HELP, welke stal moet ik nu heen??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Zouden jullie voor stal A. of B. kiezen?

1. Stal A.
21 (35%)
2. Stal B.
38 (64%)

Totaal aantal stemmen: 59

Myfairytale

HELP, welke stal moet ik nu heen??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 10:52

Ik sta nu een aantal maanden bij een pensionstal, laten we deze hier maar even Stal A. noemen.
Ik huur hier een aparte schuur met boxen erin, lekkere ruime boxen en ze staan hier op stro.
In de voorkant van de schuur zit een grote schuifdeur waar lekker veel licht doorheen kan komen als deze open staat.
Verder heeft deze pensionstal een longeercirkel, 2 losgooibakken, 1 (verwaarloosde) springbak en een dressuurbak.
Ook heeft hij een mooie afspuitplaats.
Alles is voorzien van verlichting, maar geen van de lampen doen het en het wordt niet gemaakt, terwijl dit al meerdere malen door diverse mensen gemeld is.
De eigenaar bezit veel, echt veel weiland, maar heeft nu bij een heel stuk de omheining weggehaald omdat hij een minicamping wil beginnen... daar hebben we al eerder vel last van gehad.
De stallen zijn ontzettend mooi gelegen, direct aan de bosrand. Er voert een pad vanaf het erf zo de bossen in.
Wij nemen de verzorging van onze paarden helemaal op ons, met uitzondering van het buiten zetten en 's ochtends voeren.
We hopen steeds op verbetering, zeker wat buiten zetten betreft, als het zomer is.

Nu blijkt gewoon dat er vele dingen misgaan, terwijl we het al zo vreselijk vaak aangekaart hebben, maar de pensioneigenaar is ongelooflijk aan de drank.
Je weet niet wat je die dag weer te wachten staat.
Als je ergens melding van maakt, kijkt hij je niet eens aan en begint zomaar wat te brallen of draait zich om en loopt weg.

Dingen die steeds misgaan:
- paarden worden heel erg laat buiten gezet
- lampen worden niet gemaakt (er is nu 1 bak waar je 's avonds kunt rijden, mits deze droog is)
- de laatste controle 's avonds wordt niet uitgevoerd (doen we nu altijd zelf)
- 's ochtends worden ze niet gevoerd zoals afgesproken
- nu met de regen worden mijn paarden ineens in een verschrikkelijke modderbende (lees bak)
gegooid, terwijl hij meer dan genoeg droog land heeft (niets overlegd)
- kwaliteit van het kuil en stro is sterk wisselend
- heb al een keer een paar dagen zonder stro gezeten (zelf gehaald)
- deur laat hij soms dicht zitten (voornamelijk met slecht weer)
- er wordt voer gejat (hebben we inmiddels in een afsluitbare kast staan)
- als hij mijn jonge hengst buiten wil zetten, jut hij hem vreselijk op met meelopen. Hij trekt en
rammelt met het halstertouw en dan vooral als er mensen bijlopen, want oh, kijk eens hoe wild
deze hengst is? (dit is dus niet zo, hij loopt als een mak schaapje mee, zonder hengstenketting of
wat dan ook)

Het is zo ongelooflijk jammer, want de stallen en omgeving zijn echt perfect, ook voor de paarden.

Nu kan ik ergens anders gaan staan, ook een stukje dichter bij huis.
Deze stal noem ik wel even Stal B.
De faciliteiten zijn daar veel minder, er is maar 1 bak, maar wel met verlichting die het doet.
De eigenaar ervan is erg aardig, maar heeft totaal geen verstand van paarden, maar is wel bereid om te "leren".
Er is geen afspuitplaats en geen losgooibak of longeercirkel.
Hier is wel veel minder weiland, maar het ligt wel vrij droog.
Hier komen ze op vlas te staan.
Vanaf deze stal moet je wel eerst zeker 15 min. rijden voordat je bij de bossen bent.
De paarden komen hier wel de hele dag buiten (vind ik erg belangrijk!)
Maar er is een hele grote "maar" voor mij:
het is op een kalverhouderij....

