Paard eet stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LMR

Paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 22:59

Hoi allemaal,

Mijn vrolijke merrietje staat zo veel mogelijk overdag buiten. Maar als ze savonds in haar frisse schone stalletje komt begint ze het stro op te eten... om sochtends bijna de hele stal leeg te hebben! Er wordt al niet al te veel stro in gegooid. Ze is wel afgevallen sinds de zomer maar ze blijft wat 'buikig'. Azijn over het stro ga ik proberen, maar het is zo'n enorme veelvraat dat ik bang ben dat het niet werkt....

Iemand tips?

Thanks

Qimm

Re: Paard eet stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:00

vlas, zaagsel. Onbeperkt hooi? Sommige paarden vinden stro gewoon lekker Clown

Mea

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:11

Op zich is stro eten niet ongezond, de darmen worden hard aan het werk gezet en stro levert weinig tot geen energie. Ze krijgen er alleen een grote volle buik van, en poepen natuurlijk veel meer! Sommige paarden krijgen er wel buikpijn van of raken verstopt, dus een risico.
Misschien kan je haar beter op vlas zetten met een flinke pluk hooi?? Hooi is makkelijker te verteren dan stro. Maar het kan ook zijn dat ze zich gaat vervelen op stal doordat ze niks meer te knabbelen heeft of ze kan juist buikpijn krijgen als haar hardwerkende darmen opeens niks meer te doen hebben! Je kan natuurlijk ook een laag vlas doen en bovenop een laagje stro, dan kan ze toch zacht liggen als ze haar stro op heeft. Het is even proberen! Succes!

Anora

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:31

Ze zal wel honger hebben Clown

RRteam

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:33

Gewoon op zaagsel of zo zzeten half plakje stro er overheen
flinke pluk hooi en klaar

lorelei

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:37

met stro eten moet je heel erg uitkijken.
ze kunen er heel erg koliek van krijgen.ik ben er bijna mn paard door verloren.
je kan haar ook op zaagsel zetten en dan een flinke pluk hooi erbij zodat ze wat te knabbelen heefd.

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:43

Misschien heeft ze een tekort aan droog ruwvoer? Ik weet niet hoeveel hooi ze krijgt? Wat meer hooi bijvoeren zou kunnen helpen, helemaal als ze ook afvalt. Als ze alleen gras eet, is het sowieso verstandig wat droog ruwvoer bij te voeren, om de darmen goed op gang te houden. Onze ponies zijn op dieet en krijgen elke dag wat minder hooi en een plak stro pp in de ruif, vrijwel geen eiwitten en een goede stoelgang. (dat ze er koliek van krijgen, heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord?!? wij geven juist de koliekgevallen alleen wat stro om op te knabbelen!)

Maar misschien vindt ze het gewoon lekker Knipoog

twins4ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:50

Ik zou onbeperkt hooi geven en haar gewoon op stro laten staan. Als een paard vlas op gaat eten of zaagsel ben je echt ver van huis. Ik begrijp dat je in pension staat, check of de stalhouder je paard wel genoeg te eten geeft. Mijn paard begon ineens heel veel stro te eten en vrat zijn hele stal ook leeg. Hij kreeg verstoppings koliek door het te veel eten van stro.De DA adviseerde zaagsel of vlas dus ik dat in zijn box gedaan,mijn paard komt binnen rook er even aan en nam daar ook een hap van (alles er weer uitgehaald natuurlijk).Mijn paard had gewoon HONGER. De stalhouder gaf hem niet het voer wat hij mij beloofde. Ik ben uiteraard meteen vertrokken. Ik zeg niet dat dat bij jou ook zo is maar een keer checken kan geen kwaad. Ik had het echt nooit van die mensen verwacht. succes

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 23:56

Onze paarden staan sindskort ook allemaal op stro
Ze eten er ook van, het word naarmate steeds minder hoor.
Daar wennen ze vanzelf aan Ja
Ik zou der niet meteen verzetten op zaagsel ofzo.
Wat wij meestal doen is als de stal schoon is, meteen hooi geven. Dan eten ze aan het hooi, en hebben ze daarna hun buik vol.
Ze hebben zij geleerd dat ze dus steeds minder stro mogen en ook gaan eteb

mirtje27

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:08

Genoeg hooi geven en ik spuit altijd wat azijn vermengd met water over mijn stalbedekking. Vinden ze het niet meer lekker om te eten.

