Modder/mestklonten in vacht

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

JoyCiej007

Modder/mestklonten in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 00:31

Zoals waarschijnlijk meer mensen last van hebben: onze weide is momenteel één grote modderpoel. Onze paardjes lopen 24/7 buiten op de weide, en hebben beschikking over een altijd open, droog en warm schuilstalletje (het betreft hier shetlanders).

Onze merrie loopt intensief voor de kar, dus die wordt vaak geborsteld, de jaarling en twenter echter laat ik vaak lekker lopen en klieren met elkaar, soms worden ze een keer gepakt om even kort aan de borstels te wennen, maar vooral omdat ze niet hoeven te werken én 24/7 buiten staan poets ik ze zo min mogelijk. Nu hebben onze veulens/jaarlingen/twenters altijd al moeite gehad met het verliezen van hun wintervacht. Ze zijn natuurlijk nu ook érg modderig door de modderboel in de weide, maar ze hebben al een tijdje van die grote modderklonten aan hun vacht zitten; het merendeel onder de buik en bij de flanken en kont. Ook in de staart zitten grote klonten. Vaak als loszittend haar gaat klonteren, kun je het er zo van af trekken. Echter, deze grote 'modderklonten' in de vacht zijn er héél moeilijk vanaf te krijgen, het lukte me gewoonweg niet. Hun hele onderbuik zit er mee onder, waarschijnlijk van het vele liggen in het zand, water, blubber, en het spelen waarbij ze vaak flink te keer gaan.

Iemand hier ervaring mee? Hoe zal ik het er af kunnen krijgen? Ik zat zelf dus te denken aan gewoon er uit trekken, maar dit lukt schijnbaar dus niet zo goed. Plukje voor plukje wegknippen of scheren doe ik liever niet, maar misschien is knippen wel de enige oplossing, of zou het helpen het gewoon nog maar even te laten hangen, zodat het makkelijker er af 'valt' of te trekken valt?

roest

Re: Modder/mestklonten in vacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 00:36

ik zou wachten tot de rui, kun je het er met beleid gewoon af plukken

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 00:41

roest schreef:

Hier dacht ik ook al aan, maarja als mensen er een bepaald 'wondermiddeltje' voor in gedachten hadden oid was dat ook handig geweest Knipoog

Ik heb bij mooi weer al de spuit er op gehad (met druk, niet te veel natuurlijk) maar ook dan ging het niet weg....

Achja, het staat nou eenmaal niet zo 'fijn'; veel mensen vinden het 'zielig', achja, je kent die reacties wel. zo'n beetje iedere goedbelopen paardewei is momenteel een blubberzooi, dus kunnen we er weinig aan doen Knipoog

BlueStar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:51

Het enige wat ik zelf doe, is idd proberen het droge er steeds af te borstelen zodat het niet laag over laag wordt. Je hoeft niet diep te poetsen, eraf borstelen wat je lukt. Benen is idd moeilijker door al het lopen en spelen.

En zodra het weer het toelaat de tuinslang erop. Goed natmaken en met de handen de modder losmaken. Is een tijdrovende klus en kost veel water. De benen kan je al eerder doen, voor het lijf wachten tot het warmer is.

En mensen die het zielig vinden, tja is erg lastig. Misschien een papier ophangen met uitleg, jonge dieren spelen veel en het is gezonder lekker buiten te ravotten dan op stal te staan?

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:35

Oh, die van mij ziet er ook niet uit hoor, maar ze vermaakt zich prima. Mijn ervaring is dat de mest blijft plakken en zand er gewoon afvalt als het droog is..
Ik zou gewoon wachten tot het winterhaar eraf gaat. Als je het eraf gaat pulken worden ze verveled, is geen fijn gevoel en het is lekker warm onder de modder..

Sophie2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:23

Ik heb dit ook heel erg. Ik heb nu een hele fijne borstel, een stalen met allemaal karteltjes, een best grote stalen borstel. Hiermee gaat er toch best erg veel af!

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:28

roest schreef:

idd Ja En als het weer wat warmer word, dat duurt nog wel even denk ik, dan zou je ze ook af kunnen spuiten.
Je geeft zelf al aan dat ze niet bereden worden, dus ze hoeven geen tuig oid op dus dan kan het ook niet gaan irriteren.
Ik zou zeggen; laat je pony's gewoon lekker pony's zijn! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:32

Ik sluit me aan bij de tips van BlueStar; als je de plekken er per se af wil hebben zal ik met water te werk gaan; zodat die modderklonten zo 'smelten' Clown . Maar dat is een behoorlijke klus.

Je kan ook gewoon wachten tot de rui; dan valt de boel er wel af.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:37

Sfiejj schreef:
Ik heb dit ook heel erg. Ik heb nu een hele fijne borstel, een stalen met allemaal karteltjes, een best grote stalen borstel. Hiermee gaat er toch best erg veel af!

Die heb ik ook! Werkt er goed, maar je moet niet te veel op bot gaan. Buik en flanken vallen wel mee, maar ik weet niet hoe braaf je pony's blijven staan. Het is namelijk niet voor ieder paard prettig...

