vlastips gevraagd...paard ploegt de stal om!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

PolosportJ

vlastips gevraagd...paard ploegt de stal om!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 14:48

Sinds een tijdje sta ik op vlas. Dit vanwege een allergie voor stof. Op stro in haar oude stal stond ze enorm netjes! Nu staat ze in een andere (buiten) stal en is ze erg onrustig. Ze loopt alle mest etc door de stal heen. Normaliter hoor je een week met een pak te doen. Bij mij is het na 2 dagen alweer vies. Er is geen drol te vinden die zijn helemaal vermengt. Verder voelt het ook heel vochtig... Iemand tips? Het is dus geen optie om haar weer op stro te zetten. In haar oude stal was ze eerst ook was onrustiger, en daarmee bedoel ik viezer in de stal (alles er door heen lopen) en dat duurde toch een paar maand. En dat vlas is best duur dus vind het toch niet erg prettig als ik er om de 2/3 dagen er een nieuwe baal in te gooien. Zou zaagsel misschien meer een optie zijn?
Alvast bedankt Lachen

RUBYWHITE

Re: vlastips gevraagd...paard ploegt de stal om!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:58

Wij voeren de paarden op vlas vaker wat hooi verspreid door de stal wanneer ze op stal staan. Vlas geeft weinig te neuzen voor ze.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:06

Ik heb bij Andrew en Dagmar achter in de kapschuur zaagsel liggen, maar dat geeft bij een druk wandelend paard (het zijn buitenpaarden die nu noodgedwongen 's nachts naar binnen gaan omdat het te nat is buiten en dat binnen staan was erg spannend) hetzelfde effect als vlas hoor... Was bij hun ook binnen een paar dagen nat en vies, bijna geen drol in terug te vinden. Nu worden ze wat rustiger op stal, dus ik hoop dat het straks ook wat schoner en droger blijft...

Kiara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:00

Met hoeveel pakken vlas in de box ben je begonnen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:35

Hoeveel loopt ze buiten?

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:51

Die van mij loopt ok alles door haar stal, moet elke dag graven om de drolletjes terug te vinden... hihi.

Wat bij mij heeft geholpen is echt elke dag goed uitmesten. En ik heb twee hooiballen/netten op gehangen (uiteraard gevuld met hooi... haha). Daardoor heeft ze wat te doen, want bij vlas heeft ze niet niet zoveel te neuzen.

Op zaagsel is die van mij nog viezer. Want plas wordt door zaagsel opgenomen en daardoor wordt de stal natter en dus ook de mest natter. Vlas neemt dit niet op en dus lootp de plas er door heen en loopt het weg (bij mij dan). Hierdoor wordt de stal minder nat. En dus de drolletjes droger.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:32

Ik begin altijd met 3 pakken vlas in een lege stal. Ik haal elke dag de stront eruit en de natte plekken haal ik er niet iedere dag uit maar zeker 2 x in de week. Doe ik dit niet dan vind ik het gaan stinken en dat vinden mijn buren niet prettig. Ik vul dus bij met 1 pak ofzo is net wanneer het nodig is. In de maand gebruik ik ongeveer 10 pakken. Lekker lastig verhaaltje maar ik kijk dus echt wanneer het nodig is.

Vergeet niet dat jouw pony nog moet wennen aan der stal en dat dat wel even duurt. Meestal krijgen ze na een tijdje wel hun eigen poep en plasplek.
Als dat zo is dan is het ook weer wat zuiniger.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:38

Misschien moet je er een paar pakken meer in gooien?
Het lijkt dan heel veel in eerste instantie, maar na een paar dagen valt het wel mee, daarna twee keer in de week een half pak erbij gooien.
Ik begin zelf met een pak of 5.
En probeer een bodem te krijgen, als die goed vast er in ligt dan krijgen ze die bijna niet meer omgeploegd. Wel zorgen dat je droge laag eroverheen dik genoeg is anders gaat het idd stinken.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 22:39

Wat gebruik jij veel zakken vlas! Ik begin altijd gewoon met 1 zak, soms 2. Dan mest ik elke dag uit. De natte plekken laat ik vaak ook liggen. Vind ik het te nat worden, dan gaat een deel met natte plekken eruit en dan doe ik er een nieuwe zak bij.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 23:12