Mirjam

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 21:10

Mijn paard at ook altijd zijn stal leeg en staat nu op vlas. Daar kanbbelt ie eerst ook altijd wel een beetje aan maar daarna niet meer, perfect dus

Horsie__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:18

dat doen mijn shetlanders ook maar nu staan ze gewoon het heele jaar beuten dus dan kan dat niet meer!! Knipoog

wereldhummel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 22:19

mirtje27 schreef:
Genoeg hooi geven en ik spuit altijd wat azijn vermengd met water over mijn stalbedekking. Vinden ze het niet meer lekker om te eten.

Mirjam

Jups klopt, is ook een hele goede manier Ja

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 07:32

Grobegni schreef:
Misschien heeft ze een tekort aan droog ruwvoer? Ik weet niet hoeveel hooi ze krijgt? Wat meer hooi bijvoeren zou kunnen helpen, helemaal als ze ook afvalt. Als ze alleen gras eet, is het sowieso verstandig wat droog ruwvoer bij te voeren, om de darmen goed op gang te houden. Onze ponies zijn op dieet en krijgen elke dag wat minder hooi en een plak stro pp in de ruif, vrijwel geen eiwitten en een goede stoelgang. (dat ze er koliek van krijgen, heb ik nog nooit meegemaakt of gehoord?!? wij geven juist de koliekgevallen alleen wat stro om op te knabbelen!)

Maar misschien vindt ze het gewoon lekker Knipoog

Grappig genoeg hebben wij bij een koliekgeval ook het advies gekregen om de eerste 24 uur enkel stro te voeren.
Stro van goede kwaliteit is prima ruwvoer, wij voeren het ook bij als ze weidegang krijgen. Als ze dan op stal staan krijgen ze hooi en stro als ruwvoer bijgevoerd. We hebben ze op vlas staan, dus last van een kale bodem hebben we niet.
Je schrijft dat je merrie de hele dag zoveel mogelijk op de wei staat, als ze binnen komt ze haar stal leeg eet. Ik begrijp hieruit dat je 's nachts geen ander ruwvoer in de stal legt. Misschien genoeg hooi erin leggen zodat ze de hele nacht daaraan te knabbelen heeft?

LMR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-07 11:20

Bedankt voor alle reacties! Aan de hoeveelheid eten ligt het in ieder geval niet, vergeten te vermelden, maar als ze binnenkomt krijgt ze brok en hooi. Voor zaagsel ben ik een beetje huiverig, ik ben bang dat ze dat gewoon eet. Ik ga eerst maar de verdunde azijn proberen:)

punkielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:15

Hee

Met stro eten is niks mis! Maar als je het vervelend vind, dan kun je het beste vlas, of zaagzel in de stal doen!
Wat wel vervelend is met vlas en zaagzel, als je dat in je stal hebt en je paard knoeit heel erg met het hooi, dan ziet het er meteen slordig uit, ik heb mijn hooi namelijk in een hooinet gedaan!! Super handig dus!!

Groetjes Punkielover

mara_lover

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 14:16

Heeft die van mij ook hoor!
Zet een pak zaagsel voor haar neus, en zelfs daaruit begint ze dan dankbaar te eten... En ze krijgt echt wel genoeg.

RUBYWHITE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 15:56

op vlas zetten... zolang ze geen verstoppingen etc krijgt is er niets aan de hand.