12 jr oud voor pony? hoe oud zijn jullie paarden?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Nimber

Berichten: 26554
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:18

Ik heb een 6 jarige ruin en een jaarling merrie.
Ik wil graag jonge paarden omdat ik ze zelf helemaal wil inrijden etc.
Maar 12 is helemaal niet oud hoor die kan nog harstikke lang mee en je kan er erg veel plezier van hebben

Youko

Berichten: 3021
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Hong Kong

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:32

Nu heb ik staan een 6 jarige hengst en een 2 jarige merrie, heb ik niet bewust voor gekozen, ik wilde eerst een goed doorgereden arabiertje. Maar ben achteraf heel blij met mijn keuze...

geral

Berichten: 3604
Geregistreerd: 25-08-01
Woonplaats: hm niet belangrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:43

nee 12 jaar is niet oud, mijn pony is 27 jaar en loopt nog dagelijks zijn dressuuruurtje, springt nog graag en gaat helemaal graag mee het bos in.
Mijn Kwpn ruin is 16 jaar, daar rijden we ook nog dagelijks op, dus nee ik vind 12 jaar niet oud. Haha!

Marije_jiplover

Berichten: 25334
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:49

Eén van onze manege pony's liep met 33 nog full-time in het manegewerk, dwz lessen, dressuurproefjes, springlessen en -wedstrijden, buitenritten. Met 34 is het minder geworden, niet meer dan 1 ur les op de stillere dagen en max. 2 uur les op woensdag en zaterdag, als het heel druk was en haast niet meer springen. Op 35 jarige leeftijd hebben we haar in sptember, na alle zomerdrukte met buitenritten met pensioen laten gaan, dwz de wei in. In oktober (ca. 3 weken later) hadden we die ouwe sok nog één laatste keer nodig voor een buitenrit, nou ze is er wel mooi vandoor gegaan en liep weer net zo vief als heo ze een paar jaar daarvoor altijd was. Hoe bedoel je ze was oud? Ze was nog superfit en kon nog het snelst van alle andere pony's!
Dus nee, 12 is echt niet oud voor een pony. En juist voor een kind is een pony van die leeftijd meestal veiliger dan een hele jonge pony. Kom op, je vindt vast wel weer een andere koper, die er beter over nadenkt.

stokpeerd
Berichten: 431
Geregistreerd: 23-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 21:57

nah!! helemaal niet oud, zo'n koper gaat wat mij betreft maar lekker verder zoeken!! En dat zulke pony's al goedkoper worden... Wij hebben onze 12 jarige c ook verkocht aan leuke mensen met kleine beginnende kids voor een flink bedrag vind ik zelf. de pony had al eens z gelopen, bij ons ook weer m2, mooie maat lekker gezond, evenwichtig veel ervaring en uitstraling kortom een ideale leerpony waar nog veel kids op kunnen beginnen. want heus het is toch geen uitzondering dat je gezonde pony's tegenkomt van 20!!
Dus laat je niet gek maken hoor!!

max_4ever
Berichten: 377
Geregistreerd: 16-07-02
Woonplaats: steenbergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-02 23:34

dat is echt niet oud hoor, op veel manege's lopen ook pony's van in de 20 mee, op de manege waar ik heb gestaan liep er een van 28 nog mee in de lessen en er staat er nu nog 1 van een eindje in de 30
mijn pony s zijn 9 en 15 jaar en die van 15 is dit jaar nog gedekt en hopelijk drachtig

Belker

Berichten: 15325
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 07:58

Mijn eerste was 11, mijn tweede was 8 toen ik haar kocht en de 3de is 3.

germie

Berichten: 25994
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:06

m'n verzorgpaarden/pony's zijn:
8,7, 7,3,2

12 jaar is niet oud, maar voor mij wel te oud om aaan te schaffen. Ik zou een 3/4 jarige kopen, zelf klaar willen maken.
Maar als je onervaren bent, dan is een 12 jarige niet verkeerd. Als het ook nog een merrie is: hengst erop en een veulentje laten krijgen.

