Wat allemaal voor eigen paard???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Wat allemaal voor eigen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-07 12:31

Heey!

Ik mag misschien van mijn ouders eindelijk een eigen paard Haha! Pling Maar mijn vraag was wat heb je allemaal nodig voor een eigen paard?? Stal enzo heb ik al want ikz et m bij een pensionstal neer hebben ze bakken enzo:) Ik wil voornamelijk springen/dressuur gaan doen. Mara ook wedstrijden, wat heb je daar allemaal voor nodig? En hoeveel ben je ong. Kwijt elke maand? Want het stallen bij ons kost 300 euro per maand. Alvast bedankt Haha!

-xxx-jes Susanne Doei!

Chupa

Re: Wat allemaal voor eigen paard???

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 13:26

Ik neem aan dat je stalling inclusief voer e.d. is en dat je je eigen spullen (cap, rijbroek, rijlaarzen/chaps etc.) al hebt?
Als ik alleen voor de pony reken, krijg je dus ongeveer dit, maar dan heb je ook gewoon alleen de dingen die nodig zijn, en niet allerlei bijzaken (zoals ik dus iets te veel heb Bloos )
* vzhzadel
* beugelriemen
* stijgbeugels
* singel
* hoofdstel
* bit
* set peesbeschermers
* evt. set bandages
* 2 halsters & 2 touwen (altijd handig om ergens 2 van te hebben Knipoog )
* 2 sjabrakken
* evt. zweep
* wit sjabrak voor op concours
* staldeken
* regendeken
* zweetdeken
* evt. transportbeschermers
* poetsset
Maar als je op concours wilt, komen er natuurlijk ook heel veel andere kosten bij kijken zoals een trailer, reiskosten, startkaart aanvragen, inschrijfgeld etc. etc. Knipoog

Verder kan ik je er niet echt mee helpen wat je per maand kwijt bent, aangezien wij onze paarden allemaal op onze eigen stal hebben, maar daar weet iemand anders je vast wel antwoord op te geven Lachen

kleppie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:42

Vergeet naast bovenstaand lijstje ook niet om te denken aan hoefsmidkosten, kosten van entingen en dierenartskosten. Kan behoorlijk oplopen als ze plotseling ziek zijn!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 19:51

paarden zijn duur, zucht... Haha!
en leuk....

Wat je ook nodig hebt zijn lessen.. Die kosten ook geld.. hoeveel is afh. van je instructeur en je niveau...

als je wedstrijd wil rijden, heb je ook nog nodig buiten je startkaart, inschrijfgeld, en startcoupouns (en je kleding en witte spullen natuurlijk...) B
Belangrijker nog!! ouders die je willen halen/brengen, voorlezen, ondersteunen.. en veel!!!! tijd, heel veel tijd...
Om ergens heen te gaan heb je nodig: een trailer en een dikke auto!! die die trailer kan trekken.. Cool

laat eventueel je paard verzekeren voor dierenarts.. maar ook dat kost geld..
en ontwormen... enten...

hoeveel kost mijn paard per maand.. hmmmmm, ik denk rond de 350 euro! maar dat is zonder dierenarts kosten of verzekering!!! en ik betaal voor mijn stalling 100 euro... (mijn pony loopt in de lessen en verdient zo wat centjes bij...)

liseke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:07

aan het bovenstaande lijstje kan je ook nog spullen om te longeren toevoegen, dus longeerlijn en een longeerzweep.

ik ben per maand ongeveer 160 a 250 euro kwijt. ik betaal 75 euro stalgeld. en als het een goedkope maand ik ben ik alleen geld kwijt aan mijn vlas en stro en lessen(maar zo'n maanden komen jammer genoeg niet vaak voor)
en misschien wel het allerbelangrijkste is zoals sjolvir al zei, heel veel tijd!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:19

Denim schreef:
Ik neem aan dat je stalling inclusief voer e.d. is en dat je je eigen spullen (cap, rijbroek, rijlaarzen/chaps etc.) al hebt?
Als ik alleen voor de pony reken, krijg je dus ongeveer dit, maar dan heb je ook gewoon alleen de dingen die nodig zijn, en niet allerlei bijzaken (zoals ik dus iets te veel heb Bloos )
* vzhzadel
* beugelriemen
* stijgbeugels
* singel
* hoofdstel
* bit
* set peesbeschermers
* evt. set bandages
* 2 sjabrakken
* evt. zweep
* staldeken
* regendeken
* zweetdeken
* poetsset
Maar als je op concours wilt, komen er natuurlijk ook heel veel andere kosten bij kijken zoals een trailer, reiskosten, startkaart aanvragen, inschrijfgeld etc. etc. Knipoog

