4-jarige zomer paar weken de kudde in?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Meryl

4-jarige zomer paar weken de kudde in?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:02

Ik vroeg mij af wat jullie hiervan vinden, uiteraard onderbouwd Knipoog

Ik zit er over na te denken om mijn 4-jarige merrie deze zomer nog even een paar weken in de kudde te zetten. Thuis staat ze snachts op stal en komt ze overdag van 8-17uur buiten met nog een merrie en een shetlander. Zomers als de temperaturen het toelaten dag en nacht buiten.

Nu heb ik aan de ene kant zo iets van ik doe haar van het zomer even een paar weekjes in de kudde, voor haar sociale aspect. Wij hebben niet megaveel land, dus kan ze daar mooi "jong" zijn en voor de ontwikkelling ook niet verkeerd.

Daarbij komt dat ze best dominant is naar nieuwe paarden die bij haar in de bak (staan swinters ivm nat land in de bak) dit is ze overigens in de opfok nooit geweest. Dus wat het sociale aspect aangaat lijkt het mij heel goed dat ze ook weer even op haar plek gezet kan worden.

Maar.... Straks komt ze met een leuke schimmel of blessure door schoppen oid terug. Hier zie ik het echt niet zitten. Als ik daaraan denk dan heb ik haar liever thuis gewoon op de wei, ik ga een week of 4 op vakantie dus dan heeft zij dat thuis ook met haar maatjes...

Wat is jullie mening hierover?

Flew

Re: 4-jarige zomer paar weken de kudde in?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:04

Ik weet dat iemand in het dravertopic dit ook met haar paard doet. Misschien kun je contact met dr opnemen, ik ben even haar naam kwijt, ga even opzoeken hoe ze ook alweer heet. Clown

Edit; naam gevonden, ik bedoel Ilse.
Laatst bijgewerkt door Flew op 08-03-07 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

kylah

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:06

ik kan het je zeker aanraden!
helemaal voor jonge dingen die kunnen soms wel weer even een pauze gebruiken. en een aantal weken de wei op vind ik dan een hele goeie oplossing.

ik weet ook nog wel een paar goeie plekken voor je....

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:08

Als ik erover uit ben wat ik doe dan benader ik je nog wel even over plekken. Nu twijfel ik gewoon nog teveel om een beslissing te maken

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:09

Tja, jouw dilemma is terecht.

Voor haar geestelijke en lichamelijke ontwikkeling zou ik haar deze zomer nog even op het land brengen. Ik zou haar wel eerst zadelmak maken (of is dat al gebeurt?) Dan kan je in september direct beginnen.

Aan de andere kant ze is 4 en heeft thuis ook maatjes. Ze staat thuis ook lekker buiten dus heeft ze het thuis ook harstikke goed.

Mijn persoonlijke mening is dat paarden vrij vroeg gebruikt worden, daarom zou ik haar in september 'oppakken'. Het blessure verhaal, tja... ook thuis en tijdens het rijden kan er genoeg gebeuren.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:13

Ik heb haar vorigjaar beleerd. En rijden gaat rustig soms rijd ik een week niet en dan stap ik er zo weer op. Dit zie ik dan ook niet als een probleem als ik haar wel het land op zou doen.

Tuurlijk kan er thuis ook wel wat gebeuren. Alleen het risico in een kudde vind ik groter, dat is ook mijn twijfel. Ben erg zuinig op haar..

misssixty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:14

Ik zou haar gewoon lekker thuis bij de andere paarden houden
en lekker een paar week op rust zetten.
Mijn eigen 4'jarige krijgt in de zomer ook 3 week complete rust en
gaat dan elke dag het land in.
Blessures kunnen inderdaad altijd gebeuren, maar ik zal haar
gewoon thuis houden als je daar de mogelijkheid voor hebt.
Want dan is de kans toch iets minder dan in zo'n grote groep.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:17

Thuis hebben we land en ik ga ca. 4 week op vakantie dus dan heeft ze sowieso al volledige rust. En dan staat ze ook dag en nacht buiten, maar wel veilig thuis.

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:26

Als ze thuis ook prima staat, waarom haar dan wegbrengen?

Maar het kan best hoor, de paarden hier op de wei hebben vaker wat dan de paarden in de opfok.
Laatst bijgewerkt door Flabbergast op 08-03-07 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 12:26

Myrel, ik heb je profiel even bekeken en begrijp beter waarom je bang voor blessures bent.

