Tip tegen mollen !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Buster

Tip tegen mollen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:40

Iedereen heeft wel eens last van mollen in de wei, of in de bak.
Hieronder een artikel van:

Uit Paardentips Magazine - copyright 2007 - www.paardentips.com

Wist je dat?: Wat te doen tegen mollen?
Door: onze hoefsmid Jelle

Op een morgen liepen we naar buiten. Toen we naar de rijbak keken viel ons meteen iets vreemds op. Het leek wel alsof er een luchtaanval was geweest en een oorlogsvliegtuig een salvo kogels, van een flink kaliber, had afgeschoten op de rijbodem. Hele rijen zandhoopjes tekende zich af over de oppervlakte. We hadden een mol op bezoek!

Daar waren we dus duidelijk niet blij mee. Een paard kan makkelijk een kwetsure oplopen als hij door het gangenstelsel zakt.

Het was even een moeilijke keuze maar uiteindelijk kozen we ervoor een klem te plaatsen om de mol te vangen. Er werd ons gezegd dat het diertje meteen dood zou zijn als het tussen de klem kwam.

De mol bleek zo slim te zijn om de klem te omzeilen.

Wat nu? De hoefsmid gaf ons de tips om stukjes hoef in de gangen te leggen. Hij had dit zelf ook al gedaan en het zou werken.

We hebben in ieder geval al wat stukjes opzij gelegd en zullen het eens gaan proberen. Wie weet. Misschien dat het bij ons ook werkt.

Als jullie dit proberen, en het helpt, zouden jullie dit dan willen melden?
Het magazine PAARDENTIPS had hier al veel reacties op gehad.
Als dit echt werkt zou het natuurlijk geweldig zijn !!

Mistic

Re: Tip tegen mollen !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:43

Wat zouden de stukjes hoef dan moeten doen?
Als ze door de geur niet meer in die gang zullen komen, zouden ze dan niet nieuwe gangen gaan graven?

Ik vraag me dus ook af of het echt zou werken.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:45

Het schijnt dat mottenballen op dezelfde manier 'werken' (de mol vertrekt naar de tuin van de buurman Knipoog) maar van stukjes hoef heb ik nog nooit eerder gehoord.

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 14:29

Ik weet het dus ook niet uit eigen ervaring...
Maar het lijkt me te proberen toch ?!

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:33

ik wil het best een keer proberen maar wat helpen die stukjes hoef dan..?
En komt hij dan echt niet meer terug?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:38

weet ook niet hoe het werkt. Ik krijg paardentips ook binnen, er stond nu dat de mollen vertrokken waren, dus ben benieuwd of dat toeval is Knipoog

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:49

je kan ook teentje knoflook erin stoppen heb ik gehoord moet ik ook nog proberen. weet nog niet of het wel echt werkt.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:51

Pepflessen omgekeerd en zonder bodem(!) in de hopen zetten. Als de wind over de flessen gaat, maakt het zoveel herrie dat de mol vertrekt.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:53

Mijn kat piest in de molshopen Haha! Er is een keer een mol in onze tuin verschenen, mijn kat ging op de molshoop zitten, deed een plas en sindsdien geen enkele mol meer gezien!

Of het verhaal met de hoefschraapsels werkt weet ik niet

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 00:03

hmm, heb het ook gelezen in het paardentipsmagazine, maar of het echt werkt? dan graven ze toch gewoon een nieuwe? en bovendien, om in die gangen te komen, hoe doe je dat? dan moet je eerst die molshopen wegschuiven, en dan gaten gaan graven in je weide oid? trilpalen schijnen ook te werken, maarja, net als de petflessen; in de weide lopen ook paarden he Knipoog en volgens mij zijn die van mij wel onderzoekend genoeg om als bob de bouwers die flessen, palen e.d te slopen Knipoog

mollenklemmen hebben we wel een tijd geprobeerd, maar werkt ook niet echt. in onze weide rijden we tevens ook (apart stukje) voordat we gaan rijden ga ik even met een platte schep of gewoon mijn schoenen de weide in, schop al die molshopen omver, zodat je daar in iedergeval geen last meer van hebt Knipoog maarja, is ook veel werk soms, en niet echt effectief, daar er zo weer een stuk of 10 bijkomen een dag later Knipoog

Buster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 08:23

PeruaansePas schreef:
Pepflessen omgekeerd en zonder bodem(!) in de hopen zetten. Als de wind over de flessen gaat, maakt het zoveel herrie dat de mol vertrekt.

Dat had ik ook al eens gehoord.
Werkt wél *LOL* , maar in de wei of bak ook niet iedeaal...

Tallie_Ho schreef:
Mijn kat piest in de molshopen Haha! Er is een keer een mol in onze tuin verschenen, mijn kat ging op de molshoop zitten, deed een plas en sindsdien geen enkele mol meer gezien!

Dit geloof ik graag...!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 08:27

Dat werkt bij ons dat helaas weer niet. Of het moet echt de kattenplas zijn geweest. Op de hondenclub hebben wij een tijd last van mollen gehad. Heel wat honden heb er over heen geplast ze gingen maar niet weg.

Uiteindelijk een mollenvanger laten komen, weet niet wat hij heeft gedaan. Niet veel denk ik aangezien ze er nogsteeds zitten

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:30

Judith_ schreef:
Dat werkt bij ons dat helaas weer niet. Of het moet echt de kattenplas zijn geweest. Op de hondenclub hebben wij een tijd last van mollen gehad. Heel wat honden heb er over heen geplast ze gingen maar niet weg.

