Paard eet stal op

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

EnelyaT

Paard eet stal op

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 14:58

Hey,

Sinds een weekje ofzo is mijn paard aan de stal begonnen Clown
Hij knaagt aan het hout.. Hij heeft er al een stuk ijzer afgesloopt omdat hij aan het hout wilde bijten.. Nu is zijn hooiruif aan de beurt, en de balk bij zijn voerbak is ook al flink toegetakeld..
Hij kan 24/7 naar buiten, hoeft niet eens hard te werken..
Krijgt op tijd zijn brok en hooi, meer als genoeg hooi..

Weet iemand wáárom hij dat doet? (Of hoe ik hem kan stoppen, voordat de stal op is Nagelbijten / Gniffelen ) Ik heb nl geen flauw idee!
Hij staat niet alleen, maar samen met mijn pony. Ik heb een zoutblok voor ze, en er hangt ook nog zo'n lik-it geval in de stal..

Groetjes!

tita

Re: Paard eet stal op

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:00

Nou zo te horen heeft jouw paard een droom leven daar droomt mijn pony ook van.

Ik zou het niet weten

tanya89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:00

Verveelt ie zich? misschien een voetbal ophangen ofzo?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 15:01

Wat wilgentakken in stal neergooien?

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 16:02

Inderdaad, wilgentakken kunnen misschien een oplossing zijn. Het hoeft natuurlijk niet per se verveling te zijn, hij kan ook gewoon een bepaalde knabbelbehoefte hebben. Lachen

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:09

Hij verveelt zich waarschijnlijk, heeft ie genoeg te doen? Anders zorg je dat ie alleen 's avonds naar binnen kan.
Je kan ook van dat vieze manenspul kopen, dat ervoor zorgt dat er een vieze smaak aan komt. Dat kun je gewoon bij divoza of zo kopen.

kammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 18:11

zo'n pony hebben wij ook op stal staan maar die eet ook de palen van de wei op wat zou dat kunnen zijn ?

groetjes maud

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:05

Weet niet of ik het goed schrijf maar carbeleum erop smeren. Stinkt heel erg maar ze blijven er dan wel van af.

Mirjam

hildetc

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:06

cribox (kun je bij de welkoop kopen) op de plekken smeren helpt bij mij altijd goed. de paarden bij ons op stal laten het hout dan met rust.

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:22

Toch moet je oppassen met bepaalde smerige rommel op de stal smeren, sommige paarden eten dit er gewoon bij op - niet echt gezond! Waarschijnlijk heeft hij behoefte aan veel knabbelen en meer ruwvoer. Mijn dierenarts heeft ooit verteld dat paarden die hun stal opeten extra behoefte hebben aan ruwvoer in de darmen, in het wild eten ze ook boomschors! Dus wilgentakken lijkt mij het beste, er zijn ook andere boomsoorten die ze kunnen eten (al weet ik dus niet meer precies welke!). Dan kan je een boomstronk in je stal ophangen (had mijn buurman ook altijd bij zijn paard in de stal).

kolanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:25

Hoi,

Je kan ook gewoon hoefteer op het hout smeren
bij mij heeft dat wel geholpen.

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 17:47

Hmms, ik denk niet dat mijn vader blij wordt als ik rommel in de stal smeer, en hij vind toch wel nieuwe plekjes..

@ Sammie_44: als hij alleen 's avonds naar binnen kan, wordt hij heel zielig, want dan kunnen ze niet schuilen, en hij wordt niet zo graag nat Knipoog

Hij eet idd. ook weleens van de palen, en balken buiten.. Dus niet alleen in de stal.
Ik denk niet dat het verveling is, ze hebben genoeg te doen..

Ik zal eens kijken of ik aan wilgentakken kan komen.. Iemand een idee waar je die kunt halen?
Dit zijn toch wilgen:
Afbeelding

Maareuhm, maakt het dan nog iets uit wát voor wilgentakken? Van een treurwilg, of wat voor wilg, of maakt dat niet uit (voer 'm liever niets wat niet goed is Knipoog )

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 17:49

Wilgentakken zijn prima (knotwilg bijvoorbeeld, daar halen ze sowieso de takken af). Op zich maakt het niet veel uit welke wilg.
Berketakken kunnen ook goed Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 19:02

Een shetlander neerzetten Haha!, mijn paard is ook zo'n knager, nu bijt hij graag in de shet. Clown

Nee alle gekheid op een stokje. Probeer idd maar eens de wilgentakken.

