het paard, het bit en de ruiter schrijft:
Citaat:
Bij de pelham onderhoudt de ruiter in het algemeen met beide teugels een voortdurend contact met de paardemond. Soms hangt de 'stangteugel' echter iets door en is het contact dus ook net iets minder stevig.
...
De pelham is een prima bit voor een paard dat niet van het trekken en knijpen van een trens houdt en een ruiter heeft die graag met een voortdurend teugelcontact wil rijden.
...
Ook is de pelham erg geliefd bij ruiters die het prettig vinden om de hefboomwerking van de pelham 'achter de hand te hebben' ...
De Lusitano van mijn trainer wordt altijd met een Pelham gereden. Gedeeltelijk vanwege laatst aangevoerd argument waarbij prettig vinden in dit geval bittere noodzaak is omdat het hier een in de grond gevaarlijk paard betreft.
Ik heb mijn paard ook weleens met de Pelham gereden en ik heb geleerd dat je juist niet met voortdurend teugelcontact mag rijden. Dus: op het moment dat het paard nageeft steek je beide handen vanuit je ellebogen naar voren en ontspan je. Wanneer nodig neem je weer aan door je armen weer naar achteren te bewegen. (Denk nu niet meteen aan gigantisch grote bewegingen waarbij je je armen zo'n 30 cm naar voor of achter beweegt...).
Verder heb ik geleerd dat het belangrijk is om beide teugels gelijk aangenomen te hebben om zo een gelijkmatige druk in de mond te hebben.
Volgens mij toch iets anders dan hier beschreven... Nu is het verschil misschien dat de betreffende Lusitano op Iberische wijze is ingereden en ook ik en mijn paard daar in de training de nodige graantjes van mee pikken?