Naar opfok of juist niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loody

Naar opfok of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 12:44

Wat zijn jullie ervaringen met een opfok voor de jonge paardjes?
Ik twijfel namelijk heel erg om mijn jaarling naar een opfok te brengen..
Wat zijn de voor en nadelen?

Cassidy

Re: Naar opfok of juist niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:52

Voordeel: wordt door de opfok een heel sociaal paardje.
Nadeel: niet iedere opfok is het waard om opfok genoemd te worden...kijk dus heel kritisch waar je hem neerzet.

De opfok voor mijn eigen paard was bij ons op stal. Ik kon er dagelijks heen, heb haar vaker in handen gehad. Had het volste vertrouwen in de behandeling, smid komt er wekelijks en deed de veulens ook als het nodig was en de paarden werden tweemaal daags gecontroleerd. In de winter kwamen ze in grote loopstallen, in de zomer hele dagen op het land.

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:57

heb die van mij uit de opfok gehaald omdat hij in een sloot was beland en de brandweer hem eruit moest halen. de eigenaar van de opfok nam niet eens de moeite om mij te bellen.

nu staat hij bij ons op stal samen met drie vriendjes, en is zo vooruit gegaan.
lekker in zijn vel , centimeters omhoog geschoten en superbraaf.
ben blij dat ik deze beslissing heb gemaakt, zo zie ik hem ook elke dag.
nou is het natuurlijk wel zo dat ik mazzel had dat er nog andere jaarling hengstjes waren en hij daar tussen kon.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 12:58

Hoi, ik ben een groot voorstander van opfok. Op dit moment hebben wij er 4 in de opfok lopen. De eerste komt binnekort terug.
Ik vind het erg belangrijk dat een jong paard in een groep kan opgroeien tussen zijn leeftijdsgenootjes. Bij de opfok waar onze jonge paarden lopen, lopen de groepen door elkaar van 1 jaar tot 4 jaar. Hierdoor leren ze ook hoe rangorde/leeftijd functioneert.
Zo krijg je paarden die tussen de oren lekker gezond zijn.

Ik ben een absoluut tegenstander van het laten opgroeien op een gewone stal zonder leeftijdsgenootjes waarbij ze dan ook nog in het ergste geval in de winter de hele dag (op losgooien na) en in de zomer een groot deel van de dag eenzaam in een box staan. Dat is zowel geestelijk als lichamelijk zeer ongezond.

Wel is het natuurlijk belangrijk wat voor soort opfok je uitkiest. Zo komen de paarden in de opfok waar die van ons staan dagelijks in handen en heerst daar volledige rust met als gevolg rustige relaxte koppels. Echt ideaal en heel merkbaar aan de paarden.

Hopelijk heb je wat aan mijn info en ik kan je alleen maar op het hart drukken om hem wel in de opfok te doen.

Groetjes,

Aline

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:01

ik ben er ook voor dat ze in een groep opgroeien , als hij niet bij ons op stal in een groep zou komen te staan had ik het ook niet gedaan.
bij ons staan ze in de winter binnen in een grote loopstal en in de zomer 24/7 buiten.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:02

Het is goed als ze door een groep worden opgevoed, maar het nadeel is dat er bij sommige opfokadressen weinig toezicht is. Dus zul je dan zelf met grote regelmaat moeten gaan kijken of je paardje nog op vier benen staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:04

Ik vind dat een jong paard zeker in een groep paarden hoort te staan. Ja
Of dat dan opfok heet, maakt me niet uit Lachen

Kijken waar je hem laat lijkt me logisch Lachen

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 13:05

Ik vind het echt heel moeilijk...
Mijn jaarling staat nu niet alleen..met een ander jaarling deelt ze een grote stal..en komen ze genoeg uit de stal... Helaas mogen ze hier niet op de wei vanwege kleigrond en dan hou je geen gras meer over...vanaf april tot ong okt staan ze hier op de wei..
Aankomende winter is weer hetzelfde verhaal... paardje moet dan weer naar stal alleen is het de bedoeling dat haar maatje dan al verkocht is en zoniet dan kunnen ze geen grote box meer delen...(merrie en hengst)...
Waar kan ik meer info vinden over goede opfok adressen.. In friesland weet ik er wel een aantal maar daar hoor ik geen goede verhalen over en ik wil dat ze naar een echte goede opfok staat en het liefst binnen een bereik van 60 km vanuit flevoland...

FuegoJoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:06

dat was dus ook het nadeel van waar ik eerst stond , nu zie ik hem iedere dag ... en met de andere die in het groepje staan spreken we af zodat ze genoeg buiten komen. gelukkig gaan ze eind van deze maand weer op het land. wat zullen ze blij zijn !!!!

Sentido

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:08

ik ben ook wel voor opfok..
ze leren er ontzettend veel van en bewegen veel wat goed is voor de botten en spieren.
maar je moet natuurlijk wel een goede vinden.
ik ben zelf voor groepjes van een stuk of 10, even oud en het liefst niet te ver van waar ik woon. en natuurlijk zo veel mogelijk buiten liefst 24/7

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:13

Het ligt eraan wat voor soort opfok het is.

Is het een groep met alleen leeftijdsgenoten, of lopen er ook volwassen paarden bij? Zijn ze gehuisvest in een stal of hebben ze continue weidegang? Krijgen ze voldoende ruwvoer? Worden ze volgegooid met brokken? Komen ze dagelijks in aanraking met mensen, die ook kijken of alles goed met ze gaat? Kun je zelf iedere dag komen kijken, en zelf een hoefsmid of dierenarts laten komen?
Dat soort dingen.

prinstesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 13:17

ik heb zelf mijn hengst veulen met 5 maanden naar de opfok gebracht, gaat heel goed. moet zeggen het is ook een goed adres.
Hij heeft het helemaal naar zijn zin. als er iets is met hem bellen ze me en hij komt iedere dag buiten.
ze worden veel in de handen genomen, dus hij was al heel sociaal maar nu nog meer.
Hij leert zijn rangorde tussen de andere hengsten en verwilderd helemaal niet.
Als ik het weer moet doen, meteen!!
en ik heb het voordeel dat waar hij staat eigenlijk alle baasjes zeker 1x per week komen, het zijn allemaal knuffelbeertjes Ach gut Ach gut Schijnheilig

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:52

Mijn (inmiddels) twenter hengst heb ik ook met 5,5 maand naar de opfok gebracht. http://www.delindehoeve.nl. In de zomer staan ze dag en nacht op de wei, in de winter staan ze in grote loopstallen en komen ze elke dag in de paddock. Ik ben er erg tevreden over, er is voldoende toezicht en de paarden staan er goed bij. In de groep waar de mijne instaat staan er nu ongeveer 15 van dezelfde leeftijd en 1 oudere (dominante) om de jongemannen in de hand te houden Lachen Dit gaat heel goed zo.

Deerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:42

Escardo schreef:
Waar kan ik meer info vinden over goede opfok adressen.. In friesland weet ik er wel een aantal maar daar hoor ik geen goede verhalen over en ik wil dat ze naar een echte goede opfok staat en het liefst binnen een bereik van 60 km vanuit flevoland...

Mischien kan je tommy10 op bokt eens een mailtje sturen. Ze heeft haar paardje deze
winter naar een opfok gedaan. Zij is er erg tevreden over. Ze is er ook al een aantal keren
geweest om te kijken. Veel succes ermee.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:49

Voor mijn veulen destijds vond ik opgroeien tussen leeftijd en soortgenoten wel belangrijk. Alleen de meeste opfok bedrijven hier in de omgeving hadden meer nadelen dan voordelen. Ikzelf vind het dus belangrijk dat ze in de opfok gewoon optijd geent, ontwormd en bekapt worden en indien noodzakelijk dat ze extra bijgevoerd kunnen worden. Aangezien wij thuis de ruimte hebben, ben ik opzoek gegaan naar soort en leeftijd genootjes. Sindsdien heb ik kleinschalig opfok aan huis met max. 4-6 paarden. Zomerdag lopen zij 24/7 op de wei en komen alleen bij erg slecht weer binnen. Verder komen ze keurig in handen met de da, hoefsmid en begeleiden we ze ook aan de hand. Winterdag komen ze in een ruime loopstal en komen elke dag buiten in een ruime paddock.