youngster

Berichten: 26261
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Utrechtse Heuvelrug!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 08:37

Die van mij is 14!! en in de bloei van haar leven!! de andere die ik aan het inrijden ben is nu 5, dat vind ik wel een mooie leeftijd! Maar als je wat minder ervaring heb, is zo'n pony een veel betere keuze! Ik wordt altijd zo moedeloos van die kinderen die net kunnen lichtrijden en dan van hun ouders een 4 jarige onder hun kont gestopt krijgen! Na een jaar is het plezier eruit hoor!! Maargoed, ik kocht sunny toen ze 9 was!!

loulou

Berichten: 14811
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 09:04

het ligt eraan wat je ermee wilt gaan doen. voor de sport is 12 al vrij oud, maar voor iemand die af en toe een wedstrijd rijd denk ik niet. loulou is 11. ze was 10 toen ik der kocht. ik ken een pony van +/- 25 (precieze leeftijd is onbekend) en die pony is nog kei heet en spring nog vlot 50 cm

ieris

Berichten: 1780
Geregistreerd: 26-05-02
Woonplaats: Loenen veluwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:40

12 jaar is nog helemaal niet oud hoor!
Ik heb een paard van 7 jaar ,en een paard van 1,5 jaar.

Hanneke_S

Berichten: 1162
Geregistreerd: 11-12-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:49

Mijn pony is ook 12 en nog zo fit als het maar kan... En ik vond je pony op de foto ook absoluut niet oud lijken, dus zoek anders maar gewoon een andere koper. Bij deze persoon (als ie m voor weinig krijgt ofzo..) zou ik dan toch geen goed gevoel bij hebben...

Universe

Berichten: 342
Geregistreerd: 31-10-01
Woonplaats: Diemen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 12:58

Jamaica is 11 jaar oud en Universe is 1 jaar en 4 maanden!

phoenix4ever

Berichten: 4350
Geregistreerd: 18-03-02
Woonplaats: Vilafranca del Penedes (Barcelona)

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 13:07

12 is zeker niet oud. nog lang niet en zeker niet voor een pony.
mijn paardjes zijn 16 9 en 4 maanden Haha!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 19:09

Yorghos is 6 jaar, Kaylo is 7 jaar en Renzo is net 3. Voor mezelf heb ik liever jonge dieren, maar ook ik heb het geleerd op een ervaren pony.
12 Jaar vind ik een mooie leeftijd hoor. Je pony kan echt nog wel een tijdje mee!

Geppie
Berichten: 25
Geregistreerd: 11-07-02
Woonplaats: amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 20:48

Mijn paard is 7jaar oud. en een vriendin van mij heeft een tinker die was 11jaar oud toen ze haar kocht.en moet je kijken hoe ze met haar rijd dus ik vind dat niet oud.kan er nog lang plezier mee hebben

Vora

Berichten: 810
Geregistreerd: 09-11-01
Woonplaats: Hoogezand

niet oud

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 22:56

Mijn paard waar ik binnenkort Z2 mee ga starten is 17 jaar. We zijn nu bezig met de wissels en hij leert nog steeds super snel. Op concours vragen de mensen mij vaak hoe oud hij is omdat hij behoorlijk achterlijk kan doen. Als ik zeg dat hij al 17 is geloven ze me niet. Ik wil wel een foto plaatsen van hem, maar ik weet niet hoe dat moet.
Verder hebben we ook nog een fokmerrie staan van dezelfde leeftijd, zei heeft vorig voor het eerst een veulen gehad. Dus, 12 jaar is helemaal niet oud. Wist je trouwens dat de meeste paarden dan op de top zijn?

co2

Berichten: 4856
Geregistreerd: 09-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:32

12 jaar --> oud??
Nee hoor, vind ik juist ene mooie leeftijd!
Kyra is nu 9 en wordt dit jaar 10.