De prijs zijn we nog niet helemaal over eens (hier moet ik zo'n €70,- per stal meer betalen), maar dat gaan we nogmaals proberen.
Het gaat namelijk om 5 stallen en dus ook wel een hoop geld.

Maar wat moet ik nu doen??
Sorry voor het lange verhaal, maar ik zou het erg fijn vinden als je even zou stemmen en dan ook verteld waarom je voor een stal kiest.

tita

Re: HELP, welke stal moet ik nu heen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

jeetje wat moeilijk hebben alle twee voors en tegens.
Dat de man geen paardenman is geen probleem als hij maar voert das belangrijk .

Maar waarom is een kalverhouderij niet goed

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:00

ik zou als je echt maar uit die 2 stallen kan kiezne ui stal B kiezen ...
Je kan beter een eigenaar hebben die bereid is om te leren en zich ana de afspraken houd dan op deze manier bij stal A gaat..

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:03

vervelend zeg!
toch zou ik op de eerste stal blijve staan, en gewoon zeggen dat die man niet meer aan je paard mag komen?of is dat geen optie?
da je ze zelf buiten en binnen zet, misschien kan overleggen met de andere mensen wie het wanneer doet ofzo?
en evenzo met voeren?

succes hoor!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:04

tita schreef:
jeetje wat moeilijk hebben alle twee voors en tegens.
Dat de man geen paardenman is geen probleem als hij maar voert das belangrijk .

Maar waarom is een kalverhouderij niet goed

Sorry, ik kan daar helemaal niet tegen... Bloos
Hoop nou niet dat ik daar een hele discussie over krijg.
Kom nl zelf ook van een varkensbedrijf af en ik weet hoe het eraan toe gaat...

Maar idd, beiden hebben ze hun voors en tegens... daarom vind ik het ook zo ongelooflijk moeilijk. Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:04

PrisSyl schreef:
ik zou als je echt maar uit die 2 stallen kan kiezne ui stal B kiezen ...
Je kan beter een eigenaar hebben die bereid is om te leren en zich ana de afspraken houd dan op deze manier bij stal A gaat..

Ja, echt alleen uit deze 2 stallen.
Ik zit met 5 paarden, die kan ik verder nergens stallen of alleen heel ver weg. Knipoog

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:05

Mmaaike schreef:
vervelend zeg!
toch zou ik op de eerste stal blijve staan, en gewoon zeggen dat die man niet meer aan je paard mag komen?of is dat geen optie?
da je ze zelf buiten en binnen zet, misschien kan overleggen met de andere mensen wie het wanneer doet ofzo?
en evenzo met voeren?

succes hoor!

Buiten zetten kan ik gewoon niet voor mijn werk, het is ruim 45 min fietsen... Verdrietig

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:07

ik zou toch voor a gaan hoor...
als ik het goed begrijp zijn dit de goede puntjes:

bos op heeele kleine afstand,
veel weiland
veel bakken
goedkope stalling( in ieder geval 70 euri goedkoper als B)

nadeeltjes:
dronken man
geeft geen eten enz...

maar zoals ik al zei..kunnen jullie niet met de anderen die daar stallen wat afspreken?

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:07

als je echt uit die twee moet kiezen zou ik toch voor B gaan, je weet in ieder geval dan dat ze wel voer krijgen.. maar eerlijk gezegt zou ik op beide niet willen staan als ik het zo hoor...
Is er geen andere keus?

Mmaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:10

nee die is er niet....ik had het wel geweten (maar dat weet je nu wel Tong uitsteken a)

PrisSyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:14

Mmaaike schreef:

veel weiland
veel bakken

nadeeltjes:
dronken man
geeft geen eten enz...

maar zoals ik al zei..kunnen jullie niet met de anderen die daar stallen wat afspreken?

