paard alleen stallen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

babli

paard alleen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 18:21

vinden julie het kunnen om een paard alleen te stallen?
denk aan 1 stal bij huis of iets dergelijke
dus zonder schaap, koe ander paard etc.
graag julie mening hierover

Kiara

Re: paard alleen stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:24

Paarden zijn kuddedieren en die doe je hier over het algemeen geen plezier mee.
Ik zie het persoonlijk zelfs als (een vorm van) mishandeling.

tones

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:28

Mishandeling vind ik wel erg overdreven.
Ik ben met je eens dat het met meerdere beter is.
Mijn paard heeft vorig jaar winter alleen gestaan, en nu staat hij gelukkig met een shetje en een (logeer) paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:31

Dat zou ik ook nooit doen
Koop er dan een gezeldschaps paardje bij Lachen

Een schaap of koe vind ik persoonlijk ook geen vervanging

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 18:33

Nee oke, maar omdat ik er de laatste tijd veel meer van hoor. mensen die stallen bij hun huis hebben maar geen geld hebben voor 2 paarden. en dan zeggen ja een koe of een schaap is toch beter dan niks. vind het persoonlijk ook niet kunnen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:35

Ik schat dat een schaap net zoveel eet als een shetje
En een koe wel meer verwacht ik.
Niet dat ik dat zeker weet, maar lijkt me zo qua grootte Lachen

Dus van die mensen snap ik de beredenering dan niet Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:37

mijn pony heeft jarenlang alleen gestaan. kreeg op geen enkele manier toestemming om er wat bij te zetten. maar ze vond het ook wel best(is al wat ouder) nu staat ze bij mijn ander paard(was eerst hengst nu ruin dus i nu mogelijk) en binnekort gaan ze samen terug naar het vorige weiland waar ze nu dus wel allebei op mogen. vind het wel fijner dat ze nu samen staan vooralomdat ik soms een dagje neit veel tijd heb hebben ze elkaar nog.

babli

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 18:39

ja dat is ook zo, waarom kreeg je er geen toestemming voor en nu opeens wel dan ?

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:04

babli schreef:
ja dat is ook zo, waarom kreeg je er geen toestemming voor en nu opeens wel dan ?

eerst wouden ze ook van mijn pony af(was eerst van die mensen in de loop van de jaren naar mij gegaan) en ze vonden dat de wei enz er te klein voor waren. en ze wouden geen andere beesten meer. nu heb ik sinds 2 jaar een ander paard erbij was eerst een hengst en dat vonden ze helemaal niks(van vroeger uit was het gevaarlijk) nu is het een ruin en mn vader heeft een goed gesprek aangegaan(is mn opa en oma). en nu vonden ze het wel goed omdat ze weten dat ik die paarden niet meer uit elkaar kan halen maar ook niet het stalgeld van die pony erbij kan betalen(op de stal waar ze nu staan moet ik dus vor betalen). dus vandaar mag de andere meekomen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:36

Punt, komma, hoofdletter...
Ik vind alleen staan niet kunnen. Dan nog liever een geit of een schaap, maar een shet is idd niet veel duurder en ook nog eens leuk.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:38

Mijn paard staat nu nog tijdelijk alleen.. We zoeken namelijk nog een pensionpaardje erbij om de kosten te compenseren en het is leuker voor mijn eigen paardje:)

Denise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:38

Zet er liever wat beestjes bij, veel gezelliger.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:41

Een paard alleen houden is niet optimaal. Voor het dier zijn welzijn dan niet. een paard is zoals eerder genoemd een kuddedier die graag wat ander vee om zich heen heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:42

Ander vee of andere soort genoten?

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:28

Een paard alleen is zielig.
Een paard hoort in een kudde, een paard dat van de kudde weg is loopt gevaar. Dus het dier is constant op zijn hoede. Een kudde geeft hem een veilig gevoel, hij heeft veel contact (ook lichamelijk) nodig, dat kan jij of een koe/schaap niet beiden. Natuurlijk kan je paard er wel aan wennen, maar of het echt gezond is (geestelijk dan) vraag ik mij af.
Is het niet mogelijk om een paard van iemand anders erbij te zetten? Hoef je zelf niet een tweede te kopen en onderhouden, je kan er zelfs wat aan verdienen!!

