Eigen land??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xjox

Eigen land??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 15:33

Ik ben er over aan het denken om zelf een stukje land te kopen.

Maar welke voor/nadelen zitten hieraan? Mij lijkt het wel lekker rustig, zonder andere menssen enzo.

Wie heeft dit ook? een eigen stukje land etc. En wat doe je bijv. met de mest?

Het voeren en uitmesten is absoluut geen probleem voor mij. En wat doe je als je op vakantie gaat, regel je dan iemand anders? of ga je niet?

Sorry voor deze vragen, maar ben hier erg benieuwd naar!

Doei! Groetjes,

Gaël

8nnemiek

Re: Eigen land??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:05

Rustig maar Tong uitsteken Ik was even mijn verhaal aan t typen

Ik huur een uitloopstal met wei. Moet dus ook heel veel zelf doen.

Nadelen:
Het is duurder dan je denkt, bij een klein stukje land zul je flink hooi moeten bijvoeren. Het onderhoud is niet niks. Elk jaar zal de wei moeten worden gemest of ingezaaid, ligt eraan hoe groot hij is natuurlijk. Je moet schrikdraad met palen aanschaffen, en bij ons is er elke maand wel iets dat vervangen moet worden. Op het moment beginnen de palen te rotten. Pas geleden liet een wand van de stal los.
De mest moet je kwijt kunnen. Bij ons heeft een boer het altijd opgehaald en uitgestrooid, maar als daar stro tussen zit dan doen ze dat hier niet meer.
Als er nog geen stal is gebouwd dan moet je die ook nog maken, en eerst een vergunning aanvragen daarvoor.
Heb je water/electriciteit in de buurt? Zo niet, dan kun je met een accu werken, en regenwater opvangen van het dak van de stal.
Oja, ik moet vaak twee keer per dag erheen, om te voeren en te kijken of alles in orde is.

Voordelen: lekker rustig, je hebt de ruimte, kan zelf beslissen waar je gaat rijden, wanneer je paard naar buiten mag enz enz. Het beginbedrag is heel groot natuurlijk, maar daarna is het allemaal lekker goedkoop.

Als ik op vakantie ga dan doet op het moment het andere meisje de paarden verzorgen. De tweede stal is nl verhuurd aan iemand anders. We hebben ook een tijdje alleen gestaan daar. Dan zoek ik gewoon iemand anders die kan komen voeren.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 16:06

Geduld is een schone zaak.

Wij hebben bij elkaar zo'n 4 ha eigen land. Weides onderhouden is veel werk.

Mest voeren wij niet af. We slepen de weides en de mest wordt dus opgenomen door de bodem. Als het echt te veel wordt pakken we de grondbak achter de trekker en gooien wat mest erop om dit of in de groenten/bloementuin of op de composthoop te gooien.

Als je er niet bij woont is er geen sociale controle.

Je zult rekening moeten houden met je wateraansluiting.

Mijn oma past in de vakantie op ons huis. Daar komt automatisch de zorg voor de dieren bij. Dat betekent voeren en water geven verder niks. Ik kan niet van haar verlangen dat zij nog leert paardrijden Clown

Verzorgster laat ik er ook liever niet bij, omdat mijn paard veel gekke kuren kan uithalen.

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 16:10

Oke Lachen allebij bedankt. Heb er eigenlijk niet bij nagedacht dat er zo veel bij komt Tong uitsteken Ik denk dat ik dat gedoe met de mest het moeilijkste ding vind om op te lossen!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:01

Om het snelst van de mest af te komen kun je het beste geen stro gebruiken. Mijn paard heeft een stal met rubberen matten, helemaal leeg zonder stro. Hij staat daar alleen als hij eten krijgt, en hooi, en om te schuilen. Wij hebben dus een mesthoop met alleen mest, en soms een paar plukjes oud hooi. Dat willen veel mensen wel komen ophalen voor in tuinen en volkstuintjes. Als er stro tussen zit dan moet je het echt laten ophalen door een mestophaalbedrijf (of hoe heet dat Tong uitsteken ) en dan ben je heel wat kwijt.

PaardenLeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 17:04

Mijn vriendin heeft een paard in de achtertuin staan, daar is het echt een zooitje. Het paard staat ook alleen, heeft een kleine blubber wei wat meteen als bak word gehouden etc. Dat vind ik zelf dus gewoon zielig, dus koop er altijd een maatje bij Lachen

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-03-07 17:09

Oke! Bedankt Tong uitsteken Mijn vader heeft trouwens ook een stuk land wat hij huurd. Zijn shetlander staat daar ook met ons veulentje. De mest doet hij allemaal in een kuil. Bedankt voor de reacties, nu ben ik weer wat verder Knipoog

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 07:43

steeds omhoog schoppen is irritant! als mensen willen reageren doen ze dat toch wel.

het nadeel is vind ik ook dat er vaak geen toezicht is...

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:26

Ik zou heel graag een eigen weide willen, maar er is niet zo makkelijk aan te komen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:30

moeilijk aan te komen, DUUR!!!! als er geen stal opstaat is er maar hele kleine kans dat je vergunning krijgt, als buiten d ebebouwde kom ligt.
in zomer als heel warm is zal je moeten sproeien, die is ook nog niet genoemdn

Blitz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 14:56

Wij hebben sinds 4 jaar onze 2 dieren (New Forrest en Holsteiner) aan huis staan. 's zomers gaan ze overdag op de wei en 's nachts zijn ze altijd binnen. De rest van de rijd staan ze in de rijbak en worden bijgevoerd met hooi.
Als we weg zijn staan ze altijd op stal. Naar mijn gevoel kan er dan het minste gebeuren. We hadden ze altijd op een grote pension stal maar ook daar gaan wel dingen fout. Er wordt dan vaak ook niet gekeken of het goed gaat in de wei en of je pony misschien ligt te kreperen van de pijn (koliek). Nu hebben we het zelf onder controle. Mest blijft een lastig goedje. Ze staan op zaagsel en mesten ze iedere dag uit. 2 keer per jaar rijden we dat uit over de rest van het land waar de paarden niet staan. Misschien heb je hier wel meer werk aan maar je beleefd ook meer plezier aan je paard.

fannygirl94

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 19:36

eigen land is wel fijn...als je een stukje huurt, loop je het risico dat je ineens van het land af moet en sta je met je paardjes op straat. het is wel goedkoper dan bij een pensionstal, mits je natuurlijk niet belachelijk veel huur hoeft te betalen.

Maar iid.. je MOET elke dag op en neer en alles zelf doen en alle verantwoordelijkheid.
Mijn ouders gaan NIET op vakantie.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 20:55

Het voordeel van eigen land is dat je paard(en) buiten staat waneer jij zelf wilt. nadeel is wel heel veel werk. Voorafgaand had ik mij dit toch minder gerealiseerd. Want sinds is de paarden op mijzelf heb zeg maar komt er van rijden eigenlijk veel te weinig. Wil je het land en alles netjes bijhouden kost het je heel veel tijd en qua kosten ben je niets voordeliger uit dan in pension maar heb je wel een heleboel zorgen meer. Wel is het zo dat ik toch niet meer terug zou willen naar een pensionplek. Waarom: omdat ik het idee heb dat mijn paarden nu beter staan dan toen zij in pension stonden. Veel meer buiten, hierdoor ook meer sociaal contact.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-07 23:41

Mijn paarden staan thuis.
Dat is helemaal luxe natuurlijk Lachen
Mest doen we in de groenbak (alleen hebben we vaak meer mest dan ruimte in de groenbak) en wat we over hebben, gooien we bij mijn oom op het land (boer).
Wij voeren veel hooi bij, omdat we ze nu niet op het gras kunnen zetten.
Als we op vakantie gaan, zorgt mijn oma voor de paarden. Je kunt altijd wel iemand regelen hoor Lachen
Het is wel fijn hoor, zonder gezeur van anderen, lekker je eigen ding doen!

(Goed van je dat je iets anders zoekt OK dan! )

xjox

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-07 21:33

Hallo Lachen

Bedankt voor de reacties! Haha! Wij hebben wel een groot vrijstaand huis met grote tuin, maar helaas geen wei stal etc. Jammer! Als ik dat zo lees wil ik 't ook wel. Knipoog