Dat is dan wel een HEEl erg belangrijk nadeel !!1

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:15

DresslOver schreef:
als je echt uit die twee moet kiezen zou ik toch voor B gaan, je weet in ieder geval dan dat ze wel voer krijgen.. maar eerlijk gezegt zou ik op beide niet willen staan als ik het zo hoor...
Is er geen andere keus?

Helaas niet, daarom vind ik het ook zo vreselijk moeilijk...
Ik heb 5 paarden die ik moet stallen.... bijna geen enkele stal heeft zoveel boxen vrij of uberhaupt zoveel boxen.
Of ik sta anders nog verder weg, maar ik moet nu al 45 min fietsen, dus verder weg gaat niet, of ik moet zo'n € 200,- per stal gaan betalen en dat gaat ook niet (en is ook nog eens verder weg...)

Mmaaike schreef:

veel weiland
veel bakken

nadeeltjes:
dronken man
geeft geen eten enz...

Klopt.
Hij geeft alleen 's ochtends geen kuil zoals afgesproken, wij voeren ze als ze naar binnen gaan muesli en daarna een gigantische berg kuil. Knipoog
Nee, de anderen klagen ook wel, maar hebben paard in volpension staan en komen maar paar keer in de week....wij zijn vrijwel de enige die iedere dag komen...
Of ze komen daar en zijn binnen 5 min weer weg, alleen om te kijken of paard wel binnen gezet is 's avonds.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:17

PrisSyl schreef:
Mmaaike schreef:

nadeeltjes:
dronken man
geeft geen eten enz...

Dat is dan wel een HEEl erg belangrijk nadeel !!1

Hij geeft dus 's ochtends geen kuil, zoals afgesproken, maar als we ze binnen zetten krijgen ze muesli en een gigantische berg kuil van ons. Knipoog
Ze zijn nog steeds aan de dikke kant, dat houden we goed in de gaten hoor!

VoulezVous

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:22

Ik zou gaan voor stalling B. Wat heb je er op tegen van de kalverhoudererij?
Liever iemand die wil leren, dan iemand waar ik neit van op aan kan.
Laatst bijgewerkt door VoulezVous op 02-03-07 11:23, in het totaal 1 keer bewerkt

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:22

Dan zou ik blijven staan waar je staat en rustig met die man nog een keer gaan praten.

ik zou ook niet op een mesterij kunnen staan ik zou zowat elke kalf willen redden Haha!

Heb je geen auto?

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:24

pff eh ik zou het niet weten de kosten zijn wel erg hoog dan voor de 2 e stal

maar pff 5 paarden in pension !!!!! waat haal je het geld van daan

Pasoagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:24

de eigenaar van stal B klinkt aardig, maar de nadelen (ver rijden voor het bos, duur, weinig faciliteiten) klinken niet echt aantrekkelijk. Je kan bij stal A blijven, maar dan lijkt het erop dat je veel dingen zelf moet gaan regelen... zelf de paarden in het land zetten, de lichten vervangen, voeren... dat kost natuurlijk behoorlijk wat tijd en energie, maar ik denk niet dat je het van de eigenaar kan verwachten als ik je verhaal zo hoor. ik weet niet precies wat jouw situatie is (qua tijd, geld etc.), dus ik vind de keuze erg lastig... in ieder geval wens ik je veel sterkte met het maken van de keuze!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:26

moeilijke keus.

heb je al met hem gepraat en duidelijk gemaakt dat je een andere stal gaat zoeken als er geen verbetering komt in bijv de lampen?

5 stallen lijkt mij toch vrij veel inkomsten, die zou ik niet graag kwijt zijn.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:26

tita schreef:
Dan zou ik blijven staan waar je staat en rustig met die man nog een keer gaan praten.

ik zou ook niet op een mesterij kunnen staan ik zou zowat elke kalf willen redden Haha!

Heb je geen auto?