Dat gaat bijna niet om er nog meer vlas in te gooien, dan loopt ze zoveel naar buiten, ze heeft een in/uitloopstal. Aan de ene kant is het fijn met uitmesten en de andere kant is dat je het overal mee naar toe neemt. Het ligt zelfs boven in mn slaapkamers. Ik heb het in begin echt gepot maar nee het stinkt dan echt vreselijk naar de amoniak. Dus ik mest nu gewoon om de paar dagen de natte plekken.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 07:35

bijoekimmie schreef:
Ik begin altijd met 3 pakken vlas in een lege stal. Ik haal elke dag de stront eruit en de natte plekken haal ik er niet iedere dag uit maar zeker 2 x in de week. Doe ik dit niet dan vind ik het gaan stinken en dat vinden mijn buren niet prettig. Ik vul dus bij met 1 pak ofzo is net wanneer het nodig is. In de maand gebruik ik ongeveer 10 pakken. Lekker lastig verhaaltje maar ik kijk dus echt wanneer het nodig is.
.

Holy mozes ik verbruik er hoogstens 2 per maand, met 1 pallet doe ik een heel jaar zowat.
Ik begin (afhankelijk van de boxgrootte met ong 4 pakken en gooi er 1x per week een half pakje bij (als de bodem goed ingeklonken is). Natte plekken moet je juist laten liggen, hoe meer je de bodem open houdt hoe meer het gaat stinken. Natte plekken haal ik er 1x per maand uit. Ik heb nooit last gehad van een stinkende bodem, dat is juist het mooie van vlas.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:54

Nou ik ben er inmiddels achter waarom het zo nat is! Ze krijgt nat hooi vanwege de stofallergie en waarschijnlijk moet je daar enorm van plassen Tong uitsteken Een ander paard bij ons op stal heeft hetzelfde en plast ook zoveel. Maarja dat wordt dus gewoon er meer in gooien denk ik. Ik heb heel erg de neiging om er juist niet te veel er in te gooien, omdat het dan elkaar aansteekt en ik moet het toch elke dag eruit halen. Maar dat moet je dus niet doen begrijp ik. Maar het is echt heel snel heel erg nat. Zowel onder als boven. Moet ik het er dan uithalen of er dan een nieuw pak overheen gooien?

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:32

mijn paarden staan ook op vlas.
overdag komen ze buiten...
ik haal de drollen er uit, en keer t dan om... zo kunnen de natte plakken opdrogen... scheeld echt enorm.
ik doe met een pak best lang hoor. zeker 3 weken

JoyMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 12:49

hoi, deze winter staat mijn paard ook voor het eerst op vlas in een nieuwe stal. Was ook even wennen, in het begin veel gedraai en geploeg maar het gaat nu echt goed. In een lege stal van 3 x 5 mtr ben ik begonnen met 5 pakken en 1x in de week gooi ik er een pak bij. Mijn ervaring is, alles laten liggen, vooral niet omploegen alleen herkenbare drollen eruit en goed rechttrekken. Alleen als echt het 'zeikienatte' er boven uit komt dan haal ik die eene plek eruit maar dat is eens in de 3 wkn denk ik. Mijn stal is overdag ook een loopstal, voorin ligt een grote rubbermat (zonder vlas) het in- en uitlopen van vlas valt reuze mee. Mijn buurman heeft in zijn loopstal een laag plankje in de deuropening getimmerd, zijn fjorden stappen daar braaf overheen. Wel reuze herkenbaar dat je dat vlas overal in huis terugvindt haha, vooral mijn hond Yarra neemt als het regent (doet het tegenwoordig bijna elke dag ;-( heel wat vlas mee naar binnen. Tja dat hoort erbij denk ik als je je paard thuis hebt staan Knipoog Wat overigens helemaal geweldig is!!
Rij- en mestze allemaal Marit.

PolosportJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 14:34

Dus gewoon telkens een pak erover heen gooien. Ook al is het onderste nat? En wat is nat? Vaak voelt het ook vochtig namelijk...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:36

in een 3x3 stal word door de vlasleveranciers aanbevolen met 4 zakken te beginnen

Wat ik ook wel vind kloppen Ja

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:40

Ik doe tegenwoordig 2 x per week een half pak er over heen in plaats van 1 x per week één pak. Ik haal elke dag de drollen er uit, en als ik het halve pak er in doe, schep ik daarvoor ± een kruiwagen nat eruit. Het echte soppige zeg maar ( beetje lastig uit te leggen ). Ik heb een ruin, dus bij mij is dat altijd het midden. Als ik er een half pak op doe, dan verdeel ik daar ongeveer de helft van over de bodem. De andere helft schop ik als walletjes tegen de stalwand. Die schep ik de volgende dag weer naar het midden ( de ene dag de ene kant, de andere dag de andere ). Zo heb je elke dag een droog laagje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:41

ik haal ook zonodig het natte eruit
meestal is dat 2x in de week.
(en elke dag de drollen)