Je hebt een mooi en goed (potentieel?) paard. Eigenlijk mag dit geen verschil uitmaken maar op basis hiervan zou ik toch zeggen, hou haar maar lekker thuis.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 12:47

Ezumii schreef:
Als ze thuis ook prima staat, waarom haar dan wegbrengen?

Maar het kan best hoor, de paarden hier op de wei hebben vaker wat dan de paarden in de opfok.

Thuis heeft ze nooit wat opgelopen. Bij de opfok wel, daar is ze als jaarling ziek geworden door de volle weide. En schimmel opgelopen. Thuis staat ze prima, alleen voor het sociale aspect en de algemene ontwikkeling lijkt een kudde me geen kwaad kunnen.

Misschien lastig te begrijpen, maar ze is mijn eerste eigen gefinancierde paard. Ben er gewoon heel zuinig op maar wil wel het beste voor haar. Snapje mijn dilemma?

Whisperke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:03

Ik begrijp wat je bedoeld.. Mijn paard gaat van de zomer waar schijnlijk, ook weer bij de boer het land op, als ik op vakantie ben!! Ik weet alleen niet of je het risico moet nemen!!! Ik weet niet of je een vriendin in de buurt hebt, met weide.. Waar jeje paard eens een paar weken heen mag doen... En overal kan wat gebeuren maar een kudde of maar 1 paard is wat anders!!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:04

Je grootste twijfel is dus dat ze iets oploopt elders.

Als je dan gewoon een erg betrouwbaar adres zoekt om haar neer te zetten , waar er verantwoord met de paarden wordt omgegaan en zulke dingen niet voor komen dan kun je het toch met een gerust hart doen ?

Genoeg bokkers die wel een tip kunnen geven waar het dier echt goed terechtkomt.

Als ze thuis ook fijn in de kudde op het land staat dan staat ze daar op zich goed , zou ik niet de eventuele verhuis-stress riskeren , het moet ook wel ECHT fijn zijn voor het paard. Is het zo'n iebelig dier dat erg aan eigen huis gehecht is dan is die thuis blijer dan bij 2x verhuizen en weer aanpassen.

Aan de andere kant als je van plan ben om vaak met het dier van huis te gaan , dan is het juist weer goed om daaraan te laten wennen dat ze wel eens ergens anders is.

Maar de grootste reden in dit geval waarom ik het eigenlijk wel een goed idee vindt om haar elders onder te brengen een tijdje is idd. zodat ze even op haar plek gezet kan worden , als dat nodig is.

Maar ook dan geldt natuurlijk : doen de paarden dat thuis niet ?
Ben je bereid het risico te lopen dat je hebt als er even lichamelijk gedaan wordt om nieuw paard op de plek te zetten ?

En natuurlijk is het de vraag of ze niet de meest dominante van de groep zal zijn , dan heb je er nog niks aan Knipoog

Maar ook wat dat betreft zullen ze je op een goed adres goed kunnen adviseren over haar verblijf.

Ik zou dus gewoonweg eerst eens rondkijken waar ze naartoe zou kunnen zodat je kunt kijken of je daar een goed gevoel bij hebt , dat is imo. het beste om een goede keus te kunnen maken , iets concreets bekijken en dan kiezen of je het wilt.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:20

Mijn jonkies (tot 3 jarige) gaan vanaf deze winter ieder jaar naar kennissen op het land, ik vind het super en het scheelt ook een hoop werk in de winter.

Mijn 3 jarige worden normaal gedekt en ingereden en krijgen thuis een paar maanden vrij in het voorjaar dat ze 4 worden omdat het veulen dan komt. Dit jaar heb ik een 4 jarige die afgelopen jaar niet gedekt is omdat ik haar zo jeugdig vond. Die gaat dit jaar ook een tijdje uit logeren naar een hengstenhouder. Lekker op het land niets hoeven doen Lachen.