Nee, heb mijn rijbewijs nog niet... Bloos

Precies, ik wil ook die beestjes allemaal wel redden! Haha!
Ik weet gewoon hoe en wat, door ervaring... Verdrietig

VoulezVous schreef:
Ik zou gaan voor stalling B. Wat heb je er op tegen van de kalverhoudererij?
Liever iemand die wil leren, dan iemand waar ik neit van op aan kan.

Zie bovenstaande. Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:26

Poeh, moeilijk hoor.

Ik ga al typend met je meedenken. Knipoog

Stal A.
Is in principe een geweldige plek. Veel weiland, grenst aan het bos, rijbakken.
Helaas gaan de afspraken en de verzorging niet zoals afgesproken en gaat die man niet met jouw paarden om zoals je dat graag zou zien.

Stal B.
Klinkt op zich wel goed; deze man komt aardig over, zegt dat hij bereid is om te leren, belooft dat je paarden de hele dag buiten komen.
Nadelen: geen mogelijkheid om je paard af te spuiten en 15 minuten van het bos.

Persoonlijk zou ik mijn keuze niet laten afhangen van wel/geen losgooibak of longeercirkel. En aangezien je paarden toch de hele dag buiten lopen, heb je geen losgooibak nodig en longeren kun je in de bak of wei.
Afspuitplaats kan prettig en soms noodzakelijk zijn (blessures). Is er geen buitenkraan waar je heel simpel een tuinslang aan kunt bevestigen? Dat voldoet prima.

Waar je aan moet denken, is dat vrijwel iedere stalhouder waar je komt kijken en praten, 'aardig' is. En dat ze je graag van alles beloven. In de praktijk gebeurt wel vaker dat de gemaakte afspraken niet nagekomen worden en dat de dingen toch anders zijn dan zoals ingeschat c.q. beloofd.

Als je besluit voor stal B te kiezen, maak dan echt goede afspraken en zorg dat deze duidelijk zijn. Zet ze eventueel op papier, zodat je hem hier later ook op kunt aanspreken.

Je kunt ook met je huidige staleigenaar gaan praten. En er dan echt goed voor gaan zitten samen, dus niet 'terloops' hem over dingen aanspreken. Een goed gesprek kan echt helpen.

Succes met je overwegingen!

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:29

rommulus schreef:
pff eh ik zou het niet weten de kosten zijn wel erg hoog dan voor de 2 e stal

maar pff 5 paarden in pension !!!!! waat haal je het geld van daan

Euhm, al mijn geld gaat er zo ongeveer ook heen... Bloos Knipoog
Hoop dat ik nog wat kan regelen eventueel met stal B.

Pasoagirl schreef:
de eigenaar van stal B klinkt aardig, maar de nadelen (ver rijden voor het bos, duur, weinig faciliteiten) klinken niet echt aantrekkelijk. Je kan bij stal A blijven, maar dan lijkt het erop dat je veel dingen zelf moet gaan regelen... zelf de paarden in het land zetten, de lichten vervangen, voeren... dat kost natuurlijk behoorlijk wat tijd en energie, maar ik denk niet dat je het van de eigenaar kan verwachten als ik je verhaal zo hoor. ik weet niet precies wat jouw situatie is (qua tijd, geld etc.), dus ik vind de keuze erg lastig... in ieder geval wens ik je veel sterkte met het maken van de keuze!

Precies, het is heel erg moeilijk!
Ik kan ze gewoon niet 's ochtends buiten zetten...

loulou schreef:
moeilijke keus.

heb je al met hem gepraat en duidelijk gemaakt dat je een andere stal gaat zoeken als er geen verbetering komt in bijv de lampen?

5 stallen lijkt mij toch vrij veel inkomsten, die zou ik niet graag kwijt zijn.

Hij kijkt mij of mijn vriend niet eens aan als we erover beginnen... (terwijl hij mijn vriend zowat in zijn hol kruipt!) en hij zegt dan ook gewoon: dan donder je toch op!