Verder kan ik je er niet echt mee helpen wat je per maand kwijt bent, aangezien wij onze paarden allemaal op onze eigen stal hebben, maar daar weet iemand anders je vast wel antwoord op te geven Lachen

+
longeerlijn
longeerzweep
zweetmes
ledervet
zadelzeep
hoevenvet?
elastiekjes
trailer
sterke auto
antiklitspul?
vliegenspul!
wedstrijdkleding
en niet te vergeten alles inentingen hoefsmid DA tandarts...
Hou altijd geld achter voor DA! je weet maar nooit...
qua spullen ligt het helemaal aan jezelf
je kan alleen de standaard dingen kopen maar je kan bv. ook 4 shabrakken hebben enz.
Je zult wel merken... paarden zijn DUUR! Vork Clown

Danielle86

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 20:31

ik ben opzich per maand niet veel kwijt betaal 125 euro stalling.
bij iemand aan huis sta ik dus zorg zelf voor voer een zak brok kost 10 euro en ja als je ontworming moet geven kost dat ook wat maar valt mee mij is het erg meegevallen enten gebeurd bij mij deze week ook mar da kost me 15 euro zo duur is dat dus ook niet enja een zadel kan je zo duur maken als je zelf wilt.
en ik ben verslaafd aan leuke dingen voor me pony maar het is bovenal heel leuk een eigen paardje te hebben

kijk ook even op mijn profiel:$ Bloos

xBernice

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 12:14

paarden zijn dus best duur, maar goed dat m'n ouders m'n pony's betalen Haha!

vicksytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 13:03

_Rapido_ schreef:
Denim schreef:
* vzhzadel
* beugelriemen
* stijgbeugels
* singel
* hoofdstel
* bit
* set peesbeschermers
* evt. set bandages
* 2 sjabrakken
* evt. zweep
* staldeken
* regendeken
* zweetdeken
* poetsset

+
longeerlijn
longeerzweep
zweetmes
ledervet
zadelzeep
hoevenvet?
elastiekjes
trailer
sterke auto
antiklitspul?
vliegenspul!
wedstrijdkleding
je kan alleen de standaard dingen kopen maar je kan bv. ook 4 shabrakken hebben enz.

heb dan nog wat tuig dervoor maar dit is het ongeveer + zadelvet enzo

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 17:47

_Rapido_ schreef:
Denim schreef:
* vzhzadel
* beugelriemen
* stijgbeugels
* singel
* hoofdstel
* bit
* set peesbeschermers
* evt. set bandages
* 2 sjabrakken
* evt. zweep
* staldeken
* regendeken
* zweetdeken
* transportbeschermers
* poetsset

+
longeerlijn
longeerzweep
zweetmes
ledervet
zadelzeep
hoevenvet?
elastiekjes
trailer
sterke auto
antiklitspul?
vliegenspul!
wedstrijdkleding

-longeersingel +6 meter touw (alleen een longeerlijn en longeerzweep laat je je paard rondjes rennen, das geen longeren)
-Pot vaseline
-Vliegenspray
-Acederm
-Bak soda (altijd op voorraad hebben)
-Zadel zeep
-Leder olie
-Vliegenmasker
-Evt. Springschoenen
-Aantal sponzen
-Aantal goed scherpe mesjes
*denkt*
-Ton om je voer in op te slaan (en die zijn duurder dan je denkt)

Ik ben per maand ongeveer 325 euro kwijt (als je wilt kan ik je de berekening even) en mijn stalling kost 225...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:39

Ik heb zelf m'n muesli's in een melkbus.
Voertonnen zijn meestal een euro of 20, als je dan voer zelf hebt (kan natuurlijk ook dat je het met het voer dat wat evt. op de pensionstal of wat gevoerd wordt).

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 19:51

Ik heb mijn paarden ook jarenlang in pensionstal gehad, echter het lijstje van mij en de meeste mede-pensionklanten was aanzienlijk korter dan ik hier allemaal lees.
Allerlei "noodmateriaal" was daar op stal aanwezig en kon altijd gevraagd worden.
Mijn paard had geen deken op, alleen soms een zweetdeken, en liep ook in de winter overdag buiten en in het weekend op concours. Wat in mijn zadelkast zat:
halster + touw
hoofdstel
veelz.zadel met sjabrak
zweep en sporen
peesbeschermers
zweetdeken
borstels en hoevenkrabber
busje acederm spray
shampoo
cap

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 20:41

Sjolvir schreef:
paarden zijn duur, zucht... Haha!
en leuk....