Mijn ervaring is dat ze als 3 jarigen veel handzamer zijn, al meer kennen en veelal ook braver zijn. Terwijl ze wel gewoon hun jeugd hebben kunnen krijgen. Veel buiten zijn geweest en goed in het voer staan. Waardoor de kans op ziekte en/of beengebreken minimaal is.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:19

mlvanmelle schreef:
In de groep waar de mijne instaat staan er nu ongeveer 15 van dezelfde leeftijd en 1 oudere (dominante) om de jongemannen in de hand te houden Lachen Dit gaat heel goed zo.

Kijk, dit vind ik dus erg goed.
OK dan!
Om deze reden hebben ze bij de opfok waar onze paarden staan de leeftijden van 1 tot 4 jaar bij elkaar staan. Op die manier krijg je ook een gezondere werking van de rangorde.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:33

Ook ik vind het een must dat veulens/jonge paarden in een groep staan en lekker buiten kunnen zijn.
Helaas heb ik een erg slechte ervaring opgedaan bij de opfok waar ik mijn veulen heen heb gebracht. Mijn veulen is nu 10 maanden oud en al 5 maanden ziek door nalatigheid van de opfok eigenaar. Ik heb gelukkig de mogelijkheid mijn veulen in de eigen kudde op te kunnen laten groeien (leeftijden tussen 3 en 8 jaar oud, merries en ruinen van verschillende grotes, van heel dominant tot heel meegaand)

Er zullen zeker ook goede opfok adressen zijn, maar ik raad je aan goed om je heen te kijken, te letten op zieke dieren, en vooral vaak er naar toe te gaan om te 'controleren' (helaas weet ik uit ervaring dat dat bittere noodzaak is, zonder mijn 'controle' had ik nu ws geen veulen meer gehad)

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:41

ik vind het nadeel bij de opfok waar die van mij heeft gestaan: stal werd nooit schoongemaakt. gevolg een jaarling met 10 cm opgedroogde mest en urine aan zn buikje en benen. geen goede controle. paard stond met 40g koorts en ze reageren er nog niet op. lag eens een plasje bloed in de stal wordt niet gekeken waar het vandaan kwam. droes werdt slecht behandeld. nee ik zou als ik weer kon kiezen gewoon proberen ergens zelf een landje te regleen en samen met een paar andere de veulens daar op zeten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 18:42

Maar zoiets kan ik eigenlijk geen opfok noemen
Wat voor naam zullen we het geven...?
We-kwakken-wat-paarden-bij elkaar-en-vangen-geld-stal?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 00:04

als ik het zo lees...denk ik dat ze nu dan ook wel goed staat....ze staat in een grote box met een maatje van haar leeftijd..elke dag staat ze met verschillende paarden los in de bak..leeftijden verschillen van 2 tot 14 jaar...
Ze is ontzettend braaf in de hand en af en toe een borsteltje vind ze ook fijn...
Het jammere van dit alles vind ik dat ze niet in de winter op de wei kan... maar daar in tegen kan ik haar wel altijd controleren..

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:30

Escardo schreef:
als ik het zo lees...denk ik dat ze nu dan ook wel goed staat....ze staat in een grote box met een maatje van haar leeftijd..elke dag staat ze met verschillende paarden los in de bak..leeftijden verschillen van 2 tot 14 jaar...
Ze is ontzettend braaf in de hand en af en toe een borsteltje vind ze ook fijn...
Het jammere van dit alles vind ik dat ze niet in de winter op de wei kan... maar daar in tegen kan ik haar wel altijd controleren..