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:04

Ik heb mijn eerste pony wel een tijd alleen thuis gestalt. Gelukkig hadden de buren schapen die vaak in onze wei ontsnapte en een schaap lag altijd gezellig bij Amber in de stal. Toch merkte ik na de vakantie (ze stond toen bij mijn verzorgpony in de wei) dat ze niet in haar hum was en toen is er een shet bijgekomen. Ze was een stuk levendiger. Ondertussen is er nog een shet bij en als ik zie hoe ze met elkaar omgaan kan ik nu wel oprecht zeggen dat ik het niet vind kunnen een paard alleen houden. Natuurlijk heeft niet iedereen die mogelijkheid, maar ik denk dat er wel iets op te vinden moet zijn.

k_i_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:14

mijn paard staat alleen maar toch samen Knipoog
op stal heeft hij 2 veulens in de box naast zich, en hij heeft een eigen stuk land, maar aan beide kanten paarden naast zich.
vind het ideaal, kunnen ruiken snuffelen krabbelen maar elkaar niet beschadigen, plus het land blijft stuk mooier zo.

toen ik mijn paard kocht stond hij alleen op een industrie terrein, ik wil de vorige eigenaar niet benadelen, want ze waren echt wel goed voor hem, maar het heeft hem wel onzeker gemaakt. Hij gilt nog steeds erg naar anderen, en ffies 2 tellen alleen op stal en is in paniek.

ben er zelf dus ook tegen een paard alleen te plaatsen, op het moment dat hij bij ons thuis zou komen te staan, komen mn 2 shetlanders erbij, zodat er ook niet 1tje alleen achterblijft, als ik met hem op bijv. concour ga...
vind ook dat paarden die alleen zijn, en zich dus veel aan de mensen hechten, vaak verwend zijn, en zichzelf als een gelijke zien.
Dat kan erg vervelend worden...

Katoo71

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:16

Ik heb pas gehoord dat ze willen verbieden om een paard alleen te houden.
Ergens ben ik er wel mee eens , een paard is een kudde dier.
Die van mij gaan flippen als ze alleen staan.
Maar ik ken ook paarden die er weer geen probleem mee hebben.

Ligt ook aan het desbetreffende paard denk ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:31

In duitsland is dat geloof ik al zo, of heb ik dat mis?

Lotje02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:09

Mijn paard heeft een tijdje (noodgedwongen) alleen gestaan. Als ze in de wei stond kon ze wel andere paarden zien, maar op stal was ze alleen. Ik vond dit altijd best zielig voor haar. Nu staat ze op een pensionstal en ik merk nu wel dat ze het gezelschap van andere paarden gemist heeft. Ze wil nu absoluut niet meer alleen zijn.

Lauraa15

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:37

Hangt er van af, mijn paardje staat altijd bij 10 andere paarden maar als een paard het gewent is om alleen te staan lijkt het me geen probleem..

Groetjes

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:14

Een paard alleen is eigenlijk gewoon geestelijke mishandeling. Paarden horen in kudde verband, en 2 paarden is al een kudde... Een minishet is helemaal niet zo duur, en je paard word er een stuk gelukkiger van...

Sparky10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 13:25

mijn paardje stond een paar jaar gelden de winter alleen toen heb ik er een geit bijgekocht vond die wel leuk geloof ik ,
maar toen gingen we naar een andere plek waar geen andere paarden toen waren en heb er toen een minishet bij gekocht , maar die vlogen elkaar in de haren omdat de een een hengst was en de ander klophengst is heb de kleine hengst nu gecastereerd,
maar er staan nu ook 5 andere paarden in het naastgelegen aangrenzende weiland dus alleen zijn ze zker niet

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 15:56

runningkawa schreef:
Ander vee of andere soort genoten?

Geloof dat die vraag aan mij gesteld werd?
Andere paarden is uiteraard het beste (in mijn ogen).

Kan dit qua kosten en/of onderhoud niet, dan een schaap of ander kleinvee erbij.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:18

Maar is dat qua kosten niet net zo duur? Lachen
Want wat kost een shetje nu?
Ik heb er geen maar volgensmij geen drol
mogen maar amper brok en oke wat hooi, maar in vergelijk met je grote paard valt dit maar amper op.
En een geit oid zal dat ook nodig hebben Lachen