Shetlander en E pony samen in 1 stal.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tukker

Shetlander en E pony samen in 1 stal.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 17:19

hoi hoi.
Ik overweeg om een arabische merrie van 1,51m aan te schaffen. Ik kan terecht bij een ontzettend leuke stalling met erg ruime boxen. Op deze stalling is het geen probleem om 2 pony`s in dezelfde stal te houden. Wat is jullie ervaring met 2 pony`s in 1 stal? Is het wel verantwoord om een pony van 1,51m bij een shetlander ruin van 90 cm te zetten in een stal. De paarden gaan in de winter de hele dag naar buiten en zomers dag en nacht het land op.

Natuurlijk besef ik goed dat deze 2 pony`s niet gelijk in dezelfde stal kunnen. En dat ze eerst langzaam aan elkaar moeten wennen en dat het een kwestie van uitproberen is. Maar ik ben vooral benieuwd naar de ervaring van mensen met 2 pony`s in een stal. En dan voor al met dit verschil in grootte Clown . De shetlander en de arabische merrie beschikken allebei over sociale vaardigheden Haha! .

soleillover

Re: Shetlander en E pony samen in 1 stal.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:22

bij de paardenhandelaar waar ik rijd moeten de pony's/paarden soms ook even samen in de stal (als er een paar binnen moeten staan en er soms nog een kleintje het te koud krijgt in de regen bv)
over het algemeen gaat dat goed.. als je maar zorgt dat ze niet allebei van hetzelfde hooi hoeven te eten.. anders gaan ze lopen vechten! Tong uitsteken
ze staan daar max. 4 uur samen in een stal, maar dan gaat het gewoon goed.. ik zou zeggen: als de stal ruim genoeg is en de paarden zijn eenmaal vriendjes... waarom niet! Lachen
ik zorg er zelf altijd voor dat een grote er een kleintje bij krijgt en geen middelgrote, anders word het te vol.. maar dat gaat uitstekend! Lachen

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:24

Dat kan prima!!! Maar dan moeten de shet en de arabier het natuurlijk wel met elkaar kunnen vinden! Ik heb er momenteel ook twee in een grote box staan, twee ruintjes, maar die staan overdag ook al een aantal jaar bij elkaar op het land. Met twee vreemde paarden moet je in het begin toch wel een beetje voorzichtig zijn lijkt me. Het kan n.l zomaar dat ze elkaar niet kunnen luchten of zien en dan heb je wel een probleem!

Flip

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 17:25

Mijn verzorgpony staat altijd bij haar schetlandermaatje in de stal. Zijn gewoon normale stallen. De pony is 1.46 ofzo en de shet ong. 1.10. Gaat altijd prima. de pony krijgt uit een voerbak te eten en de shet uit een emmer op de grond. Gaat echt prima!!

Avienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:35

Hoi,
mijn haflingermerrie van 1.45 staat met dit natte weer nu snachts met haar minishet vriendje in een stal. Het gaat heel goed en volgens mij vinden ze het echt gezellig samen! Beiden kennen elkaar al vier jaar dus ik zou ze inderdaad wel eerst even aan elkaar laten wennen in de weide of bak.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:38

Kan inderdaad prima gaan en het lijkt mij voor de paarden ook prettiger om met zijn 2-tjes in de stal te staan ipv alleen. Een beetje opletten met voeren, die van mij eten wel samen van het hooi wat op de grond ligt en dat gaat goed, de ene is wel duidelijk ondergeschikt aan de andere maar ze krijgen genoeg te eten binnen.

viola

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 19:48

Mijn shetten hebben ook wel samen in één stal gestaan. Ging prima hoor. Maar met een grotere pony zou ik eerder kiezen om ze met z'n tweeën in twee stallen te zetten (dus wel samen maar in de het oppervlakte van 2 stallen). Ligt er natuurlijk aan hoe groot de stallen zijn maar een standaart stal van 3*3 lijkt me wat klein.

Sjintoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:01

Mijn 2 fjorden staan samen in een grote stal. Dus groter dan de 3 x 3 m. Gaat prima. Eten samen van het hooi, wortelen. Ze krijgen ieder hun emmer met korrels en eten dat netjes op zonder te vechten of weet ik veel wat! Volgens mij kan het dus perfect.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:01

