Weide of stalling??!!! ...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Omarlover85

Weide of stalling??!!! ...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 10:49

Hoi na vele topics te bekijken over hoe lang een paardje uit zijn stal kan en wie het 24/7 op de weide heeft en de vele discussies erover dacht ik het volgende... Wat is nou echt het beste voor het paard zijn gezondheid?! Nou bedoel ik hier dus niet mee wat het paard het leukste vind. Gezellig in zijn warme stal staan 23 uur van de dag of enkele uren(meer dan 4uur) op een blubber weide waar hij tot zijn knieen in zit en geen sprietje gras vind. Het gaat hier puur om de gezondheid van het paard want daar wordt soms niet aangedacht vind ik persoonlijk. Ik wil hier niemand tegen de schenen stampen!! Graag eventueel je mening met argumenten bijvoegen!!

joyce B

Re: Weide of stalling??!!! ...

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 10:57

je hebt nu bijna de extremen te pakken en meer dan 4 uur is een ruim begrip tot 24 uur Schijnheilig

Een aantal uren in een natte/bak wei, om toch vrije uitloop en beweging te hebben is beter dan 23 uur op stal, maar 24 uur per dag buiten en alleen maar nattigheid en modder is slechter dan 20 uur op stal, in mijn ogen...

Ik heb paarden het liefst altijd buiten, in weide, evt. bak/paddock, maar nu er steeds zoveel water valt en er bijna geen droog plekje te vinden is, willen we ze toch deels overdekt en verhard gaan zetten, wat betekent dat we ze op moet sluiten (2 gecheiden in schuilstal van kleine 3 bij 6, 2 samen in kapschuur van zo'n 20m2... Sneu voor de paarden, die echt het liefst vrij buiten lopen, maar ze moeten toch een keer (aantal uren) kunnen liggen en hun benen en hoeven laten opdrogen...
Ik hoop dat ze het accepteren en de boel heel laten.

Maar kortom als we het echt extreem gaan stellen: langere periode (meerdere dagen achter elkaar) alleen maar tot diep in de blub kunnen staan 24 uur per dag, is ongezonder dan tijdelijk 23 uur per dag opstallen.
Laatst bijgewerkt door joyce B op 28-02-07 11:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 11:00

Ik vind dat je een zeer goed antwoord gaf en kan me er zeker in terug vinden. Spijtig genoeg is het bij mij het eerste geval en komt hij ongeveer 2uur per dag buiten voor verzorging en rijden. Ik kan hem niet laten buitenstaan omdat men weide echt blank van het water staat en ten 2de ik woon niet zo dichtbij en moet nadien gaan werken dus kan ik hem niet binnen zetten voor half 9 in de avond en dat vind ik veel te lang in dit natte weer Boos!

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 11:01

mijn paarden gaan s nachts naar binnen, dan krijgen ze daar ook hun eten (wat dan dus niet nat en vies word) en kunnen ze opdrogen, opwarmen en met andere paardjes staan. volgende ochtend gaan ze weer naar buiten.
onze wei is niet super nat en ze zoude best ergens een plekje kunnen vinden om droog te staan. ook staat er nog wel gras op, maar dat dat nog echt voedend is, dat niet.
mijn 2 paarden staan samen op een stuk land van 1/2 ha land (gok ik)

Alytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:16

Het beste lijkt mij 24/7 buiten op een droge weide. maarja vind dat maar eens hier in Nederland Knipoog
De andere paarden (haflingers/shetlanders) bij mij op stal staan 24/7 buiten, dat vind ik het beste voor de gezondheid, ook al staan ze in een natte/blubber wei, er is altijd wel ergens een droog stukje te vinden en ze hebben een schuilstal.
ook al vind ik 24/7 buiten het beste voor een paard, ik heb mijn eigen paard in de winter 's nachts op stal. Dit meer voor mezelf, zodat ik hem kan scheren en zodat ik gerust ben dat hij droog en schoon staat ipv 24/7 in de blubber. En ik vind een kwpner nou eenmaal geen 24/7 buitenpaard maar meer een sportpaard Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:17

Ik vind beide niks

Een paard hoort niet de hele dag op stal
Maar een paard hoort ook zijn benen niet kapot te trekken in de blub

Gewoon iets tussen in..lijkt me een stuk gezonder

901823

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:18

Het beste is 24/7 op een (aardig) droge weide. Dat is ook het natuurlijkst.

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 18:20

Mijn paard gaat elke ochtend in de wei, nu met dit weer vind ie er niet veel aan. Hij staat dan zo weer bij het hek, maar komt ie niet dan blijft hij langer staan. Hij geeft het dus zelf wel aan.

Daarnaast doe ik elke dag wat met hem, dus hij komt er 2 keer uit maar met hele dagen in de wei doe ik hem geen plezier.

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 19:52

Ik heb de paarden bij mij in de zomer 24/7 in de wei, met dit weer echter niet
Vind het veel te nat om ze nu zo lang in de blub te laten staan. Toch vind ik het ook niks om ze 24 uur per dag op stal te laten staan (natuurlijk er even uit om te rijden, maar meer niet) bij ons staan ze met dit weer dus een uur of 2/3 per dag buiten, als het natter is wat korter, als het droger is langer.
Vanaf het moment dat je op een paard gaat zitten, of ermee doet wat de meeste mensen doen, ben je niet natuurlijk meer bezig en kan je (vind ik) ook niet meer van een paard verwachten dat hij/zij zich 100% natuurlijk gedraagd.