Ik vind het super, een kleuter een paar weken/maanden op het land. Vaak frissen ze daar ook fijn van op tussen hun oren Lachen.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:31

Mijn ervaring met mijn verzorgpony is dat ze in een grote kudde helemaal niet op haar plaats is. Ze is met mij mee geweest naar een fokkerij waar ik vakantiewerk deed en kwam daar in een grote kudde te staan, waar ze in mijn ogen erg nerveus en ongelukkig werd. Ik heb het een tijdje aangezien maar toen het niet beter werd kon ze gelukkig in een klein groepje staan, net als thuis. Toen knapte ze meteen weer op. Je paard in een kudde is een leuk idee, maar je doet niet elk paard er een plezier mee. Als ze thuis lekker met haar vertrouwde vriendjes een paar weken kan luieren in het land zou ik daar voor kiezen als ik jou was.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:32

het lijkt mij lekker voor haar om op het land te staan,
als dat bij jou thuis ook kan dan zou ik haar (persoonlijk hoor) niet wegbrengen.

er kan altijd overal wat gebeuren natuurlijk dat is waar, maar zelf doe je het toch het best Knipoog

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 13:34

Ik zit hier ook over te twijfelen, kan alleen geen (goedkope) plek vinden... Iemand ideeen?

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:41

Het is ook niet dat ik mij niet goed voel bij het idee dat ze tijdelijk "in handen" van iemand anders komt. Maar echt puur het idee dat er wat kan gebeuren of dat ik haar met ongewenste cadeautjes weer terug krijg.

Bij een vriendin neerzetten hoeft niet, dan kan ze netzo goed thuis blijven. We hebben zelf ook weide. Juist het aspect van de ruimte lopend in een kudde (sociaal met andere paarden).

Ik moet zeggen dat ik het best lastig vind hoor. En voor vreemde terrein dat ze daar dan aan went. Ik ga nu ook met haar naar vreemde terreinen. Elke 8 week naar de hoefsmid, manege, en we zijn nu toe aan buitenritten.

Wil het beste, maar zoals al aagegeven wordt thuis kan er ook wat gebeuren. Alleen zijn dat haar maatjes en stoeien ook, maar dat zijn vreemde (en meer) liever dat er thuis wat gebeurd dan ergens anders... Is een afweging die ik moet maken

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 13:42

_June schreef:
Ik zit hier ook over te twijfelen, kan alleen geen (goedkope) plek vinden... Iemand ideeen?

Om het geld maak ik mij niet druk, het gaat bij mij om een paar weekjes. (langer wil ik haar niet missen hoor Vork ) De opfok kosste zomers maar 50 euro in de maand.

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:21

kylah schreef:
ik kan het je zeker aanraden!
helemaal voor jonge dingen die kunnen soms wel weer even een pauze gebruiken. en een aantal weken de wei op vind ik dan een hele goeie oplossing.

idd, ik ook, zou het iig even proberen, als het niet gaat kun haar altijd er nog weer uithalen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:23

als het niet goed gaat is het al te laat...

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:27

Naja dan haal ik hem er maar even bij Clown.

Bij twijfel niet doen.

Volgens mij heb jij je beslissing allang gemaakt Knipoog

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 15:33

Kun je niet een paar paarden van kennissen ofzo bij JOU in het land zetten? Dan kan ze lekker thuisblijven, eb je de verzorging zelf in de hand en kan ze toch in een grotere groep lopen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:38

VeerenAshley schreef:
Kun je niet een paar paarden van kennissen ofzo bij JOU in het land zetten? Dan kan ze lekker thuisblijven, eb je de verzorging zelf in de hand en kan ze toch in een grotere groep lopen.

Dat zou inderdaad DE oplossing zijn. Alleen accepteerd mijn paard vreemde paarden niet zo makkelijk... Komt mede doordat het dan op haar "eigen" terrein is (misschien net als bij honden?)

Had er een tijd geleden een pony bij gekocht, dacht leuk gezellig. Maar dat ging zo enorm heftig dat ik voor de veiligheid van de pony in overleg ben gegaan met de vorige eigenaar en die wilde haar weer terug. Vandaar dat ik nu niet zo sta te springen om er een paard/pony van een ander bij ons zelf bij te doen.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-07 15:39

Ezumii schreef:
Naja dan haal ik hem er maar even bij Clown.

Bij twijfel niet doen.

Volgens mij heb jij je beslissing allang gemaakt Knipoog

Voor mijzelf heb ik de beslissing al genomen, ze blijft thuis. Lekker veilig en vertrouwd. Maar in mijn achterhoofd zegt mij iets dat het voor haar geen kwaad kan, ook mede door haar gedrag naar andere nieuwe paarden thuis.

Aan de andere kant, als zij daar op de plek wordt gezet wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat ze thuis dat ook accepteerd.