Mijn fjord en shet zijn de beste maatjes, ze kunnen niet zonder elkaar! Ik heb ze tijden samen in één stal gehad, totdat ik een keertje de schuur in kwam lopen en een hoop kabaal hoorde. Toen ik bij hun stal aankwam stond mijn shet achter in een hoekje en mijn fjord bokte tegen haar aan. Mijn shet kon geen kant op! Schijnbaar had mijn fjord haar op haar kop gegeven dat ze aan de kant moest, maar dat lukte natuurlijk niet in de stal dus werd hij boos op haar (?). Vanaf die tijd doe ik ze nooit meer samen in een stal. Terwijl ze echt wel goede vriendjes zijn hoor, ze eten ook uit één bak en dan maken ze geen ruzie.
Vrienden van mij hebben twee shetjes die al jaren samen in een stal stonden, maar opeens kregen ze ook vreselijke ruzie waardoor de één de ander een gebroken rib schopte!
Maar ik ken ook vele verhalen dat het wel goed gaat, maar ik neem het risico niet meer met mijn pony's!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:05

Ik heb een paard van 1.62 en een shetlander samen staan, grote stal natuurlijk. Dit gaat hardstikke goed.
Eerst samen op de wei gestaan en al snel samen in 1 stal.

tukker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 21:44

Bij de meeste gaat het dus goed zo te horen. Maar mea wat jij vertelt dat soort senario`s heb ik dus ook in mijn hoofd. Ik zou me dan echt heel schuldig voelen als dat zou gebeuren. Ik weet niet of jouw pony`s dan lang achter elkaar samen op stal stonden of ook alleen maar `s nachts?Bedankt voor alle reacties erg fijn om jullie ervaringen te lezen.

bijoekimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:25

Ik heb mijn shetlander ook bij mijn E-pony in de stal staan. Nou hebben ze ook wel de mogelijkheid dat ze naar buiten kunnen. Dit is bestraat en de grote van een grote stal.
Over het algemeen gaat het goed, ook al hebben ze weleens genoeg van elkaar en zijn ze niet zo lief.
Maar eigenlijk kunnen ze niet met en niet zonder elkaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:45

Mijn Shetlander staat ook samen met mijn D-pony in de stal. Kan prima, maar dan moeten ze natuurlijk wel goed met elkaar overweg kunnen, anders is het écht niet vertrouwd Knipoog

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:56

Ik heb een dubbele stal gebouwd (wel 1 ruimte) en daar staan mijn shet en mijn tinker in. Dedeur is altijd open, ze komen altijd de paddock op. Maar de deur dicht is ook geen probleem, als ik ze een nacht op stal hou.
Ze hebben ider hun eigen slaapplekje, en ik hen 2 bakken neergezet voor hooi. Dat zou ik wel doen als ik jou was, want mij tinker eet anders alles zelf op en geeft de shet geen kans.

Lins_Vetra

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 08:58

Mijn shet en mijn moeders andalusier (toen nog jaarling/twenter) hebben heel lang samen in 1 stal gestaan, maar dat ging niet meer toen er jaloezie in het spel kwam en toen die andalusier het eten van die kleine wilde afpakken. Toen zijn ze apart gegaan.

Nu staat die kleine met een ander shetje in een stal. Dit gaat wel gewoon goed!

shemar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:37

Ik heb een fjord en een minishet in 1 stal staan, maar die zijn wel stapelgek op elkaar. Ze eten uit 1 voerbak zonder problemen en ze liggen zelfs tegenelkaar aan te slapen Lovers .

Zou het eerst samen buiten proberen tot ze aan elkaar gewend zijn, of stal naast elkaar waar ze eerst goed aan elkaar kunnen wennen. Het beste lukt het denk ik als ze eerst de hele zomer samen op de wei kunnen staan.

_Michelle__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:40

Kan goed, als ze elkaar maar aardig vinden.
Ik heb een D pony merrie en een shet hengstje bij elkaar staan.
De D pony merrie heeft afgelopen weekend een veulentje gekregen en de shetlander staat er nog steeds bij.
Hij mag niet weg van haar Nagelbijten / Gniffelen
Ze zijn helemaal aan elkaar gehecht, maar plakken gelukkig niet ernstig aan elkaar.

jaggie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:41

Uhm bij m;n vriend staan 2 welsh A-tjes altijd samen in de stal en we hebben ook 1tje A-tje samen met een tuigpaardje van 1.70 staan...dus waarom niet (ruime stal overigens hoor), gaat prima.

edit: de 2 a-tjes zijn beide hengstjes. De grote is ruin maar de andere kleine is ook hengst.

ladymagic

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:47

Ik ken 2 ijslander ruinen die samen op stal staan 's nachts,
gaat prima, wel allebei een eigen voerbak trouwens.
Dat gaat heel goed.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 20:19

Ik heb nu Andrew (1,50) en Fjordenmerrie Dagmar 1,45?) samen in de kleine kapschuur staan. ze hebben een ruimte van 4 bij 6, met in het midden een dubbele hooibak (2 vakken) waar ze om heen kunnen lopen zodat ze elkaar minder snel ergens klem kunnen zetten.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=C64X7QKX
Afbeelding
hier nog zonder hooibak

Ze hebben vanaf september samen in het land, en daarna in de bak gelopen. Vanaf oktober nog 2 E-maat ruinen erbij.