Wat je ook nodig hebt zijn lessen.. Die kosten ook geld.. hoeveel is afh. van je instructeur en je niveau...

als je wedstrijd wil rijden, heb je ook nog nodig buiten je startkaart, inschrijfgeld, en startcoupouns (en je kleding en witte spullen natuurlijk...) B
Belangrijker nog!! ouders die je willen halen/brengen, voorlezen, ondersteunen.. en veel!!!! tijd, heel veel tijd...
Om ergens heen te gaan heb je nodig: een trailer en een dikke auto!! die die trailer kan trekken.. Cool

laat eventueel je paard verzekeren voor dierenarts.. maar ook dat kost geld..
en ontwormen... enten...

hoeveel kost mijn paard per maand.. hmmmmm, ik denk rond de 350 euro! maar dat is zonder dierenarts kosten of verzekering!!! en ik betaal voor mijn stalling 100 euro... (mijn pony loopt in de lessen en verdient zo wat centjes bij...)
Is een nissan navara en een 1,5 paards trailer goed?:D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 20:41

TJolieke schreef:
Ik heb mijn paarden ook jarenlang in pensionstal gehad, echter het lijstje van mij en de meeste mede-pensionklanten was aanzienlijk korter dan ik hier allemaal lees.
Allerlei "noodmateriaal" was daar op stal aanwezig en kon altijd gevraagd worden.
Mijn paard had geen deken op, alleen soms een zweetdeken, en liep ook in de winter overdag buiten en in het weekend op concours. Wat in mijn zadelkast zat:
halster + touw
hoofdstel
veelz.zadel met sjabrak
zweep en sporen
peesbeschermers
zweetdeken
borstels en hoevenkrabber
busje acederm spray
shampoo
cap

Ik heb echt veeeeeeeeel meer. En ik gebruik het ook... Het idee is, als je meer hebt ga je vaak ook meer gebruiken...

Wat trouwens niet in mijn lijstje staat maar wat k wel heb is haarlak (maar dat heb k alleen omdat k n fjord heb)

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 21:24

Heey!

Ik heb ff alles op een rijtje neergezet van wat ik denk nodig te hebben.

Komt ie!!
-Veelzijdigheidzadel
-Gecombineerd hoofdstel
-Bit(voor hoofstel neit eht blad:P)
-Pees/ strijk beschermers
-Poetspullen
-Wedstrijd spullen(rijbroek, elastiekjes enz..)
-Spul voor het leer(vet enz.)
-Dekens(winter/zweet/regen)
-Dierenarts
-Hoefsmid
-Verzekering
-Ruiterijbewijs
-Longeerspullen(Lijn/pessao teugel/ zweep/ Longeersingel)
-Schoonmaak spullen(shampoo enz.)
-Vaseline
-potje skoda(wat is dat??)
-Stal(Manege/Pensionstal)
-Les(stal)
-Voeding(stal)
-Shabrak(3x(Witte, 1 normaal en 1 reserve))
-Martigaal(voor het springen altijd handig)
-Transportbeschermers
-Ehbo tas
-wondspray
-Halster+touw(2x)
-Rijspullen(cap enz. heb ik al)
-Ontworming(2x per jaar)
-Hoeven verzorging(vet enz.)
-Antiklit spul
-Vliegenspray
-Zweetmes
-Acederm(wat is dat??)
-Nog iets??:P

Heb ik alles?:D

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:56

Ontworming 2x per jaar! Optimist! Zomers doe ik het iedere 6 weken, 's winters iedere 8 tot 10... 2x per jaar is heel erg weinig... Houd er ook rekeing mee dat je niet iedere keer de aller goedkoopste van de welkoop erin kan mikken. Je moet het afwisselen tussen verschillende merken en vooral verschillende werkzame stoffen. Wat handig is om erin te proppen als ze van het land de stal weer in gaan is een kuurtje die ook tegen rode bloedworm helpt.

Acederm is wondspray, het ontsmet en maakt schoon. Mijn paard heeft nogweleens slag en bijt plekken door het geklier in de wei. Beetje spray erop, klaar. Je hebt het ook als zalf, maar dat vind ik minder prettig werken.

Verzekering kan, maar is niet altijd nodig. Ik heb geen verzekering voor Vjesta. Een stalgenootje van me moet 350 euro per jaar aan verzekeringen betalen, maar krijgt echt alles vergoed. Iedere operatie die nodig is, alle medicijnen, echt alles. Het is wel verstandig, je weet nooit wat er gebeurd, maar het moet wel in verhouding staan tot wat je paard gekost heeft.