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:41

12 is niet oud , maar al wel ouder.
Ikzelf wilde een pony tot hooguit 10 jaar , maar dan moest het wel al een heeeele leuke zijn , liever tussen de 4 en 8 , en nu heb ik er 1 van 7......

Wat een rotopmerking zeg , zo'n schreeuwlelijk is jouw pony niet waard , en het is een leuk beestje om te zien Lachen

pmarena

Berichten: 48192
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:50

Marije_jiplover schreef:
Eén van onze manege pony's liep met 33 nog full-time in het manegewerk, dwz lessen, dressuurproefjes, springlessen en -wedstrijden, buitenritten. Met 34 is het minder geworden, niet meer dan 1 ur les op de stillere dagen en max. 2 uur les op woensdag en zaterdag, als het heel druk was en haast niet meer springen. Op 35 jarige leeftijd hebben we haar in sptember, na alle zomerdrukte met buitenritten met pensioen laten gaan, dwz de wei in. In oktober (ca. 3 weken later) hadden we die ouwe sok nog één laatste keer nodig voor een buitenrit, nou ze is er wel mooi vandoor gegaan en liep weer net zo vief als heo ze een paar jaar daarvoor altijd was. Hoe bedoel je ze was oud? Ze was nog superfit en kon nog het snelst van alle andere pony's!
Dus nee, 12 is echt niet oud voor een pony. En juist voor een kind is een pony van die leeftijd meestal veiliger dan een hele jonge pony. Kom op, je vindt vast wel weer een andere koper, die er beter over nadenkt.


En wat denk je van Sun en Speed , die deden nog mee aan de record-hoogtesprong toen ze al 30 waren...okee Sun rammelde en kraakte wel aan alle kanten , maar sprong nog vrolijk 1.25m toen , en dat voor een pony van hooguit 1.35m..... in de springles met een wat angstig beginnertje erop sprong ze zelfs ook nog een hindernis van boven de meter (denk 1.10 ofzo) , vanuit stilstand Haha! . Meisje reed aan maar deed niks meer , pony stopte maar voor de zekerheid maar die hindernis is immers om overheen te gaan , dus een keurig enthousisast sprongetje met dat krakende lijf........ dat verwachtte je ook absoluut niet van dat ouwetje eigenlijk , toch ? Lachen

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-02 23:57

Jurga is 11, maar nog laaaaang niet versleten....

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 01:34

12 jaar is helemaal niet oud joh Lachen Laat die mensen lekker kletsen. Mijn paardje is bijna 2,5 jaar oud.

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:01

mijn pony is 8 en mn paard 3 jaartjes oud. Bij ons op stal is mijn pony momenteel de oudste. De rest zijn 0, 3, 4, 6, en 7 jaar oud. Ik vind paarden pas 'oud' klinken bij een jaar of 14/15. Persoonlijk zou ik niet een paard van boven de 12 jaar kopen maar dat ligt natuurlijk ook helemaal aan het paard/pony zelf, sommige zijn op hun 8 ste al afgedraaid!! (dan wel door overbelasting oid, maar het komt voor!)

Faline

Berichten: 7803
Geregistreerd: 22-10-01
Woonplaats: Berltsum

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:06

Marije_jiplover schreef:
Kom op, je vindt vast wel weer een andere koper, die er beter over nadenkt.


Ik zou net zeggen, iemand die er zo over denkt zou ik mn pony niet eens meer voor een miljoen meegeven! Weet je ook gelijk hoe zoiemand er blijkbaar mee omgaat!

missy_m

Berichten: 2160
Geregistreerd: 22-06-01
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-02 11:19

mijn paardje kan binnenkort ook met de VUT geloof ik, hij is al 13 Lips are sealed
Ik vind het helemaal niet zo oud eigenlijk, maarja das heel persoonlijk natuurlijk Haha! Stel dat ik een ander paardje zou kopen zou ik juist een ouder ervaren paard kopen (9-14)