OemmiejO

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-07 20:17

Mijn paardjes staan overdag in de wei (met slecht weer minder lang & in de zomer de hele dag) en gaan 's nachts op stal.

Omarlover85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-07 22:41

Als ons weide echt minder slijkerig lag zou ik hem ook buiten laten maar zonder overdrijven zakt hij er tot zijn knieen en verder in. Ik zou hem geen plezier doen om hem langer als een uurtje op die blubber te zetten. Ja idd we halen ze uit stal maar dan moeten ze nog doen wat wij vragen! Verdrietig

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:15

runningkawa schreef:
Ik vind beide niks

Een paard hoort niet de hele dag op stal
Maar een paard hoort ook zijn benen niet kapot te trekken in de blub

Gewoon iets tussen in..lijkt me een stuk gezonder

Mee eens, Ja
die van mij staat zomers dag en nacht in de wei en swinters overdag in een droge paddock, en snachts binnen, Knipoog

somokkele

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:23

Ik denk dat 23 uur in stal schadelijker is voor de gezondheid voor je paard als een aantal uren op een blubstuk.
Paarden hebben gevoelige luchtwegen, en hoe je het ook went of keert, de stal is stoffig. Daarnaast zijn paarden gevoelig op de benen, bij paarden die veel op stal staan komen relatief meer beenproblemen voor als paarden die zomer en winter buiten lopen.

Mijn keuze zou lekker overdag in de blub zijn en 's nachts in zijn huis

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:25

Die van mij staat dag en nacht buiten winter en zomer. Ze heeft een schuilstal en een verharde uitloop die altijd droog is, dus dat is dan mijn geluk Lachen Ze kan zelf de wei en paddock in maar met dit weer doen ze dat bijna niet.
Ik vind het heerlijk dat ze dat zelf kunnen kiezen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:34

Dat is inderdaad de ideale situatie en omdat het ons zo is tegengevallen hoe nat het was, en de paarden dus echt ver weg zakten op het pad naar de wei en voor bij de schuilstal gaan we dat als het opdroogt van het voorjaar/van de zomer (je weet maar nooit hoe lang het gaat duren hier in Nederland Tong uitsteken) ook maken.
Als ze maar droge voeten houden en droog in en uit de schuilstal kunnen lopen om daar te kunnen liggen, dan is dat voor onze rasechte buitenpaarden (hi hi, kruising Engels volbloed/New Forest, een draver een arabier en een Fjord Schijnheilig) de beste oplossing...
Deze paarden doe ik geen plezier met opsluiten, maar moet nu toch echt voor hun eigen bestwil...

Ik vind het alleen erg jammer dat de gemeente zoveel te zeggen heeft over wat je wel en niet met je grond mag doen qua aanleg bestrating, grondverzet, omheining, schuilstal plaatsen etc...

blosbokker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 08:39

joyce B schreef:
Dat is inderdaad de ideale situatie en omdat het ons zo is tegengevallen hoe nat het was, en de paarden dus echt ver weg zakten op het pad naar de wei en voor bij de schuilstal gaan we dat als het opdroogt van het voorjaar/van de zomer (je weet maar nooit hoe lang het gaat duren hier in Nederland Tong uitsteken) ook maken.
Als ze maar droge voeten houden en droog in en uit de schuilstal kunnen lopen om daar te kunnen liggen, dan is dat voor onze rasechte buitenpaarden (hi hi, kruising Engels volbloed/New Forest, een draver een arabier en een Fjord Schijnheilig) de beste oplossing...
Deze paarden doe ik geen plezier met opsluiten, maar moet nu toch echt voor hun eigen bestwil...

Ik vind het alleen erg jammer dat de gemeente zoveel te zeggen heeft over wat je wel en niet met je grond mag doen qua aanleg bestrating, grondverzet, omheining, schuilstal plaatsen etc...

Bij ons staan ook een fjord, een draver en een ....? (ga ik nog even navragen haha)
Er liggen gewoon van die rechthoekige stenen, heten die niet klinkers ofzo?? Het water loopt tussen de voegen de grond in. Het is maar een klein stukje hoor, ik denk 10 bij 7 ofzo, maar ze kunnen tenminste buiten blijven en dat vind ik voor mijn paard wel belangrijk, die word zo hyper als ze op stal staat. Zelfs als ik haar even eten geef met de staldeur dicht (zodat de anderen er niet bij kunnen) kijkt ze bij elke hap al over de staldeur met dr neusgaten wijd open....dus het is voor haar beter zo Knipoog

Sjoert

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-07 09:59

Wat mij betreft is het voor een paard gezond zat wanneer hij dagelijks meerdere uren buiten komt zodat hij zn benen kan strekken. Daarnaast op stal (in de winterperiode) meer dan voldoende te eten krijgt en in het zomerseizoen halve dagen op de wei staat. (dus 's avons en 's nachts weer op stal)