Maar ik denk als je zo'n woelerd hebt, dat er geen plasplek is Lachen

Zondebokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 14:42

ik haal elke dag drollen en natte plekken eruit... normaal deed ik altijd 1 pak in de week... ze staat nu in een iets kleinere stal en heb een verzorgmeisje wat met uitmestn nog niet helemaal super gaat dus gooi ik er voor de zekerheid 2 in de week erin....Bloos ze heeft ook nat hooi.. soms te nat en daar word de stal helaas ook erg nat van dus moet je het sneller weggooien Verdrietig

Mijn pony heeft ook stof allergie en chronische bronchitus... maak er dus geen laag van ook ondanks ze alles om schopt en dan gaat het heel erg stinken benauwde lucht... dus haal ik elke dag de plekken eruit en gaan prima Lachen

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:57

Mijn pony heeft ook nat hooi en plast dus heel veel. Ik vind het echt stinken was ook met stro hoor maar ik heb het echt een keer geprobeerd om te potten het gaat me gewoon niet lukken.
Misschien ben ik wel zo'n zeikerd hoor Knipoog dat als het niet meer een mooi kleurtje heeft dat het eruit moet. Ik weet het niet maar je krijgt in het midden dan ook een hoge bult van de zeik en daarom heen is het nog redelijk, als ik daar schoon over heen gooi dan ligt het de dag erna aan de zijkant en zij ligt in de zeik. Is niet zo geweldig als je pony wit is. Haha!
Ze heeft al een tik en dat is dat ze met haar kop altijd in de stront gaat liggen Haha! Haha! In de winter heeft ze dus altijd een strontkop Knipoog

Lautj_Moedj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 18:21

Ik blijf dit topic volgen. 2 van onze paarden doen dat namelijk ook.

mieamore

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 22:47

mijn vader gebruikt ook vlas en dat werkt heel goed.
beginnen met een flinke laag afhankelijk van de grote van je stal 4 a 5 pakken.
haal elke dag de drollen eruit en 1 keer per week de echte natte plekken.
buitenkant hark ik naar het midden terug dit is droog en dan strooi er elke dag een nieuw droog laagje erover is niet eens een pak per week.
en het stinkt niet.
Bij mijn eigen paard die op stro staat stinkt het wel maar niet echt erg.

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 18:01

Je moet vooral niet te zuinig zijn heb ik gemerkt!
Gewoon een keertje vaker een pak erbovenop gooien.
Je hoeft er dan echt niet meer uit halen dus duurder is het niet.
Als je stal gaat stinken dan is de droge bovenlaag niet dik genoeg, dus moet er een pak bij.

dianalamboo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:20

Wij zijn vandaag begonnen met vlas. De stallen waren erg nat en we hopen dat het nu droger wordt. Zijn inderdaad begonnen met een flinke laag vlas. In een stal van 3x3 zijn er 6 balen ingegaan en in een stal van 5x3 10 balen. Hopen dat het goed gaat. Ze graven nu nog wel

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:29

Ik merk dat ik het totaaal anders doe dan iedereen hier!
Ik heb een schimmel en ik kan dus echt geen 10 pakken er in gooien en dan de natte stukken laten liggen. Dan heb ik over een tijdje een geel paard! Bovendien lijkt dat me voor het paard niet echt fijn en is het ontzettend slecht voor de hoeven.
Ik leg een dunne laag (ongeveer een half pak) in de hele stal en dat mest ik iedere dag uit. De mest haal ik er uit en de natte plekken. Ik haal er iedere dag ongeveer 3/4 kruiwagen uit.
Dit is me ook aanbevolen door mijn hoefsmid. Hij zegt dat een natte/vochtige bodem funest is voor de hoeven.
Ik hou mijn stal altijd perfect schoon, zodat mijn paard zo wit mogelijk en de hoeven goed blijven.

Edit: Natuurlijk gooi ik iedere keer na het uitmesten een laagje vlas erbij. Ik gebruik per maand denk ik een stuk of 5 balen