 16:25

hmm, zo'n graasmasker heb ik al aan zitten denken, dit kan absoluut een oplossing zijn! Op dagen met een erg hoog fructaangehalte kan ik er dan nog zo'n klepje inleggen zodat er die dag helemaal geen gras gegeten kan worden terwijl hij wel gewoon op het land kan blijven staan. Dat is denk ik nog de meest geschikte tip voor hier. Dank je wel!