Wat een aparte conclusie. Er zetten 2 of 3 mensen een slechte ervaring tussen een hele lijst goede ervaringen en dan denk je dat je jonge opgroeiende paard het beter heeft als hij de hele dag in een box staat de hele winter op een paar uurtjes losgooien na? Bij de Waiboerhoeve is destijds onderzocht dat dat de pest is voor het beenwerk en de gezondheid op lange termijn...

Het enige dat de mensen met de slechte ervaring zeggen is dat je goed moet kijken wat voor opfok stal je uitzoekt. Da's toch logisch? Dat doe je toch ook als je op zoek gaat naar een nieuwe pensionstal?
Ik ben via via bij onze huidige opfokstal terecht gekomen. Dat is dus ook mijn advies: Ga af op de mensen die goede ervaringen hebben en ga dan bij die opfokbedrijven kijken of het je bevalt...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-07 11:11

Wat ik begrijp is dat de paarden in een opfok in de winter een een loopstal staan en ook niet op de wei...dat begrijp ik er uit...
Heb trouwens veel reacties ook via PM gehad het waren niet 2 of 3 mensen met een negatieve ervaring...
Maar ik ga zeker bij een aantal opfokbedrijven kijken om te zien hoe het er aan toe gaat

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 11:32

Je hebt heel veel verschil in opfokbedrijven, sommigen zijn echt alleen maar om het geld en paarden staan op de tweede plaats en bij andere (de meeste gelukkig) is het zo dat de paarden super verzorgd worden.
Ik heb mijn enter en toen twenter op het land gezet in Groningen, op de klei in een heel groot stuk land, met andere leeftijdsgenoten. Dag en nacht, krijgen alleen gras naar binnen en kruiden die ze zelf zoeken. Ze komen dus weer even helemaal terug in de natuur, moeten voor zichzelf zorgen en opkomen, krijgen te weten wanneer ze te ver gaan en wat wel kan. Ik zie geen nadelen erin, alleen maar voordelen.
Die van mij stond van mei tot eind oktober er, 2 jaar lang, en hij is nu super mak, nog wel natuurlijk streken, maar hij heeft een heel goede opvoeding gehad. Ze verwilderen absoluut niet wanneer je, wanneer ze weer thuis komen, ze veel door handen haalt. Dat denken sommige mensen, maar dat is absoluut niet waar. Gewoon vanaf het begin af aan veel laten leren door voetjes optillen en netjes naast je lopen, dan is er geen probleem.

Aline4

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 16:53

Escardo schreef:
Wat ik begrijp is dat de paarden in een opfok in de winter een een loopstal staan en ook niet op de wei...dat begrijp ik er uit...
Heb trouwens veel reacties ook via PM gehad het waren niet 2 of 3 mensen met een negatieve ervaring...
Maar ik ga zeker bij een aantal opfokbedrijven kijken om te zien hoe het er aan toe gaat

Ook dat verschilt weer per opfok. Bij die waar die van ons staan bijvoorbeeld komen de paarden ook in de winter zo veel mogelijk op de wei. 'S nachts staan ze in grote loopstallen en overdag dus op de wei. Alleen als het land echt te nat is komen ze niet op de wei. Dan staan de deuren naar de paddock (ook grote stukken) de hele dag open en bij rustig/zacht weer ook 's nachts. Dan kunnen ze dus naar behoefte in en uit lopen.
Of je een slechte ervaring gaat krijgen ligt dus nu grotendeels aan jezelf. Je moet goed opletten welke opfok je uitkiest maar dat zal je inmiddels wel duidelijk zijn.

Succes met kiezen.

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 17:33

Ohja, nadeel: Je hebt kans op een verminkt paard, maar die kans is echt heel nyhil, maar het gebeurt wel eens dat een paard zo'n harde schop krijgt van een andere, dat het oog eruit is (wel eens gezien) of dat de benen helemaal kapot zijn (ook wel meegemaakt..)
Maar dit gebeurt ook in de natuur, en ik denk dat paarden een grotere kans hebben iets op te lopen wanneer ze altijd op stal staan dan wanneer ze de vrijheid hebben.