De 2 E-ruinen staan samen in de schuilstal van 3 bij 6, maar wel met een balk ertussen die de stal in 2en splitst, omdat 1 de ander wel eens gemeen achterna kon zitten. Nu gaat het prima.
http://www.mijnalbum.nl/Foto=ABFEW8KQ
Afbeelding

We hebben gekozen voor Andrew en Dagmar samen omdat die het goed met elkaar kunnen vinden, maar niet met elkaar gaan lopen stoeien (Wat Andrew en een van de ruinen-vriendjes wel doen)

Tot nu toe voldoet deze oplossing prima.
Met een kleine, normale box vind ik het risico groter. Hoe dichter de paarden op elkaar staan, hoe groter de kans op irritaties. Voedernijd speelt ook een rol en inderdaad zou ik eerst op het land uitzoeken hoe goed ze met elkaar op kunnen schieten, en pas als ze elkaar goed kennen en jij weet hoe ze onder allerlei omstandigheden op elkaar reageren ze bij elkaar plaatsen.

In het geval van een shet zou je ook een balk zoals bij ons in de schuilstal op kunnen hangen in de stal, waar de shet wel onder door kan, maar het grote paard niet, zodat hij altijd een veilig heenkomen kan zoeken als het paard hem lastig gaat vallen...

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:11

tukker schreef:
Bij de meeste gaat het dus goed zo te horen. Maar mea wat jij vertelt dat soort senario`s heb ik dus ook in mijn hoofd. Ik zou me dan echt heel schuldig voelen als dat zou gebeuren. Ik weet niet of jouw pony`s dan lang achter elkaar samen op stal stonden of ook alleen maar `s nachts?Bedankt voor alle reacties erg fijn om jullie ervaringen te lezen.

Ze stonden alleen 'snachts samen in een stal, al maanden lang. Maar opeens ging het fout. Ik vind het best onbegrijpelijk want ze zijn gek op elkaar. Misschien heb je de mogelijkheid om ze in een grotere loopstal te zetten, dan hebben ze meer ruimte om weg te lopen als de ander hem aan de kant stuurt. Ik ken ook iemand die een grote stal (geloof 6x3m) door de helft had gedaan met een hangende balk. De shet kon hier onderdoor, zodat ze een eigen plekje op kon zoeken.

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 21:37

Wanneer de twee goed met elkaar overweg kunnen hoeft het geen enkel probleem te zijn. Wanneer de rangorde nog bepaald moet worden of ze het gewoon niet zo heel lekker samen vinden kan het niet zo leuk gaan Haha! (het kan je bv een stuk stalmuur gaan kosten etc etc Haha! ).

Zorg in ieder geval dat je iets achter de hand hebt mocht het niet gaan! Dan kun je ze tenminste uit elkaar halen. En afwachten of het op de langere termijn toch gaan klikken, kan niet altijd een leuk einde hebben.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 09:59

Ik heb mijn welsh van 136 een hele tijd samen in de stal gehad met een shet van 92 cm. De welsh is vrij dominant dus vandaar dat de deur altijd openstond, zodat de shet even weg kon als het moest. De shet kreeg haar eten dan ook bij de deur en de Welsh had haar voerbak enz aan de andere kant. De stal was 5x3.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-07 10:08

Ik zou het niet doen. Een paard moet kunnen vluchten. In een stal is dat echt onmogelijk. Vaak gaat het goed, maar de keren dat er wel ellende van komt heb je een enorm probleem. Het kan zelfs zijn dat de 2 paarden helemaal niet meer bij elkaar kunnen. Paarden moeten een eigen ruimte hebben als ze zich wat afzijdig van de rest willen houden. Dat zie je in de weide ook veel. Paarden die even wat buiten de groep staan, gewoon op zichzelf. In de stal kan dat niet, dan zit de ander constant op de lip. Daar komen dus de eerste irritaties en dat kan dus flink fout lopen.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 23:41

op mijn manege werd het ook gedaan als er een tekort aan stallen was of als ze de pony's even binnen de grote stallen wilde houden (hadden ook nog stands en extra stallengebouwtje, maar dat laatste werd ook voor pensionpony's gebruikt). Dat was dus echt maar heel af en toe. Zijn nooit problemen mee geweest.