Uiteindelijk een mollenvanger laten komen, weet niet wat hij heeft gedaan. Niet veel denk ik aangezien ze er nogsteeds zitten

Haha, wist niet dat die bestonden? De mollenvanger van Hamelen Tong uitsteken

Hoeveel was je hier voor kwijt als ik vragen mag? lijkt me al met al wel een duur geintje, zeker gezien het feit dat de mollen nog steeds niet weg zijn Knipoog

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:32

Wij hadden eerst ook last van mollen. Mij pa pakt ze op en stopt ze in een emmer en zet ze ergens in de uiterwaard weer uit. Nu al een paar jaar mollen vrij.

Ben wel benieuwt of zo'n stuk hoef nou werkt, lijkt mij dat ze gewoon ergens anders opnieuw gaan graven.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:35

je kan er ook vlessen in steken
door de wind fluit de vles en daar kunnen de mollen niet tegen maar goed dat is niet handig in je bak of weide waar je paarden in lopen

edit PeruaansePas zei het ook al Tong uitsteken maar het kan ook met glazen vlessen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:42

Oja, dat was de tip Lachen Ik was al een het balen dat ik het niet terug kon vinden nu er stond dat het hielp Lachen

Ik ga het van het weekend meteen uittesten in de wei Haha!

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:46

capopjekop : Hoe krijgt je vader ze te pakken dan?
( krijgt visioen van een mannetje die uren aaneen naar een molshoop tuurt.. Haha! .)

Ik heb de tip gekregen om hondenpoep in de gangen te doen, maar dat vind ik dan weer te smerig voor woorden.
Klemmen hielpen hier ook niet, dus ik lees even mee in de hoop op een gouden tip...

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 11:57

Hij zag ze op een zondagochtend over het gras lopen, dus handschoenen en grijpen maar Haha! Hij kon het niet over zijn hart verkrijgen om ze dood te maken dus heeft hij ze in de auto gezet en een stuk de uiterwaard in gereden.

studentje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 12:01

Werkt het misschien zo dat de mol er in stikt? Onze honden lopen ook maar wat graag op die stukjes hoef te knagen; iets wat ze niet mogen omdat ze er buikpijn van krijgen. Als een mol zo'n stuk opvreet gaat dat toch geheid ergens in zn darmen vastzitten?

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:40

Mollenklemmen zetten werkt wel, maar dan moet je het ook goed doen en niet iedereen heeft hier verstand van. De boeren in onze omgeving maken hier gebruik van een heuse mollenvanger en die heeft in elke klem iets zitten hoor. Je moet de loop van het gangenstelsel ontdekken en de klem op de juiste manier plaatsen.
Van die plastic flessen werkt ook, maar dan komen ze ergens anders weer naar boven. Met een klem weet je zeker dat je van ze afbent Knipoog

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:13

Het zwaarder geschut: CARBID.
Het zelfde spul wat ze ook gebruiken tijdens de jaarwisseling in melkbussen (dan kun je ook het makkelijkste "krijgen").
Stukje carbid in een gang...beetje water erbij (niet noodzakelijk als de grond nat genoeg is)..gang weer dekken....en de natuur doet de rest...en in meerdere gangen stoppen.
Wel afstandbewaren tot de buren of bebouwing van ca. 50 m.
(geheel op eigen risico....en volgens mij niet meer toegestaan...maar wat mag je dan nog wel?)

ElCid

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:22

capopjekop schreef:
Hij zag ze op een zondagochtend over het gras lopen, dus handschoenen en grijpen maar Haha! Hij kon het niet over zijn hart verkrijgen om ze dood te maken dus heeft hij ze in de auto gezet en een stuk de uiterwaard in gereden.

Ik zie het al voor me, die mollen op de achterbank; nieuwsgierig naar buiten kijkend waar ze heen gaan Knipoog .
Maar aangzien wij hier ook mollen hebben ben ik ook benieuwd naar wat echt werkt. Jammer genoeg heb ik ze nog niet zien rondlopen anders waren ze ook al verhuisd. Met de flessen is misschien het proberen waard op ons grasveldje, maar in de bak of weiland lijkt het me minder handig.
Er bestaan volgens mij wel meer diervriendelijk anti- mol oplossingen.

Jacimatho

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:23

das een goeie Grobo.....en nog leuk ook... Vork

Ik neem dan aan dat de mollen op de loop gaan voor de knallen?

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:27

@ jacimatho: Je gaat niet knallen!!!! Het gas doet z'n werk....

voor meer info: http://www.carbidbus.nl/Mollen/mollen.html

Vind persoonlijk de in de link genoemde 250 gram aan de hoge kant. Zou een stukje nemen van een ter grootte van een luciferdoosje of een aansteker....(nog maals niet aansteken....).
Laatst bijgewerkt door grobo op 09-03-07 14:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:28

Onze hond gaat altijd als een gek in die molshopen graven Tong uitsteken Best grappig om te zien, alleen heeft hij nog nooit een mol gevangen helaas Tong uitsteken

Trouwens houden mollen niet van witzand? Want langs onze bak zitten wel een stuk of 3/4 molshopen, maar in de bak zelf (witzand tot ruim een half meter diep) is nog geen 1 hoop omhoog gekomen.