EHBO tas is niet echt nodig, vaak zitten daar dingen als verband, steriele gaasjes ed in. Als je dat soort spullen nodig hebt kun je beter de DA bellen dan dat je zelf gaat prutsen. Bovendien is alles over datum voordat je t gebruikt.

Als je serieus wilt gaan dressuren en springen (dus echt wedstrijden) is het het overwegen waard om te kijken naar 2 verschillende zadels, ipv 1 veelzijdigheid. Maar dat kan ook wachten totdat je iets verder bent.

Wat ook wel handig is zijn reflecterende bandages, een lampje voor op je arm&been en een reflecterend jasje. Als je ooit in de schemer naar buiten wilt, of als je moet (om wat voor reden dan ook) dan ist handig als je gezien word door automobilisten.

Peeskappen en strijklappen zijn alleen nodig als je paard/pony ook daadwerkelijk strijkt. Als hij/zij dat niet doet is het nogal zonde van je geld. Bovendien is het nodig handig om overbodige troep aan de benen te hangen, ze lopen echt het best zonder dat soort dingen.

Wat verder handig is om over na te denken is wat jij met je paard wilt. Ga je veel buitenrijden en kom je dan ook op verharde wegen (echt veel). Moet je in een weiland rijden? Dan kun je het beste ijzers aan laten meten (of je gaan verdiepen in kunststof ijzers of natuurlijk bekappen). Rij je alleen in de bak, en is de gang van de stal een van de weinig verharde plekken waar je paard komt, dan zijn ijzers nog niet echt nodig. Dit kan je op jaarbasis veel geld besparen.

Hetzelfde met dekens: vind je het erg als je paard een wintervacht krijgt? Als jij er geen problemen mee hebt dat je na het rijden lang uit moet stappen, of als je maar 3x in de week rijd, dan kun je overwegen om je paard geen deken op te doen. Dat kan je zo een paar honderd euro schelen.

Met een pessoa teugel zou ik uitkijken, alleen gebruiken als je echt weet hoe het werkt. Zo'n touwtje gaat makkelijk om een been heen zitten als het verkeerd word vast gemaakt, en de gevolgen kunnen verschikkelijk zijn. Wat ik bedoelde met touw is echt gewoon een heel simpel touw, ik heb 6 met touw van 8mm dik van de welkoop. Ik laat het door de bovenste ring (dus middenop haar rug) van de longeersingel zakken, zodat er aan alle 2 de kanten 3 meter hangt (in het midden zit een knoopje). Dan haal ik het door een ringetje die op haar loodlijn zit (voor mij is dat de onderste, boven de singel). Dan door haar bit, van buiten naar binnen. Dan vast aan het ringetje tussen haar benen. Op die mannier krijgt ze druk in haar mond als ze haar hoofd omhoog doet, maar ontspant het touw als ze ontspannen laag loopt...

Voor de rest kan ik alleen maar aanraden: koop de spullen die je paard moet dragen (hoofdstel, bit, zadel, peesbeschermers enz enz enz) pas als je je paard hebt. Hoe verleidelijk het kan zijn om nu al een zadel te kopen 'wat op wel 100 paarden goed past', jou paardkan wel het101ste zijn, met een beetje een moeilijke rug. Als je je paard hebt kun je haar het beste gewoon meenemen naar een ruitersportzaak, en daar dingen gaan passen. Dan kan het zijn (als je een beetje een dure smaak hebt) dat je in een keer 5000 euro moet betalen, maar dan heb je wel alles goed en alles passend.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:00

ik zou eens beginnen met een basisuitrusting:
- zadel
- hoofdstel
- dekje
- poetsspullen
- halster + touw

en zo aan de gang gaan. Je komt er vanzelf achter wat je nog meer nodig hebt. Verdere vaste kosten:

- entingen
- ontwormen
- hoefsmid
- onvoorziene kosten DA

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-03-07 20:18

Nou i weet enit precies hoe het met de ontwormingen zitten maar mij is ooit eens verteld 2X per jaar:) Maar Welke dingen heb ik echt nodig?? wat sie cht belangerijker om te hebben Ja ik ga wle buitenritten maken enzo:) Maar bij hoefijzers glijd je toch makkelijk uit, want meteen aan de manege ligt ene ruiterpas vol emt zand:P

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:20

Echt belangrijk IMO heb ik hierboven al genoemd. IJzers zijn niet pe se noodzakelijk, zou het eens overleggen met de smid straks.