varkens mest op de wei?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pubelia

varkens mest op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 21:30

Kan het kwaad om varkens mest op je land te doen, ipv koeien mest, of maakt dat niet uit?

MRIIIS

Re: varkens mest op de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 22:06

Ik heb geen idee Tong uitsteken Denk niet dat het kwaad kan, eigenlijk.. Maar ben wel benieuwd wat andere bokkers zeggen Clown

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:29

Ik heb van mensen waar ik gereden heb gehoord dat het geen succes was omdat ze erg veel onkruid kregen door de varkensmest. Met koeienmest hadden ze daar nooit last van gehad.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:30

de koeien mest is veel vruchtbaarer dan varkens mest Knipoog

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-07 23:33

arans schreef:
de koeien mest is veel vruchtbaarer dan varkens mest Knipoog

maar niet schadelijker oid voor mijn paard die er over een paar maanden weer gaat eten...

buitenlust

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 23:44

Er was een jaar waarin een kennis van mij veel fokmerries had die een tweeling bij zich droeg, wat helaas erg vervelend was.
Na onderzoek, konden ze niet anders concluderen dan dat het kwam door de varkensmest wat de buurman een keer op het land uit mocht rijden.
Soms gebruiken ze bij de varkens hormonen, die ws. invloed hebben gehad op de merries.
(Het is lang geleden en ik was nog jong, hoe de vork prcies in de steel zat weet ik niet meer, maar de grote hoeveelheid meerlingendracht in dat jaar was frappant).

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 15:52

sjips, weet niet meer hoe/wat/waarom, maar ook ik heb begrepen dat rundveemest betere mest voor je weiland is dan varkensmest.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-07 18:17

Welke mest beter is ligt helemaal aan de staat van je weiland en het soort grond. Voor meer mestadvies PB maar, ik heb in mijn HBO -opleiding een heel groot deel bemesting gehad.

grobo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-07 10:20

@Pubelia: Heb je ook schapen of wordt je weide in de toekomst nog een keer door schapen beweid?
In varkensmest zit een hoog kopergehalte waar schapen niet over kunnen. Tenminste dat staat mij zo bij.

(@Sies: schiet er maar op als bovenstaande (gedeeltelijk) niet waar is)

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-07 12:10

grobo schreef:
@Pubelia: Heb je ook schapen of wordt je weide in de toekomst nog een keer door schapen beweid?
In varkensmest zit een hoog kopergehalte waar schapen niet over kunnen. Tenminste dat staat mij zo bij.

(@Sies: schiet er maar op als bovenstaande (gedeeltelijk) niet waar is)

nee ik heb geen schapen en er komen ook geen schapen op. (ivm leverbot)

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:47

Het hormonen gebruiken bij varkens is ook betrekkelijk.
Als je varkens mest laat rijden van een enorm groot varkens bedrijf. Dan heb je kans op hormonen die gebruikt worden op de zeugen berig te spuiten (paardentaal = hengstig)
Maar mest van vleesvarkens is hormoonvrij (anders zouden wij dat vlees ook niet kunnen eten (HACCP regels).
Ik heb het hier wel over Nederland.
Ook in rundermest kan je tochtigheidsstimulerende hormonen vinden. Ook worden deze vaak op de grote bedrijven gebruikt met veel personeel.
Daar kan niet een boertje gaan kijken welke koe tochtig is en vervolgens insemineren. Die willen veel koeien/varkens tegelijk gaan insemineren en spuiten ze dan tochtig/berig.
Vaak denk je toch aan bedrijven met >200 koeien en >400 zeugen. Natuurlijk zijn er uitzonderingen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:52

Wij laten welk elk jaar mest van varkens injecteren en heb er nog geen nadelige gevolgen van ondervonden

pres

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 08:55

Ik laat ook onze eigen varkensmest op het land injecteren. Maar ik weet dan ook wel exact waar de mest vandaan komt en wat erin zit. Mijn weide ligt er altijd goed bij en heb er nooit geen problemen mee gehad.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 09:02

Voordat ik woonde waar ik nu woon kwam er ook altijd zeugenmest op de wei. Die boer haalde de paarden er zelfs niet uit tijdens het injecteren. Ik heb ook nooit problemen gehad.

DreE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-07 20:36

mijn buurman doet ook wel eens varkens mest op het land waar paarden lopen, en daar is ook nooit problemen mee geweest, hij haalde ze dan vaak wel een dag van dat land af en zette ze ergens anders neer.

Wicked2016

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-07 06:39

varkensmest heeft een hogere zuurtegraad ook. Je hebt ook veel meer kans op koliek bij gras dat daarmee bemest is.

Sloetjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 10:41

ik heb zelf ook varkens mest op de wei.. je kunt wel het beste even wachtten tot dat het weer geregent heeft of wat meer is ingetrokken maar verder is het niet erg

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-07 13:44

Varkensmest bevat andere mineralen, maar het is echt niet zo dat een paard hier anders van wordt of ziek. Wij injecteren met zowel varkens als rundveemest. Het verhaal over meer onkruid heb ik nog nooit gehoord, dat heeft ook met je weidebeheer te maken.