Wanneer paard op 'nieuwe' wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mi_Amore

Wanneer paard op 'nieuwe' wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:15

Hey,

in de winter heb ik mijn weide verdeeld in vierdes... Drie vierde wei heeft sinds november tot nu 'gerust' terwijl mijn paarden mijn ander vierde deel weide om zeep hebben geholpen Clown

Het is nu begin maart en het gras is aan de andere kant ondertussen al wat gegroeid. De eigenaar van mijn weide zou graag mijn ander vierde weide zaaien of hoe het ook noemt, zodat daar het gras ook terug staat tegen de zomer.

Maar van kennissen heb ik voor de eerste keer gehoord van voorjaarskoliek (sta nog maar een jaartje op een wei, heb daarvoor altijd op een manege gestaan waar alles voor ons gedaan werd en de paarden toch op stal en andere weides konden staan).

Ik heb dus daar een beetje schrik voor en wou dus graag eens weten wanneer en hoe lang mijn paarden op de 'nieuwe' wei mogen. Aan de eigenaar moet ik het niet vragen want zijn kennis over paarden gaat de laatste tijd erg achteruit Clown

En als mijn ander stuk weide 'gezaaid' is, hoe lang duurt het dan eer ze daar terug opmogen?

zou mij beter eens een boek aanschaffen over paarden houden op een weide Haha!

Caballos

Re: Wanneer paard op 'nieuwe' wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:58

ik denk dat je het moet opbouwen (zo doen wij het eigenlijk altijd), eerst een uurtje, dan anderhalf enz. enz. daarna een dag deel dus ochtend of middag en dat ook weer uitbreiden.
dan ook de avond erbij en daarna blijven ze de nachten ook staan. zo bouwen wij het altijd op als het zomerseizoen weer voor de deur staat. het ligt er natuurlijk ook aan hoe erg ze gewend zijn gras te eten. wij doen het allemaal zo op stal en nog nooit last gehad van problemen oid.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:47

inderdaad opbouwen zoals caballos ook al zei.

Het probleem met 'een nieuwe weide' is dat er vooral in de lente nieuw, eiwitrijk gras begint te groeien. Krijgen ze te veel van dit eiwitrijke gras binnen, dan kunnen gezondheidsproblemen zoals hoefbevangenheid e.d. optreden, dus wees voorzichtig. Wij hebben een vrij grote weide, met momenteel 3 shetten, nr. 4 is opkomst. Als het eiwitrijke gras komt, mogen ze er wel allemaal op, maar echt een klein stukje, + een stukje van het 'oude gras' of kale weide. (shetten eten écht aan een stuk door). Vervolgens gaan we vanuit dat kleine stukje nieuwe gras eens in de 2e dagen steeds een stukje verder; dan krijgen ze steeds een klein stukje erbij. Dan één keer per dag een nieuw stukje. zo doen we dat steeds verder Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:31

Sowieso opbouwen, maar ik zou ze er pas half tot eind april voor het eerst oplaten. Het vormen van een stevige en solide graszode is van enorm groot belang. Als de bodem eenmaal kapot is, is hij moeilijk te herstellen. Daarom moet je de eerste jaren je paarden met beleid op de weide laten, dan kan hij er later in natte tijden langer op.

Begin inderdaad met een uurtje Lachen

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 19:37

Maya schreef:
Sowieso opbouwen, maar ik zou ze er pas half tot eind april voor het eerst oplaten. Het vormen van een stevige en solide graszode is van enorm groot belang. Als de bodem eenmaal kapot is, is hij moeilijk te herstellen. Daarom moet je de eerste jaren je paarden met beleid op de weide laten, dan kan hij er later in natte tijden langer op.

Begin inderdaad met een uurtje Lachen

Daarom; een groot gedeelte van onze weide is nu afgesloten voor de pony's, omdat daar nu het nieuwe gras doorkomt. Het andere gedeelte staat ook de schuilstal, voerbak en waterbak (ook in andere gedeelte overigens waterbak) maar is helemaal kapot gelopen en met dit weer één en al blubberzooi. Maargoed, liever eventjes wachten in de blub en straks op de droge weide met nieuw gras, dan de héle weide kapot gelopen en álles blub, zonder gras dat door kan komen Knipoog

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:52

Ik zou als ik jou was nog zeker een maandje wachten met het omweiden. De echte groei van het gras moet nog komen en bovendien zijn de weides nog erg nat en is je nieuwe weide zo kapot getrapt

Baal

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:01

Gisteren juist een cursusavond 'Weidebeheer' gehad:

- Weides liefst inzaaien in het najaar;
- paarden er pas op laten na de 1ste snede (dus 1 keer maaien);
- maai niet te kort: zo'n 6 á 7 cm;
- goed bekijken welk graszaad: koeieweide is heel anders danpaardeweide.

Je kan bij het ministerie van Landbouw mischien handige info krijgen?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 14:16

Wacht ten eerste tot de wei droog genoeg is, met deze regen lopen de paarden de boel alleen maar stuk. Als het mogelijk is kan je ze gewoon een strookje van het nieuwe weiland geven. Liggen de weides aan elkaar vast? Elke dag een stukje erbij en het kaal gegraasde stuk zo snel mogelijk afrasteren, zodat ze het niet te kort kunnen eten, als het te kort gegeten wordt komt er en veel fructaan (=groot risico op hoefbevangenheid) en het groeit veel minder snel weer aan. Verder regelmatig (2x per week of meer) mest verwijderen. Dan heb je en meer gras voor de paarden en minder wormbesmetting.

Kan je ze niet elke keer een strookje geven laat ze dan eerst een paar dagen een 1/2 - 1 uurtje erop en bouw dat elke paar dagen uit . Als ze 's nachts op stal staan is het het makkelijkste om dat 's avonds te doen. Ze zijn rustig, omdat ze honger hebben en door de routine zijn ze na een uurtje redelijk makkelijk weer uit de wei te krijgen.

Het nieuw ingezaaide stuk zal een aantal maanden duren voordat ze erop kunnen. Het beste kan je dat eerst hooien of beter als je dat kan regelen door schapen laten begrazen, door de kleine hoefjes krijg je een sterkere grasmat die daarna beter tegen de sprintjes van de paarden kan.