LieZ_Horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 21:01

Uhm.. ik zou misschien een maatje voor hem erbij kopen.
Ik denk dat ie zich verveelt en daarom aan het stalhout gaat knabbelen.
Je kunt ook z'n jollyball ophangen of iets anders leuks tegen verveeling Knipoog
Succes he!

Liz_dilana

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:23

de kans is idd groot dat hij zich verveelt. hang een bal in zijn stal waar hij mee kan spelen. of zorg dat hij een maatje erbij krijgt.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-07 22:28

LieZ_Horses schreef:
Uhm.. ik zou misschien een maatje voor hem erbij kopen.

Die staat er al staat in de beginpost.

De wilgen worden op dit moment gesnoeit, dus als ik jou was, even her en der informeren!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-07 08:36

Dankje loeckie!

En idd, hij heeft al een maatje, hij staat niet alleen hoor Knipoog
En hij kan ook altijd de bak in hé.. Maar blijkbaar staat hij liever in de stal.
Heb je ook enig idee wáár ik kan informeren loeckie? Bij de gemeente gewoon, ofzo?

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:29

mijn pony heeft heel erg last van zomer exceem en daar heb je gewoon aan de binnenkant van de stal een stroomdraatje misschien helpt dat een beetje..

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:45

Goedkoop middeltje tegen het knagen aan hout is het hout insmeren met afgelopen olie, te krijgen bij elke autogarage. Ze proberen er niet eens aan te komen en heeft geen vervelende geur. Bovendien blijft het heel lang zitten, je hoeft het maar 1x per jaar te doen.

Krissis

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 21:04

te verkrijgen bij elke autogarage?
Als je paardje dat opeet, loopt ie idd weer gesmeerd, maar lijkt me toch niet goed voor z'n gezondheid!

Lang leve de wilgen en fruittakken (hoewel de snoeitijd voor fruitbomen het najaar is, misschien kun je dan daar takken scoren)

keepongoing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:43

ik zou je paard eens wat meer aan t werk zetten. ik ken genoeg paarden die omdat ze hun werklust/energie niet kwijt kunnen stalondeugden hebben gehad. op welk niveu dan ook, geef je paard wat meer stof tot denken in positieve zin voordat je met allerlei middeltjes begind. kijk eerst naar de oorzaak ipv het probleem. Dat geld voor de meeste problemen zo.
succes

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 22:46

Ik volg dit ook even, ook wij hebben een box-sloper en zitten ook aan wilgentakken te denken, we hebben er hier in de buurt genoeg! Haha!

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 10:43

@ keepongoing, ja, hoe graag ik dat ook wil, dat kan helaas niet. Ik probeer hem nu vaker te rijden, maar onze eigen bak is te glad, en in de buurt is er maar 1 bak waar ik gebruik van kan maken, en daar kan ik ook niet zo vaak terecht. En 's avonds ga ik niet meer naar buiten, en aangezien ik meestal tot 5 uur op school zit, en dan nog naar huis moet en nog eten, is het half 7 eer dat ik overal klaar mee ben. Dan is het al te laat..
Maar gelukkig worden de dagen langer, dus kan ik langzaam aan weer wat meer gaan doen.

Maar geloof me, dat is ook écht het plan wel hoor! Maar ik moet voor nu een oplossing hebben!! Verder nog iemand ideeën waar ik wilgentakken vandaan kan halen?

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 10:45

MissEvil schreef:
Hey,

Sinds een weekje ofzo is mijn paard aan de stal begonnen Clown
Hij knaagt aan het hout.. Hij heeft er al een stuk ijzer afgesloopt omdat hij aan het hout wilde bijten.. Nu is zijn hooiruif aan de beurt, en de balk bij zijn voerbak is ook al flink toegetakeld..
Hij kan 24/7 naar buiten, hoeft niet eens hard te werken..
Krijgt op tijd zijn brok en hooi, meer als genoeg hooi..

Weet iemand wáárom hij dat doet? (Of hoe ik hem kan stoppen, voordat de stal op is Nagelbijten / Gniffelen ) Ik heb nl geen flauw idee!
Hij staat niet alleen, maar samen met mijn pony. Ik heb een zoutblok voor ze, en er hangt ook nog zo'n lik-it geval in de stal..

Groetjes!

hey hij heeft het idd super,verveling denk ik niet aan maar wat wel?
en als jehem een speelbal en zoutblok etc in de stal legt dan?!