Wat ik ook doe is de lange haren bovenaan bij de benen, waar het ook lekker klit enz., die dun ik uit met een mesje... Werkt ook goed, en je houd de vacht verder wel mooi.
Maar ik weet niet hoe practisch het voor jou is...

Die stalen borstel kan je halen bij de welkoop/boerenbond, het is volgensmij officieel een borstel om je borstels schoon te maken. Rond de zes euro komt het dan.
Die uitdunmesjes zitten wel in de zakmessen van de Lidl..

Succes met je paardjes, en poetsze!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 23:48

uitdunmesjes en stalen borstel heb ik ook Knipoog Maarja, ik denk dat ik ze inderdaad lekker pony moet laten zijn en wachten totdat ze gaan ruien. Onze fokmerrie rijd ik veel voor het karretje, en is dus al bijna weer klaar met verharen Knipoog

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:03

Een sorboborstel kopen, waar je normaal gesproken de vloer mee schrobt. En zo'n stalen borstel.

Als het dan opgedroogt is proberen zoveel mogelijk eraf te krijgen. Wat er dan niet meer afgaat proberen met de sorboborstel en een emmer water eraf te borstelen door de borstel steeds in het water onder te dompelen.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 11:06

ik zou het als het een keer opgedroogd is er af proberen te borstelen.ik doe het soms ook met de ribbeltjeskant van zo`n ijzeren zweetmes. helpt erg goed. en anders wachten tot de rui. maar droog moet je het er wel uit krijgen. ik heb laatst toen de klodders droog waren alle klonten kapotgeknepen onder haar buik... pokkewerk, maar t meeste is nu wel weg;)

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-07 11:53

@ ikenindi: dankjewel; dat klinkt ook wel goed. Nu maar hopen dat door die zonnige dagen de weide en blubberboel weer wat gaat opdrogen Lachen

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 12:11

lastig he;)

jottum

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 16:17

Als het oude, opgedroogde modder is, kun je het beste die plekken met olie insmeren (in een spuitbus doen is het handigst) dit moet steeds inwerken en stukje bij beetje het er op die manier uithalen. NIET met een stalen borstel eruit willen borstelen.
Met een gewone borstel (niet super zacht) voorzichtig uitborstelen.

Uiteindelijk valt het met het verharen er wel uit, maar misschien heeft je paard er best hinder van, kdan kan je beter nu aktie ondernemen.

axje_en_jess

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-07 22:15

Goed met de roskam eroverheen, of wachten tot de modderpoel voorbij is en hem wassen Clown Maar dat kun je niet iedere keer doen denk ik . Tong uitsteken

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 11:28

Ik heb dat vorig jaar gehad met mijn jaarling, was ziek geweest en hij kwam moeilijk door zijn vacht. Daarbij had hij dus ook klonten modder waardoor er onder zijn buik allemaal klitten ontstaan waren met dood haar erdoor heen. Kreeg ik niet weg, begon hij te slaan omdat het pijn deed als ik het eruit wou trekken. Wassen had ik ook al geprobeert. Heb hem toen eerst een vitamninen boost gegeven. Toen ging de boel al losser hangen, maar het ging er nog niet af. toen heb ik die plukken er maar afgeschoren. Ging perfect.

Maar ik zou dus ook even wachten tot de rui, dan kun je kijken of het er makkelijk af te halen is, anders kun je altijd nog gaan scheren/knippen.

xLies

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:12

Blitz is ook altijd vréselijk vuil.
Ik heb een ijzere roskam en daarmee gaat er echt een heel groot deel weg.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:20

Als het klei achtige aarde is krijg je dat inderdaad heel moeilijk uit de vacht, zelfs als het droog is. Toch zou ik het zeker blijven proberen, de vlekken zelf zijn niet erg, maar plakkaten aan elkaar geplakt haar zorgen er ook voor dat de huid minder of niet kan ademen. En ook is de isolatiewerking van de vacht veel minder, ik poets mijn viespeuk ook alleen op die plekken om de vacht los en dus optimaal functionerend te houden.

Redrumfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:36

Ik was het er meestal uit (als het mooi weer is Knipoog ) helaas is het dan de volgende dag weer hetzelfde verhaal.. Scheve mond

lisa_jpeine

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-07 15:37

heb ik ook ik borstel het eruit

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-07 00:04

Ja, ik borstel en was het er ook meestal uit. Maar dat is in dit geval écht niet te doen, geloof me; het zit zó vast, dat laat voorlopig nog niet los... wachten tot de rui dan dus maar, en als het dan nog niet eraf is ga ik wel actie ondernemen Knipoog

Jeskim

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-07 16:50

Zo'n zweetmes met ribbeltjes kant werkt ook erg goed, de paarden op mijn werk genieten daar echt van, maar die zijn ook al vreselijk in de rui..

Niet gaat trekken, als de klonten nog niet los zitten, dat is echt een negatieve ervaring voor een paard, want het doet zeer en als je nog wat geduld hebt valt het er vanzelf uit.. Het paard wordt anders met gewoon borstelen vreselijk vervelend, dat is niet eerlijk..

Gewoon geduld hebben..