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:31

mischien een domme vraag he maar is het niet slimmer om te gaan verhuizen ??/?

paarden bij huis dan kun je het geld wat je over houd in je hypotheek steken.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:32

JoviBan schreef:
Poeh, moeilijk hoor.

Ik ga al typend met je meedenken. Knipoog

Stal A.
Is in principe een geweldige plek. Veel weiland, grenst aan het bos, rijbakken.
Helaas gaan de afspraken en de verzorging niet zoals afgesproken en gaat die man niet met jouw paarden om zoals je dat graag zou zien.

Stal B.
Klinkt op zich wel goed; deze man komt aardig over, zegt dat hij bereid is om te leren, belooft dat je paarden de hele dag buiten komen.
Nadelen: geen mogelijkheid om je paard af te spuiten en 15 minuten van het bos.

Persoonlijk zou ik mijn keuze niet laten afhangen van wel/geen losgooibak of longeercirkel. En aangezien je paarden toch de hele dag buiten lopen, heb je geen losgooibak nodig en longeren kun je in de bak of wei.
Afspuitplaats kan prettig en soms noodzakelijk zijn (blessures). Is er geen buitenkraan waar je heel simpel een tuinslang aan kunt bevestigen? Dat voldoet prima.

Waar je aan moet denken, is dat vrijwel iedere stalhouder waar je komt kijken en praten, 'aardig' is. En dat ze je graag van alles beloven. In de praktijk gebeurt wel vaker dat de gemaakte afspraken niet nagekomen worden en dat de dingen toch anders zijn dan zoals ingeschat c.q. beloofd.

Als je besluit voor stal B te kiezen, maak dan echt goede afspraken en zorg dat deze duidelijk zijn. Zet ze eventueel op papier, zodat je hem hier later ook op kunt aanspreken.

Je kunt ook met je huidige staleigenaar gaan praten. En er dan echt goed voor gaan zitten samen, dus niet 'terloops' hem over dingen aanspreken. Een goed gesprek kan echt helpen.

Succes met je overwegingen!

Dank je. Kusje
Staleigenaar B. is echt aardig, kennisje van mij staat er ook en zij stond eerst ook op stal A.
Zij woont zelfs naast stal A. en is naar B gegaan!!
Maar klopt helemaal wat je zegt.
Weet zo niet of er een buitenkraan is, ga ik eens even nachecken... denk ik wel.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-07 11:34

Bloos! hij durft

en hoe doen de rest van de pensionklantent het

Heeft je vriend een auto is hij een paardenman

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-03-07 11:37

rommulus schreef:
mischien een domme vraag he maar is het niet slimmer om te gaan verhuizen ??/?

paarden bij huis dan kun je het geld wat je over houd in je hypotheek steken.

Is geen domme vraag hoor!
Huis is van mijn vriend, ik betaal niets.
Maar we kunnen de kosten ook niet opbrengen voor huis met stallen erbij, althans niet wat we nu allemaal gezien hebben.
Dat wordt echt te duur... dan spreek je niet over 2 a 2,5 ton, maar over min. 4 ton...

tita schreef:
Bloos! hij durft

en hoe doen de rest van de pensionklantent het

Heeft je vriend een auto is hij een paardenman

Rest van pensionklanten staan volpension en komen zo af en toe, paar keer in de week.
Het scheelt hun blijkbaar niets als de stallen niet uitgemest worden...
Heb wel erg veel negatieve verhalen gehoord van mensen die daar gestaan hebben.
Anderen hoor je er niet over hoor, als de paarden een dagje niet buiten staan.

Mijn vriend heeft wel een auto en vind mijn paarden leuk, maar is geen paardenman.
Als het echt niet anders kan doet hij de stallen voor mij, anders niet.
En hij begint meestal rond 04:00 uur met zijn werk en si dan rond 16:00 uur weer thuis, helemaal kapot...